Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluaisin perinteisen miehen, joka tekee miesten työt ja mä naisten?

Vierailija
05.01.2019 |

Onko harvinaista tällainen? Vai osaako nykymiehet edes tehdä niitä miestentöitä, kun on niin sukupuolineutraalia meininkiä nykyään ja miehetkin semmoisia tissiposkia monet?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut miesten työt pitäisi tosin olla naisten töitä, koska naisten koko ja fysiikka soveltuu niihin oikeasti paremmin kuin miesten.

Esim. lamppujen vaihdon pitäisi olla naisten hommaa. Tämä siksi, että lamppua vaihtaessa joutuu kiipeämään tuolille. Naisilla on ruumiinrakenteesta ja pienemmästä koosta johtuen matalampi painopiste kuin miehillä, minkä takia naisilla on myös parempi tasapaino kuin miehillä. Jos jompi kumpi lentää tuolilta selälleen, todennäköisemmin se on mies.

Viemäriputkien vaihtaminen pitäisi myös olla naisten hommaa. Naiset ovat pienempikokoisia kuin miehet ja luontaisesti miehiä paljon notkeampia, minkä takia naisilta onnistuu lavuaarin alle ryömiminen paljon helpommin kuin miehiltä.

Ja kaupassa käynti pitäisi olla miesten työ, koska painavat kauppakassit. :)

Vierailija
22/49 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut miesten työt pitäisi tosin olla naisten töitä, koska naisten koko ja fysiikka soveltuu niihin oikeasti paremmin kuin miesten.

Esim. lamppujen vaihdon pitäisi olla naisten hommaa. Tämä siksi, että lamppua vaihtaessa joutuu kiipeämään tuolille. Naisilla on ruumiinrakenteesta ja pienemmästä koosta johtuen matalampi painopiste kuin miehillä, minkä takia naisilla on myös parempi tasapaino kuin miehillä. Jos jompi kumpi lentää tuolilta selälleen, todennäköisemmin se on mies.

Viemäriputkien vaihtaminen pitäisi myös olla naisten hommaa. Naiset ovat pienempikokoisia kuin miehet ja luontaisesti miehiä paljon notkeampia, minkä takia naisilta onnistuu lavuaarin alle ryömiminen paljon helpommin kuin miehiltä.

Aika jännää, että itse olen aina nähnyt kaupassa myös miehiä. 

Aika jännää on myös se, että sinä et ole koskaan kaupassa miehiä nähnyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikös kassien kantaminen olekin miesten osuus kauppareissuilla? Naisten osuus on olla päättämässä on mitä ostetaan.

Vierailija
24/49 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Perinteisten" miesten perään haikailevien naisten kannattaisi vähän miettiä että millainen naisten asema oli silloin kun "perinteiset" sukupuoliroolit olivat vielä vallassa.

Otetaan esimerkiksi 1950-luvun Suomi. Kansanedustajista naisia oli vain noin 15% eikä naisille tarvinnut maksaa samanarvoisesta työstä samaa palkkaa kuin miehille. Laki ei myöskään suojannut naisia työsyrjinnältä tai aviomiehen tekemältä raiskaukselta. Lisäksi naisten oli naimisiin mennessä pakko ottaa aviomiehensä sukunimi.

Oi sitä auvoa ja ihanuutta jossa mummot ovat nuoruutensa saaneet viettää.

Eihän tosta ole kuin 70 vuotta aikaa. Ihan hyvä uhriutua sillä. 

Vierailija
25/49 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää unohtako lapsia tästä keskustelusta. Vanhemmat voi teettää heillä hommia. Pitää vain muistaa että molemmat saa delegoitua tasapuolisesti hommia niille ettei tule keskenäistä kitkaa

Vierailija
26/49 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän sinkkumiestenkin käydä kaupassa. Enemmän kaupassa on naisia isojen ostoskärryjen kanssa mitä yksinäisiä miehiä. Lasten kanssa ruokaostoksia tekevät miehet ne vasta harvinaisia näkyjä ovatkin.

Vierailija
27/49 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä, jos tarkoitus ei ole asua omakotitalossa? Kerros- ja rivitaloasunnossa perinteisiä miestentöitä on 1-2 tuntia viikossa ja perinteisiä naistentöitä vähintään 10-20 tuntia viikossa. Miksi joku nainen haluaa vapaaehtoisesti tällaisen työnjaon?

Mitähän "naistentöitä" sinäkin teet melkein kolme tuntia päivässä? Makaat av-palstalla? 

Tuo 20 tuntia oli laskettu lapsiperheen mukaan, jossa kotona laitetaan ja syödään päivittäin aamiainen, päivällinen ja iltapala sekä lisäksi viikonloppuisin lounas ja välipala. Pelkästään ruuanlaittoon ja tiskeihin (toki tiskikoneella, mutta pitää sekin täyttää ja tyhjentää) menee yli 10 tuntia viikossa. Siivoamiseen - kun lasketaan mukaan paikkojen raivaus arkisin - menee ainakin 5 tuntia viikossa. Lisäksi tulevat esim. pyykkihuolto ja kaupassa käynti. Varsinaista lastenhoitoa ei ole edes laskettu tuntimäärään mukaan.

10 tuntia oli sitten laskettu lapsettoman pariskunnan mukaan.

Minä en tietenkään tee kotitöitä näin paljon, koska olemme mieheni kanssa jakaneet kotityöt suunnilleen tasan.

3

Lähde? Joku tutkimus jossa naiset ilmoittavat itse yläkanttiin kotitöidensä määrän? 

Ihan oma kokemukseni siitä, miten paljon kotitöihin menee aikaa. Olen ollut naimisissa 28 vuotta ja saanut sinä aikana 3 lasta. Nykyisin lapset asuvat jo omillaan. Kyllä tässä on vuosien aikana tullut aika hyvä näppituntuma siitä, paljonko kotitöihin menee aikaa. Ja kutwn sanoin, meillä minä en suinkaan tee kaikkea, vaan jaamme työt miehen kanssa suunnilleen tasan.

3

Vierailija
28/49 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Perinteisten" miesten perään haikailevien naisten kannattaisi vähän miettiä että millainen naisten asema oli silloin kun "perinteiset" sukupuoliroolit olivat vielä vallassa.

Otetaan esimerkiksi 1950-luvun Suomi. Kansanedustajista naisia oli vain noin 15% eikä naisille tarvinnut maksaa samanarvoisesta työstä samaa palkkaa kuin miehille. Laki ei myöskään suojannut naisia työsyrjinnältä tai aviomiehen tekemältä raiskaukselta. Lisäksi naisten oli naimisiin mennessä pakko ottaa aviomiehensä sukunimi.

Itse uhriudutte talvi- ja jatkosodalla vielä nykyäänkin.

Vierailija
29/49 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne nykypäivän naisten ja miesten työt on?

Vierailija
30/49 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä, jos tarkoitus ei ole asua omakotitalossa? Kerros- ja rivitaloasunnossa perinteisiä miestentöitä on 1-2 tuntia viikossa ja perinteisiä naistentöitä vähintään 10-20 tuntia viikossa. Miksi joku nainen haluaa vapaaehtoisesti tällaisen työnjaon?

Mitähän "naistentöitä" sinäkin teet melkein kolme tuntia päivässä? Makaat av-palstalla? 

Tuo 20 tuntia oli laskettu lapsiperheen mukaan, jossa kotona laitetaan ja syödään päivittäin aamiainen, päivällinen ja iltapala sekä lisäksi viikonloppuisin lounas ja välipala. Pelkästään ruuanlaittoon ja tiskeihin (toki tiskikoneella, mutta pitää sekin täyttää ja tyhjentää) menee yli 10 tuntia viikossa. Siivoamiseen - kun lasketaan mukaan paikkojen raivaus arkisin - menee ainakin 5 tuntia viikossa. Lisäksi tulevat esim. pyykkihuolto ja kaupassa käynti. Varsinaista lastenhoitoa ei ole edes laskettu tuntimäärään mukaan.

10 tuntia oli sitten laskettu lapsettoman pariskunnan mukaan.

Minä en tietenkään tee kotitöitä näin paljon, koska olemme mieheni kanssa jakaneet kotityöt suunnilleen tasan.

3

Lähde? Joku tutkimus jossa naiset ilmoittavat itse yläkanttiin kotitöidensä määrän? 

Kai sinä itsekin osaat katsoa kellosta, kauanko mihinkin hommaan menee aikaa. Lapset lisäävät kotitöihin käytettävää aikaa paljon, joka hommaan menee enemmän aikaa mitä ennen. Auton renkaita vaihdetaan kuitenkin vain kaksi kertaa vuodessa olipa perheessä lapsia tai ei.

Vierailija
31/49 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäähän sinkkumiestenkin käydä kaupassa. Enemmän kaupassa on naisia isojen ostoskärryjen kanssa mitä yksinäisiä miehiä. Lasten kanssa ruokaostoksia tekevät miehet ne vasta harvinaisia näkyjä ovatkin.

Pitäisi olla jotain muutakin kuin se oma mutu

Vierailija
32/49 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla jotain muutakin kuin se oma mutu

Käyn isossa marketissa 2-3 kertaa viikossa ja olen tehnyt niin viimeiset 25 vuotta. Kyllä siinä ehtii havannoida ihan riittävästi. Olen tehnyt jopa sellaisen havainnon, että myös lyhyet ja ei-niin-komeat miehet ovat usein perheellisiä.

Vierailija
33/49 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hehehe minä olen eronnut naisesta ja suhteen aikana tein naistentöitä muutaman tunnin päivässä, vaikka minä kävin töissä ja nainen oli kotona. Nyt eron jälkeen minulle riittää mainiosti tunti. Sisältää vaatteet, kodin, ruoan. Mielenkiintoista on että myös nuo miestentyöt ovat vähintäänkin puolittuneet.

Vierailija
34/49 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannoin puita, kolasin lumet, lämmitin takan ja hellan.

Missä sitä pil*ua nyt on? Ei tässä perkele jaksa koko päivää odottaa, nälkäkin on jo.

Vierailija
35/49 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tavallaan tällainen mies ja se on minulle ihan ok, olen hiukan vanhanaikainen. Kaikkia "naisten töitä" en silti suostuisi tekemään yksin, vaan mieheni auttaa minua niissä "miesten töidensä" lisäksi. Välillä minä taas teen kaiken, koska asumme omakotitalossa ja välillä tulee jotakin isompaa, jonka mies hoitaa. Yleensä silti autetaan toisiamme näissä hommissa.

Minä myös olen tarkka siitä, miten mikäkin tehdään ja missä mikäkin on, varsinkin keittiössä, siksikin tykkään tehdä itse kaikenlaiset kotityöt.

Vierailija
36/49 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä uhriudu vaan selitän ap:lle realiteetteja. Jos haluaa "perinteiset" sukupuoliroolit niin on ihan hyvä miettiä että millaista elämä oli silloin kun niitä noudatettiin lähes joka kodissa. Ja 1950-luku on siitä hyvä esimerkki.

Vierailija
37/49 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hehehe minä olen eronnut naisesta ja suhteen aikana tein naistentöitä muutaman tunnin päivässä, vaikka minä kävin töissä ja nainen oli kotona. Nyt eron jälkeen minulle riittää mainiosti tunti. Sisältää vaatteet, kodin, ruoan. Mielenkiintoista on että myös nuo miestentyöt ovat vähintäänkin puolittuneet.

Oliko teillä lapsia? Aika moni mies puhuu, että vaimo on "vain kotona" vaikka hänellä on huolehdittavanaan vastasyntynyt vauva.

Vierailija
38/49 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provohan tämä on, mutta kyllä olisi tylsää kotona, kun ei olisi mitään tekemistä. Odottaisin aamulla, että vaimo tekee aamiaise, laittaa kodin kuntoon, odottaisin töistä tullessa, että vaimo käy kaupassa, hoitaa tiskit ja pyykit ja tekee päivällisen ja vielä siivoaakin.

Mitäs minä tekisin?

Peset ikkunat, mankeloit lakanat, tuuletat matot ja vaatehuoneen sisällön. Tyhjennät lattiakaivot, peset kylpyhuoneen, imuroit venttiilit.

Vierailija
39/49 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tavallaan tällainen mies ja se on minulle ihan ok, olen hiukan vanhanaikainen. Kaikkia "naisten töitä" en silti suostuisi tekemään yksin, vaan mieheni auttaa minua niissä "miesten töidensä" lisäksi. Välillä minä taas teen kaiken, koska asumme omakotitalossa ja välillä tulee jotakin isompaa, jonka mies hoitaa. Yleensä silti autetaan toisiamme näissä hommissa.

Minä myös olen tarkka siitä, miten mikäkin tehdään ja missä mikäkin on, varsinkin keittiössä, siksikin tykkään tehdä itse kaikenlaiset kotityöt.

Moi sielunsisar!

En minäkään oikein tajua tätä kotitöistä vouhkaamista. Minulle on OK, että saan tehdä kotitöitä siten, että kaikki on tip top. Minä olen tarkka, mieheni ei. Minä haluan, että paidat on silitetty, miehelle se taas ei ole niin tarkkaa. Minä haluan, että verhot on tietyllä tavalla ja mies taas ei edes huomaa sellaista. Eli se tekee, joka haluaa jotakin.

Mies taas hoitaa voimaa vaativat ja likaisemmat hommat sekä tekniikan (josta en ymmärrä enkä jaksakaan ottaa selvää). Yhdessä tehdään sellaiset, joita ei yksin pysty.

Ei mitään ongelmaa. Rahaa minulla on, en roiku mieheni tileillä. Kukaan ei vaadi eikä kiristä millään.

Vierailija
40/49 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Provohan tämä on, mutta kyllä olisi tylsää kotona, kun ei olisi mitään tekemistä. Odottaisin aamulla, että vaimo tekee aamiaise, laittaa kodin kuntoon, odottaisin töistä tullessa, että vaimo käy kaupassa, hoitaa tiskit ja pyykit ja tekee päivällisen ja vielä siivoaakin.

Mitäs minä tekisin?

Peset ikkunat, mankeloit lakanat, tuuletat matot ja vaatehuoneen sisällön. Tyhjennät lattiakaivot, peset kylpyhuoneen, imuroit venttiilit.

Listasi kaikki muut paitsi ehkä lattiakaivojen tyhjennys ja venttilien imurointi ovat perinteisesti naisten töitä. Nämä kaksikin mainittua ovat sillä rajoilla, kumman työksi ne perinteisesti katsotaan.