Miksi amikset eivät osaa matikkaa?
Karvin tutkimusten mukaan amiksen lopussa osataan matikkaa selvästi huonommin kuin keskimääräinen ysiluokkalainen. Amikseen menevien heikko matikan osaaminen näkyy jo 3. luokalla. Mikä selittää sen, että jos nuori haluaa rekkakuskiksi tai lähihoitajaksi, ei matikkaa viitsitä opiskella?
Kommentit (55)
Kyllä mä ainaakin osaan mittayksiiköt. Jopaaa osaan arvioida teelusikat ja ruokaalusikat.
Eksäni oli minua parempi matikassa, oli amiskalainen ja minä akateeminen.
No tuo keskiarvo laskee heti, kun nämä matikkanerot ja siitä kiinnostuneet menevät lukioon. Lukioon menevät haluavat todennäköisesti akateemiselle alalle, ammattikouluun menevät duunarihommiin.
Kaikki siis menevät vahvuuksien ja mielenkiintojen mukaan, joten ei tuo ihme ole.
Kyllä siellä matikkaa opiskellaan, ja useimmat ihan hyviä siinä on. Todella huonot laskevat keskiarvoa rajusti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainaakin osaan mittayksiiköt. Jopaaa osaan arvioida teelusikat ja ruokaalusikat.
Leiivonnassa on tärkeää käytttää maustemittoja 5mg ja 15mg
Olisin kuvitellut AMK:n vaatimustason hieman kovemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Huma nistit ei paljon matematiikkaa tarvitse
Vierailija kirjoitti:
No tuo keskiarvo laskee heti, kun nämä matikkanerot ja siitä kiinnostuneet menevät lukioon. Lukioon menevät haluavat todennäköisesti akateemiselle alalle, ammattikouluun menevät duunarihommiin.
Kaikki siis menevät vahvuuksien ja mielenkiintojen mukaan, joten ei tuo ihme ole.
Kyllä siellä matikkaa opiskellaan, ja useimmat ihan hyviä siinä on. Todella huonot laskevat keskiarvoa rajusti.
Jos vertaillaan lyhytmatikkalaisia ja amiksia niin silloin ero on vielä suurempi ensin mainittujen eduksi, vaikka lyhytmatikkalaiset tuskin haluavat matemaattisille aloille
AP
Me amikset olemme tälläisiä rassukoita, ei meistä ole mihinkään. :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fysiikka on helpompaaa hahmotta kun esim puhutaaan energiasta elii jos on kykyä tehdä työötä niin sillloin kappaleella on myös energiaa. ja energiamuodoot ovatt erilaiisia jotka siiirtyvät.
Kyllä minulle aikoinaan ammattikoulussa opetettiin Integrointi, Derivointi, Laplace muunnokset ja S parametrit ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole humanisti.
Tietenkin siksi, että keskimääräistä paremmat menevät todennäköisemmin lukioon.
Et taida kovin terävä olla, jos tätä kausaliteettia ole hoksannut.
Hei... amislaiset osaavat huonommin kieliäkin ja heillä on ylipäänsä huonompi koulutodistus kuin ylioppilailla ja tästä jatkona yliopisto-opiskelijoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ei, mitä nyt pitää osata laskea vaihtorahat oikein Mäkkärin kassalla.
Amiksessa keskitytään niihin ammattiopintoihin ja monesti niissä ei paljon matikkaa tarvita. Itse kävin ammattikoulun ja ihan totta, matikka siellä oli ihan yläastetasoa, enkä yhtään ihmettele vaikka vikana (3.) vuonna osaaminen olisi ollut jo heikompaa kun yläasteella kun ei ole harjoiteltu mitään vaativampaa ja vanhoja juttuja ehtinyt unohtumaan.
Tästä yli 10 vuoden päästä menin AMKiin ja voin kertoa, että matikan kurssi oli kyllä aikamoisen helppo varmasti niille jotka on käynyt lukion. Itse tykkään matikasta joten näin vaivaa ja sain hyvän arvosanan, mutta kyllä alussa olin aivan pulassa niiden tehtävien kanssa (itse-/etäopiskelua). Verrattiin myös yliopistossa ei edes mitään "matemaattista osaamista" vaativaa alaa opiskelevan kaverin kanssa heidän matikan kurssin tehtäviä ja ne oli kyllä sellaista hepreaa etten olisi ymmärtänyt niistä hevon helkkaria edes tukiopettajan kera.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin siksi, että keskimääräistä paremmat menevät todennäköisemmin lukioon.
Et taida kovin terävä olla, jos tätä kausaliteettia ole hoksannut.
Hei... amislaiset osaavat huonommin kieliäkin ja heillä on ylipäänsä huonompi koulutodistus kuin ylioppilailla ja tästä jatkona yliopisto-opiskelijoilla.
Se on selvää, että huiput löytyvät tietysti lukion pitkästä matikasta, mutta miksi amis häviää selvästi kolme vuotta nuoremmalle ysiluokkalaiselle osaamisvertailussa? On lukiossa varmasti paljon niitäkin, joita kiinnostavat vain kielet tai yhteiskunnalliset aineet
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fysiikka on helpompaaa hahmotta kun esim puhutaaan energiasta elii jos on kykyä tehdä työötä niin sillloin kappaleella on myös energiaa. ja energiamuodoot ovatt erilaiisia jotka siiirtyvät.
Mullla tulee heti turvalllinen olo kun olen luonnnontieteiden ääreeelllä.
Toivoisin että jossain vaiheessa tämä typerä vastakkainasettelu loppuisi. Se rekkakuski tekee tärkeää ja vaativaa työtä, vaikka ei matematiikkanero olisikaan. Jokainen ammatti tarvitsee tekijänsä.
Koska ollaan vammasii ei osata mitään :'(
Terveisin: amistyttö
Onko ihme, kun amiksessa opetetaan -+×÷ ja murtolukulaskuja :D, eivätkä oppilaat niitäkään täydellisesti osaa.
Amiksessa opetuksen taso on sovitettu kaikkein heikkolahjaisimpien mukaan. Siksi normaalilahjainen vaan taantuu siellä.