Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömät opettajat: oletteko huomanneet, että avoinna olevat virat ovat yksityiskohtaisia vaatimuksia myöten räätälöity jo tietylle tyypille?!

Vierailija
06.01.2019 |

Ainakin isohkossa itäsuomalaisessa kaupungissa on luotu sellaiset viranhakuilmoitukset tänä keväänä, johon on jo valmiiksi pedattuna odottamassa paikkaa kärkkynyt.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos paikka on oikeasti auki ja hakijoiden joukosta löytyy yksi mieshakija, paikka menee aina hänelle. Olen niin turhautunut kun mukamas ei ole väliä sukupuolella ja kaikki miespuoliset opettajatuttavat ovat valmistumisen jälkeen kävelleet suoraan virkoihin.

Näiden juttujen perusteella luulisi, että opehuone olisi täynnä miehiä, mutta kaikkea vielä. Jonkinlainen harha tässä tuntuu olevan

Vierailija
22/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkopuolisena on turha edes vakituista paikkaa hakea kun on kyse julkisen puolen töistä, oli työ millä tasolla tahansa. Ensin määräaikaiseksi ja sitten vakinaistetaan. Joskus muinoin on ehkä päässyt suoraan vakituiseksi, mutta se on jo mennyttä maailmaa. Monella työttömyys pitkittyy kun ei haluta niellä tätä vaan halutaan vakivirka heti.

Näin se vaan menee. Itse olin 4,5 vuotta määräaikaisena kunnes sain viran juurikin tuollaisen hakuteatterin seurauksena.

Eikö tuo ole noloa? Sehän kertoo siitä, että sinua pidetään niin huonona, että parempia löytyisi vaikka jonoksi asti, etkä saisi paikkaa ilman apuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos paikka on oikeasti auki ja hakijoiden joukosta löytyy yksi mieshakija, paikka menee aina hänelle. Olen niin turhautunut kun mukamas ei ole väliä sukupuolella ja kaikki miespuoliset opettajatuttavat ovat valmistumisen jälkeen kävelleet suoraan virkoihin.

Miehet menevät edelle, jos rehtorin mielestä pystyvät pitämään paremmin luokat ja oppilaat kurissa, eivät tuo oppilasongelmiaan kansliaan vaan hoitavat sujuvasti itsenäisesti, eivätkä kasvata muun henkilökunnan taakkaa. Valitettavasti viran saannissa muutkin asiat kuin työhön käytettyjen iltojen, huoltajiin ja palavereihin menneet tunnit vaikuttavat. Rehtorit haluavat virkoihin joustavia, yhteistyökykyisiä ja oppilaiden kanssa toimeen tulevia helppoja alaisia. Harvoissa kouluissa miehet aiheuttavat draamoja. Sovinistista ja väärin, mutta todellista koulurekrytoinnissa. Mutta naisiakin valitaan.

Juu ja ajatellaan että on teknisen työn ja poikien liikan ope samalla.

Samahan tuo on hoitoalalla: lähi- tai sairaanhoitajana (tai vaikka sosionomina) miehet vakinaistetaan todella pian. Mielenterveys, päihde, lastensuojelu, akuuttihoito ja kasvatus ottavat miehet riemusta kiljuen vastaan.

Vierailija
24/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden juttujen perusteella luulisi, että opehuone olisi täynnä miehiä, mutta kaikkea vielä. Jonkinlainen harha tässä tuntuu olevan

Kuinkahan moni valmistuneista on miehiä, 2-5%? Ei tarvitse olla harhaa, jos miehiä on alalla vähän.

Vierailija
25/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtiolla ja kunnilla kerrotaan nimi ja Google tai Linkedit paljastaa henkilön olevan jo töissä samassa työpaikassa.

Vierailija
26/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään harhaa ole, miesopettajilla on vähemmän työttömyyttä. Jos kaksi yhtä hyvää hakijaa, niin miessukupuoli ratkaisee.

Vierailija
27/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asissa "poikien liikunnan sijaistamista" käytetään toisinaan härskinä tekosyynä sille että voidaan valita miesope, jolla on heikommat paperit kuin samaa paikkaa hakeneilla naisilla.

Vierailija
28/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tasa-arvoa sekä positiivista syrjimistä. Jos jokin ryhmä on aliedustettuna niin heidän mahdollisuuksia pitää edistää. Tässä tapauksessa miesopettajia on vähän, joten niille harvoille pitää antaa kaikki tuki sekä mahdollisuudet.

Vierailija
29/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi päinvastoin. Ehdin olla määräaikaisena muutaman kuukauden, kunnes vakituinen paikka tuli hakuun, johon tietysti hain ja... en päässyt. Ensin tuli valituksi joku ihan ulkopuolinen mies toiselta puolen Suomea, mutta perui paikan ja taas valittiin joku täysin ulkopuolinen, tällä kertaa nainen mutta hänellä oli "parempi koulutus ja työhistoria". En vielä tänäkään päivänä tajua tätä logiikkaa, mutta olen tullut siihen tulokseen että minun kohdalla vaikutti nuori ja hedelmällinen ikä, kun nuo molemmat valitut oli vanhoja. Kelpasin kuitenkin vielä määräaikaisena vuoden tuon valinnan jälkeen kunnes sopimusta ei enää jatkettu..

Vierailija
30/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa useimmissa hankkeissa ja missä tahansa julkisesti rahoitettavassa duunissa. Siihen hankepäällikön paikkaan halutaan nimittää se, joka teki hankesuunnitelman ja kriteerit on sellaiset että se on pedattu tälle henkilölle.

Itse olin haastattelussa tällaiseen jobiin, haastattelu kesti alle 15 min. ja ylläri, ylläri se esiselvityksen tehnyt tyyppi valittiin. Miksi edes vaivasivat meitä kahta muuta? Valmistauduin huolella ja otin selvää. Sitten olet siellä 15 minuuttia. Tuli sellainen haista paska -fiilis. Eikä noista ikinä kannata valittaa, saat vaan hankalan mainee etkä sitä vähääkään enää mahdollisuuksia.

Toinen oli, kun laitoin hakemuksen yhteen julkiseen projektiin. Hakuajan umpeutumisesta oli ehtinyt kulua 25 minuuttia kun tuli viesti, että kiitos mielenkiinnosta, tehtävään on valittu henkilö x. No, he eivät edes vaivautuneet peittelemään asiaa, mikä oli hyvä juttu. Ei tarvinnut turhaan valmistautua.

Vierailija
31/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin opintojen aikana päiväkodissa töissä ja sinne palkattiin mies-lto. Selityksenä minulle kerrottiin, että on niin paljon yh-äitejä, että meidän on pakko valita mies. On hyväksi lapsille.

Vierailija
32/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkopuolisena on turha edes vakituista paikkaa hakea kun on kyse julkisen puolen töistä, oli työ millä tasolla tahansa. Ensin määräaikaiseksi ja sitten vakinaistetaan. Joskus muinoin on ehkä päässyt suoraan vakituiseksi, mutta se on jo mennyttä maailmaa. Monella työttömyys pitkittyy kun ei haluta niellä tätä vaan halutaan vakivirka heti.

Näin se vaan menee. Itse olin 4,5 vuotta määräaikaisena kunnes sain viran juurikin tuollaisen hakuteatterin seurauksena.

Eikö tuo ole noloa? Sehän kertoo siitä, että sinua pidetään niin huonona, että parempia löytyisi vaikka jonoksi asti, etkä saisi paikkaa ilman apuja.

Ei ihan aukea tää logiikka.

Vierailija
33/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle kävi päinvastoin. Ehdin olla määräaikaisena muutaman kuukauden, kunnes vakituinen paikka tuli hakuun, johon tietysti hain ja... en päässyt. Ensin tuli valituksi joku ihan ulkopuolinen mies toiselta puolen Suomea, mutta perui paikan ja taas valittiin joku täysin ulkopuolinen, tällä kertaa nainen mutta hänellä oli "parempi koulutus ja työhistoria". En vielä tänäkään päivänä tajua tätä logiikkaa, mutta olen tullut siihen tulokseen että minun kohdalla vaikutti nuori ja hedelmällinen ikä, kun nuo molemmat valitut oli vanhoja. Kelpasin kuitenkin vielä määräaikaisena vuoden tuon valinnan jälkeen kunnes sopimusta ei enää jatkettu..

Olit ollut vasta muutaman kuukauden. Se ei vielä tarkoita mitään. Ja määräaikaisuuden jatkamatta jättämiselle voi toki olla monenlaisia syitä.

Vierailija
34/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niitäkin paikkoja, joissa on periaatteena että ulkopuolinen on parempi. Tuhlasin neljä vuotta tekemällä yhtä putkeen sijaisuuksia tällaiseen kuntaan, vain huomatakseni että meitä sijaisia ei otettu vakipaikkoihin. Nyt on ollut pari vuotta sijaisuuksia toiseen kuntaan.

Meidän rehtori tekee juuri näin. Kyseessä pieni koulu pienellä paikkakunnalla ja sijaisia on monesti vaikea saada. Kun hän on sitten löytänyt hyvän sijaisen joka pääsee lyhyelläkin varoitusajalla tekemään lyhyitä ja välillä pidempiäkin pätkiä, ei reksi halua luopua ”vakisijaisesta”.

Vierailija
35/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää, kuinka paljon työttömiä opettajia on tällä hetkellä. Lähipiirissä on useita ja ei heidän ammattitaidossaan ole mitään vikaa.Töihin ei vaan pääse.

Vierailija
36/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se siitä kerro. Eikä ole noloa. En ole opettaja enkä julkisella sektorilla töissäkään, mutta yksityisellä on ihan normaalia, että määräaikaisia hyviä työntekijöitä vakinaistetaan. Yksityisellä vaan ei ole lain mukaista velvoitetta laittaa paikkaa auki avoimeen hakuun. 

Vierailija
37/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin asiakkaista heittämällä ärsyttävimmät on opettajia. Mikdikähän pitää kyseenalaistaa ja epäillä jokaista sääntöä? Ne on kuulkaa lakiin määrätty, eduskunta säätänyt, että luulis jopa työttömälle opettajillekin kelpaavan. Mutta eipä: älyttömiä kysymyksiä toisensa perään, yksinkertaisista asioista.

Tiedän yhden virkailijan joka kieltäytyi enää ottamasta työttömäksi ilmoittautuvia opettajia asiakkaaksi, sanoi ettei hermot kestä!

Mahtoikohan olla se sama virkailija, jolle minä olin ärsyttävä sen jälkeen, kun hän oli ihmetellyt työttömyyttäni ja ruvennut jo nälvimään. Hänen mielestään sopivia virkoja oli auki kymmenittäin. Minä vain olen kieltenopettaja ja ne avoimet pestit luokan- ja erityisopettajan virkoja.

Vierailija
38/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntien on pakko toimia näin. Jos ihminen on ollut kaksi vuotta määräaikaisena, hänet katsotaan vakituiseksi, ja häntä ei voi irtisanoa. Mutta virka pitää kuitenkin laittaa julkiseen hakuun. Joten jos ei ole varaa palkata kahta ihmistä yhteen työhön, se määräaikainen saa paikan. Koulut tai kunnat eivät ole tähän syyllisiä.

Vierailija
39/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää, kuinka paljon työttömiä opettajia on tällä hetkellä. Lähipiirissä on useita ja ei heidän ammattitaidossaan ole mitään vikaa.Töihin ei vaan pääse.

Olen itse Oulun seudulta ja täällä tuntuu paljon opettajia työttöminä ja sen lisäksi yliopistosta valmistui koko ajan uusia opettajia. Ylitarjontaa on älyttömästi. Vuoden määräaikaisiin paikkoihi on ollut reilusti yli 100 hakijaa/paikka. Itse olen suosiolla kulkenut jo vuosia vähän reilun tunnin työmatkaa mutta tiedän useita työttömiä opettajia jotka eivät pidä tätä vaihtoehtona. En tiedä miksi, koska loppujen lopuksi olen kuitenkin n. 16.15 takaisin kotona ja työpaikka on mukava pikkukoulu jossa tunnen kaikki koulun oppilaat. Tietenkään en saa jalkaa oven väliin lähempänä mutta itse olen kuitenkin mielummin töissä kuin yritän työttömänä tehdä itseäni tunnetuksi lähialueen kouluissa.

Vierailija
40/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntien on pakko toimia näin. Jos ihminen on ollut kaksi vuotta määräaikaisena, hänet katsotaan vakituiseksi, ja häntä ei voi irtisanoa. Mutta virka pitää kuitenkin laittaa julkiseen hakuun. Joten jos ei ole varaa palkata kahta ihmistä yhteen työhön, se määräaikainen saa paikan. Koulut tai kunnat eivät ole tähän syyllisiä.

Ei tuollaista kahden vuoden sääntöä ole.