Oikeastiko joku nukahtaa parissa minuutissa?
Sekö on normaalia. Itseltä menee aina vähintään pari tuntia. En ole osannut kyseenalaistaa. Onko minulla uniongelma?
Kommentit (32)
Mä olen kanssa tuollainen unessa nukkumaan menijä kuin joku kuvaili. En aina muista edellisen illan nukkumaan menoa, enkä myöskään juo alkoholia. Nukahdan lähes aina heti kun menen makuulteni sänkyyn ja pyöräytän hyvän asennon. Nyt on välillä tullut levottomat jalat tyyppistä hytkymistä, joka on paristi venyttänyt nukahtamista ehkä noin 20min. Mutta en ole kovin huolissani.
Läheiselläni on äärimmäisen vaikeaa unettomuutta johon jopa sähköshokkihoitoa yritetty, joten olen todella kiitollinen omista unenlahjoistani. Se on hirveää katsoa ihmistä joka ei nuku, ja sitä hänen huonoa oloaan.
Ne jotka osaavat rentoutua nopeasti kykenevät myös nopeasti nukahtamaan. Kannataa opetella sängyssä rentoutumista joka päivä, se auttaa nukahtamisessa. Ja tottakai ole hyvin vähän tietokoneella / kännykän kanssa.
Minä nukahdan kun lyön pään tyynyyn. Tosin käytän kroppaa koko päivän, olen menossa koko ajan ja teen raskasta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ollut huono nukkumaan, väsymyksestä huolimatta menee tunti-pari nukahtamiseen ja sitten myös herään yöllä pari kertaa. Menen nukkumaan yhdentoista maissa ja herätys kuuden jälkeen.
Mies nukahtaa heti kun päänsä tyynyyn kallistaa ja jos joskus harvoin kun on vartin päästä hereillä uikuttaa unettomuutta 😁.
Ettei sulla olisi uniapnea?
Minulla menee se puolisen tuntia nukahtamiseen, aivan sama miten rättiväsyneenä sänkyyn menee.
Pieni annos (1 mg) melatoniinia joka ilta auttaa minulla. Sen avulla nukahdan minuuteissa. Muuten kestää kauemmin ja riski unettomista öistä on suurempi.
Raskas liikunta on toinen hyvä juttu. Jos joudun flunssan takia jättämään liikunnan väliin, ei ala väsyttää tarpeeksi aikaisin.
Luulisin, että nukahtamisvaikeuteni johtuvat näyttöjen tuijottelusta ja ylipäänsä valoista, kun melatoniini kerran auttaa. Olen muutenkin herkkäuninen, esimerkiksi muutaman viinilasillisen jälkeen saatan valvoa tahtomattani aamuun asti.
Mun kumppani nukakahtaa päivällä alle minuutin.Nukku sit 1-2 tuntia lievästi kuorsaten.Kuitenkinonkymmeniä vuosia valittanut ,kun ei saa nukuttua riittävästi.Herää kuulemma 3-6 aikaan ja menee illalla nukkumaan 11 aikaan.Revi sit siitä,järkipuhetta ei usko.TULEEHAN NIITÄ UNITUNTEJA,MUTTA valivali.
Vierailija kirjoitti:
Minä nukahdan kun lyön pään tyynyyn. Tosin käytän kroppaa koko päivän, olen menossa koko ajan ja teen raskasta työtä.
Mitä tätä alapeukuttamaan, fyysinen rasitus vaatii veronsa, unena.
Vierailija kirjoitti:
Mun kumppani nukakahtaa päivällä alle minuutin.Nukku sit 1-2 tuntia lievästi kuorsaten.Kuitenkinonkymmeniä vuosia valittanut ,kun ei saa nukuttua riittävästi.Herää kuulemma 3-6 aikaan ja menee illalla nukkumaan 11 aikaan.Revi sit siitä,järkipuhetta ei usko.TULEEHAN NIITÄ UNITUNTEJA,MUTTA valivali.
Se, kuinka monta tuntia nukkuu ei kerro sitä, kuinka hyvää unta saa. Jos on uniapnea se usein katkaisee ihmiseltä hengityksen keskellä yötä, mikä johtaa siihen että henkilö herää yöllä usein, jolloin henkilö ei saa pitkiä yhtenäisiä yöunia ja näin ei koe, että on levännyt lainkaan. Kuoraus on yksi oire uniapneassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen aina ollut huono nukkumaan, väsymyksestä huolimatta menee tunti-pari nukahtamiseen ja sitten myös herään yöllä pari kertaa. Menen nukkumaan yhdentoista maissa ja herätys kuuden jälkeen.
Mies nukahtaa heti kun päänsä tyynyyn kallistaa ja jos joskus harvoin kun on vartin päästä hereillä uikuttaa unettomuutta 😁.
Ettei sulla olisi uniapnea?
Ei ole tullut mieleen. Ennemmin kuorsaava mies, joka ramppaa öisin vessassa kuin minä, mutta toki kaikki on mahdollista. Olen ollut aina huono nukkumaan ja jotenkin jo tottunut siihen. Vieraissa paikoissa ei uni tule millään, enkä ikipäivänä nukahtaisi vaikka bussiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, kuinka monta tuntia nukkuu ei kerro sitä, kuinka hyvää unta saa. Jos on uniapnea se usein katkaisee ihmiseltä hengityksen keskellä yötä, mikä johtaa siihen että henkilö herää yöllä usein, jolloin henkilö ei saa pitkiä yhtenäisiä yöunia ja näin ei koe, että on levännyt lainkaan. Kuoraus on yksi oire uniapneassa.
Ihmisen unentarve ja luontainen rytmi vaihtelee myös jokaisella. Ihmisen tulisi nukkua 8h yössä.. alle 6h yöunet aiheuttavat jo terveyshaittaa. Mm. diabetesta ja muistisairauksia. Varsinkin muistisairauksien puhkeamisella on yhteys siihen paljonko ihminen on saanut unta. Menneet sukupolvet ihannoivat vähäunisuutta ja nyt monella kuuluisallakin tunnetusti vähäunisilla henkilöillä on muistisairauksia. Uni on luonnollinen asia ja sen tehtävä on elimistön palautuminen.
Sinulla on nukahtamisvaikeuksia. Minullakin on. Miehelläni taas ei katsota olevan ongelmaa vaikka saattaa nukahtaa sekunnissa, siis oikeasti kesken lauseen, jos vain on sängyssä.