Mistä suomalaista kalaa?
Itse tykkään tosi paljon kalasta ja vaikka asun meren rannalla Helsingissä, niin eipä sitä tule kalastettua, joten kauppojen varassa tässä ollaan.
Mutta on niin luksusta syödä kotimaista kalaa. Sitä on vain niin vaikeaa edes löytää! Varsinkin suomalaista järvikalaa on tosi vaikea löytää.
Miten te muut olette ratkaisset asian? Mieluummin maksan enemmänkin, kunhan saisi muutakin syötäväksi kuin kasvatettua norjalaista lohta.
Kalastatteko te itse, jotka asutte esimerkiksi järvien rannoilla, tai helsinkiläiset, mistä löydätte suomalaista kalaa?
Kommentit (34)
Kotimaista kalaa on kyllä tosiaan liian vaikeasti ja varmaan kalliistikkin saatavilla! Se olisi kuitenkin terveellistä ja ekologista ravintoa. Täällä maaseudulla kalastetaan itse, mutta pitäisihän sitä saada helposti ja kohtuuhintaisesti pöytään muuallakin.
Vierailija kirjoitti:
Kotimaista kalaa on kyllä tosiaan liian vaikeasti ja varmaan kalliistikkin saatavilla! Se olisi kuitenkin terveellistä ja ekologista ravintoa. Täällä maaseudulla kalastetaan itse, mutta pitäisihän sitä saada helposti ja kohtuuhintaisesti pöytään muuallakin.
No kun saisi edes kalliilla, mutta Helsingissä jo sen löytäminen millään hinnalla on yllättävän vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun saisi edes kalliilla, mutta Helsingissä jo sen löytäminen millään hinnalla on yllättävän vaikeaa.
Voi höh! On kyllä huutava vääryys, kun markkinat on olemassa, tekijöitä on olemassa ja puhtaat vedet on olemassa, sekä ekologiset perusteet, niin ei silti saada jakelua toimimaan niin että kalaa olisi vaivattomasti saatavilla kaikille halukkaille!
Suomalaisista kaloista olen nähnyt kaupoissa: kirjolohi, siika, silakka, muikku, ahven, kuha, hauki. Kirjolohi on kasvatettua, siikakin usein. Lopuista en tiedä, mitkä ovat järvestä ja mitkä merestä. Suomalaisista villikaloista minulla on ollut varaa vain silakkaan, muikkuun ja haukeen.
S-ryhmä on myynyt pakastetuotteena ahvenfileitä ja kuhafileitä, mutta nekin olivat päälle 30 €/kg. Kuhafile oli muistaakseni virolaista. Haittaako se helsinkiläistä?
Suomalaista silakkafileetäkin olen nähnyt pakastetuotteena ja hinta muistaakseni ei ollut paha. Mutta koko oli sitä isoa, jossa on paljon enemmän dioksiinia kuin niissä pienissä mitä myydään tuoretiskillä.
Tarvitseeko olla kypsentämätöntä fileetä? Jos ei niin löytyy ainakin tällaisia vaihtoehtoja:
APETIT KOTIMAINEN JÄRVIKALAPIHVI 240 G PAKASTE
Ainekset
Pyydetty suomalainen SÄRKI (Rutilus rutilus) 55 %, pyydetty suomalainen AHVEN (Perca fluviatilis) 9 %, suomalainen peruna, suomalainen laktoositon kuohuKERMA, suomalainen laktoositon VOI, suomalainen perunahiutale, rypsiöljy, MUNANVALKUAISjauhe, sakeuttamisaineet (E461, E407a), jodioitu suola, valkopippuri. Kotimaisuusaste 95 %.
JÄRKI SÄRKI SÄILYKKEET https://www.jarkisarki.fi/tuotteet-1/
Särvin Tex-Mex maustettu kalajauhelija
Ainesosat: Lahnafilee (Abramis Brama 84%), rypsiöljy, Taco mausteseos (mausteet [chilipippuri, juustokumina, valkosipuli], rypälesokeri, sipuli, suola, oregano, hiivauute, perunatärkkelys, perunakuitu, mausteuute [paprika]), suola, väkiviinietikka.
Pirkka saaristolaiskalapihvi 2kpl/200g pakaste
Ainesosat
LAHNA 70 %(Abramis brama, pyydetty rysällä Itämerestä FAO-alue 27IIId),gluteeniton korppujauho(riisijauho, kikhernejauho, maissitärkkelys, suola, dekstroosi), rypsiöljy, laktoositon KERMA, perunahiutale, liemi (vesi, muunnettu maissitärkkelys, suola), sitruskuitu, jodioitu suola, mustapippuri.
Löytyy myös tällainen tuote:
APETIT SÄRKISEN KALAPYÖRYKÄT 240 G
Ainekset
Pyydetty suomalainen SÄRKI (Rutilus rutilus) 30 %, pyydetty SEITI (Pollachius virens) 27 % Koillis-Atlantti, peruna, laktoositon KERMA, rypsiöljy, vesi, perunarae, sitruskuitu, jodioitu suola, valkopippuri.
Miksihän on seitiä laitettu särjen sekaan?
Tällainenkin on olemassa:
HÄTÄLÄ Onkimiehen kalapihvi, 240 g
Ainekset: HAUKI (Suomi), LOHI (viljelty Norja), TURSKA (Norja), LAHNA (Suomi), SEI (Norja), vesi, mausteet (sipuli, valkosipuli, tilli, musta- ja valkopippuri, persilja), KERMA- ja JUUSTOJAUHE, perunahiutale, MUNAJAUHE, suola, MAITOPROTEIINI, aromit (KALA, sitruuna, rosmariini), dekstroosi.
Suomalaista haukea ja lahnaa on käytetty, mutta sekaan on sotkettu norjalaisia kaloja.
Kalaosastolta löytyy:
HÄTÄLÄ Friteerattu muikku, 100 g
Ainekset: NEULAMUIKKU (Suomessa makeasta vedestä nuotalla pyydetty, Coregonus albula), RUISJAUHO, korppujauho (VEHNÄ), suola, mausteet (paprika, sipuli), stabilointiaine (E415), kasviöljy (rypsi).
”Pitkäsen veljekset pyytävät Hätälälle muikkua Kuusamojärven kirkkaista vesistä. Pyynti tapahtuu vetämällä suurta nuottaa kahdella nuottalautalla, ja muikut jäitetään heti noston jälkeen tuoreuden takaamiseksi. Pyyntipäivän päätteeksi muikut käsitellään Sossonniemen kalasatamassa, josta lähtee kuljetus Hätälän tehtaalle Ouluun.
”
https://www.hatala.fi/fi/tuotteet/tuote/friteerattu-muikku.html
Helsingistä löytyy Kannelmäen Prismasta tällä hetkellä tällainen kalatiski:
https://www.foodie.fi/products/263
Näkyy siellä olevan suomalaisia kaloja.
Minä tilaan suomalaisen kalan Ruotsista.