Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kohta loppuu huumori 29 astetta pakkasta ja sähköt vieläkin poikki

Vierailija
03.01.2019 |

Ei paljon naurata, puuta poltettu kahdessa takassa ja leivinuunissa, miten tämä sähköyhtiöiden korjaus järjestys pelaa, ensin tietysti kaupunkiin sähköt vit maalaisista. Onneksi ei ole enään lehmiä talossa.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heti kun sähköt katkeaa niin vettä kaikkiin mahdollisiin astioihin. Vaikka sähköä ei ole, niin putkissa on painetta työntämässä sitä vettä hanaan. Paineen tasautuessa sekin loppuu, siksi on oltava nopea.

Niin tai sitten varaudutaan jo siinä  kohtaan kun ennustetaan niitä myrskyjä. Montako päivää nytkin  jo ennen myrskyä varoitettiin esim. sähkökatkoista?

Vierailija
42/57 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettä saa sen kun lapioi ja sulattaa. Kiukaalle voi heitellä sellaisenaankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattais vähän miettiä missä asuu.

Itse ostin 6v sitten uuden omakotitalon hyvältä alueelta. Tuona aikana on sähköt olleet poikki alle kymmenen kertaa ja katkot jotain 10min luokkaa.

Takkaa poltan tunnelman takia, isossa talossa on niin suuri kaukolämmön perusmaksu, ettei takasta ole rahallista hyötyä juurikaan.

Vähintään kerran vuodessa sähköt poikki ja se on mielestäsi vähän? 😨

Aiheutuneet uusista kytkennöistä, en pidä pahana.

Varsinaisia vikaantumisia ei yhtään.

No ei kyllä kovin korkealla ole te sähköyhtiön silmissä kun katkotaan noin vaan kytkentöjen tekemiseksi. Kytkentöjä voidaan tehdä jännitetyönäkin, jos siinä olisi vaikka joku iso teollisuuslaitos niin ei tasan tarkkaan tuollaista pätkimistä olisi.

Joo, onhan tää aika sietämätöntä verrattuna noihin joilla on aina 2kk sähköt pois jos taivas menee pilveen.

Vierailija
44/57 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä täällä, maalainen, hei vaan. En ole vaatinut sähköjohtoja maan sisään, minulle kelpaa ulkojohdot ja ymmärrän ettei vikoja saa korjattua heti. Omilla mailla on huolehdittu ettei ole linjoille kaatuvia puita, naapurit ei välttämättä ole huolehtineet, siihen en osa sanoa.

On varauduttu sähkökatkoihin, kun säätiedot lupaa kovaa tuulta täytetään muutama ämpäri vedellä, saunan pata lasketaan täytetään vedellä, on pönttöuunit millä lämmitetään muutenkin ja ruoka valmistuu puuhellalla. Kynttilät valaisee, agregaattia ei ole koska ei ole eläimiä, rengaskaivo saadaan hätiin käsipelillä jos kestää katko useamman päivän, pisin katko on ollut n. 16 tuntia, hyvin pärjättiin.

Sanoisin että etukäteen varautumista pitää olla, johtojen sijainnista viis. Kantaverkko kun vikaantuu niin ei ole mitään merkitystä onko johdot vedetty maihin vai ei.

Vierailija
45/57 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sisälämpötila 11-12 astetta. Ihan normaali näillä leveysasteilla.

Vierailija
46/57 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muutako sauna tulille. Siellä ilta lempien ja toisianne pesten. Kotopirtissä takka tulille ja lämpökynttilöitä, eli tuikkuja vähän ympärille. Takassa lämmitätte pannullisen kuumaa vettä. Sitä, vähän fariinisokeria ja rommia sekaan. Sen kun hörppäsee, jo lämmittää. Yhessä menette viltin alle siinä takan edessä ja lämmitätte toisianne. :)

Ruokapöytä takan eteen. Patja alle ja reunat peitätte esim matoilla.

Teette pienen kotiteltan ja pysytte siellä lämpiminä. Rommipullo telttaan.

Vierailija
47/57 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurjaa. Toivottavasti teillä ei ole vauvaa siellä. Tsemppiä ja koittakaa kestää.

Isoäitini on kasvattanut 10 lasta ilman, että heidän kodissaa oli sähköjä. :D Ei tarvitse kauas mennä historiassa, kun tämä oli ihan arkipäivää.

Voi v*ttu mikä id iootti! Oli varmaan isoäitis nuoruudessa pikkasen vähemmän, jos ollenkaan, sähköllä toimivia laitteita. Kaivostakin varmaan kannettiin vesi että saatiin kakaroiden per seet puhtaaks. Kiesus..

Vierailija
48/57 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savossa on aina sähköt pois. Kyllä sielläkin maksellaan kovia siirtomaksuja, mutta katkoihin ei näytä olevan vaikutusta. Miten monta vuosikymmentä niitä johtoja pitää sitten maan alle kaivaa... Jotenkin voisi ajatella, että priorisoitaisi ne alueet, joissa sähköt on poikki usein.

Vierailija
49/57 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla sisälämpötila 11-12 astetta. Ihan normaali näillä leveysasteilla.

Missee?

Vierailija
50/57 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otapa ap huomioon, ettei kaupungis ole takkoja ja uuneja joilla lämmittää joka paikassa. Lähinnä vain omakotitaloissa. 

Itse olen mökillä talvisin ihan puulämmityksen varassa, ei sähköä, ja pärjään kyllä, mutta ei sitä jaksaisi viikkokaupalla. 

Vierailija
51/57 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei paljon naurata, puuta poltettu kahdessa takassa ja leivinuunissa, miten tämä sähköyhtiöiden korjaus järjestys pelaa, ensin tietysti kaupunkiin sähköt vit maalaisista. Onneksi ei ole enään lehmiä talossa.

Mitäs asut jossain Lapissa keskellä korpea. Ei täällä etelä-suomessa ole kuin -10°C.

Vierailija
52/57 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä täällä, maalainen, hei vaan. En ole vaatinut sähköjohtoja maan sisään, minulle kelpaa ulkojohdot ja ymmärrän ettei vikoja saa korjattua heti. Omilla mailla on huolehdittu ettei ole linjoille kaatuvia puita, naapurit ei välttämättä ole huolehtineet, siihen en osa sanoa.

On varauduttu sähkökatkoihin, kun säätiedot lupaa kovaa tuulta täytetään muutama ämpäri vedellä, saunan pata lasketaan täytetään vedellä, on pönttöuunit millä lämmitetään muutenkin ja ruoka valmistuu puuhellalla. Kynttilät valaisee, agregaattia ei ole koska ei ole eläimiä, rengaskaivo saadaan hätiin käsipelillä jos kestää katko useamman päivän, pisin katko on ollut n. 16 tuntia, hyvin pärjättiin.

Sanoisin että etukäteen varautumista pitää olla, johtojen sijainnista viis. Kantaverkko kun vikaantuu niin ei ole mitään merkitystä onko johdot vedetty maihin vai ei.

Tuo on muuten sähköyhtiön eikä maan omistajan tehtävä. Ei kannata mennä palkatta tekemään muille kuuluvia töitä ja siitä tulee vielä korvausvastuulliseksi jos sattuukin kaatumaan sen linjan päälle se puu.

Vierailija
53/57 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ulkona -22 astetta ja sähköt poikki. Ei saada vettä, koska kaivo toimii sähköpumpulla. Ei voida käyttää sisävessaakaan. Tultiin anoppilaan lataamaan älyvehkeiden akut ja virtapankit, käymään suihkussa ja otetaan vettä mukaan kun kotiin lähdetään. Meillä on leivinuuni ja puuhella, niitä lämmitetty ahkerasti.

Meilläkään ei ole onneksi enää lehmiä, mutta kanoja ja vuohia on. Siksi ei voida kauaksi aikaa tänne anoppilaan jäädä kun nuo elukat pitää hoitaa.

Suosittelen lukemaan Huoltovarmuuskeskuksen sivut. Sulata lunta ämpäreissä pesuhuoneessa. Puolikas ämpärillinen sulanutta vettä sopii vessan vetämiseen.

Vierailija
54/57 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä sitten kun se maakaapeli vikaantuu? Itsessään jo vianpaikantaminen vie saman ajan kun ilmakaapelin kokonaiskorjaus. Ja sen jälkeen vielä kaivuut, jatkot, peittäminen... Viat tulevat varmasti vähenemään, mutta ne tulee olemaan kestoltaan pidenpiä.

Vierailija
55/57 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on muuten sähköyhtiön eikä maan omistajan tehtävä. Ei kannata mennä palkatta tekemään muille kuuluvia töitä ja siitä tulee vielä korvausvastuulliseksi jos sattuukin kaatumaan sen linjan päälle se puu.

Sieltä tulevat kyllä opastamaan ja valvomaan sitä puunkaatoa tarvittaessa mutta ihan itse on kaadettava/hankittava kaataja jos aikoo tosiaan niin laajalta alueelta kaataa ettei ne puut vahingossakaan yltä linjalle kaatumaan. Näin ainakin Savon Voimalla.

Vierailija
56/57 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sieltä tulevat kyllä opastamaan ja valvomaan sitä puunkaatoa tarvittaessa mutta ihan itse on kaadettava/hankittava kaataja jos aikoo tosiaan niin laajalta alueelta kaataa ettei ne puut vahingossakaan yltä linjalle kaatumaan. Näin ainakin Savon Voimalla.

Samoin Carunalla.

Vierailija
57/57 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi katkoista saa nykyään korvauksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme