Onkohan yrittämisessä mitään järkeä, ensin menee yel ja tuntuu että jo se vie kuukausituloista ison osan
eikä ole edes veroja vielä vähennetty. 1700 kuukausituloista pitäs maksaa ensin 300 euroa kuukaudessa yel vakuutusta ja lopuista vielä veroa.
Miten tuo on niin kallis 🙈
Kommentit (51)
Miten valtio on voinut päättää puolestasi, että tarvitset isomman eläkkeen?
Jos tarkoitat 1700 euron kuukausiliikevaihtoa, toiminta sopii vain sivutulojen hankkimiseen palkkatyön ohessa.
YEL on iso kassameno, mutta ei yhtään suurempi kuin TYEL. Eli työllistäminen on Suomessa kallista.
Mun kuukausitulo yrittäjänä on n.600€/kk ja sillä just pärjään, kun on todella pienet menot. En maksa YEL:iä, sillä olen yli 50v, eikä tuleva eläke olisi juuri takuueläkettä isompi, vaikka maksaisin sen minimin. Työeläkettä ei ole juuri kertynyt ulkomailla olon, lastenhoidon, pitkien opintojen ja sairastamisen takia. Toisaalta, eipä maksuun ole varaakaan.
Onhan tämä siivestämistä, kun kuitenkin se takuueläke tulee, vaikken maksa eläkemaksuja, enkä kyllä verojakaan näillä tuloilla. Ajattelen kuitenkin niin, että elätän itseni, enkä ole ruinaamassa yhteiskunnan tukia. Lisäksi vuosi vuodelta olen enemmän työkykyinen ja tällä hetkellä priorisoin sitä, että voin levätä tarpeeksi.
Eikö sen voi vähentää verotuksessa?
1700 euron laskutuksella voi olla että onnistuu perustelemaan että saisi yel vapautuksen.
työtulon jäädessä alle 7700/v yel vakuutusta ei tarvi. (se pitää erikseen perustella.) Olen tämän tehnyt kerran kun tein sivutoimena yritystoimintaa. Laskutus oli 1000 - 4000 euroa /kk.
Entä jos sinulla olisikin osakeyhtiö, ja omistus vain 25%?
Vierailija kirjoitti:
YEL on normaali verotuksessa vähennyskelpoinen kulu.
Vierailija kirjoitti:
voi, ja niin voi monet muutkin yrityksen kulut, mutta yrittäjällä en kaikki kulut ovat leivästä eli voitosta pois. Kumpi on parempi saada 100 euroa ja maksaa siitä verot vai saada 0 euroa mutta ei maksa veroja? Tuo 100 euroa voisi olla se YEL.
Vierailija kirjoitti:
Ja sit ihmiset Suomessa puhisee sitä, miksi palvelut ovat niin kalliita 😡
En ymmärrä asennettasi. Onhan palvelut silti kalliita pienituloisille, vaikkei yrittäjä sitä koko summaa käteensä saisikaan. Jos yrittäjä ajattelee vain omaa kukkaroaan, miksei maksaja saa tehdä samoin? Ei tuotteen tai palvelun ostajan velvollisuus ole pitää yrittäjää hengissä oman hyvinvointinsa kustannuksella. Hän on se, joka joutuu maksamaan KOKO SUMMAN, vaikka yrittäjä ei siitä näkisi kuin puolet.
Itse maksan 313 €/kk ja sekin on se alennettu hinta, ihan kamalaa mutta maksan sairastumisen varalle kun pelkkien säästöjen varaan (about 5k €) en uskalla jäädä. Jos jään eläkkeelle 70-vuotiaana mikä on Varman mukaan tavoite, eläkkeenli olisi 1103 €/kk, jippii.
Etsin palkkatyötä mutta en pääse edes haastatteluun vaikka työkokemusta on yrittäjänä yli 5 vuotta ja olen opiskellut 2 toisiaan täydentävää ammattia.
Vierailija kirjoitti:
1700 euron laskutuksella voi olla että onnistuu perustelemaan että saisi yel vapautuksen.
työtulon jäädessä alle 7700/v yel vakuutusta ei tarvi. (se pitää erikseen perustella.) Olen tämän tehnyt kerran kun tein sivutoimena yritystoimintaa. Laskutus oli 1000 - 4000 euroa /kk.
1700 kuukausituloista kyse. Minulle jäävä osuus siis josta on menot jo vähennetty, poislukien yel ja verot
Kauanko tuota pitää maksella, jotta on oikeutettu työttömyysturvaan ja äitiyspäiväraha laskettaisiin esim sen mukaan?
Vai jos yritystoiminta loppuu, voiko vain kipitellä työkkäriin ja saada rahat kelalta?
Ihan järjetöntä kyllä yrittäminen :(
Mutta aion yrittää kuitenkin, 4kk saan työmarkkinatukea kelasta joten en menetä mitään
Vierailija kirjoitti:
Itse maksan 313 €/kk ja sekin on se alennettu hinta, ihan kamalaa mutta maksan sairastumisen varalle kun pelkkien säästöjen varaan (about 5k €) en uskalla jäädä. Jos jään eläkkeelle 70-vuotiaana mikä on Varman mukaan tavoite, eläkkeenli olisi 1103 €/kk, jippii.
Etsin palkkatyötä mutta en pääse edes haastatteluun vaikka työkokemusta on yrittäjänä yli 5 vuotta ja olen opiskellut 2 toisiaan täydentävää ammattia.
Mikä ala?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset luulee, että niiden saama lasku on sama asia yrittäjän palkkion kanssa.
On uskomatonta miten yksinkertaista jengiä Suomessa on. Luulisi suurten ikäluokkienkin tajuavan miten paljon kuluja ja veroja yrittämisessä on. Niillä on tuntipalkat ja joku kuittaa sairastumisenkin ihan tosta vaan silti asioiden tulisi olla heistä halvempia ja ruinata hintaa alas joka on jo ihan luillaan ilman mitään sairasvakuutusta tai mahdollisuutta lomaan. Sitten otetaan joku pitkäaikaistyötön tekemään halvalla(valtion tuella) niitä duuneja joista joku on ennen saanut elantonsa ihan niin kuin kilpailu ei olisi liian rankkaa Suomessa. Suomalaiset ostaisivat Kiinasta remonttimiehetkin kunhan saadaan vain lait pois välistä hankaloittamasta tätä säästämistä. Kiva sitten tässä soteuudistus kentässä yrittää saada työperäisen sairauden tunnustamista joltain laadidaa lääkäriltä, joka ei maksa edes veroja tähän maahan.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko tuota pitää maksella, jotta on oikeutettu työttömyysturvaan ja äitiyspäiväraha laskettaisiin esim sen mukaan?
Vai jos yritystoiminta loppuu, voiko vain kipitellä työkkäriin ja saada rahat kelalta?
Ihan järjetöntä kyllä yrittäminen :(
Mutta aion yrittää kuitenkin, 4kk saan työmarkkinatukea kelasta joten en menetä mitään
Ainakin tuttavani sai ansiosidonnaista kun lopetti toiminimensä. Kassan jäsenenä pitää olla, olikohan 26 viikkoa ennen kuin on oikeutettu.
Yrittämisessä ei ole mitään järjetöntä, vaan omituisessa, mädässä suomalaisessa kulttuurissa. Missään muualla ei yrittämistä, etenkään toiminimiyrittämistä katsota niin pahalla kuin täällä. Heti olet duunarin pahin vihollinen ahne riistäjä. Ja jostain kumman syystä oikeistopuolueita ja vihreitä joissa on paljon yrittäjiä, ei kiinnosta parantaa meidän asemaa ja samalla lisätä myös palkkatyöpaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala?
Graafinen suunnittelu ja koodaus.
Rautalanka: työnantaja maksaa palkkatyön tekijän palkasta työeläkemaksun, joka kerryttää työntekijän eläkettä. Yrittäjillä on yel-vakuutus johon määritetään työtulo, josta yrittäjä itse maksaa vakuutuksen ja joka kerryttää eläkettä. Jos yrittäjä sairastuu pidemmäksi ajaksi tai jää äitiyslomalle kelan korvaus lasketaan ilmoitetun työtulon mukaan, jos se on pieni=maksu on pieni,myös saatava korvaus on pienin mahdollinen. Mikä on itselle paras vaihtoehto pitää arvioida näiden faktojen, yrityksen tuoton ja oman rahapussin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voi, ja niin voi monet muutkin yrityksen kulut, mutta yrittäjällä en kaikki kulut ovat leivästä eli voitosta pois. Kumpi on parempi saada 100 euroa ja maksaa siitä verot vai saada 0 euroa mutta ei maksa veroja? Tuo 100 euroa voisi olla se YEL.
Minulla on tullut vastaan asiakkaita, jotka surevat sitä, että joutuvat alkaa maksaa arvonlisäveroa. Olen yrittänyt vääntää rautalangasta, että ilman veroja ei ole kyllä voittoakaan eikä näin ollen palkkaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset luulee, että niiden saama lasku on sama asia yrittäjän palkkion kanssa.
On uskomatonta miten yksinkertaista jengiä Suomessa on. Luulisi suurten ikäluokkienkin tajuavan miten paljon kuluja ja veroja yrittämisessä on. Niillä on tuntipalkat ja joku kuittaa sairastumisenkin ihan tosta vaan silti asioiden tulisi olla heistä halvempia ja ruinata hintaa alas joka on jo ihan luillaan ilman mitään sairasvakuutusta tai mahdollisuutta lomaan. Sitten otetaan joku pitkäaikaistyötön tekemään halvalla(valtion tuella) niitä duuneja joista joku on ennen saanut elantonsa ihan niin kuin kilpailu ei olisi liian rankkaa Suomessa. Suomalaiset ostaisivat Kiinasta remonttimiehetkin kunhan saadaan vain lait pois välistä hankaloittamasta tätä säästämistä. Kiva sitten tässä soteuudistus kentässä yrittää saada työperäisen sairauden tunnustamista joltain laadidaa lääkäriltä, joka ei maksa edes veroja tähän maahan.
Mitä sä horiset? SUURET IKÄLUOKAT ovat jo eläkkeellä, eivät ne enää ole työelämässä joten niitä on tähän iha turha sotkea.Ja aika moni suurten ikäluokkien jäsen on yrittäjänä työllistänyt ihmisiä joten tasan on tiedossa paljonko työllistäminen maksaa. Mutuilet enemmän kuin laki sallii!
Sen pitää olla suunnilleen sen suuruinen kuin jos siihen palkkaisi jonkun tekemään sen työmäärän. Törkeän paljon alle ei voi laittaa tai saattaa tulla yllärilaskuja.