Muita aikuisia, kenen omat vanhemmat suhtautuvat kuin lapseen?
Itse olen 35v ja oma isäni edelleen suhtautuu minuun vähätellen, kuin olisin lapsi. Muita kenellä samanlaisia kokemuksia? Mikä voisi auttaa?
Kommentit (70)
Edelleen joka kerta, kun ollaan jossain sukujuhlissa tms kissanristiäisissä meidän äiti kovaan ääneen aina komentaa uusien vieraiden tullessa, että "Nyt ylös siitä tuolilta ja tervehtikää!". Se vituttaa joka kerta suunnattomasti, koska meillä on kyllä käytöstavat kohdallaan, ei vaan ikinä ehditä nousta, kun äiti on jo komentamassa. Aivan mielettömän alentavaa meitä kohtaan. Olen joskus todella vihannut äitiämme tuon jatkuvan alentavan asenteen takia.
N32
Mun miehen vanhemmat kyllä kohtelee välillä kuin ukko olis 10 vuotias... ihania appi vanhempia mutta toisinaan hämmästyttää kun anoppi saattaa soittaa minulle ja pyytää huolehtimaan esim. Että poika soittaa hammaslääkäriin tarkastusajan tms. Ja mies on 40 vuotias.. Eivät luota yhtään siihen että mies osaisi huolehtia itsestään ja asioistaan. Olivat riemuissaan kun mentiin naimisiin että nyt vaimo huolehtii eikä heidän enää tarvitse! Hyvin tuo mielestäni pärjää ilman minun holhoamista 😀
Äiti suhtautuu. Hänellä on vara-avaimet kotiini ja tuppautuu sisään varoittamatta. Avaa kaikki postit koska "pitäähän äidin tietää". Tuo valmiita ruoka-annoksia jääkaappiin vaikka olen itse ihan hyvä kokki. Haluaa maksaa mun puolesta laskuja vaikka tienaan kelvollisesti. Loukkaantuu, jos kieltäydyn avusta. Olen kuulemma kiittämätön ja ilkeä.
Jotkut ystävistäni ovat äidin mielestä huonoa seuraa. En saisi käydä baareissa. Kaikkiin sukujuhliin pitää kulkea yhdessä äidin kanssa ja pukeutua mätsääviin asuihin. En saa ottaa poikaystävääni mukaan juhliin eikä meidän suhteeseen suhtauduta vakavasti. "Se on vaan sellanen Annan kaveri".
Äiti soittaa joka päivä. Minulla ei saa olla mitään salaisuuksia. Hänellä on käyttöoikeudet tiliini, ja kommentoi ostoksiani. Puhelinliittymäni on äidin nimissä. On yrittänyt udella potilastietojani.
Olen 25-vuotias työssäkäyvä nainen, mutta äitini saa minut välillä tuntemaan itseni täysin vajaavaltaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen joka kerta, kun ollaan jossain sukujuhlissa tms kissanristiäisissä meidän äiti kovaan ääneen aina komentaa uusien vieraiden tullessa, että "Nyt ylös siitä tuolilta ja tervehtikää!". Se vituttaa joka kerta suunnattomasti, koska meillä on kyllä käytöstavat kohdallaan, ei vaan ikinä ehditä nousta, kun äiti on jo komentamassa. Aivan mielettömän alentavaa meitä kohtaan. Olen joskus todella vihannut äitiämme tuon jatkuvan alentavan asenteen takia.
N32
Tuo on kyllä alentavaa...,
Vierailija kirjoitti:
Äiti suhtautuu. Hänellä on vara-avaimet kotiini ja tuppautuu sisään varoittamatta. Avaa kaikki postit koska "pitäähän äidin tietää". Tuo valmiita ruoka-annoksia jääkaappiin vaikka olen itse ihan hyvä kokki. Haluaa maksaa mun puolesta laskuja vaikka tienaan kelvollisesti. Loukkaantuu, jos kieltäydyn avusta. Olen kuulemma kiittämätön ja ilkeä.
Jotkut ystävistäni ovat äidin mielestä huonoa seuraa. En saisi käydä baareissa. Kaikkiin sukujuhliin pitää kulkea yhdessä äidin kanssa ja pukeutua mätsääviin asuihin. En saa ottaa poikaystävääni mukaan juhliin eikä meidän suhteeseen suhtauduta vakavasti. "Se on vaan sellanen Annan kaveri".
Äiti soittaa joka päivä. Minulla ei saa olla mitään salaisuuksia. Hänellä on käyttöoikeudet tiliini, ja kommentoi ostoksiani. Puhelinliittymäni on äidin nimissä. On yrittänyt udella potilastietojani.
Olen 25-vuotias työssäkäyvä nainen, mutta äitini saa minut välillä tuntemaan itseni täysin vajaavaltaiseksi.
Tuo kuulostaa kyllä jo aika sairaalta... Tosi vaikea tilanne varmaan yrittää rajoittaa äitisi toimia, tuskinpa keskustelu auttaa. Muun muassa tuo ettet saa poikaystäväsi kanssa esiintyä... Huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
No omat vanhemmat oli kovasti huolissaan miten mieheni kanssa pärjätään kahdestaan heidän mökillään, vaikka lukuisia kertoja ollaan oltu siellä heidän kanssaan näin aikuisina ja osallistuttu töihin ihan oma-aloitteisesti, saatu ruoka tehtyä, tulet sytytettyä, siivottua jne. :)
Me olimme 30v ja 38v kun oli ajatus että menemme mökille ennen kuin muut tulevat sinne. Tarkoitus oli, että olemme perillä kaksi tuntia ennen muita. Ja pitkän ajomatkan päätteeksi tietysti tekisimme ruokaa välittömästi. Äitini käytännössä kielsi menemästä ennen heitä, koska joutuisimme esim. keittämään perunoita.
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on kamalaa. Miksi annat äitisi päsmäröidä, olet antanut tilisi käyttöoikeudetkin - MIKSI?! Aikuinen ihminen! Sinähän olet vajaavaltainen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on samanlainen isä kuin ap:lla. Vuosien ajan yritin opetella sietämään huonoa käytöstä, kunnes lopulta väsyin. Alkuun tunsin syyllisyyttä siitä, etten juurikaan ole tekemisissä vanhempani kanssa. Koko ajan se kuitenkin on vähentynyt, kun huomaan voivani selvästi paremmin, kun en tapaa isääni.
Wau. Kunnioitan tuollaista rohkeaa tekoa, kun se tehdään oikeista syistä. Onneksi olkoon paremminvoinnista!
Vierailija kirjoitti:
Miksi annat sen tehdä sinulle noin? Vara-avain äidiltä pois tai lukot vaihtoon etkä anna uutta avainta. Et anna äidille laskuja, niin ei voi niitä maksaa. Menet sukujuhliin poikaystävän kanssa ja sanot äidille, että hän aikuisena ihmisenä osaa varmasti hommata itsensä paikalle ihan itse. Vastaat äidin puheluihin kerran viikossa, muut jätät välistä. Et kerro äidille salaisuuksia. Poistat äidiltä tilin käyttöoikeudet. Avaat itsellesi ihan oman puhelinliittymän.
Näillä pääset hyvään alkuun.
Tiedän tuollaisen isän. Ehkä oletkin hänen vanhin lapsensa. Lohduksi voin sanoa, että en todellakaan ymmärrä hänen elämänperiaatteitaan. Toivon, että lapsensa ottaisivat häneen reilusti etäisyyttä. Osa on ottanutkin jonkn verran, mutta osa on hyvin vahvasti tossun alla, ja se on heille haitallista.
Vierailija kirjoitti:
Lähemmäs kolmekymppisenä hain uutta asuntoa. Äitini meni soittamaan sinne vuokratoimistoon ja riehumaan miten lapsi TARVITSEE uuden asunnon. meinasin hävetä silmät päästäni...
Äitini soittelee remonttifirmoihin kun teetän jotain omaan talooni.
Vierailija kirjoitti:
N32
Kuulostaa todella tutulta! Se on NIIN nöyryyttävää ja loukkaavaa. Hävettää vieraidenkin edessä ja silti ei usein keksi miten kannattaisi suhtautua tilanteessa, ettei alistu. Se harmittaa jälkeenpäin vielä enemmän, kun itse "tottelee". Toisaalta ei halua käyttäytyä, kuin vastahankainen murrosikäinenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N32
Kuulostaa todella tutulta! Se on NIIN nöyryyttävää ja loukkaavaa. Hävettää vieraidenkin edessä ja silti ei usein keksi miten kannattaisi suhtautua tilanteessa, ettei alistu. Se harmittaa jälkeenpäin vielä enemmän, kun itse "tottelee". Toisaalta ei halua käyttäytyä, kuin vastahankainen murrosikäinenkään.
Lisään tähän vielä, että olen pian kuusikymppinen!
Olen 35-vuotias, oma äiti jo kuollut mutta anoppi holhoaa. Asumme kaukana appivanhemmista joten olemme oppineet pärjäämään elämässä varsin hyvin ilman heitäkin, käytännössä kasvattaneet lapsemmekin ilman tukiverkkoja. Anoppi huolehtii että lapsilla on tarpeeksi päällä, esimerkiksi vauvalla heinäkuussa villapuku, välikausivaatteet ja toppamakuupussi kun on tuulinen ilta. Minulle hän jankuttaa villapaidoista ja pitkistä kalsareista. Teen nykyään tahallani niin, että kävelen syksylläkin paljain jaloin ulkona, jotta saan nauttia hänen ilmeestään ja ahdistuksestaan kun ei se miniä edes itsestään osaa huolehtia. :D Tykkään noin yleisestikin avojaloin liikkumisesta, mikä on aina kauhistuttanut häntä. Minähän voi pakottaa lapsetkin umpihankeen ilman talvikenkiä ja he kuolevat!! Jonkun on puhuttava järkeä hullulle miniälle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N32
Sanoisin siinä äidille, että hyvä, kun sanoit, en olisi itse tajunnutkaan.
Aaaarrghh! Meillä se on mutsi, joka ei voi uskoa että 38- ja 42-vuotiaat tyttäret pysyisivät hengissä tai selviäisivät muuten elämästä ilman jatkuvaa opastusta.
Ei saa mennä jäälle, ei kanna vielä.
Nyt on liukasta, varokaa pihalla.
On tulossa ukkonen, ottakaa töpselit seinästä.
Jne jne. En kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähemmäs kolmekymppisenä hain uutta asuntoa. Äitini meni soittamaan sinne vuokratoimistoon ja riehumaan miten lapsi TARVITSEE uuden asunnon. meinasin hävetä silmät päästäni...
Äitini soittelee remonttifirmoihin kun teetän jotain omaan talooni.
Meidän äiti soitti katsastuskonttorille että saiko se "Maiju" autonsa katsastettua.
Lainasin autoni veljelleni ja hän lähetti pitkän listan mitä kaikkea vikaa siinä on. Kuitenkin just katsastettu.
Mökilleni tilasi metsurin kysymättä minulta.
Ja olen yli 50.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N32
Sanoisin siinä äidille, että hyvä, kun sanoit, en olisi itse tajunnutkaan.
Joo, noin voi sanoa, mutta oikeasti ei haluaisi laittaa leikiksi, kun kyseessä on kuitenkin loukkaava käskyttäminen. Yksi vaihtoehto on viivytellä "tottelemistaan" kiinnittämättä huomiota komentajaan. Mutta mikä on vielä parempi tapa, en keksi.
Ei kyllä kuulosta siltä, että isäsi suhtautuisi sinuun kuin lapseen. Pikemminkin kuin johonkin vähempiarvoiseen. Lapset harvemmin ovat vanhemmilleen "vähempiarvoisia", tai no ainakaan ei pitäis olla.