Mistä suomalaisten negatiivinen elämänasenne kumpuaa?
Olen ihmetellyt tätä ulkomailla ollessa paljon. Täällä palstallakin se on tullut suhteellisen tutuksi. Aina etsitään vikoja erilaisista asioista, ei osata iloita muiden puolesta puhumattakaan kyvystä jakaa kehuja muille. Onko tällä jotain tekemistä sisäänpäin suuntautuneen kulttuurin kanssa vai mistä johtuu?
Enkä nyt peräänkuuluta amerikkalaista tekopirteyttä, jossa kaikki on niin AMAZING vaan kohteliaampaa ja positiivisempaa asennetta ihmiskohtaamisissa.
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Pysyppä siellä ulkomailla vaan. Ainiin te juuri haluatte sodat niiden partalapsien mukana Suomeen kun rikastavat kaikella hyvällä tätä maata?
Hieman ohi aiheen on kommenttisi. Pidetään uskontoasiat aivan jossain muussa ketjussa, jookos?
Vierailija kirjoitti:
Pysyppä siellä ulkomailla vaan. Ainiin te juuri haluatte sodat niiden partalapsien mukana Suomeen kun rikastavat kaikella hyvällä tätä maata?
Mene hoitoon, isäm maan puolustaja.
Kyllä kyse on siitä lapsuuden tikkuritraumasta: joku vie tavalla tai toisella lapsuuden kannalta olennaista. Näin se vaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kyse on siitä lapsuuden tikkuritraumasta: joku vie tavalla tai toisella lapsuuden kannalta olennaista. Näin se vaan menee.
Tarkoittanet tikkaria, toki tikkurikin voidaan viedä :(
Vierailija kirjoitti:
Yleistät liian rankasti.
En koe yleistäväni liikaa. Kävin nimittäin Suomessa pitkästä aikaa nyt joulun jälkeen ja tuntui niin erilaiselta. Yksikään tuntematon ihminen ei ottanut katsekontaktia, hymyillyt tai esimerkiksi tsekannut, tuleeko kaupan ovista joku muukin, jolle pitäisi oven auki. Siis tämänkaltaiset aivan pikkujutut pisti silmään. Nykyisessä asuinpaikassani en poistu kotiovista esimerkiksis lähikauppaan tekemättä edes jonkinlaista kontaktia muiden ihmisten kanssa.
Kateus on ainakin läsnä. Suomessa osa ihmisistä vaativat koko ajan jotakin muilta, kuitenkin tekemättä itse mitään. Minä olen sanoutunut itti tuollaisists ihmisistä ja elämänlaatu on parantunut. Tehköön muut mitä lystäävät, mutta minä nautin elämästä.
Colette kirjoitti:
Olen ihmetellyt tätä ulkomailla ollessa paljon. Täällä palstallakin se on tullut suhteellisen tutuksi. Aina etsitään vikoja erilaisista asioista, ei osata iloita muiden puolesta puhumattakaan kyvystä jakaa kehuja muille. Onko tällä jotain tekemistä sisäänpäin suuntautuneen kulttuurin kanssa vai mistä johtuu?
Enkä nyt peräänkuuluta amerikkalaista tekopirteyttä, jossa kaikki on niin AMAZING vaan kohteliaampaa ja positiivisempaa asennetta ihmiskohtaamisissa.
Niin, mietipä sinäkin omaa käytöstäsi ensin. Aina haukkumassa ihmisiä läskeiksi jne. Tosi positiivista käytöstä. Otapa se hirsi pois ihan vaan omasta silmästäsi.
Colette kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleistät liian rankasti.
En koe yleistäväni liikaa. Kävin nimittäin Suomessa pitkästä aikaa nyt joulun jälkeen ja tuntui niin erilaiselta. Yksikään tuntematon ihminen ei ottanut katsekontaktia, hymyillyt tai esimerkiksi tsekannut, tuleeko kaupan ovista joku muukin, jolle pitäisi oven auki. Siis tämänkaltaiset aivan pikkujutut pisti silmään.
Ne ei huomanneet sua. Sä oot niin langanlaiha, että katoat valopylvään taakse.
Suomessa on aina ollut muodissa passiivis-agressiivinen kasvatus. Lisäksi elinympäristö on ainakin silloin luolassa asumisen aikaan ollut kovin vihamielinen (petoja juostu henkensä hädässä karkuun, reumatismi runnellu ja kolottanu niveliä ja luita vetoisissa luolissa ymv.).
Ankeassa ilmastossa, slaavi.läisissa geeneissä, luterilaisissa opeissa, negatiivisuuden ihannoinnissa (ks. suomalaiset sananlaskut), sisukkuuden hehkuttamisessa ja jurossa perusluonteessa.
Tuo on totta ja samaa olen itekin ihmetelly. Tänne nääntyy...mä oon alkanu halveksimaan syvästi suomalaisia kun suurin osa on vittumaisia mykkiä lampaita. Pääsispä pois...
Mistäköhän johtuisi? Aina pitäisi jaksaa kylmässä ja pimeässä, harmaassa loskassa. Vielä pitäisi töiden ja kodin lisäksi hoitaa kuntoa, että olisi hyvä ihminen. Jos lihot, olet yhteiskunnan syöpä. Jos haet iloa viinistä tai tupakasta, sama juttu.
Kaikki on omaa syytä, jos on huonosti. Kaikki on olosuhteiden ansiota, jos menee hyvin. Vain ulkomaalaisten asiat ovat muiden eli suomalaisten syytä. Yritä tässä ilmapiirissä olla iloinen ja kohtelias.
Vierailija kirjoitti:
Ankeassa ilmastossa, slaavi.läisissa geeneissä, luterilaisissa opeissa, negatiivisuuden ihannoinnissa (ks. suomalaiset sananlaskut), sisukkuuden hehkuttamisessa ja jurossa perusluonteessa.
Piti olla elatiivissa. Pahoittelen.
Ai tällainen suomalaisten haukkumisketju tällä kertaa. Miksi sä itse teet niin?