Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka alhaisella hemoglobiinilla voi saada rautainfuusion?

Vierailija
06.01.2019 |

Kuinka alhainen hemoglobiinin pitää olla, että julkisella puolella saisi rautaliuosta?

Kommentit (161)

Vierailija
141/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muotihoito, jota vaaditaan lääkäreiltä. Itse on somesta opiskeltu, mikä hoito pitää saada, ei hematologit sitä osaa arvioida.

Tavalliset lääkärit ovat aika pihalla raudanpuutteesta ja sen hoidosta. Miten joku yleislääkäri voisikaan tietää, kun ei ole perehtynyt aiheeseen?

Eivät lääkäritkään ole kaikkitietäviä

Eivät lääkärit toki ole kaikkitietäviä. Mihin muuten tarvittaisiin erikoislääkäreitä. Ei kirurgikaan tiedä juurikaan sisätaudeista jne. Raudanpuuteasiat ovat toki niin yleisiä asioita, että kyllä ainakin valtaosa yleislääkäreistä sen hallitsee.

Vierailija
142/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

0?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä ferritiini liuosta (Ferinject) tuosta vaan anneta, punasolujakin tiputetaan yleisesti ottaen (toki poikkeuksia on) kun hb on alle 70. Rautaliuos maksaa monta sataa euroa joten ei sitä määrätä tuosta vaan. 

Aivan. Tämä johtaa valitettavasti siihen, että osa raudanpuutteisista ajautuu työkyvyttömiksi siinä vaiheessa, kun raudanpuutos on kestänyt kymmeniä vuosia. Moni on syntynyt raudanpuutteiselle äidilel ja ollut näin jo vauvasta asti raudanpuutteinen. Tähän vielä päälle runsaat kuukautiset, mahdollinen stressi opiskeluissa/työelämä, pari synnytystä niin avot!

Jos ei ole rahaa, infuusiota ei saa ellei ole tyyliin puolikuollut ja moni oikeasti ajautuu siihen pisteeseen :(  Ja tilannetta pahentaa juurikin se ajattelu, että esim ferritiinin mittaaminen on "muoti-ilmiö". Jos rauta ei imeydy purkista, siinä on aika heikoilla se raudanpuutteinen, jolla ei ole

Enpä ole 40-vuotisen urani aikana itse törmännyt tai kuullut tapauksesta, jossa joku olisi raudanpuutteen vuoksi ajautunut työkyvyttömäksi. Olisikohan urbaanilegenda.

Vierailija
144/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät voi ottaa rautaa suun kautta, mitään valmistetta. Jos otan, niin asun vessassa. Tähän en ole siedättynyt lukuisista yrityksistä huolimatta, joten ollaan sitten aneemisia kun apua ei saa.

Tämä :/  Itse horjun työkyvyttömyyden rajamailla, kun on anemia ja alhainen ferri, rautatableteista ei apua. Mutta kunnalliselta ei infuusiota saa ja yksityiselle ei varaa. Tulee sitten varmaan halvemmaksi pitää ihmisiä sairaslomalla/työkyvyttömyyseläkkeellä :D  Voi Luoja tätä Suomen terveydenhuoltoa, oikeasti...

Niinpä! Suomessa ei todellakaan ole mitenkään korkeatasoista hoito ylipäätään kunnallisella sektorilla, koska resurssipula. Jos ei ole varaa yksityiselle tai käytettävissä laajaa työterveyshuoltoa niin kusessa olet, mikäli sairastat raudanpuutetta ilman anemiaa. Hoitoa

Ainakaan meilläpäin ei yksityinen juurikaan rautainfuusioita anna, vaan lähettää julkiselle (useimmiten potilaan pyynnöstä ja vaatimuksesta).

Vierailija
145/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.is.fi/terveys/art-2000008565861.html

Tolkuton väsymys, aivosumu, sydämen muljahtelut ja muut raudanpuutoksen merkit Oireet voivat hiipiä yksi kerrallaan pahentuen, sanoo lääkäri

Raudanpuutteen oireet voivat olla moninaisia riippumatta siitä, mitä hemoglobiini näyttää, lääkäri Ilona Ritola kertoo. Hän on erityisen huolissaan nuorista tytöistä.

Tuollaisilla kommenteilla saadaan kaikki nuoret neidit vaatimaan rautainfuusioita. Vähän sama juttu kun kaikki lihoneet ja väsyneet vaativat kilpirauhaslääkitystä hormoniarvoista riippumatta.

Vierailija
146/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain punasoluja, kun hemoglobiini oli 70 leikkauksessa sattuneen komplikaation (verenvuoto) vuoksi.

Kuten huomasit, rautainfuusio ei ole tällaisissa tapauksissa käypä hoito.

Vierailija
147/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki nyt vaan ei pysty suun kautta ottamaan rautavalmisteita.

Yli 95% pystyy. Nykyään on monenlaisia rautavalmisteita, joista osa imeytyy vasta suolistosta eikä ärsytä vatsaa.

Laitatko linkin tuohon tutkimukseen, kiitos. 

Lue Farmacaa.

Vierailija
148/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautainfuusioon tarvitaan enemmän kuin matals hemoglobiini ja ferritiini. Myös raudan on oltava slhaalla. Ferritiini on proteiini, joka sitoo itseensä rautaa "varastoon". Rauta on juurikin sitä itseään, jota keho ei itse tuota. Jos rauta ladkee, ferritiini vapauttaa rautaa sen nostoon. Kuukautiset, varsinkin runsaat on yksi syy tähän. Rautainfuusio on muuten kallis.

Asiasta kukkalautaan; mikäli rauta ei ole alhaalla, niin infuusiossa on myös todellinen riski rautamyrkytykselle. Sen takia ensihoito on rautakuuri suun kautta. Ei 1 kk, vaan jopa vuoden. Jos menkat on runsast, niin lääkärille puhumaan. 

Ihan sitten se muu puoli; ferritiini on se ns. Ferrit koe, missä rauta on paastoarvo ja tunnus on fP-fe. 

T. Lääkäri

Vierailija
149/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle viitearvojen ja este rautatablettien syömiselle sekä verenvuotoa aiheuttava autoimmuunisairaus.

Rautainfuusio ei korjaa verenvuototaipumustasi eli tarvitset ajoittain punasoluja. Ei rautainfuusio välittömästi hemoglobiiniasi nosta.

Vierailija
150/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli 6, en saanut infuusiota. Söin vuoden rautaa ja arvo oli sen jälkeen 15. Nyt kolmen vuoden jälkeen on 25. 

lopetin raudan syönnin, vatsa ei kestä. Kaikki valmisteet kokeiltu.

Pyydä apteekista rautavalmistetta, jonka kapseli hajoaa vasta sopivassa kohdassa suolistoa. Ei ärsytä vatsaasi.

Vierailija
151/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei edes mainittu tosta vaik teininä hb oli yhtäkkiä romahtanut alle 80.

Asia on noussut muoti-ilmiöksi vasta viimeisen 10 vuoden aikana. Aiemmin tiedettiin. että teinitytöillä tuollainen johtui lähes poikkeuksetta kuukautisista ja ohjeistettiin ruokavaliota ja annettiin rautatabletteja. Jotka valtaosalla korjasivat tilanteen.

Vierailija
152/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri tietää. 

Vierailija
153/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä ferritiini liuosta (Ferinject) tuosta vaan anneta, punasolujakin tiputetaan yleisesti ottaen (toki poikkeuksia on) kun hb on alle 70. Rautaliuos maksaa monta sataa euroa joten ei sitä määrätä tuosta vaan. 

Aivan. Tämä johtaa valitettavasti siihen, että osa raudanpuutteisista ajautuu työkyvyttömiksi siinä vaiheessa, kun raudanpuutos on kestänyt kymmeniä vuosia. Moni on syntynyt raudanpuutteiselle äidilel ja ollut näin jo vauvasta asti raudanpuutteinen. Tähän vielä päälle runsaat kuukautiset, mahdollinen stressi opiskeluissa/työelämä, pari synnytystä niin avot!

Jos ei ole rahaa, infuusiota ei saa ellei ole tyyliin puolikuollut ja moni oikeasti ajautuu siihen pisteeseen :(  Ja tilannetta pahentaa juurikin se ajattelu, että esim ferritiinin mittaaminen on "muoti-ilmiö". Jos rauta ei imeydy purkista, siinä

Runsaiden kuukautisten takia nukuin 12 tuntia päivässä (yöunet+monet lyhyet päiväunet), kun en vaan jaksanut. Kodinhoito jäi väliin, kotini muistutti liioitellusti sanottuna himohmastraajan asuntoa, kun siellä oli vaatekasoja, paperikasoja, ties mitä kasoja: kun en vaan jaksanut viedä tavaroita edes paikalleen. Olin tuolloin vielä työttömänä, joten kukaan ei minua sillä lailla kaivannut, että olisinkin joutunut käymään vaikka työterveyshuollossa. Jossain vaiheessa heräsin itse asiaan ja menin lääkäriin valittamaan runsaista kuukautisista. kukaan ei kysynyt minulta tk:ssa miten asia vaikuttaa arkeeni. Otettiin verikokeet, lääkäri kysyi onko kipua, sain saarnana ylipainosta, että pitäisi vähän panostaa terveelliseen ruokaan (niin.. koitapa panostaa, kun hädin tuskin jaksat pyykit pestä, että kehtaisit mennä kauppaan ostamaan kunnollista ruokaa) ja selityksen, että saat nyt lähetteen sairaalaan, koska meillä ei ole täällä ultraäänilaitetta eikä mahdollisuutta ottaa pipellenäytettä. Sairaalssa gynekologeilla olikin ihan toisenlainen suhtautuminen. Löytyi syy runsaisiin vuotoihin ja yksi gyne siellä kysyi millaista arkeni on ja minä kerroin. En siis todellakaan olisi jaksanut tehdä töitä raudanpuutteisena. Onneksi olin työttömänä ja kiittelin universumia, että osuipa hyvään kohtaan elämässä, koska sain olla näin salaa sairaana potemassa kuukautisiani.  Kun minut leikattiin ja hoito aloitettiin, niin alkoi se painokin pudota, vaikka aluksi en tehnytkään mitään ruokavaliomuutoksia. Jaksointaas tehdä ja aloin etsimään töitä todella aktiivisesti.

Koskaan ei saisi väheksyä ihmisen itsensä kokemia oireita tai oireiden vaikutusta hänen elämäänsä, ei vaikka miten olisi pitkä ura  - kenties alalla. Ja olisi hyvä, jos potilailta kysyttäisiin oletusarvoisesti oireiden vaikutus arkeensa, jos ovat sellaisia huomanneet.

tulee ihan hiton kalliiksi tälle yhteiskunnalle, kun potilaita hoidetaan puusilmäisesti ja ajatellaan jokaisen potilaan kohdalla, että miten tän vois lähettää takaisin kotiinsa ilman tutkimuksia, koska tutkimukset on rahan kulua. Että osattaisiin miettiä, että miten tän potilaan saisi normaalivointiin, jotta hän jaksaisi tehdä töitä kunnolla ja tuoda rahaa yhteiskunnalle ja sitä kautta  terveydenhuoltoon

Vierailija
154/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hemoglobiini 102, ferritiini 12 ja sairaalassa sain pussin rautaa.

T: Mies 36 vuotta.

Se pussi sitä rautaa maksaa n. 550 euroa joten ehkä sen takia sitä ei helposti anneta.

Hui en tiennytkään että maksaa noin paljon. Jouduin itse sairaalaan ja kaksi pussillista tiputettiin (kyselemättä) suoneen. Hb oli sen jälkeen 110, eli ilmeisesti aika mataliksi olivat arvot ehtineet mennä 

Vierailija
155/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät voi ottaa rautaa suun kautta, mitään valmistetta. Jos otan, niin asun vessassa. Tähän en ole siedättynyt lukuisista yrityksistä huolimatta, joten ollaan sitten aneemisia kun apua ei saa.

Tämä :/  Itse horjun työkyvyttömyyden rajamailla, kun on anemia ja alhainen ferri, rautatableteista ei apua. Mutta kunnalliselta ei infuusiota saa ja yksityiselle ei varaa. Tulee sitten varmaan halvemmaksi pitää ihmisiä sairaslomalla/työkyvyttömyyseläkkeellä :D  Voi Luoja tätä Suomen terveydenhuoltoa, oikeasti...

Niinpä! Suomessa ei todellakaan ole mitenkään korkeatasoista hoito ylipäätään kunnallisella sektorilla, koska resurssipula. Jos ei ole varaa yksityiselle tai käytettävissä laajaa työterveyshuoltoa niin kusessa olet, mi

toinen vanhempani kävi julkisella rautainfuusiossa 30 hb arvoilla. Jos oli 37, niin katseltiin vielä vähän, 30 hän yleensä pyörtyi ja sitten tuli infuusio, jonka jälkeen kävi säännöölisesti infuusioissa, kunnes arvot olivat nousseet. Sitten taas odotettiin, että  ne romahtaa. syy alhaiseen hemppaan oli tiedossa.

vierestä kun olen nähnyt, niin joskus kuulin, kun joku sairaalalääkäri sanoi, että ei näitä tahallaan pantata, mutta kun näissä infuusioissakin voi olla tosi paljon haittavaikutuksia, niin pyritään antamaan niitä vasta tarkan harkinnan jälkeen. Ei ole olemassa mitään erityistä alarajaa tai ylärjaa milloin ei anneta tai annetaan, vaan potilaan kokonaistilanne vaikuttaa siihen. En siis itse ole lääkäri, vaan omaisena näitä juttuja kuullut. En osaa paheksuakaan näitä käytäntöjä, tosin toivon totisesti, että ihmiset kohdattaisiin ylsilöllisemmin terveydenhoidossa. Joku voi jaksaa ihan hyvin elää elämäänsä vaikka 70 hempoilla, kun toinen suurinpiirtein vapisee sängyssä ja on varma, että kuolee ihan kohta.

Vierailija
156/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soita tk ja kysy? Paljon sun hemoglobiini? Entä ferritiini?

Pitää soittaa huomenna. Hemoglobiini 102 (leikkauksen jälkeen tippunut 30 pykälää). Ferritiini lokakuussa 20,sen jälkeen en tiedä - ei varmaan ainakaan parantunut tuosta leikkauksesta. Ap

Pääsin infuusioon Tampereella, kun hb oli 103. En ollut ollut leikkauksessa. Lähetteen sain yksityiseltä.

Vierailija
157/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soita tk ja kysy? Paljon sun hemoglobiini? Entä ferritiini?

Pitää soittaa huomenna. Hemoglobiini 102 (leikkauksen jälkeen tippunut 30 pykälää). Ferritiini lokakuussa 20,sen jälkeen en tiedä - ei varmaan ainakaan parantunut tuosta leikkauksesta. Ap

Pääsin infuusioon Tampereella, kun hb oli 103. En ollut ollut leikkauksessa. Lähetteen sain yksityiseltä.

Lisään vielä, että ferritiini oli 10 eli rautavarastot olivat täysin tyhjät. Olin pyörtymispisteessä koko ajan.

t. edellinen 

Vierailija
158/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä! Suomessa ei todellakaan ole mitenkään korkeatasoista hoito ylipäätään kunnallisella sektorilla, koska resurssipula. Jos ei ole varaa yksityiselle tai käytettävissä laajaa työterveyshuoltoa niin kusessa olet, mi

Koska noi on ihan höpöhöpö uskomushoitoja

Vierailija
159/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta ja varmaan lääkäristäkin. Se infuusio ei kuitenkaan ole koskaan ensisijainen hoito todettuun raudanpuutteeseen vaan juurikin po. rauta, eli ne rautatabletit.

Itse olen useamman kerran saanut infuusion julkisella mm. arvoilla hb 60 ferrit 3 jne. Nykyään rautainfuusio annetaan vain äärimmäisessä tarpeessa ja kortisonisuojassa vakavan yliherkkyysreaktion jälkeen. Raudanpuutteisena ja aneemisena (syy krooninen verenvuototaipumus) olen elänyt jo pitkään ja vasta todella alhaisilla lukemilla menen työkyvyttömäksi. Viimeksi se oli hb arvolla 40 ja kuuden punasoluyksikön jälkeen olinkin taas täydessä iskussa, rautaa ei sillä kerralla tiputettukaan 😊

Vierailija
160/161 |
16.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa sitä uutta sukrosomaalista rautaa! Itse en ainakaan huomaa mitään vatsaoireita, vaikka perinteisillä kapseleilla on inhottavat oireet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä