Saiko sun lapsuudessasi käydä jääkaapilla?
Kommentit (89)
En muista, mutta sellainen mielikuva on, että meillä syötiin pääasiassa vain ruoka-aikoina. Ei ollut mitään jatkuvaa aamupala-välipala-iltapala-touhua, mitä nykyään harrastetaan eli syödään käytännössä koko ajan jotakin,mutta varsinaisia ruoka-aikoja ei ole lainkaan.
En muista, että olisin itse sisarusten kanssa hirveästi mitään sapuskaa perhesyöminkien ulkopuolella harrastanut. Riitti ne syömiset mitä mutsi teki. Mutta meillä ei oltu tiukkoja ruoka-asioissa(ei tarvinnut tyhjentää koko lautasta yms.), joten varmaan on saanut syödä, jos on nälkä yllättänyt.
En muista koskaan käyneeni jääkaapilla jotain napsimassa. Koulun jälkeen äiti keitti teetä ja syötiin juusto-tomaattileivät ja hedelmä. Sitten oli läksyt ja soittotunti ja klo 19.00 oli päivällinen.
Ruoka-aikoina sai syödä ja sitten iltapalaksi kaksi leipää ja teetä. Kaakaota ei saanut juoda illalla.
Meilläkin ruokailu painottui koko perheen yhteisiin ja runsaisiin aterioihin, toki sai tehdä voileivän tai ottaa hedelmän välipalaksi mutta jatkuvaa mussutusta ei sallittu. Sama meininki ollut koko elämän, hoikkia olemme koko perhe.
Ei ollut jääkaappia ja kellarissa kävin vain kun käskettiin.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin ruokailu painottui koko perheen yhteisiin ja runsaisiin aterioihin, toki sai tehdä voileivän tai ottaa hedelmän välipalaksi mutta jatkuvaa mussutusta ei sallittu. Sama meininki ollut koko elämän, hoikkia olemme koko perhe.
Lapsuuden kodissa oli ruoka-ajat ja niin on omassa perheessäni. Koulun jälkeen on ravitseva välipala ja päivällinen sitten klo 18.30. Hedelmiä on kyllä korissa vapaasti otettavaksi. Muuten ei napostella.
Tavallinen nainen kirjoitti:
Ei saanut, lupa piti kysyä ja äiti määräsi mitä sai ottaa ja käyttää. Sama se on meillä nytkin, nälkään saa ottaa leipää ja hedelmiä mutta mitään lihoja, makkaroita ja sellaisia ei tarvii ladten mennä omin päin ottamaan koska minä suunnittelen ruokapolitiikan.
Oi suuri metatyöntekijä, älä suuruttasi muille kerro, teot tekevät sen puolestasi. Äläkä sellaista työtä tee, mistä et kiitosta saa, sillä viimeistään työ tekijäänsö kiittää.
Tämä on hyvä keskustelu. Pisti ajattelemaan. Omasta lapsuudesta en muista, ainaki isompana sai ihan vapaasti tonkia kaappeja ja syödä mitä halusi.
Omat lapset ovat nyt vielä pieniä joten pidän ruoka-ajoista kiinni eivätkä saa napostella kaapista. Sehän menisi tuollaisella 4-vuotiaalla siihen että ei söisi enää ruokaa. Kyllä sitten isompina saavat totta kai.
Olisi varmaan saanut, mutta en muista käyneeni. Meillä oli selkeät ruoka-ajat ja todella hyvät sapuskat, ei olisi tullut mieleenkään täyttää vatsaa jollain voileivillä. Syötiin aamupala, koulussa lounas, välipala, illallinen ja iltapalallakin oli yleensä jotain vähän täyttävämpää kuin pelkkää leipää.
Tottakai sai ja tehdä ruokaakikin itse ja jopa vinguttaa yhteistä stockman korttia jos oli nälkä halusi lisää pihviä ja perunapalloja sekä omia kastikesekoituksia. Ostin paljon ruokaa tuolla tavalla ja kokkailin itse teininä. Useiimiten meni ihan noihin omiin joku 300mk/viikko laman aikaan ikä 13v-> jolloin sain kortin ja pysyi kunnes stocka poisti kortit.
Tosin hyvätuloiset vanhemmat.
Ei saanut, eikä olisi voinutkaan saada. Meillä ei ollut jääkaappia. Sen sijaan oli kylmähuone, ja siellä kaikki saivat käydä niin halutessaan.
Olisi kiva tietä, milloin olette syntyneet. Itse olen syntynyt 1970 eikä meillä rajoitettu jääkaappia tai muita ruokakaappeja.
Vierailija kirjoitti:
Ei saanut, lupa piti kysyä ja äiti määräsi mitä sai ottaa ja käyttää. Sama se on meillä nytkin, nälkään saa ottaa leipää ja hedelmiä mutta mitään lihoja, makkaroita ja sellaisia ei tarvii ladten mennä omin päin ottamaan koska minä suunnittelen ruokapolitiikan.
Miksi? Kuunteletko toiveita? Mihin tällaisella kasvatuksella pyritään?
En ole lainaamasi henkilö, mutts vastaan silti:
Meillä ainakin pyritään siihen, että ruokailut tapahtuvat yhdessä. Aamupalaa kukin ottaa nykyään itse, koska väki herää kouluun eri aikoihin. Ja koulun jälkeen syövät omatoimisesti välipalaa. Mutta muuten meillä on ruoka-ajat, jolloin joksisen edellytetään syövän niin paljon, ettei tule nälkä ennen seuraavaa ruokaa. Ruokien suhteen kuunnellaan toiveita, mutta kolmen lapsen kanssa melkein aina joku ei tykkää ko. ruoasta. Se on elämää, ei aina voi tykätä. Jos on jonkun ehdotonta inhokkia, voi olla että hänelle on oma ruoka, mutta ei aina.
Hedelmän saa ottaa ennen ruoka-aikaa jos on kiljuva nälkä.
Säännölliset ruokailut ovat hyväksi terveydelle, eritoten hampaille. En näe syytä, miksi pitäisi naahia jääkaapista ruokaa, kun kerran yhdessä syödään säännöllisesti.
Ja tosiaan, ei jääkaapista saa ottaa mitä tahansa: jos huomiseen päivällisee n varatut raaka-aineet ovat yhtäkkiä hävinneet, niin mistä se ruoka tehdään?
Mä sain lapsena syödä milloin halusin eikä edes mitään kunnon ruoka-aikoja ollut. Tämän seurauksena opin napostelun, eli jatkuvan puputtamisen joka yleensä oli jotain hiilaripitoista. Aloin lihoa teininä ja vasta aikuisena opettelin pois napostelusta. Nykyään olen myös normaalipainoinen.
Omat lapseni eivät saa mennä jääkaapille vapaasti syömään mitä tykkäävät. Pidän ruoka-ajoista kiinni enkä halua että ravaamat napostelemassa jatkuvasti jääkaapilla niin ettei ruoka sitten maistu. Tämä tullut huomattua. Lapsilla on tosin kavereita jotka olis koko ajan jääkaapilla ja ihan ihmeissään miksei saa hakea keksiä, mehua yms sillon kun haluaa.
Mielestäni on myös ärsyttävää jos kaikki perheenjäsenet käyvät syömässä milloin sattuu ja koko ajan joku koluaa kaapeilla, tämä tuli huomattua omassa lapsuudessa. Eikä mun lapset nälässä joudu olemaan vaikkeivat saa jääkaapilla käydä. Jos kovin nälkäisiä ovat ennen ruokaa niin tottakai teen vaikka leivät mutta harvemmin edes ovat.
1978 (nro 33 stockkakortilla)
Mutta senkai osasi muutenkin päätellä jos 90-luvun alku ja ikää oli 13v :D
Pahana sokkina tuli sitten vastaan miten huonosti terveyskeskukset ja vastaavat kohteli kun joskus 10v alkaen pitäny omaa tiliä ja käytäny yhteistä luottokorttia jne ja sitten ku 15v vanhana terveyskeskukseen niin heitetään ulos niinkuin ei voisi mitenkään olla oikeaaa asiaa.... sitten yhtäkkiäöisketään samalle riville räkänokkateinien kanssa ihan kun en ois hoitanu asiani ku melkein aikuinen useammat vuodet ja maksukykyäkin ois jos tarvis.
Olen kuusikymppinen ja nyt ensimmäisen kerran luen, että joillain on lapsena ollut tämänlaisia rajoituksia. Ei ole koskaan tullut moista vastaan,
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Kuunteletko toiveita? Mihin tällaisella kasvatuksella pyritään?
Mitä ihmettä? Tottakai kuuntelen! Me asumme maalla ja kauppaa ei ole lähellä. Ruokapolitiikka täytyy oikeasti suunnitella moneksi päiväksi kerrallaan. Syödään monipuolisesti kunnolla ja pöytä katetaan ja kylkeen tehdään salaatit jne. Mutta jos täytyy suunnitella monta päivää etukäteen että ruuat syntyvät, ei voi mennä kaapille ja tehdä sieltä mitä huvittaa. Kuten kirjoitin, hedelmiä ja leipää leikkeineen saa ottaa milloin tahansa ja hätään on iltapalalle vaikka pakastepitsaa aina pakkasessa mutta arvostan säännöllistä ja terveellistä ruokailua, ei niin että jokainen ruokkii itsensä sitten kun siltä tuntuu.
Ja joku muu naljaili tuolla korvaamattomasta metatyöstä. En ajattele noin, mulle on luonnollista hoitaa ruokapuoli koska täällä maalla miehille on ihan varmasti päivittäin töitä huolehtia muusta ja työaikamme menee niin että minä olen aiemmin kotona ja teen ruuat. Jos se jota kuta harmittaa niin voivoi, mua ei. Iltapalat tehdään monestu porukalla koko perhe, teeleipiä jne. 😊
Sai. En ainakaan muista, että tästä olisi erikseen väännetty jotain sääntöä. Ruoka-aikoina syötiin ja jos jossain välissä joku halusi jotain ekstraa, niin eihän se nyt mitenkään kiellettyä ollut hakea.