Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä asioissa olet elitisti?

Vierailija
07.01.2019 |

En tiedä, onko elitisti oikea sana tähän yhteyteen, mutta toivottavasti ymmärrätte, mitä tarkoitan.

Itse olen kokenut jonkinlaisen luokkanousun perheeseeni verrattuna, enkä nykyään enää "kehtaa" käydä "lähiömarketeissa" tai ostaa esim. eineksiä. Hävettää, mutta jotenkin ajattelen tämän ehkä sellaisesta köyhyystraumasta johtuvana...

Sen lisäksi olen jossain määrin elitistinen kielen suhteen. Olen monesti jättänyt ostamatta tuotteen, jos sitä myyvän yrityksen nettisivut on kirjoitettu huonosti ja jos yhteyttä ottaessa viestit vilisevät kirjoitusvirheitä. Tästä yritän päästä eroon, koska vaikka tiedän, ettei kaikilla ole samanlaisia mahdollisuuksia kielen oppimiseen ja kirjoittamistaidon ylläpitoon, yhdistän kirjoitusvirheet aina jotenkin sellaiseen alaluokkaisuuteen.

Sellainen synninpäästö :D onko kohtalontovereita?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen tuollainen "sivistyselitisti". Ja siis asia ei liity koulutukseen sinänsä. En esimerkiksi käsitä ollenkaan ihmisiä, jotka eivät lue kirjoja (Kimi Räikkösen omaelämänkertaa ei lasketa) tai katsovat televisiosta vain tosi-tv-sontaa. 

Tuon lisäksi, noh, olen vähän snobi myös musiikkiasioissa, koska se on niin lähellä sydäntäni.

Kahvi. Olen niitä, jotka jauhavat itse pavut ja tekevät kahvin käsipelillä.

En tietenkään arvostele muiden valintoja ääneen, ainoastaan salaa mielessäni. ;-)  

N47

Vierailija
22/42 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus, olen akateeminen ja muut, noh ne on muita;). Takit, laukut ja kengät ei ole mistään marketista (en kehtaisi käyttää) ja ovat ehtaa luonnontuotetta, siis esim nahkaa, ei tekonahkaa jne. Tuotteiden pitää näyttää kauniilta ja jokseenkin uniikilta päälläni (esim takin väri erityinen tai leikkaus). Merkkien perään taas en ole, sillä kalllita ja tunnettuja merkkejä minulla ei ole. Ainakin 70%vaatteistani on hankittu ulkomailta koska en halua että kaupungilla tulee samanalaisia vastaan. Sieltä saa myös persoonallisempia vaatteita (espanjasta, ranskasta ja italiasta esim). Perus t-paidat toki haen H&M:stä ja farkkujakin olen ostanut Lidlistä, mutta sellaiset vaatteet jotka oletan kestävän vuosia, hankin muualta kuin marketista.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan Moskvitsh Elitellä hattu päässä.

Vierailija
24/42 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä langasta kyllä selviää, että suomalaiset on todella köyhiä.

Vierailija
25/42 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain ja ainoastaan musiikki ja elokuvat. En kuuntele räppiä enkä suomi-iskelmää, enkä katso kotimaisia leffoja.

Muuten ei millään mitään väliä. Juon laatikkoviinejä, syön eineksiä ja ostan vaatteita kirpputorilta.

Vierailija
26/42 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

En käy suurin surminkaan Lidlissä.

En käy missään raxeissa tai rossoissa tai muissakaan ravintoloissa, joissa a la carte -menut eivät käsitä varta vasten ruokalajeja varten suositeltuja viinejä. 

En suostu juomaan ns. kyykkyviinejä, jos saan niitä lahjaksi niin joko annan eteenpäin tai kaadan viemäristä (tai käytän ruuanlaitossa).

En myöskään osta eineksiä enkä varsinkaan mitään mikrossa lämmitettäviä aterioita.

Vältän festareita ja baareja, joissa viinivalikoima on "valko- tai punaviini". 

En ruokaile huoltoasemilla tai pikaruokaravintoloissa, ellei ole välttämätön pakko (esim. työmatkoilla ja kiire, tai mikään muu paikka mistä saa ruokaa ei enää auki). 

En mene mihinkään turistirysiin tai all-inclusiveihin lomilla. Vaikka joku maksaisi mun matkan, en menisi esim. Bulgarian Sunny Beachille tai Turkin Alanyaan...tai tiettyihin Kanarian Saarten kohteisiin. Itseasiassa noihin kahteen ensimmäiseen en menisi vaikka saisin 50k + ilmaisen matkan. 

Että AP, ei vielä edes paha :D 

(En muuten ikinä kehtaisi sanoa ylläolevia asioita kenellekään tutulle tai kaverille, olen salaelitisti.) 

Minun on pakko kommentoita tätä, koska luulin veljeni olevani ainoa tuollainen ihminen. En siis hauku sinua ja veljeäni, mutta tuo tyyli pistää aina naurattamaan minua, kun näen sitä.

Minun veljelläni on hyvin rajallinen määrä ravintoloita helsingissä missä  suostuu käymään. Hän on ruokasnobi ja millintarkka. Eikä lähde sunny beachille, vaikka maksettaisi. Matkustaa bisnesluokassa aina. Myös lahjaviinit kippaa lavuaariin tai antaa minulle. Ei suostu siis edes tekemään ruokaa niistä. ( hänen sanomisella pilata ruokaa ) Ei ole ikinä käynyt Lidlissä eikä Alepassa. Ei ole ikinä ostanut lihaa kaupasta vaan aina lihamestarilta. Hänen kotona ei ole mitään paskaa. Kaikki on viimeisen päälle siis ihan kaikki.

Veljeni on varakas ihminen, vaikka hän on lapsesta asti ollut tuon tyylinen ihminen. Sen näki vaatteista silloin. Minun äitini on sanonut, että hänen mielestään sillä pojalla on joku sairaus, kun se on tollanen ihminen. Minä taas ajattelen niin, että hän on nautiskelija ja hänellä on varaa siihen.

Hän ei ole ylimielinen ja vttumainen toisia kohtaan ja sitä kuvaa siitä ei edes saa. Hän on erittäin ystävällinen ja sivistynyt ja sen näkee ihan kun se availee ovia ihmisille ja varsinkin naisille. Mutta aina sen tyyli hymyilyttää.

Vierailija
27/42 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalleissa keittiövälineissä.

Vierailija
28/42 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan kanssaihmisiltäni tiettyä tasoa mm. käytöstavoissa.

Joku voisi pitää minua elitistinä esim. musiikin ja kulttuurin suhteen. Itse en korosta sitä, enkä ole edes ajattele asiaa elitismin kannalta.

Vierailija
29/42 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wc-paperissa: pitää olla valkoista ja kuviollista, pehmeää Emboa/Lambia.

Vierailija
30/42 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikki. Vaikka kuuntelen musiikkia mielestäni monipuolisesti, ja sinänsä tämä on täysin makuasia, en voi ymmärtää, että joku kuuntelee tosissaan esim. jotain Neon kakkosta, ja vielä pitää siitä. Salaa mielessäni hieman halveksin (omasta mielestäni) huonon musiikkimaun omaavia ihmisiä. Toki tiedän, että asialla ei ole välttämättä mitään tekemistä ihmisen muiden ominaisuuksien kanssa. Musiikki vain menee itsellä kovasti tunteisiin, ja on tärkeää.

Hotellit. Kun matkustan, haluan asua hyvässä ja laadukkaassa huoneessa/huoneistossa.

Tämä ei välttämättä ole elitististä, mutta haluan olla rauhassa. Inhoan ihmismassoja. En voi sietää jonottamista. Valitsen nähtävyydet ja matkakohteet sesongin ulkopuolelta niin, että saan kierrellä mahdollisimman rauhassa. Koska en ole lämpimien kelien perään, tämä onnistuu hyvin. Halveksin myös hieman pelkkiä rantalomailijoita.

Lukeminen. Jos ihminen ei lue kirjoja lainkaan, ajattelen automaattisesti hänen olevan vähän tyhmä ja/tai yksinkertainen, tai vähintään sivistymätön. Pidän tietysti tämän mielipiteeni omana tietonani.

Vierailija
31/42 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisissä ystävissä. Valikoin heidät tarkoin. :)

Vierailija
32/42 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalleissa keittiövälineissä.

Se taipuu "kalliissa", myös monikossa!

Minä olen oikeinkirjoituksen suhteen elitisti.

Vierailija
33/42 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo, auto, matkat, kengät, takit.

Vierailija
34/42 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole elitisti.

Se riittää, että äitini on, koska yhteisillä matkoillamme hän vaatii (ja maksaa) vähintään **** -hotellin.

Mulle riittä ihan *.

Joku voisi ajatella, että olen elitisti, kun lapseni harrastus on helvetin kallis ratsastus, vaikka olenkin hät´hätään keskiluokkainen yh, mutta syönpä sitten maksukuukaudet vaikka olemattomia kynsiäni, koska lapsi rakastaa hevosia ja ratsastusta!

Vierailija
35/42 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

En käy missään raxeissa tai rossoissa tai muissakaan ravintoloissa, joissa a la carte -menut eivät käsitä varta vasten ruokalajeja varten suositeltuja viinejä. 

En suostu juomaan ns. kyykkyviinejä, jos saan niitä lahjaksi niin joko annan eteenpäin tai kaadan viemäristä (tai käytän ruuanlaitossa).

En myöskään osta eineksiä enkä varsinkaan mitään mikrossa lämmitettäviä aterioita.

En ruokaile huoltoasemilla tai pikaruokaravintoloissa, ellei ole välttämätön pakko (esim. työmatkoilla ja kiire, tai mikään muu paikka mistä saa ruokaa ei enää auki). 

En mene mihinkään turistirysiin tai all-inclusiveihin lomilla. Vaikka joku maksaisi mun matkan, en menisi esim. Bulgarian Sunny Beachille tai Turkin Alanyaan...tai tiettyihin Kanarian Saarten kohteisiin. Itseasiassa noihin kahteen ensimmäiseen en menisi vaikka saisin 50k + ilmaisen matkan. 

Että AP, ei vielä edes paha :D 

(En muuten ikinä kehtaisi sanoa ylläolevia asioita kenellekään tutulle tai kaverille, olen salaelitisti.) 

Minun on pakko kommentoita tätä, koska luulin veljeni olevani ainoa tuollainen ihminen. En siis hauku sinua ja veljeäni, mutta tuo tyyli pistää aina naurattamaan minua, kun näen sitä.

Minun veljelläni on hyvin rajallinen määrä ravintoloita helsingissä missä  suostuu käymään. Hän on ruokasnobi ja millintarkka. Eikä lähde sunny beachille, vaikka maksettaisi. Matkustaa bisnesluokassa aina. Myös lahjaviinit kippaa lavuaariin tai antaa minulle. Ei suostu siis edes tekemään ruokaa niistä. ( hänen sanomisella pilata ruokaa ) Ei ole ikinä käynyt Lidlissä eikä Alepassa. Ei ole ikinä ostanut lihaa kaupasta vaan aina lihamestarilta. Hänen kotona ei ole mitään paskaa. Kaikki on viimeisen päälle siis ihan kaikki.

Veljeni on varakas ihminen, vaikka hän on lapsesta asti ollut tuon tyylinen ihminen. Sen näki vaatteista silloin. Minun äitini on sanonut, että hänen mielestään sillä pojalla on joku sairaus, kun se on tollanen ihminen. Minä taas ajattelen niin, että hän on nautiskelija ja hänellä on varaa siihen.

Hän ei ole ylimielinen ja vttumainen toisia kohtaan ja sitä kuvaa siitä ei edes saa. Hän on erittäin ystävällinen ja sivistynyt ja sen näkee ihan kun se availee ovia ihmisille ja varsinkin naisille. Mutta aina sen tyyli hymyilyttää.

:D Jotenkin kun kirjoitit tuon niin tajusin että tosiaan voi hymyilyttää :)

Siis joo en minäkään näillä "snobbaile", pikemminkin vähän hävettää ja koitan pitää nämä salassa niin paljon kuin mahdollista. :D Ja en tosiaan ole ylimielinen toisia kohtaan, nimenomaan halveksin sitä, että yritetään päteä rahalla/statuksella ym. 

Mutta siis kyllä niitä lahjaviinejä voi ihan hyvin käyttää ruuanlaittoon, joku valkoviinissä haudutettu kaninreisi ei mene pilalle vaikka siihen lorauttaisikin kyykkyviiniä sekaan. ;) 

Vierailija
36/42 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kasvamassa elitistinen vaatteideni materiaalin ja laadun suhteen. Mummo aina sanoo, että köyhän ei kannata ostaa halpaa, ja nyt aikuisiällä olen tätä toteuttanut. Minulle ei ole ongelma metsästää pitkäänkin vaikka kunnollista villakangastakkia. Mieluummin kuljen vanhoissa kuin akryylirytkyissä.

Vierailija
37/42 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lainkaan elitistinen. Vanhempani ovat ja jotenkin itselle sitten tullut täysi kyllästyminen. Asun halvalla ja ostan mieluiten niin vaatteet kuin huonekalut käytettynä. En käy kampaajalla. Olen akateeminen, mutta vain siksi, että se mahdollistaa mielenkiintoisen työn jossa voin auttaa muita. Koulutus sinänsä sisälsi vain itsestäänselvyyksiä valitettavasti joten en katso sen vaikuttaneen maailmankuvaani kovinkaan paljon kuten monet akateemisesti kouluttautuneet. No, ehkä olen älyllinen elitisti, arvostan kriittistä ajattelua ja uusia ideoita.

Olen huomannut, että sielujen sympatia ei ole kiinni yhteiskuntaluokasta tai elämänkohtaloista ja ennakkoluuloilla rajaa monia mielenkiintoisia näkökulmia suotta pois elämästään. Ihmiseen ei todella vaikuta omistamansa materia kuin negatiivisella tavalla korkeintaan jos se on itsetarkoitus. Toisaalta ymmärrän kyllä esteettisyyden merkityksen ja kulutusvalinnat tätä kautta.

Vierailija
38/42 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vuokralla kalliilla alueella. Tämä siksi, että en kestä katsoa narkkareita ja juoppoja ja häiriköitä naapurissani. Korkea hinnoittelu ratkaisi tämän ongelman.

Vierailija
39/42 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen realistinen elitisti.

Käyn halpakaupoissa ihan ylpeästi ostoksilla, koska olen saita. Samoin käyn myös opiskelijatason hoitoloissa kuten hieronoissa, koska laatu on liki yhtä hyvä kuin ammattilaisilla.

Sitten on se toinen puoli. En voi sietää:

1) Tapaa puhua (ja kirjoittaa) puhekieltä merkittävän huolimattomasti. Meille on annettu kielen lahja siksi, että voimme ilmaista itseämme mahdollisimman hyvin. Kertoo sivistymättömyydestä puhua lepsusti, ellei sitten erityisen rennosti kikkaile kielellä, räppärityyliin.

2) Tupakointia ja vappujuopottelua, saati näistä puhumista kovaan ääneen kavereiden kanssa. Wt.

3) Halpoja kenkiä ja vaatteita. Kaikkea halvan näköistä, huonosti istuvaa muovikakkaa, jota teinit ja aikuisteinit ostavat innoissaan luullen, että ovat hienojakin ihmisiä. Tyyli on merkki sielun sivistyksestä. Esim. kalliossa kaikki näyttävät hampuuseilta ylisuurine vaatteineen ja sateenkaaritukkineen, en palkkaisi heitä töihin.

4) Kovaäänisyyttä ja tungettelua. Sivistynyt ihminen antaa tilaa toiselle kaikkialla ja kaikissa tilanteissa.

5) Olen aina halunnut maksaa asumisesta "ylimääräistä", ettei tartte oleskella elämäänsä huonolla alueella. Ihmiset eivät osaa edes perus käytöstapoja. Rappukäytävässä huudetaan ja paukutellaan ovia, pienimmillään, mutta tämäkin on raivostuttavaa. Ei tajuta, että MUITA IHMISIÄ on olemassa.

6) En mene massatapahtumiin. Nautin kulttuurini ym. muussa muodossa.

7) Julkinen liikenne on junttila aika-ajoin, varsinkin tietyt linjat. Kännyköistä äänet täysillä, katsotaan pskoja nettivideoita tai puhutaan omia suhdesotkuja kovaan ääneen.

8) Ei kävis pienessä mielessäkään uhrata sekuntiakaan joillekin tosi-tv-sarjoille, kuten Love Island. Toki katson välillä jotain viihdettä, mutta odotan, että niissä on joku älyllinen elementti.

9) Nolot matkakohteet. Parempi olla hiljaa, jos joku menee vain kännirannalle Espanjaan. No, matka kai se on sekin, kiva homma. Samalla hinnalla kuitenkin pääsisi kulttuurillisesti kiinnostavampiin paikkoihin, jossa on myös parempi ruokakulttuuri jne.

10) Fine diningin jälkeen kaikki muu ravintolaruoka maistuu mitäänsanomattomalta. En käy ulkona syömässä keskinkertaisissa paikoissa. Jos syön jotain kodin ulkopuolella, niin paikka on Mäkkäri tai harvemmin se hieno ravintola. Välimuodoista ei oikein ole mihinkään, enkä halua pettyä. Ravintola-arviot tarkastan AINA, parista eri lähteestä. Miksi käyttää elämäänsä keskinkertaisuuteen.

Tämä tekee minusta elististin. Olen erityisherkkä, joka myös vaikuttaa kaikkeen. Haluan ostaa rahalla vapautta muista ihmisistä. Jos olisin perustallaaja ammattini ja luonteeni suhteen, edellämainitut eivät varmaan olisi ongelmia. Olen tottunut liian hyvään aikuisiällä, olen tekemisissä älykkäiden ja erityisen lahjakkaiden ihmisten kanssa, joten välillä unohdan, että suurin osa ihmisistä on lampaita, jotka eivät osaa kyseenalaistaa.

Tämä on ok, mutten silti halua olla tekemisissä heidän kanssaan laajemmin.

Vierailija
40/42 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

En mene mihinkään turistirysiin tai all-inclusiveihin lomilla. Vaikka joku maksaisi mun matkan, en menisi esim. Bulgarian Sunny Beachille tai Turkin Alanyaan...tai tiettyihin Kanarian Saarten kohteisiin. Itseasiassa

Pätevä lista, noudatan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi