Mikä mielenhäiriö tällä miehellä voi olla?
Jonkin aikaa kestänyt suhde päättyi juuri, takana on vuoristorataa. Eteenpäin käy tieni, mutta silti jäi vaivaamaan, että mistä persoonallisuudenhäiriöstä mies mahtaa kärsiä?
Osaako joku tulkita?
Alussa HÄN oli täydellinen kaikin tavoin, kuntoili ja kokkasi itse ruokansa, luki kirjoja ja kävi teatterissa (omien sanojensa mukaan). Kertoi tykkäävänsä henkevistä keskusteluista ja hemmottelevansa naisen pilalle, että ex kuulemma oli ahdistunut kun hän on niin kova hellimään.
Mies oli ekoilla treffeillä ulkoisesti tosi freesi ja komea, puhtaat vaatteet ja siisti tukka. Asuntonsa oli tosi siisti.
Mikään hänen sanomansa ei ollut lopulta totta, ei edes se elämä.
Mies oli jatkuvissa talousvaikeuksissa ja teatteriin päästiin jos minä maksoin. Hän lainaili jatkuvasti rahaa minulta, pomoltaan ja äidiltään, tosin hekin häneltä.
Matkustelu, joka oli yksi hänen intohimonsa, osoittautui lainarahalla rahoitetuksi ja velat olivat ulosotossa asti.
Alussa kohtaamani palvova käytös muuttui ilkeilyksi ja suoranaiseksi häijyydeksi.
Hän sai outoja raivokohtauksia mitättömistä asioista, esim. kun pankkitilillä olikin luultua vähemmän rahaa hän raivostui ja paiskasi kännykän seinään.
Hän ei pessyt hampaitaan juuri koskaan, vaatteet haisivat tunkkaiselle koska hän pesi niitä huonosti, petivaatteet olivat vaihtamatta pitkiä aikoja.
Käytännössä kaikki hänen puheensa osoittautuivat aivan päinvastaiseksi kuin tekonsa. Kun hän suhteen alussa avasi oven, jossain vaiheessa hän antoi paiskautua sen naamalleni.
Riidat olivat outoja, aivan kuin jokainen riita johtuisi minun riidanhaluisuudestani ja syyttämisestä, hän siis sanoi vihaavansa riitelyä, mutta minun kanssani kuulemma ei voinut olla kuin riitelemällä, koska minulta piti puolustautua?
Seksi oli alussa uskomatonta ja parasta saamaani, sitten lopulta mies lopetti kokonaan huomion antamisen mulle, ja keskittyi vaan omaan nautintoonsa. Kun kieltäydyin enää palvomasta sängyssä häntä, hänen halunsa katosivat.
Seksissä hän tykkäsi aggressiivisuudesta, läimäyttelystä ja alistamisesta, hän sai nautintoa kun minua sattui. Hänellä oli myös outo tapa tökkiä minua, koska minusta kuulemma pääsi jänniä äännähdyksiä. Hän saattoi puristaa poskeani, tökkiä nenääni ja läpsäytellä kehooni muka hauskasti, mutta käytös oli vaan outoa.
OUTO on se termi jolla kuvaisin häntä, en oikein keksi mitään selitystä miehen toiminnalle...
Syyt raivareille olivat mitättömiä mielestäni, ne tulivat arvaamatta. Hän saattoi suuttua kiusoittelustani tosissaan ja alkaa huutamaan, haukkumaan ja raivoamaan. Kerran hän löi minua, mutta selitti sen johtuneen siitä että ajoin hänet nurkkaan vaatimalla häntä puhumaan ja koska huusin hänelle silloin.
En toki ole viaton itsekään, osaan olla aika pahapäinen, mutta mikä ihme tuolla miehellä oli? Loppuajasta aloin nähdä karmeita painajaisia ja kärsin unettomuudesta, miehen käytös julkisella paikalla hävetti minua.
Hän laittoi minut kantamaan raskaita ostoskasseja auttamatta, meni ovista ensin ja käyttäytyi tosi loukkaavasti julkisesti, silti muistutti jatkuvasti MINUA siitä, että häntä ei saa nolata.
Yritin jättää hänet useaan otteeseen, mutta aina päädyin säälimään häntä koska hän meni niin surulliseksi erosta, lähestyi miljoonaa eri kanavaa pitkin ja usein asiaa ei edes ollut, hän lähetti jonkun meemin tms. kuvan, joka muistutti meistä.
Jokaisen minieron jälkeen hän latasi Tinderin, kuulemma unohtaakseen minut ja saadakseen uutta ajateltavaa. Tinderin hän latasi myös sen jälkeen kun jätin hänet lyömisen takia.
Tämä asia painaa mieltäni, vaikka en ole enää miehen kanssa missään tekemisissä, niin kiinnostaisi kuulla kokemuksia ja mielipiteitä. Onko tuo toiminta ihan normaalia? Tämä kaikki tapahtui alle vuodessa.
Kommentit (68)
Voisiko olla epävakaa persoonallisuushäiriö?
Vierailija kirjoitti:
Googletin tämän. Muuten periaatteessa joo, mutta hän tulee helposti toimeen kaikkien kanssa ja hänellä on laaja sosiaalinen verkosto, tosin ei läheisiä ystäviä paljoa. Kritiikkiä ei kyllä siedä yhtään, ei pomolta tai muiltakaan, vähiten naisilta.
Oli myös korostuneen itsevarma ajoittain, esim. jos nosti muutaman kerran puntteja, ihaili itseään peilistä ja vaati mukaleikkisästi minua myöntämään, että eikös vaan olekin mulla komee kroppainen mies??
:/
Vai onko tämä normaalia käytöstä? Itselläni on takana vaan kaksi suhdetta aikuisiällä, ei ole kokemusta deittailustakaan. Tämän tapasin Tinderissä ja oli ensimmäinen mies sieltä, jonka kanssa kävin toisillakin treffeillä, oli alussa niin perfect.
Kaiken kaikkiaan kävin neljillä treffeillä, eli ei kokemusta deittailustakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googletin tämän. Muuten periaatteessa joo, mutta hän tulee helposti toimeen kaikkien kanssa ja hänellä on laaja sosiaalinen verkosto, tosin ei läheisiä ystäviä paljoa. Kritiikkiä ei kyllä siedä yhtään, ei pomolta tai muiltakaan, vähiten naisilta.
Oli myös korostuneen itsevarma ajoittain, esim. jos nosti muutaman kerran puntteja, ihaili itseään peilistä ja vaati mukaleikkisästi minua myöntämään, että eikös vaan olekin mulla komee kroppainen mies??
Siinä on yleistä että sairastuneella on jaksoittain todella itsevarma olo (joka voi mennä hieman ylikin) ja joskus vajoaa alas, masentuu ja voi saada raivokohtauksia. Yleistä tasapainoa elämässä ei kestä kauaa. Ihminen saattaa jonkun ajan sinnitellä ja yrittää olla vajoamatta sinne negatiivisuuten mutta se tulee sitten ajan mittaan esiin väistämättä... Mutta ei ole koskaan kestävää. Myös riskien otto on tavallista epävakaudesta kärsivällä joilla nuo velat voisi selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vai onko tämä normaalia käytöstä? Itselläni on takana vaan kaksi suhdetta aikuisiällä, ei ole kokemusta deittailustakaan. Tämän tapasin Tinderissä ja oli ensimmäinen mies sieltä, jonka kanssa kävin toisillakin treffeillä, oli alussa niin perfect.
Kaiken kaikkiaan kävin neljillä treffeillä, eli ei kokemusta deittailustakaan.
No ei kyllä normaalilta kuulosta missään määrin.
Kuulostaa kovasti minun exältä. Hänellä adhd.
Kuulostaa minun mieheltäni, siis samantapaista epäloogisuutta käyttäytymisessä ja puutteita impulssikontrollissa. Minun miehelläni on adhd. Tilanne meillä ei tosin ole yhtä paha, lähellekään, kuin ap:lla, ja minä olen luullut että tämä on rankkaa. Voimia!
Jos joku on aina rahavaikeuksissa, ei huolehdi hygieniasta, on väkivaltainen ja muutenkin huonokäytöksinen niin kannattaa olla tyytyväinen että pääsit eroon moisesta.
Se oli semmonen komea menestyjä. Niillä on aina pipo niin kireällä ettei veri kierrä päässä.
Tyypillistä adhd ihmisen käytöstä.
luonnehäiriöinen, keskenkasvuinen ääliö.
Aivan selvä narsisti! Ja sitä pahempaa sorttia. Täysin tyypillistä käytöstä narsistiselle miehelle, onneksi pääsit eroon.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku on aina rahavaikeuksissa, ei huolehdi hygieniasta, on väkivaltainen ja muutenkin huonokäytöksinen niin kannattaa olla tyytyväinen että pääsit eroon moisesta.
Olenkin tyytyväinen, mutta tämän kraaterin pohjalla nyt ihmettelen, että mikä ihme sai minut näkemään hänet niin ruusunpunaisten lasien läpi, että nämä huonot puolet unohtuivat toisinaan.
Hän osaa olla todella hurmaava ja tuttuni ihastuivat häneen tosissaan, mutta lähin ystäväni ihmetteli koko ajan, mitä näin ko. miehessä.
Alussa hän oli aivan ihana ja valloittava, lopulta arvaamaton ja ailahteleva. Tietysti välissä oli upeita aikoja ja hetkiä, mutta niistäkin muistan tunteneeni outoja asioita seuratessani hänen toimiaan.
Mietityttää, että mistä nämä tyypit tunnistaa jo heti ensikättelyssä. Jos joku kertoo käyvänsä teatterissa ja tykkäävänsä lukemisesta, eikö sovi olettaa, että näin on... tai jos ihminen pesee hampaitaan suhteessa ekan kuukauden, että pesee sitten jatkossakin...
Monta pientä muutosta yhdessä muuttaa koko persoonan toiseksi.
Epävakaa persoonallisuushäiriö/impulsiivinen häiriötyyppi.
On sukua narsistiselle persoonallisuushäiriölle. Naisethan usein pitävät narsisteista, koska narsisteilla tyypillisesti on naisten arvostamia ominaisuuksia (itsevarmuus, suuret suunnitelmat, dominointi seksissä, jne).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on yleistä että sairastuneella on jaksoittain todella itsevarma olo (joka voi mennä hieman ylikin) ja joskus vajoaa alas, masentuu ja voi saada raivokohtauksia. Yleistä tasapainoa elämässä ei kestä kauaa. Ihminen saattaa jonkun ajan sinnitellä ja yrittää olla vajoamatta sinne negatiivisuuten mutta se tulee sitten ajan mittaan esiin väistämättä... Mutta ei ole koskaan kestävää. Myös riskien otto on tavallista epävakaudesta kärsivällä joilla nuo velat voisi selittää.
Jos ihminen ei tiedosta itse mt-ongelmiaan, onko toivoakaan eheytyä? En minä masentunutta hylkäisi, jos tietäisi tilansa, mutta tässä tapauksessa tuntuu oudolta, että miten se on voinut alussa jaksaa olla täydellinen, jos onkin epävakaa persoonallisuus.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä adhd ihmisen käytöstä.
Tunnen adhh-ihmisiä, eikä tässä ole siitä kyse.
Minä en löytänyt adhd-yhteyttä muussa kuin impulssikontrollissa. Adhd-ei tee ihmisestä raivohullua tai manipuloijaa, pitää olla muutakin. Voi olla adhd-piirteitä, mutta nuo piirteet eivät selity sillä.
ap
Skitsofreenikka tai adhd, ja helevetin typerä muutenkin kertomasi perusteella. Onneksesi pääsit eroon l. vaihtamalla parani. Tyypit jotka sanovat olevansa hyviä ja kirjottavat omat tuoteselosteensa, eivät yleensä ole lupaustensa mukaisia kuin omissa harhoissaan. Parempaa onnea sulle jatkossa.
Ja lisään vielä tärkeän seikan: hänellä oli outo katse, jota en ymmärrä. Hän ei katsonut minua rakastavasti tai uteliaana, vaan jotenkin todella oudosti ja pistävästi, ikään kuin hän kritisoisi minua koko ajan mielessään. Sitten oli hetkiä kun hän suorastaan suli hellyyteen ja hukutteli pusuihin, yhtäkkiä hän oli tosi lempeä vaikka juuri oli raivonnut.
En oikein osannut missään vaiheessa heittäytyä suhteeseen, koska kävelin munankuorilla. Oma temperamenttini on aika ennakoitavissa, läheiset tietävät mistä hermostun, mutta tämän miehen kohdalla raivareita ei voinut ennakoida. Joskus syyn ymmärsin, usein en.