Viinaan, tupakkaan, baareihin, salimaksuihin ja muuhun turhaan on rahaa. Silti valitetaan.
Minä en vaan allekirjoita tätä suomalaisten köyhyyttä.
Itsekkin varmaan tulojeni mukaan luettaisiin nykyisten määritelmien mukaan köyhyysrajalle mutta itse en koe niin.
Se kun menee pitkälle niin "että ei ne suuret tulot vaan miten sen rahansa käyttää "
Kommentit (77)
Kun elää tulojensa mukaan eikä yli, pärjää.
Ymmärrän toki kriisitilanteiden aiheuttamat katastrofit, mutta pääsääntöni on, etten kuluta enempää kuin on varaa.
Se on hyvin selvää perusmatematiikkaa.
Hassu ajatus, että kuntosalikortti kuuluu jotenkin perusasioihin.
Kahvakuula ja jumppakeppi ja -kuminauha kuuluvat kyllä eivätkä maksa maltaita.
Vierailija kirjoitti:
Laskekaapa huviksenne mitä menee esimerkiksi monella pelkkään tupakkaan, alkoholiin, turhiin kauneustuotteisiin ja vaatteisiin kuussa.
Monella valittajalla noihin menee kuussa lähemmäs tonni.
Ei voi mennä, kun tulot eivät ole tonnia ja vuokrakin pitää siitä maksaa. Jos puhutaan vuokranjälkeisestä perusosasta niin se on alle 500 e. Sen voi jokainen käyttää miten huvittaa ja toiset käyttävät sen viinaan jne., mutta toiset eivät käytä alkoholia, eivät polta tupakkaa jne.
Kun alat listaamaan bussilippua, puhelinta, nettiä, perustarvikkeita, ruokaa, koulukirjoja ja lainanlyhennyksiä niin ei siitä mitään jää.
Vierailija kirjoitti:
Tupakkaan menee rahaa enemmän kuin ruokaan.
Mutta sossu tukee tupakointia antamalla tupakoitsijoille ruokarahat.
Niin, joillain.
Miehistä 13 prosenttia tupakoi ja naisista 10 prosenttia.
Kerään roskia, joten en usko tilastoja, koska monet tupakoijat heittävät muovien ja tumppien lisäksi maahan tupakka-askit. Uskon, että tupakoijia on enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kun elää tulojensa mukaan eikä yli, pärjää.
Ymmärrän toki kriisitilanteiden aiheuttamat katastrofit, mutta pääsääntöni on, etten kuluta enempää kuin on varaa.
Se on hyvin selvää perusmatematiikkaa.
Hassu ajatus, että kuntosalikortti kuuluu jotenkin perusasioihin.
Kahvakuula ja jumppakeppi ja -kuminauha kuuluvat kyllä eivätkä maksa maltaita.
Jolloin taas keveästi unohdat, että sosiaalinen elämä on tärkeää ja erityisen tärkeää syrjäytymisen ehkäisemiseksi. Kuntosalilla näkee ihmisiä ja vähintään tiskilta moikkaa joku ja vaihtaa pari sanaa. Samoin unohdat, että kahvakuula ei sovi kaikille vaan jokaisella on omanlaisensa vaivat, joihin sopii tietynlainen treeni. Kotona pitäminen on pahinta mitä ihmiselle voi tedä. Ihmiset pitää saada mukaan! Mukaan harrastuksiin, mukaan yhteisöön ja mukaan töihin!
Vierailija kirjoitti:
Leipäjonon päällä on savupilvi. Askin hinnalla saisi liidistä hulppeat päivän ruuat.
Olisiko samoin kuin monessa muussa paikassa, että se alkoton ja savuton ei halua mennä sinne leipäjonoon juuri siksi, että siellä on paljon alkollisia ja savullisia joukossa. Se ei ole "kunnon ihmiselle" mikään miellyttävä paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintoraha 470e, vuokra 300e ja pakollinen bussilippu 50e. Eli jäljelle jää 120e per kuukausi. Miten ap käyttäisit tuon "oikein"?
Minä kävin töissä opiskeluaikanani Otin myös lainaa jonka aikanaan maksoin niistä melko pienistä tuloista.
Ja koska sinä sait sen työpaikan niin ketään muuta ei voitu palkata siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opintoraha 470e, vuokra 300e ja pakollinen bussilippu 50e. Eli jäljelle jää 120e per kuukausi. Miten ap käyttäisit tuon "oikein"?
Tupakkaan ja viinaan tietenkin, kuten aloittaja väitti. :D
Loput voisi vaikka sitten tuhlata johonkin
Vierailija kirjoitti:
Yksi mitä en tajua, on se, että rahan vähyyttä valittavat ihmiset käyvät jopa useamman kerran vuodessa ammattivalokuvaajalla kuvauttamassa itseään/perhettään. Toki näitä on mukava ja piristävää näytellä, mutta senkin rahan voisi käyttää johonkin oikeasti tärkeään. Kuten minä. En ole passikuvaa lukuuottamatta edes kuvitellut käyttäväni rahaa tällaiseen.
En ole koskaan kuullutkaan moisesta.
Ihmiset on aivopesty siihen että elämän onni on aina vaan suuremmissa, ihmeellisimmissa ja extreemissä asioissa.
ihmisten on opittava uudestaan se että elämän onni on siinä kun yleensä paahtoleivän päälle laittaa appelsiinihilloketta. Kun sitten eräänä aamuna siihen laittaakin omenaa..voi mikä extreem ja kokemus..
Mitkä ovat ap tulosi? Mun tulot on kuntoutustuki 1300€ bruttona ja lapsilisät kahdesta lapsesta. Olen tällä hetkellä ja todnäk vielä pitkään työkyvytön fyysisen vamman vuoksi. En juo lainkaan alkoholia enkä tupakoi, en käy enää edes kampaajalla ja meikkaankin vain juhliin. Haluaisin käydä kuntosalilla ja tämä saattaakin nyt toteutua jos pääsen siihen kuntosalivuoroon joka on eläkeläisille tarkoitettu (myös vamman vuoksi voi kuulemma oikeuden vuoroon saada lääkärintodistuksella). Muuten en raaskisi käydä. Yritän säästää kaikesta mahdollisesta koska jos tipun työmarkkinatuelle niin jokainen säästetty euro on todella tarpeen.
Kyllä yhdellä läheiselläni olisi paljon enemmän rahaa jos ei joisi kaljaa tai polttaisi, mutta minkäs teet.
Masentunut työtön alkoholisti ei tosta noin vaa pysty lopettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksi mitä en tajua, on se, että rahan vähyyttä valittavat ihmiset käyvät jopa useamman kerran vuodessa ammattivalokuvaajalla kuvauttamassa itseään/perhettään. Toki näitä on mukava ja piristävää näytellä, mutta senkin rahan voisi käyttää johonkin oikeasti tärkeään. Kuten minä. En ole passikuvaa lukuuottamatta edes kuvitellut käyttäväni rahaa tällaiseen.
Ihan outo ja tuntematon toiminta mulle. Tunnen vain ihmisiä, jotka kuvauttivat lapsensa, kun he ovat täyttäneet vuoden, mutta muuten kukaan ei käy kuin pakollisessa passikuvauksessa 5 vuoden välein. Kukaan ei ole koskaan kuvauttanut perhettään yhdessä. Ketkä oikeasti noin tekevät, paitsi jotkut kuninkaalliset?
Todella kummallinen tuttavapiiri sulla, jos käyvät jatkuvasti ammattikuvaajan paikkeilla.
Kyllä se asennekin vaikuttaa.
Minun ja avomiehen tulot on yhteensä noin 2000 e kuukaudessa, vuokra vajaa 900 e.
Vaikka tuo 2000 e nettona kuulostaa lähinnä yhden henkilön normituloilta, ihan hyvin me pärjätään. Reissataan ja syödään ulkona ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävin töissä opiskeluaikanani Otin myös lainaa jonka aikanaan maksoin niistä melko pienistä tuloista.
Eikö koko köyhyyskeskustelu ole sitten aika turha, jos aina voi mennä töihin tai lainata rahaa?
Opiskelijoiden kohdalla kyllä. Ainahan he ovat ”olleet köyhiä” sen opiskelun ajan.
Jos opiskelija voi mennä töihin, miksei työtön voi mennä? Työtönhän on työnantajalle parempi vaihtoehto, koska on enemmän käytettävissä. Näin köyhyys on oma valinta, koska työtön ei ole valinnut töihinmenoa. Aika hienoa
Kyllä opiskelija on työnantajalle yleensä helpompi ja halvempi vaihtoehto. Opiskelijan voi pyytää töihin vain tarvittaessa. Nähty on kymmeniä kertoja.
enallekirjoita kirjoitti:
Minä en vaan allekirjoita tätä suomalaisten köyhyyttä.
Itsekkin varmaan tulojeni mukaan luettaisiin nykyisten määritelmien mukaan köyhyysrajalle mutta itse en koe niin.
Se kun menee pitkälle niin "että ei ne suuret tulot vaan miten sen rahansa käyttää "
Tätä päiviteltiin meidänkin aamiaispöydässä. Ei tässä maassa kukaan elä puutteessa ilman että on ihan itse edesauttanut asiaa. Toinen asia on sitten se, että mikä koetaan "puutteeksi". Edellämainitut lapsen halvin kännykkämalli jne? Me ollaan keskituloisia, mutta rahaa ei vaatimattoman asumisen ja normaalin syömisen lisäksi käytetä juuri mihinkään, ei shoppailla turhuuksia tms. Suuri osa palkasta jää säästöön, ja kulutuksella mitaten elintaso ei varmaan käytännössä laskisi vaikka elettäisiin toimeentulotuella. Toki tiettyä turvallisuudentunnetta tuo se että tilillä on rahaa, mutta kyllä onni tulee jostain muualta. Tämä on aika monella (köyhällä ja rikkaalla) oivaltamatta.
Elän 800€/kk (pelkkä työmarkkinatuki ja asumistuki ja pelkkä vuokra vie työttömyystuen, halvempaa asuntoa en saa, asnu nytkin kaupungin vuokra-asunnossa yksiössä). Maksan n.120-160€:sta/kk KAIKKI laskut, lääkkeet, sairaskulut ym.Iso opintolainan niskassa, kun yritin parantaa työllistymistäni opiskelemalla, turhaan. Harrastuksena vain ilmaista omaa kuntoiluani kotona/Youtubesta(josta osa hyvätuloisista on tästäkin kateellisia)Joo olin kyllä täysin älytön kun menin jo lapsena sairastumaan loppuelämäkseni sairauteen joka on kallis hoitoineen:( Tuktijatkaan eivät tiedä syytä sairauteen, mutta suomalaiset "asiantuntijat"(köyhiä haukkuvat oikeistolaiset)ovat tuominneet sen omaksi syykseni niin kai sitten uskottava...
Plussa on se etten hoidata enää sairauttani(ei olisi rahaakaan, kun en ole toimeentulotuen asiakas)joten toivon kuolevani nopeammin pois täältä hyvätuloisia menestyjiä häiritsemästä. Toimeentulotukea en hae,koska olen saanut aikoinani siellä niin kamalaa kohtelua ja nöyryytystä ja minut on onnistuttu syyllistämään niin hyvin jo näiden tukien hakemisesta että ennemmin mene junan alle kun joudun enää toimeentulotuen varaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä ei ole itsellä rahaa vieviä addiktioita, saatte olla onnellisia. Jos teillä ei ole kokemusta, joko itsellä tai läheisen kautta, vakavista addiktioista niin saatatte pölistäkin tuollaisia...
Minä en myöskään tunne kahta ihmistä joilla olisi keskenään täysin samanlainen tilanne elämässään. Kuitenkin hämmästyttävän moni kuvittelee että koska itse pärjään niin kaikki muutkin kyllä pärjäisivät jos vaan toimisivat "oikein".
Jos järjellä ei osaa ajatella mitä rahallaan saa ja ei saa, niin sehän on oma ongelma. Addiktioon saa apua aina. Mun kaveripiirissä on viisi työssäkäyvää ihmistä jolla aina rahat loppu. Kahdelle annoin perusneuvon rahankäytöstä, kun huomasin miten ne liksansa käyttää. Ostellaan jotain vtun pihatonttuja jostain kukkakaupasta. Mitä sellasella tekee. Ikeasta jotain koristekippoja, jotka päätyy kellariin. Ravataan baareissa joka vkloppu ja taxilla kotiin. Siihen päälle savukkeet ja krapulapitsat la-su. Sitten ihmetellään kun ei ole rahaa enää ja kaksi viikkoa liksaan.
Noi kaksi jolle sanoin asiasta, niin lopetti ton kaiken turhan ja varsinkin noiden kippojen ja muiden roinan haalimisen. Ei käyny kahteen kuukauteen baarissa ja ajellu taxilla ja juonu muutenkaan. Oho, hei mullahan on rahaa monta sataa euroa ja huomenna tulee taas palkkakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan outo ja tuntematon toiminta mulle. Tunnen vain ihmisiä, jotka kuvauttivat lapsensa, kun he ovat täyttäneet vuoden, mutta muuten kukaan ei käy kuin pakollisessa passikuvauksessa 5 vuoden välein. Kukaan ei ole koskaan kuvauttanut perhettään yhdessä. Ketkä oikeasti noin tekevät, paitsi jotkut kuninkaalliset?
Todella kummallinen tuttavapiiri sulla, jos käyvät jatkuvasti ammattikuvaajan paikkeilla.
Kommentoimasi kirjoittaja taitaa asua täällä ruotsinkielisellä rannikolla niinkuin minäkin. Täällä on viime vuosina todella nopeaa yleistyneet just noi perhekuvat ym. vastaavat.
Monet käy jopa ammattikuvaajalla että saavat Naamakirjaan upeat otokset ja se nyt vasta typerää onkin.
Perhekuvat ovat kivoja et peukku niille.
Vierailija kirjoitti:
Just. Olen ollut viimeksi 18-v yo:na ammattikuvaajalla. Nyt olen 42.
Minä taas en näe sitä vuosien kärsimyksen arvoisena, että sitten joskus olisi rahaa johonkin. Toinen jalka on jo haudassa ja kun on jo ikää niin on ruma eikä voi oikeastaan tehdä mitään. Muut ällöksyvät niin paljon. Tuo kuvailemasi tapa nyt vain oli tyhmyyttä. Kovin moni ei ota mitää pikavippejä vaan käyttää sen mitä on esimerkiksi johonkin tapahtumaan. Mutta olisihan sen ajan voinut istua kotonakin niin olisi säästänyt. Mitään ei tule koettua. Mieliala laskee ja elämä tuntuu merkityksettömältä.