Miten säilyttää sisäinen rauha tässä hullussa maailmassa?
Kommentit (30)
Joo, tämä palsta on kyllä vähän niin ja näin. Kuitenkin käyn täällä kirjoittamassa ajatuksiani, koska muutoin vietän päivät yksin puhumatta kenellekään. En toisaalta kaipaa ihmisiä.
Kuvauksesi oli mainio, monia hyviä keinoja saavuttaa sisäinen rauha. Mutta - mites se että olen työtön? Olen asiakkaana työvoimatoimistossa. Työttömyys, jos mikä, heikentää vähäistäkin sisäistä rauhaa. Itseasiassa se ahdistaa aivan kammottavasti.
Olen löytänyt sisäistä rauhaa vähän samoilla keinoilla kuin edellinenkin kommentoija. Eli suljin some-tilit ja useimmat muutkin liikaa aikaa vievät sovellukset, vältän kiireisiä ja ruuhkaisia paikkoja sekä liian tiukkoja aikatauluja. Panostan enemmän ruuanlaittoon ja vietän aikaa luonnossa, stressi on pudonnut ihan eri levelille :)
Yksinkertaisesti olla välittämättä.
Vierailija kirjoitti:
Olemalla mahdollisimman vähän netissä ja somessa. Minä olen tehnyt tämmöisiä muutoksia elämään: lähdin facesta ja instasta, lopetimme kaikki sanomalehdet, en käy netissäkään lukemassa niitä enkä varsinkaan ip-lehtiä ja muuta roskaa. En katso telkkaria. Radiota kuuntelen, mutta en mitään hömppäkanavia, lähinnä yle ykköstä.
Olen kyllä samaa mieltä tästä. On ihan selkeästi ollut henkisesti parempi olo sen jälkeen kun poistin kaikki sometilit pysyvästi.
Hyviä pointteja. Laitankin tän palstan tauolle, heippa.
Sisäinen rauha on vähän kuin hoidettu puutarha tai metsä - rikkaruohot ja varjostava kasvusto kitketty, turhuudet ja hälyt karsittu. Hyvä pointti.
Miten on työttömyyden kanssa? Kenellä on antaa hyvä ohje työttömyyden aiheuttaman itsetunnon ja elämän romahtamiselle?
Jostain syystä elättelen haavetta, että pääsisin muuttamaan pois tästä maasta. Mutta epäilen sen olevan väliaikaista, koska miten voisin jättää mieheni, jota rakastan? Miehellä hyvä työpaikka. Ei mitään järkeä ottaa lopputili. Asuntolainaa maksaa työnarkomaani-mieheni.
Itse olen turha ihminen Suomessa. Kuvittelen, että en olisi ihan niin turha jossain muualla. Varmaan ihan hullu ajatus.
Olemalla sokea kaikelle pahalle ja negatiiviselle.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tämä palsta on kyllä vähän niin ja näin. Kuitenkin käyn täällä kirjoittamassa ajatuksiani, koska muutoin vietän päivät yksin puhumatta kenellekään. En toisaalta kaipaa ihmisiä.
Kuvauksesi oli mainio, monia hyviä keinoja saavuttaa sisäinen rauha. Mutta - mites se että olen työtön? Olen asiakkaana työvoimatoimistossa. Työttömyys, jos mikä, heikentää vähäistäkin sisäistä rauhaa. Itseasiassa se ahdistaa aivan kammottavasti.
Tuo työttömyyden aiheuttama ahdistus on toki vähän hankala juttu. Tiedän kuitenkin mitä suurinpiirtein tarkoitat, eli ei osaa olla rauhallisin mielin, koska mieli on levoton kun joutuu arvailemaan tulevaisuutta. Sit jos muut vielä kyselee jatkuvasti onkos töitä löytyny, yms. Ni sitä miettii taukoamatta :/ itse yrittäisin ottaa varmaan sellaisen asenteen päälle, että turhaa murehtia liikaa sellaista asiaa mikä ei murehtimalla miksikään muutu, voi vaan tehdä parhaansa ja se saa riittää.
Kyllä se on niin,että ihmisellä joko on sisäinen rauha tai ei.Olosuhteet ovat aivan samat puolisolla ja itselläni.Kaunis koti rauhallisella paikalla kaupungin liepeillä. Ympärillä on upea luonto.
Olemme jo iäkkäitä,luen lehdet netistä,olen kartalla maailman päivittäisistä normitapahtumista ,mutta en seuraa negatiivisia jatkuvia tapahtumia ,enkä mieti niitä. Emme ole facbookissa tms.
Minua ei ahdista mikään ,on rauha sydämessä ja puoliso on aina ahdistunut ja hänellä on jatkuvasti ongelma jostakin asiasta- ollut aina.
Kuinka paljon sisäista rauhaa ylläpitää taloudellinen varmuus?
Hyviä vastauksia, kiitos!!
Itselläni taas tilanne niin päin että työttömänä vietin päivät lueskellen ja ruuhka-aikoja kaupungilla vältellen sekä olin enemmän luonnossa.
Kun sitten pääsin viime vuonna töihin niin kiire ja stressi tuplaantui.
Ennen sai olla kotona omassa kuplassaan :)
Joskus elin 5 vuotta ilman telkkaria, nettiä ja sanomalehtiä, nyt työn vuoksi on pakko elää netin ja sanomalehtien kanssa, mutta somettamisen voisi tietysti minimoida. Instagramissa en ole koskaan ollut mutta Facebookia tulee selailtua. Se kyllä saa olon välillä levottomaksi, tauko siis tähän väliin, kiitos!! -Ap
Vierailija kirjoitti:
Olemalla mahdollisimman vähän netissä ja somessa. Minä olen tehnyt tämmöisiä muutoksia elämään: lähdin facesta ja instasta, lopetimme kaikki sanomalehdet, en käy netissäkään lukemassa niitä enkä varsinkaan ip-lehtiä ja muuta roskaa. En katso telkkaria. Radiota kuuntelen, mutta en mitään hömppäkanavia, lähinnä yle ykköstä.
Käyn kaupassa silloin kun tiedän, että siellä on vähiten porukkaa (täällä vaikuttaa olevan tiistai- ja torstaiaamut sellaisia), vältän isoja kauppoja, kuten prismaa ja cittaria. Ostan mahdollisimman vähän mitään ja varsinkaan uutena. Vältän minulle "turhien" ihmisten kanssa ajan viettämistä, eli niiden, jotka hölöttävät lähinnä itsestään, telkkariohjelmista, roskalehtien jutuista, julkkiksista yms. Sen sijaan olen niiden kanssa, jotka ovat mielenkiintoisia, usein nämä ihmiset ovat vanhoja.
Vietän vapaa-aikaani mieluummin metsässä kuin kaupungilla. Luen paljon, opettelen käsitöitä, laitan ruokaa, hoidan puutarhaa, sienestän ja marjastan. Haaveena on muuttaa maalle, ei kuitenkaan kauas korpeen, vaan sellaiseen paikkaan, että kävelymatkan päässä on kauppa ja kirjasto, muuta en juuri kaipaa.
Vielä pitäisi päästä eroon tästä palstasta. Se on työn alla ja olen jo vähentänyt täällä käymistäni yli puolella. Ennen kävin joka päivä ja useastikin, nyt vain pari-kolme kertaa viikossa.
Sisääinenn rauhaa jaa sen tadaapaaaino peruuustuu ja rakentuuu älylllle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn kaupassa silloin kun tiedän, että siellä on vähiten porukkaa (täällä vaikuttaa olevan tiistai- ja torstaiaamut sellaisia), vältän isoja kauppoja, kuten prismaa ja cittaria. Ostan mahdollisimman vähän mitään ja varsinkaan uutena. Vältän minulle "turhien" ihmisten kanssa ajan viettämistä, eli niiden, jotka hölöttävät lähinnä itsestään, telkkariohjelmista, roskalehtien jutuista, julkkiksista yms. Sen sijaan olen niiden kanssa, jotka ovat mielenkiintoisia, usein nämä ihmiset ovat vanhoja.
Vietän vapaa-aikaani mieluummin metsässä kuin kaupungilla. Luen paljon, opettelen käsitöitä, laitan ruokaa, hoidan puutarhaa, sienestän ja marjastan. Haaveena on muuttaa maalle, ei kuitenkaan kauas korpeen, vaan sellaiseen paikkaan, että kävelymatkan päässä on kauppa ja kirjasto, muuta en juuri kaipaa.
Vielä pitäisi päästä eroon tästä palstasta. Se on työn alla ja olen jo vähentänyt täällä käymistäni yli puolella. Ennen kävin joka päivä ja useastikin, nyt vain pari-kolme kertaa viikossa.
Sisääinenn rauhaa jaa sen tadaapaaaino peruuustuu ja rakentuuu älylllle.
Joss ihmiinen eii ymmmärrä jotaiin niin ihhmisen defennnsi kässskee seen pakenemaaan sitä.
Sisäinen rauha on juuri sitä mitä se on: sisäistä. Siihen ei vaikuta (tai ainakaan ei pitäisi vaikuttaa) mitenkään se, mitä "ulkopuolella" eli maailmassa tapahtuu. Vaikka kaikki asiat elämässä olisivat keturallaan, niin jos ihmisellä on sisäinen rauha, niin hänellä on levollinen olo myös niiden keturallisuuksien keskellä. Ja nimenomaan juuri siinä. Vähän niin kuin pyörremyrskyn keskellä on ihan tyyni kohta.
Se miten tämän sisäisen rauhan saavuttaa ja säilyttää onkin sitten asia erikseen. Joitakin tapoja tähän ovat esim. rukoilu, meditaatio, hiljentyminen, jooga, hengitysharjoitukset, laulaminen/hyräily, fyysisen työn tekeminen (puutarhanhoito, halonhakkuu, tiskaaminen, marjastus...).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on niin,että ihmisellä joko on sisäinen rauha tai ei.Olosuhteet ovat aivan samat puolisolla ja itselläni.Kaunis koti rauhallisella paikalla kaupungin liepeillä. Ympärillä on upea luonto.
Olemme jo iäkkäitä,luen lehdet netistä,olen kartalla maailman päivittäisistä normitapahtumista ,mutta en seuraa negatiivisia jatkuvia tapahtumia ,enkä mieti niitä. Emme ole facbookissa tms.
Minua ei ahdista mikään ,on rauha sydämessä ja puoliso on aina ahdistunut ja hänellä on jatkuvasti ongelma jostakin asiasta- ollut aina.
Sisäinen rauha on juurikin siksi sisäinen rauha,että se tulee ihmisen sisältä. Se ei ole riippuvainen ulkoisista olosuhteista.
Helppohan se on olla onnellinen ja rauhallinen, jos kaikki menee hyvin. Sisäinen rauha on kuitenkin mielestäni ennenkaikkea henkisen kasvun ja kipuilun seurauksena syntynyt ajattelutapa,jota testataan juurikin vastoinkäymisten edessä. Se että osaa suhtautua oikein asioihin ja elämäntapahtumiin,sekä löytää ne juuri oman itsen mielenterveyttä tekijät tuo rauhaa. Täytyy osata pitää huolta mielenterveydestään.
Blaze it! 420-247 Hahhahahahah mä en saaaaa happeeee
Vierailija kirjoitti:
Astu jo nykyaikaan.