Ilmaston ja maapallon vuoksi kaikkien on suostuttava laskemaan elintasoaan
Ilmaston ja maapallon vuoksi kaikkien on suostuttava laskemaan elintasoaan ja muuttamaan tapojaan. Nykyinen meno ei voi jatkua näin, että syömme omasta kuirmastamme. Tämä koskee meitä kaikkia. Ei vain rikkaita ja hyvä osaisia, vaan myös KÖYHIÄ JA VÄHÄOSAISIA.
Kommentit (66)
Matkustelu on pahin. En aio lentää enää ikinä
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää suhtautua niin negatiivisesti. Älkää ajatelko elintason laskuna, vaan tottumusten muuttamisena. Ei kai kenenkään elämänlaatu oikeasti laske, jos esimerkiksi laskee asunnon lämpötilaa silloin kun kukaan ei ole kotona. Tai jos ei heitä hyvää ruokaa roskiin. Tai kun laittaa auton lämmitykseen pakkasilla...
Tuota sisäilman lämpötilaa voisi laskea aika reilustikin ja siinä samalla vähentää lämmitykseen käytettyä energiaa. Kun on tottunut asumaan maissa joissa sisällä on viileää niin Suomessa on aika karmeaa käydä koska sisällä on niin tolkuttoman kuuma ja jotenkin omituinen, keinotekoisen oloinen sisäilma.
Oletan että ilmastonmuutoksen ehkäisemiseen myötämielisesti suhtautuvat ovat jo lopettaneet piilolinssien käytön ja kärränneet Nespresso-keittimensä kaatopaikalle. Sitä muoviroskaa tulee aikalailla molemmista.
Ilmastonmuutos on business. Ilmasto on aina muuttunut ja tulee aina muuttumaan. Jo ennen ihmisen teollistumista on ilmasto ollut lämpöisempi kuin nyt. Ilmaston vaihtelut johtuu pääsääntöisestiauringon aktiivisuudesta.
Sen sijaan esim merien saastuttamisen olisi syytä loppua heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole tehnyt saastuttavia ihmisia lisää tähän maailmaan. Tämä riittää osaltani tähän.
Tein yhden, joten saastutus puolittuu, paitsi itsesaastutus.
Mitäköhän tämä tarkoitti?
Lue enemmän, tiedät enemmän.
Tässä tapauksessasi vähemmän.
Jos varakkain puolikas suomalaisista kuitenkin olisi etusijalla tässä jalossa työssä? Olisi varaa laskea sitä elintasoa. Mihin muuten rikkaat laittaa sitten rahansa, kun vähentävät kulutusta? Sijoittavat tietysti osakkeisiin. Joiden avulla tuotetaan mm. tavaraa. Jota piti vähentää. Tavaraa tulee liikaa ja sen hinta laskee, mikä houkuttelee ostamaan lisää. Kuitenkin ehkä tavaroiden ostaminen vähenee, mikä lisää työttömyyttä ja siten köyhyyttä ja eriarvoisuutta. Mitenkäs tämä näin meni?
Vierailija kirjoitti:
ergeer kirjoitti:
Olen tehnyt jo, jätin nimittäin kakarat tekemättä enkä matkustele ulkomaille. Turha siis mulle kitistä yksityisautoilusta.
Käytät lapsista pilkkaavaa ilmausta. Taidat olla katkera lapsettomuudestasi. Mene terapeutille avaamaan mielen solmuja.
Kaikki tehkööt parhaansa pilkkaamatta muita.
1 keino on yksinkertainen ruoka. Lapset tottuvat helposti ja ovat ehkä mukana tekemässä.
Vierailija kirjoitti:
ergeer kirjoitti:
Olen tehnyt jo, jätin nimittäin kakarat tekemättä enkä matkustele ulkomaille. Turha siis mulle kitistä yksityisautoilusta.
Käytät lapsista pilkkaavaa ilmausta. Taidat olla katkera lapsettomuudestasi. Mene terapeutille avaamaan mielen solmuja.
Sun kakarasi on ihan ärsyttäviä kuin kaikkien muidenkin. Pidä ne kirkuvat räkäposket kaukana julkisista tiloista.
Vierailija kirjoitti:
Saat olla aikamoinen myyntitykki saadaksesi tämän läpi miljardille kiinalaiselle ja intialaiselle jotka globalisaatio on juuri nostanut jonkinlaiseen elintasoon sukupolvia kestäneestä köyhyydestä. Siis oikeasta köyhyydestä, ei siitä suomalaisesta variaatiosta.
Näin on. Viimeistään joulupäivänä, kun tulin laivalla Tallinnasta Helsinkiin, minulle valkeni lopullisesti se että ilmastonmuutoksen ja koko planeetan tuhon välttämiseksi ei ole enää mitään tehtävissä. Laivan matkustajista kolmasosa oli kiinalaisia. Länsiterminaalissa on jopa opasteet nykyisin kiinan kielellä, suomen ja englannin lisäksi. Vielä muutama vuosi sitten tuolla ei kiinalaisia näkynyt juuri lainkaan, joten siellä on aivan valtavat massat saavuttaneet elintason, jolla heidän on varaa matkustaa tänne. Myös intialaisia näkyi laivalla muutamia. 15 vuoden päästä siellä onkin sitten intialaisia saman verran kuin kiinalaisia nyt, ja kiinalaisia on silloin niin paljon, että laivoja pitää lähteä puolen tunnin välein.
Tämähän se on. Ja vielä kun ihmiset ymmärtäisivät, että se kulutuksen vähentäminen todellisuudessa joissain tapauksissa jopa parantaa elämänlaatua. Esimerkiksi lähituotetun ja puhtaan ruuan syöminen, tehotuotetun lihan vaihtaminen kasvituotteisiin ja riistaan, sekä vaikkapa marjastaminen edesauttavat terveyttä ja säästävät rahaa. Kun lyhimmät matkat korvaa kävelyllä ja pyörällä, liikuntaa saa harrastettua suositusten mukaan. Wish/Aliexpress yms. shoppailun lopettaminen taas vähentää tavaranpaljoutta ja materialismia. Kenenkään ei tarvitse tilata viikoittain uusia vaatteita, jotka kaiken lisäksi tuotetaan hyvin arvelluttavissa oloissa.
Ei nämä ole mitään valtavan suuria tekoja, joita pitäisi yksittäisen ihmisen tehdä, ihan yksinkertaisesti vähentämällä ostamista pääsee pitkälle. Ns. turhissa asioissa, kuten lahjojen paketointi, voisimme helposti valita sen ekologisemman vaihtoehdon ilman, että elintaso laskee. Kännykän elinikää voi pidentää suojaamalla se asianmukaisesti, jolloin uutta luuria ei tarvitse hankkia vuosittain. Jonkun verran kun olen näitä keskusteluja seurannut, niin jotkut ihmiset kuluttavat aivan valtavasti. Eräs nainen jäi erityisesti mieleen, hän oli lapseton työssäkäyvä nuori, joka osti aivan jatkuvasti jotain uutta. Se uusi oli sitten vaatteita halpavaateliikkeistä tai halpanettikaupoista, sekä kalliita brändejä, jotka tukevat kulissien takaa epäeettisiä ja epäekologisia tuotantotapoja.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, itse muutan aikuisena pieneen mökkiin, alan kasvissyöjäksi ja viljelen mahd. paljon itse enkä hanki autoa. Minulle on ollut koko elämän normaalia pihasauna, käsin tiskaaminen ja omat perunat pihasta joten uskon että tulee onnistumaan. Viime aikoina olen tehnyt myös vaatteita itse ja uudistanut vanhoista taas käyttökelpoisia, käytän palasaippuaa ja -shampoota jotka kestävät kuukausia eikä tule niin paljon jätettä...
Oletko nainen? Jos vastasit kyllä, muuta mun luokse pieni punainen tupa ja perunamaa.
Julistetaan turha ostelu ja lentomatkailu täällä vauvapalstoilla wt-touhuksi, niin kyllä se loppuu!
Olet aivopesun (sipilöinti) uhri. Suomen köyhien on pelastettava maailma. LOL
Jospa nämä vauvapalstan suohirviöt lopettais meikkaamisen niin luonnonvaroja säästyy. Eiku eihän täällä haluis kukaan enään elää. LOL.
Vierailija kirjoitti:
Ilmaston ja maapallon vuoksi kaikkien on suostuttava laskemaan elintasoaan ja muuttamaan tapojaan. Nykyinen meno ei voi jatkua näin, että syömme omasta kuirmastamme. Tämä koskee meitä kaikkia. Ei vain rikkaita ja hyvä osaisia, vaan myös KÖYHIÄ JA VÄHÄOSAISIA.
Henna Kajeva puheenvuoro uusisuomi
Henna Kajeva puheenvuoro uusisuomi
En aio luopua mistään, koska
1) minulla on nytkin jo ihan liian vähän. Haluan enemmän.
2) minun uhrautumiseni ei kuitenkaan pelastaisi maailmaa, koska suurin osa muista ihmisistä ajattelee kuitenkin kohdan 1 mukaan.
3) en näe todellisuuden päättyvän tähän näkyvään maailmaan. Kun tämä elämä päättyy joko henkilökohtaisesti tai koko maailma samalla, niin jatkamme vaan elämää "uudella tasolla". Joten tässä maailmassa kynsin hampain roikkuminen on ihan turhaa.
Asun ankeassa kylmässä yksiössä, ei autoa, lemmikkieläimiä, ei pershedelmiä. Lentomatkustamista en harrasta.
Lihansyöntiä en lopeta, liha on terveellistä ja lähituotettu ihan ok. Kestäviä vaatteita olen yrittänyt etsiä, mutta vaikea löytää kun ne ns. parempilaatuisetkin on huonolaatuista nykyään.
Leipäjonosta sitten muuria vasten jos vielä pitäisi tinkiä?
Lue enemmän, tiedät enemmän.