Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työttömät opettajat: oletteko huomanneet, että avoinna olevat virat ovat yksityiskohtaisia vaatimuksia myöten räätälöity jo tietylle tyypille?!

Vierailija
06.01.2019 |

Ainakin isohkossa itäsuomalaisessa kaupungissa on luotu sellaiset viranhakuilmoitukset tänä keväänä, johon on jo valmiiksi pedattuna odottamassa paikkaa kärkkynyt.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole työtön, mutta ainakin Helsingin kaupungilla tehtiin näin. Sain itse tällä tavalla viran.

Vierailija
2/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep ei noista ole varmaan kuin 10% oikeasti avoimia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, joo. Jotain käsittämättömiä aineyhdistelmiä ja todella yksityiskohtaisia vaatimuksia, jotta saadaan se tietty henkilö vakinaistettua.

Vierailija
4/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen huomannut. Todella harvoin haetaan oikeesti talon ulkopuolelta, korkeintaan sijaiseksi.

Vierailija
5/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella tuo on vain yksityistä sektoria näkyvämpää, koska vakituiset virat (ja pitkät määräaikaisuudet) on lain mukaan pakko laittaa hakuun. Yksityisellä ei ole tähän mitään velvoitteita. On ymmärrettävää, että vakipaikkoihin halutaan palkata ne määräaikaiset, jo työtä onnistuneesti hoitaneet henkilöt kuin joku täysin uusi työntekijä. 

Vierailija
6/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on julkisella puolella ihan yleinen käytäntö, muuallakin kuin opettajien kohdalla. Esim. monet valtion- ja kunnallishallinnon asiantuntijatehtävät ovat määräaikaisia, mutta sitten kun jatkajaa haetaan, niin pätevyysvaatimukset on määritelty sellaisiksi, että niitä ei voi käytännössä täyttää kukaan muu kuin se henkilö, joka on virkaa jo aiemmin hoitanut, tai joku muu, joka siihen virkaan on jo "valittu".

Vierailija
7/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä mikään uusi ilmiö ole. 90% opettajan viroista on valmiiksi pedattu jollekin. Minulla on virka mutta pitkön työmatkan päässä ja siksi olenkin etsinyt virkaa lähempää. Olen päässyt kyllä usein haastatteluihin mutta valinnassa on aina sama kaava. Paikan saa lopulta joko se joka virkaa on hoitanut määräaikaisena tai sitten ulkopuolelta tullut mieshakija. Naisopettajalla joka ei ole ollut kyseisessä koulussa töissä, ei ole käytännössä mitään mahdollisuuksia saada paikkaa.

Vierailija
8/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos paikka on oikeasti auki ja hakijoiden joukosta löytyy yksi mieshakija, paikka menee aina hänelle. Olen niin turhautunut kun mukamas ei ole väliä sukupuolella ja kaikki miespuoliset opettajatuttavat ovat valmistumisen jälkeen kävelleet suoraan virkoihin.

Vierailija
9/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, joo. Jotain käsittämättömiä aineyhdistelmiä ja todella yksityiskohtaisia vaatimuksia, jotta saadaan se tietty henkilö vakinaistettua.

Ei välttämättä. Monessa koulussa on pakko pistää osalle opettajista muutakin opetettavaa kuin perinteisesti siihen virkaan on kuulunut. Tunnit kun ei vaan mene tasan. Jossain aineessa tunteja on paljon, toisessa aineessa liian vähän.

Tuntikehys, opetussuunnitelma ja opettajien virkatunnit on välillä melkoinen palapeli. Etenkin pienissä kouluissa.

Vierailija
10/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu kaikilla kunnallisilla aloilla. Jopa meillä siivoojilla. Kaikki tietävät etukäteen, kuka valitaan. Haastattelut jopa määräaikaisuuksiin on silti kolmivaiheiset: ryhmähaastattelu, jatkoon päässeille yksilöhaastattelu ja pari parasta ison pomon kuulusteltavaksi. Tuossa tuhlataan kaikkien aikaa.

Vierailija
11/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnallisella tämä on niin totta. Minä olen hakenut terveydenhoitajan vakipaikkoja ja ollut lukuisissa haastatteluissa, mutta usein olen ollut vain "kiintiöhaastateltavana". Toimi on ollut pakko laittaa hakuun vaikka tekijä on jo tiedossa. Turhauttavaa ottaa töistä jollain verukkeella puoli päivää vapaata ja käydä haastattelussa, vaikka tiedossa on ettei tule valituksi. Mutta aina sitä toivoo kuitenkin.

Vierailija
12/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Pääkaupunkiseudulla olen kolmen vuoden aikana päässyt yhteen haastatteluun ja samalla soveltuvuuskokeeseen, mutta paikan sai mies, jolla jo oli samalla laitoksella vakituinen työpaikka.

Erityisen tuskastuttavaa on se, että minut on kutsuttu puoli tusinaa kertaa haastatteluun 200-400 kilometrin päähän, mutta paikka on selvästi ollut jo varattu. Tiedän kyllä, että pitkä ja hieman tavallisuudesta poikkeava työurani saavat rekrytoijat kiinnostumaan siitä, millainen minä livenä olen, mutta minua harmittaa se aika ja iso raha, jonka tuhlaan haastattelussa käymiseen. Yksi haastattelija sanoi hymyillen päin naamaa, että "me haluttiin vain nähdä, miksi sinä tuolla taustalla haet tätä viransijaisuutta".

Vierailija
13/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinkiin "Espanjan ja käsityön opettaja" oh really...

Vierailija
14/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa tehdään yksityiselläkin.

Vierailija
15/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko antaa esimerkkejä, jollei voi suoraan linkittää? En ole itse tajunnut tuollaista.

Vierailija
16/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopuolisena on turha edes vakituista paikkaa hakea kun on kyse julkisen puolen töistä, oli työ millä tasolla tahansa. Ensin määräaikaiseksi ja sitten vakinaistetaan. Joskus muinoin on ehkä päässyt suoraan vakituiseksi, mutta se on jo mennyttä maailmaa. Monella työttömyys pitkittyy kun ei haluta niellä tätä vaan halutaan vakivirka heti.

Vierailija
17/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkopuolisena on turha edes vakituista paikkaa hakea kun on kyse julkisen puolen töistä, oli työ millä tasolla tahansa. Ensin määräaikaiseksi ja sitten vakinaistetaan. Joskus muinoin on ehkä päässyt suoraan vakituiseksi, mutta se on jo mennyttä maailmaa. Monella työttömyys pitkittyy kun ei haluta niellä tätä vaan halutaan vakivirka heti.

On niitäkin paikkoja, joissa on periaatteena että ulkopuolinen on parempi. Tuhlasin neljä vuotta tekemällä yhtä putkeen sijaisuuksia tällaiseen kuntaan, vain huomatakseni että meitä sijaisia ei otettu vakipaikkoihin. Nyt on ollut pari vuotta sijaisuuksia toiseen kuntaan.

Vierailija
18/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se vaan menee. Itse olin 4,5 vuotta määräaikaisena kunnes sain viran juurikin tuollaisen hakuteatterin seurauksena.

Vierailija
19/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos paikka on oikeasti auki ja hakijoiden joukosta löytyy yksi mieshakija, paikka menee aina hänelle. Olen niin turhautunut kun mukamas ei ole väliä sukupuolella ja kaikki miespuoliset opettajatuttavat ovat valmistumisen jälkeen kävelleet suoraan virkoihin.

Miehet menevät edelle, jos rehtorin mielestä pystyvät pitämään paremmin luokat ja oppilaat kurissa, eivät tuo oppilasongelmiaan kansliaan vaan hoitavat sujuvasti itsenäisesti, eivätkä kasvata muun henkilökunnan taakkaa. Valitettavasti viran saannissa muutkin asiat kuin työhön käytettyjen iltojen, huoltajiin ja palavereihin menneet tunnit vaikuttavat. Rehtorit haluavat virkoihin joustavia, yhteistyökykyisiä ja oppilaiden kanssa toimeen tulevia helppoja alaisia. Harvoissa kouluissa miehet aiheuttavat draamoja. Sovinistista ja väärin, mutta todellista koulurekrytoinnissa. Mutta naisiakin valitaan.

Vierailija
20/62 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin asiakkaista heittämällä ärsyttävimmät on opettajia. Mikdikähän pitää kyseenalaistaa ja epäillä jokaista sääntöä? Ne on kuulkaa lakiin määrätty, eduskunta säätänyt, että luulis jopa työttömälle opettajillekin kelpaavan. Mutta eipä: älyttömiä kysymyksiä toisensa perään, yksinkertaisista asioista.

Tiedän yhden virkailijan joka kieltäytyi enää ottamasta työttömäksi ilmoittautuvia opettajia asiakkaaksi, sanoi ettei hermot kestä!