Tein nyt kahvikokeen ja vasta nyt olen varma, että se vie unet
Olen huomannut että nukun levollisemmin, jos en koko päivänä juo kahvia. Olen juonut max 3 kupillista aamupäivällä. Usein tällöin on vaikea nukahtaa illalla ja uni on oikeasti syvää vasta aamulla.
Nyt tein testin että juon 12 aikaan illalla kahvia. No, sain unen vasta aamu 7 ja nukuin levottomasti 4 tunnin ajan, eikä herätessä edes väsytä vaan ylivilkas olo. Nyt tiedän, että uniongelmat johtuvat kahvista. Uskon myös, että minulla on se geeni, joka hajoittaa kofeiinia hitaasti.
Kommentit (8)
Jep, onnittelut onnistuneesta kokeesta. Kaikki eivät usko tai ymmärrä että ihmisillä on tässä asiassa valtavia eroja. Muistan kertoneeni omasta herkkyydestäni kofeiinin suhteen vanhemmalle kollegalle joka veti hihasta vanhan kunnon "höpö höpö"-kortin ja kertoi juovansa joka ilta kahvikupposen puoli tuntia ennen nukkumaan menoa. Minä uskoin häntä, hän taas ei minua.
Vierailija kirjoitti:
Jep, onnittelut onnistuneesta kokeesta. Kaikki eivät usko tai ymmärrä että ihmisillä on tässä asiassa valtavia eroja. Muistan kertoneeni omasta herkkyydestäni kofeiinin suhteen vanhemmalle kollegalle joka veti hihasta vanhan kunnon "höpö höpö"-kortin ja kertoi juovansa joka ilta kahvikupposen puoli tuntia ennen nukkumaan menoa. Minä uskoin häntä, hän taas ei minua.
Ei se vaikuta ellei ole taustalla jo mt ongelmia...normaaleihin ei vaikuta mitenkään...
Kofeiini vaikuttaa ihmisiin eri tavalla. Itse pystyn juomaan kahvia hyvinkin myöhään illalla ja nukkumaan, mutta mies ei. Hänen viimeinen kahvikuppi on jo iltapäivällä, jos meinaa yöllä nukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se vaikuta ellei ole taustalla jo mt ongelmia...normaaleihin ei vaikuta mitenkään...
Kenellähän näitä mt-ongelmia on...?
Suklaassa ja kokiksessakin on kofeiinia. Ja teessä. Huomioikaa noikin.
Minulla päinvastoin.
Minulla oli unettomuutta, ja jätin kahvin lähes kokonaan pois neljäksi vuodeksi, kun joka tuutista tuli vain tuota sontaa että kahvi aiheuttaa unettomuutta. Unettomuuteni paheni tuon neljän vuoden aikana, ja sain hermoromahduksen väsyymyksen vuoksi. Oltuani melkein puoli vuotta saikulla ei oloni ollut juuri kohentunut vaikka ravasin ties millä lääkärillä ja koitin levätä ja tehdä kaikkea mielekästä ja nauttia keväästä ja kesästä.
Sitten jossain netissä tuli vastaan tietoa tarkkaavaisuushäiriöstä, ja siinä sanottiin että tarkkaavaisuusongelmaisilla kofeiini ei piristä, vaan rauhoittaa. Join ison mukillisen kahvia, ja sain neljässä tunnissa aikaiseksi enemmän, kuin viimeisen viikon aikana yhteensä. Illalla klo 22 join taas kahvia, ja olin klo 23 jo nukkumassa ja nukuin aika hyvin.
Kun tajusin että kahvittomuus oli vain pahentanut unettomuuttani, ja aiemminkin uniongelmat johtuivat keskittymisvaikeuksista, niin itkin ja ulvoin räkä valuen. Olin 32 v, ja ikinä en ollut saanut mitään apua unettomuuteen tai muihinkaan ongelmini.
Sitten talvella menin sellaiselle lääkärille joka otti asiat tosissaan ja kuunteli minua eikä vain änkyttänyt ja sössöttänyt turhia. Sain concertan kokeiluun, ja elämä muuttui sata kertaa paremmaksi.
En enää IKINÄ jätä kahvinjuontia pois, ja juon kahvia juuri silloin kun huvittaa.
Jotkut sanovat että he evät voi juoda kahvia käyttäessään concertaa, muta minulla ei tuota ongelmaa ole.
Itse voin juoda kahvia vain aamuisin. Jopa puoliltapäivin juotu kahvi pitkittää nukahtamista. Kaakaossa sama juttu.