Ns suorapuheiset on vain käytöstavattomia moukkia
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen suorapuheinen. Sanon kuitenkin asiat mahdollisimman kauniisti, enkä tuosta noin vaan töksäyttele mitä ensimmäisenä mieleen tulee ja kenelle tahansa. Lisäksi puhun suoraan myös hyvistäkin asioista, en vain pelkästään negatiivisista asioista.
Sääli että osa muista "suorapuheisista" kuvittelee, että voivat sanoa mitä tahansa, loukaten toisia koska on suorapuheinen. He unohtavat että suorapuheinen voi olla myös positiivisella ja kannustavalla tavalla, ei pelkästään toisia haukkuva ja lyttäävä.
Niinpä. Lisäksi sitä omaa mielipidettä ei välttämättä tarvi kertoa suorapuheisuuden nimissäkään, jos sitä ei erikseen kysytä. 13
Sivistynyt suorapuheisuus ei ole moukkamaisuutta.
Sivistymätön suorapuhe on moukkamaisuutta.
Luullakseni sivistynyt ihminen erottaa molemmat.
Mä olen suorapuheinen ja olen yrittänyt kehittää itseäni olemaan töksäyttelemättä asioita ja sanomaan asiat mahdollisimman kauniisti toiselle.
Se on vaan melko haastavaa ja edelleen vahinkoja sattuu. Kai multa puuttuu se filtteri sieltä aivojen ja suun välistä.
En tee sitä missään tapauksessa kuitenkaan ilkeyttäni tai loukatakseni toisia, ymmärrettyäni sen että joku saattaa puheistani loukkaantua olen pyrkinyt sitä muuttamaan.
Silti jotkut pitävät minua,ihan ymmärettävästi,ylimielisenä ja töykeänä tuon takia vaikka en sitä oikeasti olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Pahimpia nämä seläntakana pskaa puhuvat.
Monesti nämä "no, minusta ei pidetä, kun olen rehti ja sanon asiat suoraan" -tyypit ovatkin juuri niitä, jotka selän takana haukkuvat ja naamatusten mielistelevät.
Moukkamaisia ja ärsyttäviä. Ei kaikkia ajatuksia aina tarvitse ilmaista.
Kuten joku täällä kirjoittikin, suorapuheisuuden vastakohta näyttäisi usein olevan selän takana paskan puhuminen ja toisaalta myötäily, lipistely, salailu, jopa kieroilu.
Kultaakin kalliimpaa ovat ne harvat ihmiset, jotka sanovat suoraan mielipiteensä asioista. Ne ovat niin harvinaisia tusinaihmisten keskellä.
Suporapuheisuus ja ilkeys eivät ole synonyymejä.
Ilkeä ihminen osaa kyllä v-ttuilla rivien välissä, suorapuheinen ei koskaan tee niin.
Mulla oli tällainen ’suorapuheinen’ kaveri. ’Rehellisyyden nimissä’ sanoi sitten kaikenlaisia totuuksia. Hän arvosti kovasti omaa rehellistä suorapuheisuuttaan, koska oli niin ’aito’ ja ’sanoo asiat niinku ne on’. Mainosti joka kerta näitä ylivertaisia ominaisuuksia ja rehellistä suorapuheisuuttaan. Ja hän on sellanen ku on, ota tai jätä. Päläpälä.
Tämä rehellisyyden ja suorapuheisuuden arvostus koski sitten ainoastaan hänen puhumisiaan. Jos hänelle sanoi suoraan mielipiteensä tai samanlaisia vtttumaisuuksia, niin eipä itse kestänyt niitä.
En jaksanut tällaista ihmistä, feidasin hissukseen koko tyypin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen suorapuheinen. Sanon kuitenkin asiat mahdollisimman kauniisti, enkä tuosta noin vaan töksäyttele mitä ensimmäisenä mieleen tulee ja kenelle tahansa. Lisäksi puhun suoraan myös hyvistäkin asioista, en vain pelkästään negatiivisista asioista.
Sääli että osa muista "suorapuheisista" kuvittelee, että voivat sanoa mitä tahansa, loukaten toisia koska on suorapuheinen. He unohtavat että suorapuheinen voi olla myös positiivisella ja kannustavalla tavalla, ei pelkästään toisia haukkuva ja lyttäävä.
Niinpä. Lisäksi sitä omaa mielipidettä ei välttämättä tarvi kertoa suorapuheisuuden nimissäkään, jos sitä ei erikseen kysytä. 13
Kuten sanoin en töksäyttele mitä ensimmäisenä tulee mieleen ja kenelle tahansa. Minulla on filtteri.
Voin kuitenkin suorapuheisena sanoa olevani eri mieltä keskustelluista asioista jos oikeasti olen erimieltä. En pyytele anteeksi mielipiteitäni.
Toisten ulkomuotoon/elämäntilanteeseen/parisuhteeseen en ota kantaa, ellei sitä minulta kysytä.
Ja todellakin myös negatiiviset asiat voi aina sanoa kauniimmin kuin töksäyttelemällä jotain mikä ehkä ekana mieleen juolahtaa ja loukata toista.
Ainakin itse näen asian niin, että oikeasti suorapuheinen osaa sanoa asiat myös niin että ei tarvitse toista loukata. Kauniimmin sanottuna asia on edelleen suorapuheista, mutta ei tarvitse silti toista loukata verisesti, eikä tämä muuta suorapuheisen ihmisen näkemystä aiheesta. Ainoastaan tapaa jolla mielipiteen ilmaisee.
Ja kuten sanoin, osaan myös olla suorapuheinen positiivisten asioiden suhteen.
Näiden linkkien takaa löytyy tosi hyvää asiaa suorapuheisuuden hyvistä ja huonoista puolista:
https://www.hrsadvisors.fi/me/ajankohtaista/mina-sanon-asiat-suoraan-vi…
https://www.terapeuttitalo.com/rehellisyytta-vai-ilkeytta-suorapuheisuu…
Nuo asiat kun suurin osa ihmisistä ymmärtäisi ja ottaisi käytäntöön, niin elämä sekä työpaikoilla, kodeissa ja muuallakin, olisi paljon miellyttävämpää ja asioiden hoitaminen ja selvittäminen paljon tehokkaampaa. :)
Loukkaava puhe ei oikeastaan ole suoraa puhetta, koska siinä se asian ydin on piilossa sen loukkauksen takana.
Usein nämä suorasuut loukkaantuvat verisesti jos heihin kohdistaa vastaavaa toden puhumista, itse kyllä katsovat olevansa oikeutettuja töräyttelemään.