Tiemaksut tulevat - autoilijoiden puolueelle olisi tilausta
HSL ajaa tiemaksuja, pysäköintimaksujen korottamista ja työpaikkapysäköinnin muuttaa verolliseksi. Suomi pysähtyy ja kohta voidaan kaikki ajaa julkisilla sossun luukulle. Mitä ihmeen järkeä on rangaista työssäkäymisestä ja siitä kun auto seisoo paikallaan? Ajamiseen meillä on jo polttoainevero. Miettikää nyt okikeasti mitä siihen äänestyslippuun kirjoitatte.
Kommentit (53)
Tätän pätee sama kuin moneen muuhunkin asiaan: Se voidaan kieltää, jos juuri minä en sitä tarvitse. Kielletään autot, alkoholi, makeiset ja mitä vielä. Joo, lääkkeet ja lapset, koska en tarvitse niitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Sinällään kannatan näiden yhden asioiden puolueiden ilmaantumista. Peruste on se, että kun mitään puoluetta äänestämällä ei oikeasti voi vaikuttaa mihinkään, niin edes yhtä asiaa äänestämällä voi yrittää vaikuttaa johonkin. Autoilijat voi olla liian kapea-alainen, mutta jos siihen lisättäisiin myös alkoholin käyttäjät, kannatusta voisi olla useampaankin näitä kulutusverojen alentamista ajavaan kansanedustajaan.
Autolijat + alkoholinkäyttäjät = Rattijuoppopule rp.
Mahtavaa jos toteutuu. Ainahan on ihmisiä ohjattu kestämättömistä/epäterveellisistä valinnoista kohti kestävämpiä haittaveroilla, vaikkapa tupakkavero on ihan vastaava. Pk-seudulla (HSL-alueella) ei pitäisi olla mitään ongelmaa siirtyä julkisten käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa jos toteutuu. Ainahan on ihmisiä ohjattu kestämättömistä/epäterveellisistä valinnoista kohti kestävämpiä haittaveroilla, vaikkapa tupakkavero on ihan vastaava. Pk-seudulla (HSL-alueella) ei pitäisi olla mitään ongelmaa siirtyä julkisten käyttöön.
Lainaus IS:n artikkelista:
"tiemaksut eivät ole vain pääkaupunkiseudun asia, sillä maksujen toteutuminen tulee vaatimaan liikenteen hinnoittelun uudistamista valtakunnallisesti"
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa jos toteutuu. Ainahan on ihmisiä ohjattu kestämättömistä/epäterveellisistä valinnoista kohti kestävämpiä haittaveroilla, vaikkapa tupakkavero on ihan vastaava. Pk-seudulla (HSL-alueella) ei pitäisi olla mitään ongelmaa siirtyä julkisten käyttöön.
Lainaus IS:n artikkelista:
"tiemaksut eivät ole vain pääkaupunkiseudun asia, sillä maksujen toteutuminen tulee vaatimaan liikenteen hinnoittelun uudistamista valtakunnallisesti"
Ap
No aina parempi jos liikenteen hinnoittelua uudistetaan valtakunnallisesti. Kaikki yksityisautoilu ei ole yhtä saastuttavaa, eli oletan että esim sähköautoille tietullimaksut eivät ole yhtä korkeat. Hyvä, että asiaa suunnitellaan kunhan tehdään harkitusti ja perustellusti.
Asuin New Jerseyssa muutaman vuoden, ja siellä oli vilkkaimmin liikennöidyillä väylillä ruuhka-aikaan rajoituksia "Car pool only" eli siellä vaihtoehtona oli joko kimppakyyti tai joukkoliikenne. Ei löytynyt urputtajia. Siellä ei siten myöskään näkynyt näitä yksi mies, yksi auto -letkoja jotka täyttävät pääväylät ruuhka-aikaan.
Tuo hulluus yhdistettynä kaupunkibulevardeihin ja muuhun kiusantekoon on se mitä saadaan, kuin vihreitä äänestetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa jos toteutuu. Ainahan on ihmisiä ohjattu kestämättömistä/epäterveellisistä valinnoista kohti kestävämpiä haittaveroilla, vaikkapa tupakkavero on ihan vastaava. Pk-seudulla (HSL-alueella) ei pitäisi olla mitään ongelmaa siirtyä julkisten käyttöön.
Lainaus IS:n artikkelista:
"tiemaksut eivät ole vain pääkaupunkiseudun asia, sillä maksujen toteutuminen tulee vaatimaan liikenteen hinnoittelun uudistamista valtakunnallisesti"
Ap
No aina parempi jos liikenteen hinnoittelua uudistetaan valtakunnallisesti. Kaikki yksityisautoilu ei ole yhtä saastuttavaa, eli oletan että esim sähköautoille tietullimaksut eivät ole yhtä korkeat. Hyvä, että asiaa suunnitellaan kunhan tehdään harkitusti ja perustellusti.
Asuin New Jerseyssa muutaman vuoden, ja siellä oli vilkkaimmin liikennöidyillä väylillä ruuhka-aikaan rajoituksia "Car pool only" eli siellä vaihtoehtona oli joko kimppakyyti tai joukkoliikenne. Ei löytynyt urputtajia. Siellä ei siten myöskään näkynyt näitä yksi mies, yksi auto -letkoja jotka täyttävät pääväylät ruuhka-aikaan.
Ollaankohan me käyty eri osavaltiossa. Siinä New Jerseyssä, jossa minä olen käynyt, auto oli pääasiallinen liikkumismuoto lähes joka paikkaan. Joukkoliikennettä ei ollut, muuta kuin New Yorkiin kulkevat junat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa jos toteutuu. Ainahan on ihmisiä ohjattu kestämättömistä/epäterveellisistä valinnoista kohti kestävämpiä haittaveroilla, vaikkapa tupakkavero on ihan vastaava. Pk-seudulla (HSL-alueella) ei pitäisi olla mitään ongelmaa siirtyä julkisten käyttöön.
Lainaus IS:n artikkelista:
"tiemaksut eivät ole vain pääkaupunkiseudun asia, sillä maksujen toteutuminen tulee vaatimaan liikenteen hinnoittelun uudistamista valtakunnallisesti"
Ap
No aina parempi jos liikenteen hinnoittelua uudistetaan valtakunnallisesti. Kaikki yksityisautoilu ei ole yhtä saastuttavaa, eli oletan että esim sähköautoille tietullimaksut eivät ole yhtä korkeat. Hyvä, että asiaa suunnitellaan kunhan tehdään harkitusti ja perustellusti.
Asuin New Jerseyssa muutaman vuoden, ja siellä oli vilkkaimmin liikennöidyillä väylillä ruuhka-aikaan rajoituksia "Car pool only" eli siellä vaihtoehtona oli joko kimppakyyti tai joukkoliikenne. Ei löytynyt urputtajia. Siellä ei siten myöskään näkynyt näitä yksi mies, yksi auto -letkoja jotka täyttävät pääväylät ruuhka-aikaan.
Sähköautot ne vasta saastuttaakin. Ja kohta niillekin keksitään joku uusi vero.
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/2012-10-10/S%C3%A4hk%C3%…
Jenkeissä on isot ruuhkat, Suomessa ei juurikaan.
Antaisin ääneni, edes johonkin järkeä.
Yritykset ovat jo alkaneet pakenemaan Helsingin keskustasta vihreiden järjettömän liikennepolitiikan takia. Espoo ja Vantaa kiittävät. Helsinkiin jäävät vain vihreät yrttiteen hörppijät ja heidän sinne haalimat kehitysmaalaiset.
Autoilijana kannatan tätä sitten, jos ne kerätyt maksut ohjataan suoraan tiestön ylläpitoon sekä parantamiseen. Lisäksi osa maksuista on pantava siihen, että julkista liikenettä kehitetään ja tarjotaan ihmisille niistä aito vaihtoehto käytettäväksi. Nythän näin on vain harvassa kaupungissa.
Ja sitten pitää huomioida asuinpaikka. Lappalaisen autoilijan ja uusimaalaisen autoilijan summa ei voi olla yhtä suuri. Jossain Lapissa joku pakollinen ajomatka voi hyvinkin olla 400 km edes takaisin, pk-seudulle ei taas ole noin pitkää ajomatkaa.
Itse asun stadissa, ja pärjäisin ihan hyvin ilman autoa. Jopa asiakastapaamiset hoituu hyvin ja nopeasti ilman autoa. Metro, spåra, dösä tai juna vie kyllä lähes asiakkaiden ovelle. Omaa autoa tulee käytettyä mukavuus syistä. Ja se on syy, josta tullaan rankaisemaan tulevaisuudessa. Se on ihan oikein.
Mutta Suomi on laaja maa, ja täällä moni tarvitsee autoa. Siksi tiemaksut on porrastettava asuinpaikan mukaan. Stadissa pitää olla kova maksu, koska täällä on vaihtoehtoja. Korpimailla sitten paljon pienempi maksu.
Vihreät ja Vasemmistoliitto ovat vaaliboikotissa ainakin kuntavaaleissa.
Ihmisillä on sellainen outo ajatus, että yksityisautoilu olisi joku perusoikeus, johon ei voida kajota. Sehän on väärä oletus.
Maailmalla jo monessa paikassa rajoitetaan autoilua, ja jopa kokonaan kielletään auton ajaminen tiettyinä ajankohtina.
Vihervasemmistolaisen ideologian mukaan työnteosta nimenomaan kuuluu rangaista.
Vierailija kirjoitti:
Vihervasemmistolaisen ideologian mukaan työnteosta nimenomaan kuuluu rangaista.
Miten tämä liittyy tiemaksuihin? Kyselee Kokoomuksen äänestäjä..
Nyt olisi Paavolla loistava tilaisuus profiloitua autoilijoiden puolueena.
Vierailija kirjoitti:
HSL ajaa tiemaksuja, pysäköintimaksujen korottamista ja työpaikkapysäköinnin muuttaa verolliseksi. Suomi pysähtyy ja kohta voidaan kaikki ajaa julkisilla sossun luukulle. Mitä ihmeen järkeä on rangaista työssäkäymisestä ja siitä kun auto seisoo paikallaan? Ajamiseen meillä on jo polttoainevero. Miettikää nyt okikeasti mitä siihen äänestyslippuun kirjoitatte.
"Helsingissä ympäryskuntineen suunnitellaan parhaillaan lukuisten eri yksityisautoiluun liittyvien maksujen nostamista. Taustalla on alueen kuntien maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL2019 -suunnitelma, jossa esitetään lukuisia ratkaisuja muun muassa liikennepäästöjen vähentämiseen."
Ongelma on kylläkin siinä, että liian suuri osa laivaliikenteestä ja lentoliikenteestä suomesta ulkomaille tapahtuu pääkaupunkiseudun kautta. Tämä on syynä liikenneruuhkiin Helsingissä.
Laivaliikennettä ja lentoliikennettä suomesta ulkomaille pitäisi laajentaa myös muihinkin kuntiin kuten esimerkiksi Ouluun. Näin esimerkiksi suomesta amerikkaan, englantiin, japaniin, ruotsiin matkustaessa ei aina tarvitsi ensin käydä Helsingin seudulla kärsimässä ruuhkista. Tällöin pääkaupunkiseudulla liikkuisi nykyistä vähemmän henkilöautojakin koska useampi ulkomaille matkustava ihminen saisi mahdollisuuden pysyä kokonaan poissa pääkaupunkiseudulta.
Autoilija on valtion ainutlaatuinen lypsylehmä - nimetön, hajuton ja vaaraton, jota voi lypsää loputtomasti. - myös liikenneturvallisuuden nimissä. Autoveroa lasketaan, jotta kaikilla olisi varaa autoon. Hyvä niin mutta mitä enemmän autoilijoita, sitä enemmän niiltä voi myös lypsää. Ei riitä kulutukseen eikä päästöihin perustuva verotus eikä sekään, että pystytetään Suomi täyteen peltipoliiseja. Pitää laittaa vielä ilmaiset parkkialueetkin maksullisiksi sekä verottaa auton seisottamisesta työpaikan pihassakin. Seuraavaksi tulee sähköauton latausedun verotus. Ja loppua ei näy. Ilmasto lämpenee kovaa vauhtia, joten kohta kaivetaan nastavero taas esille jne.
Ihmettelen vaan milloin autoilijat uskaltavat oikeasti viheltää tämän naurettavan rahastuksen poikki. Kaatui se veneverokin varsin helposti! Toki veroja pitää kerätä mutta miksi autoilija on se kaikista suurin roisto Suomessa?
Sinällään kannatan näiden yhden asioiden puolueiden ilmaantumista. Peruste on se, että kun mitään puoluetta äänestämällä ei oikeasti voi vaikuttaa mihinkään, niin edes yhtä asiaa äänestämällä voi yrittää vaikuttaa johonkin. Autoilijat voi olla liian kapea-alainen, mutta jos siihen lisättäisiin myös alkoholin käyttäjät, kannatusta voisi olla useampaankin näitä kulutusverojen alentamista ajavaan kansanedustajaan.