Näkeekö kirpparivaatteista että ne on kirpparilta?
Jos haluaa olla ekologinen ja käyttää myös kirppareita vaatteiden ja asusteiden hankintaan, näyttääkö muiden mielestä siltä että pukeutuu muodista menneisiin kirpparikuteisiin eikä varmaan ole varaa ostaa uusia?
Kommentit (8)
No kirppareillahan on ihan samojakin vaatteita myynnissä, joita on samaan aikaan myynnissä kaupoissa ja netissä. Joskus löytää myös vaatteita, joissa on vielä kaupan laput kiinni. Miten sellaisista nyt kukaan voisi huomata, että esim. noi levikset on kirpparilta jos ne on siistit ja nykymallia?
Onhan niitä joskus ollut jotakin juttuja, kuinka lapset nimittelevät jotakuta, jollakulla on kirpparivaatetta päällä, mutta oletettavasti siinä on itse sanottu että tämä on kirpparilta. Ellei nyt sitten kyseinen vaate ole oikeasti niin selkeästi jotakin takavuosien "trendiä" edustava että se vanhanaikaisuus näkyy siitä. Retrohan on sitten oma tyylisuuntansa, mutta se ei tarkoita henkkamaukan muutaman vuoden takaista halpisvaatetta.
Kirppareilta saa kyllä ihan uuden veroisia vaatteita, ei tarvitse tyytyä mihinkään vanhoihin kauhtuneisiin rytkyihin. Niin monet ihmiset ostavat vaatteita joita pitävät lopulta kerran tai kaksi ja pistävät sitten eteenpäin, siitä vain sitten valikoimaan.
Itse ostan vaatteeni aina uutena, mutta käytän niitä vuosikausia, joten joku varmaan voi luulla että aikaa nähneet vaatteeeni ovat "kirpparikamaa".
Vierailija kirjoitti:
Itse ostan vaatteeni aina uutena, mutta käytän niitä vuosikausia, joten joku varmaan voi luulla että aikaa nähneet vaatteeeni ovat "kirpparikamaa".
Tämähän se on, mistä kukaan voi tietää että jos joku on käyttänyt vaatetta vuoden ja sitten myynyt sen kirppiksellä ja joku toinen käyttää sitä vielä sen jälkeen 9 vuotta, kuin että toinen henkilö on ostanut vaatteen kaupasta ja käyttänyt sitä itse 10 vuotta.
Tai kerran pidetty ja myyty ja sitte pidetty toisen kerran tai sama ihminen pitänyt kaksi kertaa.
Eipä kyllä mulle oo kukaan koskaan maininnut että huomais mun vaatteiden olevan kirppikseltä, kuten varmaan 80% mun rytkyistä on. Tosin en käytä mitään hetken muotijuttuja vaan vähän pidemmällä tähtäimellä.
Lisäksi FB kirppisten kautta saa usein haalittua näitä pikamuotijuttujakin halvalla jos nyt tulee yhtäkkiä pakollinen tarve saada vaikka vaaleanpunainen vakosamettirotsi tai vastaavaa, yleensä löytyy joku joka on ostanut ja toteaa huomenna ettei olekkaan omaa tyyliä.
No eihän sieltä kirppariltakaan ole mitään järkeä ostaa a) vaatteita, jotka on uusinakin halpoja ja huonolaatuisia halpaketjurääsyjä, b) niin selkeästi oman aikansa vaatteita, että epämuodikkuus näkyy heti tai c) kulahtaneita ja haalistuneita rättejä.
Kun ostaa mahdollisimman ajattomia, selkeitä ja siistejä vaatteita, ei kukaan huomaa onko jakku uusi vai kirpparilta. Farkuista taas on vielä hankalampi sanoa mitään jos ovat ns. perusfarkkuja - moni käyttää farkkujaan todella kauan kun laadukkaat merkkifarkuthan eivät käytössä kulahda, joten yhtä hyvin ne levikset voi olla sun omat vanhat tai jonkun toisen vanhat kirpparilta.
En minä ainakaan huomaa, onko jollakulla kirpparivaatteet vai ei. Ne, joiden tiedän kirpparilta vaatteita hankkivan, tyyli on juurikin sellainen perussiisti, joten jos eivät itse olisi kertoneet vaatteistaan en todellakaan tietäisi. Eikä kirppis nykyään edes tarkoita, että jos sieltä ostaa niin olisi pakko ostaa sieltä, monet ostavat ihan siksi että sillä säästää, tekee hyviä löytöjä ja se on ekologista.
Kenkien ostamista kirpparilta tosin en ymmärrä. No ehkä jotkut juhlakorkkarit, joilla ei varsinaisesti ole kävelty, mutta muuten en.
Tyyli on köyhänkin perusoikeus!