Onko kukaan täällä sairastunut rintasyöpään 20-30-vuotiaana?
Huomenna mammografiaan ja kuumottaa ihan liikaa :/
Oletko sinä sairastunut nuorella iällä? Kerro oma tarinasi.
(Tai jonkun tutun, mutta ei mielellään mitään siskonkumminkaima-juttuja)
Kommentit (42)
Mun alle 20-vuotias tyttö sai myös lähetteen mammoon, mutta silti hänelle tehtiin vain ultra. Mammografiaa ei kai tehdä nuorille, jos ultrassa ei havaita siihen aihetta. Hän oli myös hermona ja mietti, mitä ehtii vielä tehdä, mutta pelko oli onneksi turha. Tyttö joutui odottamaan tutkimusta liki kuukauden, vaikka mentiin yksityiselle puolelle. Itse tunnen 28-vuotiaana sairastuneen. Hän elää vielä, on nyt päälle 60.
Vierailija kirjoitti:
Mun alle 20-vuotias tyttö sai myös lähetteen mammoon, mutta silti hänelle tehtiin vain ultra. Mammografiaa ei kai tehdä nuorille, jos ultrassa ei havaita siihen aihetta. Hän oli myös hermona ja mietti, mitä ehtii vielä tehdä, mutta pelko oli onneksi turha. Tyttö joutui odottamaan tutkimusta liki kuukauden, vaikka mentiin yksityiselle puolelle. Itse tunnen 28-vuotiaana sairastuneen. Hän elää vielä, on nyt päälle 60.
Kiitos viestistä! :) Olen ajatellut, että mammo tehdään ensin ja sitten ultra mutta varmaan se lääkäri sitten paikan päällä päättää mitä tehdään. Hienoa, että tytölläsi oli kaikki kunnossa. :)
ap
Joo, 28v olin kun sairastuin.
Nyt olen 50v ja kolme lasta sain hoitojen (rinnan poisto, sytostaatit, sädehoito ja myöhemmin myös toisen rinnan poisto ja molempien rekonstruktio) jälkeen. Valitettavasti ei nyt aika ja into riitä enempään keskusteluun. Iän myötä helpottaa, en oikeastaan muistele koko sairautta juuri koskaan - paitsi silloin kun tulee jotain vaivaa ihan minne vain, niin aina on ensimmäisenä mielessä syöpä...
Nuoren naisen (alle 40 v kun puhutaan rintasyövästä) rinnat kannattaisi tutkia magneettikuvauksella, mammografia ei välttämättä näytä tilannetta tarpeeksi selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Joo, 28v olin kun sairastuin.
Nyt olen 50v ja kolme lasta sain hoitojen (rinnan poisto, sytostaatit, sädehoito ja myöhemmin myös toisen rinnan poisto ja molempien rekonstruktio) jälkeen. Valitettavasti ei nyt aika ja into riitä enempään keskusteluun. Iän myötä helpottaa, en oikeastaan muistele koko sairautta juuri koskaan - paitsi silloin kun tulee jotain vaivaa ihan minne vain, niin aina on ensimmäisenä mielessä syöpä...
Kiitos vastauksestasi!
ap
Vierailija kirjoitti:
Nuoren naisen (alle 40 v kun puhutaan rintasyövästä) rinnat kannattaisi tutkia magneettikuvauksella, mammografia ei välttämättä näytä tilannetta tarpeeksi selvästi.
Olen ajatellut, että ultra on se ensisijainen tutkimusmenetelmä? En ole koskaan kuullut että kukaan olisi päässyt/joutunut magneettikuvaan.
ap
Kuinkahan moni rintasyöpään sairastunut on syönyt e-pillereitä jossakin vaiheessa?
Kaikki 3 tuntemaani sairastunutta söivät.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni rintasyöpään sairastunut on syönyt e-pillereitä jossakin vaiheessa?
Nuoremmista siis.
Vanhemmat +55 vuotiaat eivät.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen syönyt vuoden pillereitä. Lopetin kun en tykännyt ylimääräisistä hormoneista
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minä en syönyt e-pillereitä. Minulta ei myöskään ole löydetty mitään syöpää selittävää geenivirhettä, jollainen useinmiten löytyy nuorena sairastuneilta.
t. aiemmin vastannut 28-v sairastunut, nyt 50-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en syönyt e-pillereitä. Minulta ei myöskään ole löydetty mitään syöpää selittävää geenivirhettä, jollainen useinmiten löytyy nuorena sairastuneilta.
Musta tuntuu että kaikkia näitä nuorempia yhdistää se että on yksi tai useampia lapsia? Mutta sehän ei sovi siihen että sen sanotaan suojaavan syövältä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta tuntuu että kaikkia näitä nuorempia yhdistää se että on yksi tai useampia lapsia? Mutta sehän ei sovi siihen että sen sanotaan suojaavan syövältä.
Ap
Mä tein lapset vasta syövän jälkeen, silloin 28-vuotiaana sairastuessani ei ollut vielä lapsia.
t. se viisikymppinen 28-vuotiaana sairastunut
ap täällä hei. Ajattelin vielä päivittää, että kävin tänään siis ultrassa ja muuta ei löytynyt kuin 3 pientä kystaa. Mammoa ei kuulemma tarvittu, eikä haluttukaan tehdä kun olin niin nuori. Lääkäri oli ihana ja sain hyviä vinkkejä rintojen tutkimiseen. Kaikki hyvin tällä kertaa :)
ap
Minä olen kyllä jo 35.
Mutta olen tuntenut sellaista kuumotusta, tai ehkä ennemminkin kuumia pistelyitä toisessa rinnassa.
Ultrassa ei näkynyt mitään...silti on jotenkin huolissaan
Pakko kommentoida tähän vielä ultraamisesta ja mammografiasta! Mammografiaa käytetään ikäseulonnoissa, nuorilla jotka hakeutuvat kyhmyjen takia tutkimuksiin on niin tiiviit rinnat että mammografian toteuttaminen on vaikeaa ellei jopa mahdotonta. Rinta pitäisi kokonaan saada sinne levyjen väliin. Tämän vuoksi nuoret kiinteät rinnat ultrataan.
Osa syövistä ei näy ultraäänellä, osa ei näy mammografialla. Siksi pitäisi aina tehdä molemmat - tai se magneettikuvaus, mikä ei kuitenkaan ole vielä mitenkään rutiinikäytössä julkisella sektorilla.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kommentoida tähän vielä ultraamisesta ja mammografiasta! Mammografiaa käytetään ikäseulonnoissa, nuorilla jotka hakeutuvat kyhmyjen takia tutkimuksiin on niin tiiviit rinnat että mammografian toteuttaminen on vaikeaa ellei jopa mahdotonta. Rinta pitäisi kokonaan saada sinne levyjen väliin. Tämän vuoksi nuoret kiinteät rinnat ultrataan.
Kyllä kaikenlaisista rinnoista kuvat saadaan. Kiinteiden, täynnä rauhaskudosta olevien rintojen kuvien tulkitseminen vain on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Englanniksi ainakin löytyy tutkimustietoa, jonka mukaan naisilla olisi synnytyksestä siihen asti, kun lapsi täyttää 5 vuotta, normaalia (siis ikätovereitaan) suurempi riski sairastua rintasyöpään.
Tämä riski on siis tilapäinen ja 5 vuoden jälkeen se laskee, ja pitää paikkansa, että jos noista vuosista selviää sairastumatta, niin riski on sen jälkeen pienempi kuin lapsettomilla naisilla pidemmällä aikavälillä.
Valitettavasti riskin väliaikaisuus ei tietysti lohduta niitä nuoria äitejä, jotka syövän saavat ja monesti siihen myös menehtyvät, koska nuorten äitien rintasyövät on monesti aggressiivisia, vaikka mitään taudille altistavaa geenivirhettä heillä ei olisikaan.
Kurja juttu :/ Nuorillahan on juuri se että on agressiivinen yleensä ja saattaa uusia pitkän ajan päästä
ap