Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Köyhien viha tuli tutkijalle yllätyksenä

Vierailija
06.01.2019 |

Hesarin kyselytutkimus paljasti niukkuudessa elävien toivottomuuden ja samaan aikaan poliisi varustautuu uusilla konepistooleilla ja panssariautoilla. Tämä on ajan kuva Suomesta.

"Tutkija Sakari Kainulainen Diakonia-ammattikorkeakoulusta sanoo, ettei ole aiemmin törmännyt tutkimuksissa yhtä massiiviseen itsetuhon ja vihan määrään."

Miten ihmeessä Suomessa tätä ilmiötä ei tiedetä! Tämä yhteiskunta yllättää minutkin tietämättömyydellään. Miksi ei ole säännöllisiä tutkimuksia "yhteiskuntaraivosta"?

"Umpikujan kokemus herättää hyvinvoivassa maassa suuria tunteita, myös raivoa. HS:n kyselyyn tuli vastauksia, joissa uhkaillaan väkivallalla poliitikkoja, päättäjiä, rikkaita – sellaisia kirjoituksia ei voi julkaista."

Ranskassa viha purkautui, kun Pariisissa autot paloivat kadulla.

”Toiset vain kiristävät vyötä, kun toisille annetaan yli äyräiden. Ranskassa ei ole enää sosiaaliturvaa

http://jormanordlin.puheenvuoro.uusisuomi.fi/266990-koyhien-viha-tuli-t…

Kommentit (602)

Vierailija
21/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskouluun elämänhallintatunnit ja talousopetus ja jo tarhoihinkin

Niin että pärjää sitten maisterinpaperit saatuaan työmarkkinatuella, 600€/kk.

Luulisi maisterinpapereillakin pärjäävän, kun pelkillä peruskoulun papereillakin pärjää.

Vierailija
22/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja poliitikot vaihtoon!

Se on kyllä ainut, mitä et voi vaihtaa.   Tässäkin hallituksessa on Esko Aho neuvonantajana, vaikka on jo aikoja sitten osoittanut osaamattomuutensa.  Vaihtaminen onnistuu vain kaulapoikki tekniikalla, pitää siis toivoa että tulis sota. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on maailman paras valtio kouluttaa itsensä ja nostaa itse itsensä saappaanrakseista ylös suosta. Jos ei täällä pärjää niin ei kyllä missään.

Jos vässykät haluavat vihata jotain niin vihatkoon itseään kun eivät ole koskaan viitsineet tehdä mitään oman hyvinvointinsa eteen. Kuka on tuhlannut heidän rahansa, ja kuka on juonut ne viinat? Ei varmasti ole päättäjät eikä kadulla kävelevät kanssaihmiset.

Tiedätkö mitä? Asiansa voi hoitaa erinomaisesti ja silti päätyä köyhäksi. Olen kouluttautunut jo kahteen eri ammattiin (toinen erittäin hyvin työllistävä) ja aina ollut töissä tai juuri opiskellut. Sitten kävi niin että vammauduin onnettomuudessa ja menetin työkykyni. Elämä on jatkuvaa stressiä ja ahdistusta siitä miten pärjää. Tällä hetkellä saan kuntoutustukea mutta työkyvyttömyyseläkkeelle on todella vaikea päästä eikä kukaan palkkaa mihinkään ihmistä jolla on näin pahoja fyysisiä vammoja. Jotenkin kyllä on tavattoman ärsyttävää tämä leimaaminen ja syyllistäminen että kaikki köyhyys on aina omaa syytä. Toisaalta en itsekään olisi ikimaailmassa uskonut että näin voi käydä ennen omakohtaista kokemusta.

Vierailija
24/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tosi niukoista oloista, yhden vanhemman lapsia jotka ovat kouluttautuneet juristiksi ja lääkäriksi. Täällä kaikilla on mahdollisuus , jos vain on tahtoa. Helppo on jäädä sohvanpohjalle valittamaan.

Vierailija
25/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja poliitikot vaihtoon!

Se on kyllä ainut, mitä et voi vaihtaa.   Tässäkin hallituksessa on Esko Aho neuvonantajana, vaikka on jo aikoja sitten osoittanut osaamattomuutensa.  Vaihtaminen onnistuu vain kaulapoikki tekniikalla, pitää siis toivoa että tulis sota. 

Osaamattomuutensa?

Tajuatko edes miten hyvää työtä Aho ja Viinanen aikoinaan tekivät kun valtiolta oli rahat kerta kaikkiaan loppu?

Vierailija
26/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on maailman paras valtio kouluttaa itsensä ja nostaa itse itsensä saappaanrakseista ylös suosta. Jos ei täällä pärjää niin ei kyllä missään.

Jos vässykät haluavat vihata jotain niin vihatkoon itseään kun eivät ole koskaan viitsineet tehdä mitään oman hyvinvointinsa eteen. Kuka on tuhlannut heidän rahansa, ja kuka on juonut ne viinat? Ei varmasti ole päättäjät eikä kadulla kävelevät kanssaihmiset.

Auttaisi mikäli hyväosaiset sisäistäisivät myös, että maailma on monopoli-peli. Ihmiset joille kasaantuu hyvää, kuvittelevat sen ansainneensa omalla työllään. Ilman onnea.

Meillä on ja on aina ollut köyhiä, pienituloisia aivan tavallisia duunareita, päihdeongelmaiset ovat vain pieni osuus tästä. Samoja ongelmia on myös rikkailla ja hyväosaisilla. Ongelmat vain voidaan peittää helpommin.

Kukaan ei ole ansainnut seitsemää taloa ja kesämökkiä. Eikä kenenkään pitäisi joutua siivoamaan tai rakentamaan taloja ilman kohtuulliseen elämiseen riittäävää korvausta, saati palkatta. Vain siksi, että ne joille kasaantuvat suurimmat resurssit, eivät halua niitä jakaa, mutta kokevat ansaitsevansa tiettyjä palveluita.

Jos ei itse osaa/halua siivota, rakentaa, huoltaa tai hoitaa, niin siitä pitää olla valmis maksamaan, eikä kuvitella, että kaikki palvelut tulevat kuin manulle illallinen, oman ylivertaisuuden ja "älykkyyden" vuoksi.

Kapitalismi ei ole älykkyyden synonyymi, se on arvo.

Vierailija
27/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orja kirjoitti:

Kyllä minäkin, maisterisihminen ja hyvän lapsuuden ja nuoruuden elänyt, olen tullut raivokkaaksi työttömyyteni myötä.

Vaikka kuinka yrittänyt olenkin, niin ei sitä palkita mitenkään. Kaikki opiskelu, hyvät arvosanat ja työnteko ovat menneet osaltani kankkulan kaivoon. Eläkekertymääni en edes halua katsoa. Duunarivanhemmillani on sentään ollut työtä koko elämiensä ajan, mutta minulla ei. Pelkkää pätkätyötä ja työharjoittelu-paskaa puoli-ilmaiseksi. Vihaan yhteiskunatamme ahneutta ja muiden hyväksikäyttöä.

Olen katkera ja valmis barrikadeille. Minulla ei ole enää mitään menetettävää.

Sinä varmaan tunnet itsesi huijatuksi ja kusetetuksi. Et ole ainoa. Nykyään on paljon yliopiston käyneitä työttömiä ja hanttihommissa pätkätöitä tekeviä ihmisiä. Joillakin on jäänyt opinnoista pelkät opintolainat. Se tekee ihmisestä kyynisen yhteiskuntaamme kohtaan.

Vierailija
28/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma kun yhteiskunnan etuja eniten nauttivat jaksavat valittaa siitä että asiat eivät ole hyvin. Suomessa saa sentään tukea asumiseen, koulutukseen, sairastamiseen ja muihin asioihin. Toisin on esimerkiksi Amerikassa missä ei ole työttömyyskorvausta, asumistukea ja koulutuskin on maksettava itse.

Suomessa ei ole edes sotia, kulkutauteja, maanjäristyksiä tai jengiväkivaltaa eli siinäkin suhteessa asiat on hyvin. Sitä paitsi valtaosa maailman väestöstä tulee toimeen alle 2 dollarilla kun Suomessa sosiaalitukia saa 1000 euroa kuukaudessa kun asumistuki lasketaan mukaan.

Painuisivat valittajat jonnekin muualle jos sieltä heille se onni löytyisin. Menkää Amerikkaan, Afrikkaan, Pohjois-Koreaan tai minne vaan mutta lopettakaa teidän elättäjänne haukkuminen. 

Vierailija
29/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Orja kirjoitti:

Kyllä minäkin, maisterisihminen ja hyvän lapsuuden ja nuoruuden elänyt, olen tullut raivokkaaksi työttömyyteni myötä.

Vaikka kuinka yrittänyt olenkin, niin ei sitä palkita mitenkään. Kaikki opiskelu, hyvät arvosanat ja työnteko ovat menneet osaltani kankkulan kaivoon. Eläkekertymääni en edes halua katsoa. Duunarivanhemmillani on sentään ollut työtä koko elämiensä ajan, mutta minulla ei. Pelkkää pätkätyötä ja työharjoittelu-paskaa puoli-ilmaiseksi. Vihaan yhteiskunatamme ahneutta ja muiden hyväksikäyttöä.

Sinä varmaan tunnet itsesi huijatuksi ja kusetetuksi. Et ole ainoa. Nykyään on paljon yliopiston käyneitä työttömiä ja hanttihommissa pätkätöitä tekeviä ihmisiä. Joillakin on jäänyt opinnoista pelkät opintolainat. Se tekee ihmisestä kyynisen yhteiskuntaamme kohtaan.

Ruotsissa ja Saksassa on ollut vuosien ajan suuri työvoimapula monella alalla. Esimerkiksi suomalaiset opettajat ovat hyvin haluttuja Ruotsissa. En kyllä ymmärrä mikä saa ihmisen jämähtämään paikoilleen Suomeen jos mitään parannusta ei ole näköpiirissä.

Suomalainen yhteiskunta tulee jatkossa tarjoamaan työtä lähinnä erityisosaajille yrityiksissä ja matalapalkkatyötä muille. Tavallisille koulutetuile riviiduunareille ei oikein töitä löydy automaation ja digitalisaation vuoksi ja julkisella puolella on ongelmia kun rahat eivät riitä palveluiden järjestämiseen. 

Vierailija
30/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Save the rich. Kannattaa kuunnella, vaikka kyseessä onkin jenkit, selviä yhtymäkohtia myös Suomen nykyiseen politiikkaan.

Vierailija
31/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa elämään minun elämääni.

Äkillinen sairastuminen kahteen vakavaan sairauteen, vaikea elinsiirto, potkut yt-neuvotteluissa, köyhyys tulojen pudottua sairauslomalla mm. sairaalamaksujen ja lääkkeiden vuoksi, vuosien sairausloma, onnekas paraneminen, työttömyys iän perusteella ja tulojen romahtaminen. Toivon, että pääset kokemaan saman. 

Pian.

Vierailija
32/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ilahduttaa se, että maailmass on sellainen tasa-arvo, että itserakkainkin mulkku voi saada potkut tai päästä maistamaan työkyvyttömyyseläkettä. Se ikäänkuin tuo tervettä vaihtelua näkökulmaan elämästä.

Vierailija
33/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vihaiseksi tulee väkisinkin, kun tämäkin hallitus keskittää kaiken tarmonsa tulojen alentamisen, etuuksien leikkaamisen ja muun elämää kurjistavien toimien ajamiseen. Muu*lta tulleiden edut kyllä ajetaan huippuunsa. Ohitus*aistat asuntojonoihin, hammaslääkäripalvelut ja paljon muuta, joka on suomalaisilta viety kokonaan. Kaiken huippuna elintaso*hopp*ilijoille v**aa ehtoi*en paluun raha 5 000 euroa. No haloo, nyt ne valot tosiaan päälle.

Eiköhän kaupungin vuokra-asuntojen jakaminen mene ihan kunnanpäättäjien tahdon mukaan eikä hallituksen päätösten perusteella. Etusijalla vapaaseen asuntoon ovat köyhät yksinhuoltajat ja työttömät mikä tarkoittaa että moni ulkomaalainen kuuluu tähän joukkoon. Töissä oleva ei käytännössä koskaan tule saamaan kaupungin vuokra-asuntoa koska jonottajia on niin paljon.

Perussyy asunto-ongelmaan on ihmisten oikeus valita oma asuinpaikkansa vapaasti eli oikeus siirtyä toisen kunnan elätiksi jos näin haluaa. Monessa maassa ei näin avokätisesti tueta asumista ja siksi yksinäiset asuvat kadulla mm. Pariisissa ja Lontoossa. Kiinassa taas kaupunkeihin ei saa edes vapaasti muuttaa ja käytännössä laittomat siirtolaiset ovat sitten ilman palveluita.

Suomen suurin ongelma on keinotekoisesti asumisen kalleus joka johtuu mm. kuntien ahneudesta tonttipolitiikassa ja asuntogryndereiden suurista voittotavoitteista. Jos kaupungit alentaisivat tonttimaan hintaa vaikka pakkolunastuksilla tms. ja rakentaisivat itse vuokra-asunnot niin ehkä siitä tulisi painetta rakennusyrityksille rakentaa halvemmalla. 

Vierailija
34/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orja kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Olen pitkäaikaistyötön akateeminen!! Turhautuneita uus ja viha on alkanut kasvaa minussa. Kaikki ponnistelu hukkaan.

Vierailija
35/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä miksi köyhät tekevät lapsia toisten elätettäväksi. Monessa maassa ei saa mitään tukia elämiseen ja siellä ei samalla tavalla valiteta köyhyydestä kuin Suomessa. Meillä sentään on maksuton koulutus, lähes maksuton terveydenhoito, asumiseen saa rahallista tukea yms.

Köyhyyttä ja katkeruutta ei voi aina laittaa yhteiskunnan syyksi vaan ihmisen on voitava ottaa vastuu omasta elämästään. Valittajat voisivat muuttaa muualle tai pitää turpansa tukossa jos eivät viitsi tehdä mitään parantaakseen tilannettaan.

Vierailija
36/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittajat voisivat muuttaa Suomesta jonnekin muualle. Emme tarvitse täällä yhteiskunnan hyväksikäyttäjiä vaan yrittäjiä ja ahkeria työntekijöiitä. Tukea todennäköisesti menolippuun saa vaikka Kelasta. Hyvää matkaa ja tervetuloa ei takaisin.

Vierailija
37/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen tosi niukoista oloista, yhden vanhemman lapsia jotka ovat kouluttautuneet juristiksi ja lääkäriksi. Täällä kaikilla on mahdollisuus , jos vain on tahtoa. Helppo on jäädä sohvanpohjalle valittamaan.

Jälleen kerran tämä ajatus, että ihmiset ovat varustettuja samanlaisella älykkyydellä ja kykyprofiililla, ainut mikä ihmiset erottaa toisistaan on tahto tai sen puute. Tajuatko miltä tuollaisen lukeminen tuntuu ihmiseltä joka kovan tsemppauksen jälkeen saa koulussa arvosanan 7, eli parhaimillaankin on hädintuskin keskiverto? Ja usko pois, näitä ihmisiä on paljon. Sitten saa lukea lehdistä miten ihmiset kerta kaikkiaan kieltäytyvät uskomasta, että tällaisia ihmisiä on edes olemassa. Koska kaikkihan me voitaisiin olla huippuasiantuntijoita ja lääkäreitä jos vähän edes viitsittäisiin, jotkut nyt vain valitsevat pärjätä huonosti jostain kumman syystä...

Vierailija
38/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan tunne vihaa, mutta joskus lievä pelon tunne, sitten taas skarpataan.

Aina ajatus että tietty ihmisryhmä ylläpitää jotain kauhua yhteiskunnassa, no kai he alkavat olla jo vanhuksia.

Vierailija
39/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälleen kerran tämä ajatus, että ihmiset ovat varustettuja samanlaisella älykkyydellä ja kykyprofiililla, ainut mikä ihmiset erottaa toisistaan on tahto tai sen puute. Tajuatko miltä tuollaisen lukeminen tuntuu ihmiseltä joka kovan tsemppauksen jälkeen saa koulussa arvosanan 7, eli parhaimillaankin on hädintuskin keskiverto? Ja usko pois, näitä ihmisiä on paljon. Sitten saa lukea lehdistä miten ihmiset kerta kaikkiaan kieltäytyvät uskomasta, että tällaisia ihmisiä on edes olemassa. Koska kaikkihan me voitaisiin olla huippuasiantuntijoita ja lääkäreitä jos vähän edes viitsittäisiin, jotkut nyt vain valitsevat pärjätä huonosti jostain kumman syystä...

Kyllä opiskuluvaikeuksista kärsiväkin voi lukea itselleen korkeakoulututkinnon. Vaatii tosin monesti erityistukea.

Vierailija
40/602 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen kuuliaiseen halpatyövoimaan kannata tuudittautua. Suomessa on niin kallista ettei se hyvänolontunne kauan kestä heilläkään. Sitten otetaan oma apu käyttöön laittomalta puolelta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi