Onkohan yrittämisessä mitään järkeä, ensin menee yel ja tuntuu että jo se vie kuukausituloista ison osan
eikä ole edes veroja vielä vähennetty. 1700 kuukausituloista pitäs maksaa ensin 300 euroa kuukaudessa yel vakuutusta ja lopuista vielä veroa.
Miten tuo on niin kallis 🙈
Kommentit (51)
Aika paljon pitää todella olla laskutusta, että yrittäjänä kannattaa toimia. Tuo 4000e/kk on varmaan aika lähellä sitä, että käteen jää vielä vähän vajaa pari tonnia. Itse olen viime vuosina tähdännyt siihen, että toiminnasta tulee tuloja alle alarajahuojennuksen määrän, jolloin arvonlisäverot saa pitää itse. Se tekee heti 24% lisää tuloja, jolloin tekeminen alkaa tuntua jo vähän järkevämmältä. Tällä tulotasolla käteen jää kuussa noin tonni, mutta ei tarvitse toisaalta tappaa itseään työlläkään. Yrittäjänä on ärsyttävää se, että joka euro on itse omin kätösin tienattava eikä työpaikalla vetelehtimällä tulee tilille senttiäkään. Niinpä on iso ero siinä käytätkö viikossa 15 tuntia töihisi ja tienaat sillä tonnin käteen, vai pyritkö 4000 euron laskutukseen, jota varten saa tehdä 45 tuntia töitä, ja käteen jää 500 euroa kuussa enemmän.
No entäs sitten alv!! - onhan sekin maksettava. Yrittäminen on kallista puuhaa mikä ei todellakaan elätä noin pienellä kuukausitulolla. Otan osaa.
Minulla on yritys. Työntekijän palkka on 2000 e/kk, josta maksan työeläkemaksuja noin 360 e/kk ja muita pakollisia maksuja noin 25 e.
Kun työntekijäni sairastuu, maksan edelleen palkan sivukuluineen, mutta en saa vastineeksi mitään työpanosta. Kela maksaa minulle työntekijän sairauspäivärahan vasta 1+9 päivän kuluttua eli käytännössä ei koskaan. Flunssa kestää harvoin noin kauan.
Kun työntekijä on vuosilomalla, maksan edelleen palkan sivukuluineen. Minusta tämä on ihan OK, työntekijä on lomansa ansainnut. Maksan myös sijaisen palkan sivukuluineen eli käytännössä 1 kesälomakuukausi maksaa minulle 2400 euron sijaan 4800 e (ja tietenkin vielä lomarahat tähän päälle eli noin 6000 e menee joka heinäkuu, vaikka työntekijä saa palkkaa tililleen vain noin 1600 e).
MInä olen siis se kamala riistäjätyönantaja, jonka oma tilipussi on joka heinäkuu tasan 0 euroa, että työntekijät saavat palkkansa.
YEL kannattaa pitää ihan minimissään. Laskutan kuukaudessa työstäni 10000 - 11000 euroa ja YEL :iä maksan 197 euroa. Tämä tarkoittaa sitä, että huolehdin itse eläkkeestäni sijoituksilla.
YEL-summan voi itse määrätä, mutta jos pitää sen minimissä, päivärahat ja muu tuloperusteinen kela-turva jäävät saamatta.
Vasta perustettu yritys, joka tarkoittaa, ettei voi saada vielä tulosta, mutta se syö omaa rahaa, jotta kulut saa peittoon.
Starttiraha 600€/kk, tästä maksetaan;
200€ YEL / kk
100€ kirjanpito / kk
Toimitilavuokra 300€ / kk
+ Omista säästöistä yrityksen muita kuluja, koska tulot eivöt riitä vielä ainakaan kattamaan menoja. Tähän vielä päälle muut verot ja alvit.
Suomessa kun ryhtyy yrittäjäksi, kannattaa alkaa säästämään tarpeeksi vahvaan hirttoköyteen, joka pelastaa, kun nälkä kasvaa liian suureksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos maksaa minimi-yel-maksua, se vaikuttaa omaan eläkkeeseen ja muihin yhteiskunnan maksamiin "etuihin".
Äitini ei ikinä nauttinut noita etuja sentin senttiä. Hän ehti kuolla, ennen kuin jäi eläkkeelle ja yrityksellä kuitenkin sai elannon, joten ei ollut työttömänäkään, eikä sairastellut liioin. Tuli sitten lähtö kerralla ja täysin yllättäin.
Vierailija kirjoitti:
YEL-summan voi itse määrätä, mutta jos pitää sen minimissä, päivärahat ja muu tuloperusteinen kela-turva jäävät saamatta.
"Minimi" summa on paljon, ja yel on pakollinen. Yrittäjiä huijataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minimi" summa on paljon, ja yel on pakollinen. Yrittäjiä huijataan.
No ei se yksi euro ihan vtusti ole.
eli toisinsanoen pitää olla sivutoiminen yrittäjä ja tienata alle 7900 vuodessa, tai tienata yli 4000 jotta toiminta ois sellaista että sillä elää