Noista Norjassa kadonneista suomalaisista
Tietääkö joku heistä mitään taustoja, minkä ikäisiä, onko kokeneita tunturissa liikkujia, jne.? Jotenkin outoa toi uutisointi kun tuntuu ettei edes tiedetä onko joku kadonnut varmasti, vai ei. Mietin ettei ne vaan ole jossain erämökissä täysin tietämättöminä tästä hulabaloosta.
Kommentit (404)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N:n instaseurattavien joukosta löytyy ainakin 3 miestä, jotka ollut tuolla alueella samaan aikaan, jääkiipeilykurssilla, jne. K, H ja A. Oliko niistä yksi se, joka pelastui..?
Luultavasti. Ehkä se vanhimman näköinen? Tai se, jonka jääseinäkuvat otettu aiempana päivänä?
Se selviytynyt on median tietojen mukaan 17-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N:n instaseurattavien joukosta löytyy ainakin 3 miestä, jotka ollut tuolla alueella samaan aikaan, jääkiipeilykurssilla, jne. K, H ja A. Oliko niistä yksi se, joka pelastui..?
Luultavasti. Ehkä se vanhimman näköinen? Tai se, jonka jääseinäkuvat otettu aiempana päivänä?
Yks noista on Wärtsilän työntekijä, yksi insinööri... eikö kirjoitettu että ovat eräoppaita tms. Yksi opiskelija vielä. Ja yksi fyssan ope, jonka hlöllisyys jo ilmoitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se selviytynyt on median tietojen mukaan 17-vuotias.
Ja eikös ollut ruotsalainen
Vierailija kirjoitti:
Surettaa nähdä kuvia kadonneiden lemmikeistä. Ne ei koskaan enää näe rakasta ihmistään ja ihmettelevät missä omistaja on. Toivottavasti lemmikeille löytyy huoltaja perheestä tai lähipiiristä.
Lapsista puhumattakaan, jos näillä niitä on.
Vierailija kirjoitti:
Jossain kommentissa nostettiin esille vapauden tunne, jonka vapaalaskussa kokee, ja romantisoitiin, että vapaalaskija kuolee onnellisena, jos onnettomuus tapahtuu. Kun katsoo youtubesta videoita, joissa laskijoita hautautuu lumimassojen alle, romantisoidut mielikuvat ovat todella kaukana. Mutta ehkä tähän vihkiytynyt porukka on sitten omanlaistaan ja kokee onnea tukehtumalla kuoliaaksi, kun valkoinen kuolema pyyhkäisee yli.
Eiköhän tuota kuitenkin pidetä aika epätodennäköisenä. Kyllähän laskuvarjohyppyäkin harrastetaan. Ja pienlentokoneita. Vain murto-osalle harrastajista sattuu onnettomuus. On helppo ajatella, että tuskin sattuu omalle kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain kommentissa nostettiin esille vapauden tunne, jonka vapaalaskussa kokee, ja romantisoitiin, että vapaalaskija kuolee onnellisena, jos onnettomuus tapahtuu. Kun katsoo youtubesta videoita, joissa laskijoita hautautuu lumimassojen alle, romantisoidut mielikuvat ovat todella kaukana. Mutta ehkä tähän vihkiytynyt porukka on sitten omanlaistaan ja kokee onnea tukehtumalla kuoliaaksi, kun valkoinen kuolema pyyhkäisee yli.
Eiköhän tuota kuitenkin pidetä aika epätodennäköisenä. Kyllähän laskuvarjohyppyäkin harrastetaan. Ja pienlentokoneita. Vain murto-osalle harrastajista sattuu onnettomuus. On helppo ajatella, että tuskin sattuu omalle kohdalle.
Ehkä omaiset yrittävät lohduttaa itseään noilla romantisoivilla kuvitelmilla.
Iltasanomissa on juuri julkaistua juttua siitä, miten tilanne huomattiin. Pakko sanoa, että en kyllä sellaisen eräoppaan opastettavaksi haluaisi, joka ei ole sevittänyt etukäteen edes sitä, milloin seudulla on pilkkopimeää.
Vierailija kirjoitti:
Vapaalaskuun suhtaudutaan kun se olisi jotenkin merkittävä harrastus. Menkääpä Pyhälle (kiva paikka kyllä muuten): siellä vapaalaskijat ovat yläluokkaa, jonka varustekasojen ja aikataulujen tieltä on tavallisen rinteessäpysyjän syytä väistää.
Tykkään enemmän Levistä. En skimpaa vaan tykkään olla kylpylähotellissa ja ulkoporeissa.
Kyllä tätä uutisointia seuratessa tulee mieleen, onko riskinotto aina pelkkä yksityisasia ja onko oikeudenmukaista, että muut joutuvat maksajiksi tällaisten riskinottojen pelastusoperaatioissa. Iltalehden jutun mukaan aluella tulee pilkkopimeää jo kahdelta iltapäivällä. Minkä ihmeen takia he ovat tuonne lähteneet. Ei voi käsittää.
Oliko tuo IS:n jutun 17-vuotias ruotsalainen siis samasta seurueesta?
Erityisen hienoa laskea pimeässä? Kai he pimeän tulon tiesivät kun seudulla olivat jo viettäneet aikaa?
Niin surullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisitteko noin ilkeitä jos olisivat veljeänne tai miehiänne, hävetkää.
Minä en ole kommentoinut ilkeästi, mutta täytyy myöntää että vaikka kyseessä on valtava tragedia, hieman kyyninen olo on ollut tämän uutisen suhteen alun alkaen. Ihmiset jotka harrastaa näitä juttuja tietävät riskit eli sen että kuolo voi korjata. Useimmat varmasti luottavat ettei osu omalle kohdalle, mutta mitäpä tuohon voi sanoa. Järkyttävää, mutta uhmasivat tietoisesti luontoa. Toisaalta nämä ihmiset ovat myös niitä jotka mieluummin kuolevat vuoren rinteelle kuin kotonaan tylsistyneinä. Toivon että omat läheiseni eivät ole aivan yhtä luottavaisia kohtalon suotuisuudesta kun tekevät päätöksiään ja harrastavat. Hyvin surullista, toivon voimia omaisille.
Juuri näin. Mieheni on nuorena harrastanut vapaalaskua ja sitä ihmetellessäni sanonut juurikin että "silloin olisin kuollut onnellisena". Joten niin, meistä on moneksi. Onneksi ei harrasta enää....
Mitenköhän onnellisena kuolee tukehtumalla?
Niin tai näin, olisin puolisona aika huolestunut, jos toinen ei olisi kotona onnellinen.Voi siinä tärinässä menettää tajuntansakin aika nopeasti. Joka tapauksessa on hyvä että kotihiiret löytävät toisensa, monet vapaalaskijat harrastavatkin lajia pariskuntana eli kummallakin on samat intohimot. Ei se tarkoita etteikö kotona olisi onnellinen jos harrastaa intohimoisesti jotain. Enemmän olisin huolestunut jos puolisoni olisi ihminen jolla ei ole minkäänlaisia intohimoja vaan kotona istuminen olisi parasta maailmassa. Mutta kuten sanoin hyvä että ihmiset hankkivat samanlaisen puolison kuin itse ovat.
Ja sinäko määrittelet sen mikä on hyväksyttävä intohimo? Mielestäni kotona viihtyminen käy hyvin intohimoksi.
Aa eli sinä määrittelet mikä on hyvä intohimo? Kelle vastasin sanoi että extreme-lajien harrastaminen tarkoittaa ettei kotona voi hyvin, hän on sitä mieltä. Minä olen sitä mieltä etten voisi kuvitella eläväni ihmisen kanssa jolle kotona oleminen on riittävää. Silti sinusta siis minun mielipiteeni on väärä mutta ei niiden jotka haukkuvat extreme-urheilua? En minä määrittele kenenkään muun elämää kuin itseni ja sitä kautta toki myös puolison etten tietynlaista puolisoa huolisi. Esimerkiksi sellaista joka syyllistäisi minua harrastuksistani niinkuin ihmiset täällä vauvapalstalla.
Mitäs läksit kirjoitti:
Jos olen ihan rehellinen niin ei oikeastaan sureta yhtään näiden extremekokemusten hakijoiden onnettomuudet. Jos hakeutuu omasta tahdostaan vaaratilanteisiin joidenkin upeiden selfiekuvien takia niin miksi tätä pitäisi sivullisten ruveta parkumaan.
Selfiekuvien?? Sä et tunne harrastusta lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Huoh, no kyllä. Se ainoa joka selvisi kun ei mennyt yhtä ylös kuin muut.
Elämä on vaarallista joka tavalla elettynä, mutta elämätön elämä pelkkänä kotihiirenä/sohvaperunana on hukkaan heitetty elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisitteko noin ilkeitä jos olisivat veljeänne tai miehiänne, hävetkää.
Minä en ole kommentoinut ilkeästi, mutta täytyy myöntää että vaikka kyseessä on valtava tragedia, hieman kyyninen olo on ollut tämän uutisen suhteen alun alkaen. Ihmiset jotka harrastaa näitä juttuja tietävät riskit eli sen että kuolo voi korjata. Useimmat varmasti luottavat ettei osu omalle kohdalle, mutta mitäpä tuohon voi sanoa. Järkyttävää, mutta uhmasivat tietoisesti luontoa. Toisaalta nämä ihmiset ovat myös niitä jotka mieluummin kuolevat vuoren rinteelle kuin kotonaan tylsistyneinä. Toivon että omat läheiseni eivät ole aivan yhtä luottavaisia kohtalon suotuisuudesta kun tekevät päätöksiään ja harrastavat. Hyvin surullista, toivon voimia omaisille.
Juuri näin. Mieheni on nuorena harrastanut vapaalaskua ja sitä ihmetellessäni sanonut juurikin että "silloin olisin kuollut onnellisena". Joten niin, meistä on moneksi. Onneksi ei harrasta enää....
Mitenköhän onnellisena kuolee tukehtumalla?
Niin tai näin, olisin puolisona aika huolestunut, jos toinen ei olisi kotona onnellinen.Voi siinä tärinässä menettää tajuntansakin aika nopeasti. Joka tapauksessa on hyvä että kotihiiret löytävät toisensa, monet vapaalaskijat harrastavatkin lajia pariskuntana eli kummallakin on samat intohimot. Ei se tarkoita etteikö kotona olisi onnellinen jos harrastaa intohimoisesti jotain. Enemmän olisin huolestunut jos puolisoni olisi ihminen jolla ei ole minkäänlaisia intohimoja vaan kotona istuminen olisi parasta maailmassa. Mutta kuten sanoin hyvä että ihmiset hankkivat samanlaisen puolison kuin itse ovat.
Ja sinäko määrittelet sen mikä on hyväksyttävä intohimo? Mielestäni kotona viihtyminen käy hyvin intohimoksi.
Aa eli sinä määrittelet mikä on hyvä intohimo? Kelle vastasin sanoi että extreme-lajien harrastaminen tarkoittaa ettei kotona voi hyvin, hän on sitä mieltä. Minä olen sitä mieltä etten voisi kuvitella eläväni ihmisen kanssa jolle kotona oleminen on riittävää. Silti sinusta siis minun mielipiteeni on väärä mutta ei niiden jotka haukkuvat extreme-urheilua? En minä määrittele kenenkään muun elämää kuin itseni ja sitä kautta toki myös puolison etten tietynlaista puolisoa huolisi. Esimerkiksi sellaista joka syyllistäisi minua harrastuksistani niinkuin ihmiset täällä vauvapalstalla.
En sanonut niin. Sanoin suunnilleen että jos vain extremeharrastuksessaan "kuolisi onnellisena", niin ilmeisesti ei kovin onnellinen ole muuten.
On niin älyvapaasti sanottu tuo, että ainakin kuoli onnellisena. Ihan varmasti siellä lumen alla tukehtuu onnellisena pikkuhiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on vaarallista joka tavalla elettynä, mutta elämätön elämä pelkkänä kotihiirenä/sohvaperunana on hukkaan heitetty elämä.
Juu sehän on selvä, että muut kuin vapaalaskijat ovat pelkkiä sohvaperunoita.
Onko sulla aivovamma?
Vierailija kirjoitti:
No ei ole yhtään sen hukkaan heitetympää kun mikään muukaan elämä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Hän on porukasta ainoa, joka jäi henkiin.
Ei pidä. Suuri osa lumivyöryistä on laskijoiden itsensä aiheuttamia.