Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viinaan, tupakkaan, baareihin, salimaksuihin ja muuhun turhaan on rahaa. Silti valitetaan.

enallekirjoita
06.01.2019 |

Minä en vaan allekirjoita tätä suomalaisten köyhyyttä.
Itsekkin varmaan tulojeni mukaan luettaisiin nykyisten määritelmien mukaan köyhyysrajalle mutta itse en koe niin.
Se kun menee pitkälle niin "että ei ne suuret tulot vaan miten sen rahansa käyttää "

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mennään pari vuotta eteenpäin niin moni kaiholla ajattelee näitä onnen hetkiä kun asiat oli vielä paremmin.

Vierailija
22/77 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päihteiden käyttäjille ei pitäisi maksaa mitään tukia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salimaksut eivät ole turhia. Pitää pitää lihaskuntoa yllä, jotta pysyy terveenä. Kuntosalin pitäisi olla ilmainen jokaiselle varattomalle :)

Lihaskuntoa ei ilmeisesti voi pitää yllä ilman salia? Ei kunnossa olo ole yhtä kuin sali-make. Lenkille, kotona kuntopiiriä, luistelua, hiihtoa jne. jne.

Vierailija
24/77 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja, älä kirjoita yhtään mitään asiasta, jota et ymmärrä.

Olen pitkien syöpähoitojen köyhdyttämä tupakoimaton absolutisti. Pidän peukkuja, että pääset kokemaan saman.

Aloituksessa tuskin puhutaan sinusta. Kenelle tahansa voi tulla elämässä vastaan asioita jotka murtavat minkä tahansa tilanteen.

Mutta se on aivan eri asia kuin se mistä aloitus puhunee.

Vierailija
25/77 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salimaksut eivät ole turhia. Pitää pitää lihaskuntoa yllä, jotta pysyy terveenä. Kuntosalin pitäisi olla ilmainen jokaiselle varattomalle :)

Kuntoilusta ei tarvitse maksaa senttiäkään. Senkun vaan ryhtyy.

Vierailija
26/77 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdit täysi-ikäisten lasten elättämisen. Joku maksoi 25-vuotiaan lapsensa vuokratkin.

Vierailija
27/77 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintoraha 470e, vuokra 300e ja pakollinen bussilippu 50e. Eli jäljelle jää 120e per kuukausi. Miten ap käyttäisit tuon "oikein"?

Minä kävin töissä opiskeluaikanani Otin myös lainaa jonka aikanaan maksoin niistä melko pienistä tuloista.

Eikö koko köyhyyskeskustelu ole sitten aika turha, jos aina voi mennä töihin tai lainata rahaa?

Opiskelijoiden kohdalla kyllä. Ainahan he ovat ”olleet köyhiä” sen opiskelun ajan.

Jos opiskelija voi mennä töihin, miksei työtön voi mennä? Työtönhän on työnantajalle parempi vaihtoehto, koska on enemmän käytettävissä. Näin köyhyys on oma valinta, koska työtön ei ole valinnut töihinmenoa. Aika hienoa

Vierailija
28/77 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, tupakka on mulla ainakin suurin rahan kuluttaja, potuttaa kun ei saa lopetettua. Askilla tupakkaa saa jo parin päivän ruuat hyvinkin.

Vierailija
29/77 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päihteiden käyttäjille ei pitäisi maksaa mitään tukia.

Niin just. Kauhea kohkaus että jos ei rokota itseään niin tuet pois ja silleen.

Enemmän haittaa on yhteiskunnalle alkoholin ja päihteiden käyttäjistä sekä niistä jotka syövät itsensä sairaaksi. Joten tuet pois vaan.

Itse kyllä otan rokotuksetkin

Vierailija
30/77 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohdit täysi-ikäisten lasten elättämisen. Joku maksoi 25-vuotiaan lapsensa vuokratkin.

Aivan. Yksi tuttavani. Yksinhuoltaja maksaa täysi-ikäisen lapsensa asumisen koska lapsi ei jaksa käydä esim töissä opintojensa ohella ja ei halua elää kotona. Asuu kuitenkin muutaman kilometrin päässä ja opiskelee samalla paikkakunnalla. Sitten äiti valittaa rahan puutetta. Kyllä varmaan. Mutta jos olisi järki kädesä niin....

Vierailija
31/77 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskekaapa huviksenne mitä menee esimerkiksi monella pelkkään tupakkaan, alkoholiin, turhiin kauneustuotteisiin ja vaatteisiin kuussa.

Monella valittajalla noihin menee kuussa lähemmäs tonni.

Tupakkaan 0e, alkoholiin ehkä 10e, aina ei sitäkään. Vaatteita en osta joka kuukausi, mutta silloin kun ostan panostan laatuun niin ei tarvitse olla jatkuvasti ostamassakaan ja osan vaatteista ostan kirppareilta. Kauneudenhoitotuotteisiinkaan ei juuri rahaa mene, kuukausitasolla ehkä kymppi. Toki, nyt on rahaakin ihan eri lailla kuin silloin kun olin köyhä. Silloin kalliimmat, yllättävät pakolliset hankinnat ei paljon naurattanneet vaikka säästeliäästi elinkin.

Vierailija
32/77 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teillä ei ole itsellä rahaa vieviä addiktioita, saatte olla onnellisia. Jos teillä ei ole kokemusta, joko itsellä tai läheisen kautta, vakavista addiktioista niin saatatte pölistäkin tuollaisia...

Minä en myöskään tunne kahta ihmistä joilla olisi keskenään täysin samanlainen tilanne elämässään. Kuitenkin hämmästyttävän moni kuvittelee että koska itse pärjään niin kaikki muutkin kyllä pärjäisivät jos vaan toimisivat "oikein".

Vierailija
33/77 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Media on oikein viime aikoina lisännyt vettä myllyyn kuvailemalla millainen on köyhä ihminen. Useinkaan ei ole kysymys varsinaisesta köyhyydesta vaan siitä ettei kyetä elämäntapaan joka vielä muutama vuosi sitten olisi ollut ylellisyyttä.

Vierailija
34/77 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Känni "baarissa" maksaa moninkertaisesti alkoon verratuna. Tyhmiä ovat

Käyn töissä 40h/viikko, mutta silti minulla ei nykyään ole varaa tempasta kännejä baarissa tyyliin joka viikonloppu. Kännittelenkin kotona tämän vuoksi. En tosin tunne itseäni kuitenkaan köyhäksi.

35/77 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluajoiltani muistan kuinka jotkut valittivat, ettei ruokaan ole rahaa kuin esim. 5 euroa viikonlopuksi, mutta silti joivat alkoholia samana viikonloppuna ja menivät baariin, jossa ostivat kalliita juomia. Jotkut vanhemmatkin ihmiset, jotka eivät opiskele mutta ovat pienituloisia, tekevät näin.

Olen ihmetellyt tätä aina, mutta hienotunteisuuttani en viitsi kysyä. Ilmeisesti jotkut siis budjetoivat alkoholin ja baariin menemisen välttämättömiksi menoiksi ja sitten toteavat, että sen jälkeen ei jää ruokaan kuin se 5 euroa? Ruoka on se viimesijainen käyttötarkoitus?

edit: todellista köyhyyttäkin on Suomessa, sitä en kiellä

Vierailija
36/77 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se raha säästyisi, jos kotona istuisi. Elämä vain jää elämättä. Minusta salimaksu ei edes ole turha. Talvella on hankala harrastaa ilmaisia lajeja. Liikunta säästää monilta terveysvaivoilta.

Vierailija
37/77 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen riippuvainen ruoasta. Kaikki raha menee siihen. Käytänkö rahani järkevästi? No en koe niin.

Vierailija
38/77 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä ei ole itsellä rahaa vieviä addiktioita, saatte olla onnellisia. Jos teillä ei ole kokemusta, joko itsellä tai läheisen kautta, vakavista addiktioista niin saatatte pölistäkin tuollaisia...

Minä en myöskään tunne kahta ihmistä joilla olisi keskenään täysin samanlainen tilanne elämässään. Kuitenkin hämmästyttävän moni kuvittelee että koska itse pärjään niin kaikki muutkin kyllä pärjäisivät jos vaan toimisivat "oikein".

Aika moni pärjäisi jos toimisi oikein.

Itselläni on siitä kokemusta koska nuorena ajoin itseni nopeiden lainojen kierteeseen koska halusin vain sen tietyn elämän tässä ja nyt. Kärsin aika monta vuotta ennenkuin tajusin muuttaa tapani. Aika pohjan kautta.

Siksi näen monen elävän tällä hetkellä täsä samassa liemessä. Homma ei muutu ellei muuta omia elämäntapojaan.

Siihen ei auta hallitukset eikä mikään yhteiskunta.

Vierailija
39/77 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri se erottaa käydän rikkaasta, että ei ole rahaa samoihin asioihin. Puhutaan suhteellisesta köyhyydestä. Suomessa kukaan ei ole köyhä, kuten Afrikassa. Koulukin pyritään tasa-arvoistamaan, koska muuten vain rikkaat opiskelisivat. Nyt kaikilla on rahaa opiskella.

Vierailija
40/77 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Opiskeluajoiltani muistan kuinka jotkut valittivat, ettei ruokaan ole rahaa kuin esim. 5 euroa viikonlopuksi, mutta silti joivat alkoholia samana viikonloppuna ja menivät baariin, jossa ostivat kalliita juomia. Jotkut vanhemmatkin ihmiset, jotka eivät opiskele mutta ovat pienituloisia, tekevät näin.

Olen ihmetellyt tätä aina, mutta hienotunteisuuttani en viitsi kysyä. Ilmeisesti jotkut siis budjetoivat alkoholin ja baariin menemisen välttämättömiksi menoiksi ja sitten toteavat, että sen jälkeen ei jää ruokaan kuin se 5 euroa? Ruoka on se viimesijainen käyttötarkoitus?

edit: todellista köyhyyttäkin on Suomessa, sitä en kiellä

Näin se varmaan menee ja saattaa olla ihan fiksuakin väliaikaisena ratkaisuna. Opiskelijabileissä verkostoituu ja hetkellisen makaronin&ketsupin sietäminen voi tuoda työpaikan myöhemmin

T. ei alkoa, ei bileitä, ei verkostoja, ei töitä, ei tulevaisuutta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan