Mieheni nolasi minut ystäville
Olimme avomieheni kanssa istumassa iltaa kaveripariskuntamme luona. Olen itse vasta tutustunut pariskuntaan, joten en tunne heitä hirveän hyvin vielä.
Iltaan kuului kevyttä viinin/oluen särpimistä, kunnes yhtäkkiä avomieheni kielsi minua jatkamasta alkoholin nauttumista. Tyrmistyin suorasukaisesta käskystä ja lopetin viinin juonnin. Korostin kuitenkin että tilanne on minulle ihan okei - en ollut kovassa humassa tai käyttäytynyt mitenkään erikoisesti. Koin että meillä oli kaikilla hyvää ja lämminhenkistä juttelua ja kaikilla oli hyvä fiilis.
Käskyn jälkeen avomieheni alkoi selitellä kieltoansa alkamalla kertomaan yksityiskohtaisesti minun menneitä - sanotaan nyt epäonnisia - tapauksia jolloin olin nauttinut turhan paljon alkoholia. Kertomus tuntui nöyryyttävältä riepottelulta, joka ei todellakaan kuulunut näiden uusien tuttavuuksien korviin kuultavaksi. Avomieheni sai puheillaan maalattua minusta kuvan alkoholiongelmaisena, räävittömänä ihmisenä, jonka kamalasta käytöksestä hän kärsii.
Menin vessaan itkua pidätellen. Kuulin että juttelu jatkui, mutten enää saanut selvää mistä keskustelua jatkettiin.
Tämän jälkeen meillä seurasi riita asiasta. Mies väittää kivenkovaa että hänen täytyi selittää julkisesti tämä nöyryyttävä tiivistelmä humalaisista törttöilyistäni koska asiasta ei hänen mukaansa voi muuten kanssani puhua. Tämä ei käy järkeeni lainkaan, puhun ja puin asioita kyllä hänen kanssaan, kun niitä otetaan puheeksi. Tämä kokemus oli kuitenkin nöyryyttävä ja olin hyvin häpeissäni asiasta. Keskustelisin tällaisista asioista kahden kesken.
Kuinka saisin miehen ymmärtämään, että hän ylitti luottamukseni rajat?
Kommentit (124)
Ei se mies sinua nolannut, vaan itsensä, jos olette olleet fiksujen ihmisten seurassa.
Näin hän siinä usein käy, kun ihminen avaa suunsa, tietää millainen törkypesä ja moukka on kysymyksessä, kun ulkonuori ei sitä vielä kerro. Näinköhän mies tulee enää kutsutuksi, en ainakaan itse kutsuisi mihinkään seurueeseen, kun ei ole käytöstapoja.
Ja jos haluat hävetä, on miehen käytös illan isäntäparia ja muita kutsuvieraita kohtaan.
Tuollaisen äijän kanssa se olisi just loppu piste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon mies, kun osaa ja uskaltaa puuttua herkkään aiheeseenkin. Jotkut ei vaan hallitse alkoholin käyttöä ja silloin on hyvä, kun joku puuttuu asiaan. Ten points.
Saahan sitä puuttua herkkään aiheeseen, mutta tuo ei ollut oikea aika ja paikka. Jotain tilannetajua sentään ettei tuollaisia asioita aleta käsitellä joiden puolituttujen aikana. Tuosta ei aiheudu mitään muuta kuin haittaa.
Mistäs sitä tietää miten monta kertaa mies on asiasta kahden kesken puhunut, mutta ap ei mielestään käytä mitenkään ongelmallisesti viinaa.
Nyt on kissa pöydällä ja asiasta on puhuttava. Jos ap sattuu selvinpäin joskus olemaan.
Häh? Kyllä päässä pitää viirata pahasti, jos on seurueessa kutsuttuna vieraana viettämässä iltaa ja joku pari alkaa kesken keskustelun selvittämään omia ongelmiaan. Tietysti voihan se tapahtua joltakin peräkammarin pojalta, joka ei ole sivistyksestä kuulutkaan.
Kuvottavaa käytöstä mieheltäsi. Kannattaa pitää varasi, sillä tuollaisia nolaamis- ja alistamisyrityksiä tulee varmasti jatkossakin. Jos tämä ystäväpariskuntanne on fiksuja, niin he pitävät miestäsi ihan uunona ja varmasti ovat asiasta myös vähän noloina.
Tiedän myös joitain pariskuntia, joissa toinen pyrkii nolaamaan toista muiden nähden, niin ei sellaista kyllä hyvällä katsota. Nämä asiat kuuluu puida kahden kesken.
Se on hyvä, että naisiakin välillä nöyryytetään.
Paha sanoa tähän mitään kun vain toisen osapuolen versio on kuultu. Kyllä tuosta sellainen fiilis tulee, että mies on asiasta kahden kesken kertonut, mutta kuuntelija on ohittanut huolen olankohautuksella. Mies otti nyt sitten järeämmät keinot käyttöön kuin kevyemmät eivät ole tuoneet toivottua lopputulosta.
Oman elämänkokemuksne perusteella tiedän myös sen, että viinan perään olevat ihmiset keksivät kaikenlaisia oikeutuksia ja tunteisiin meneviä syitä juomislle. Ja sitten kun torutaan niin ollaan niin säälittävää koiranpentua että. Tuossa avausviestissä oli väghän sellaisia merkkejä "minä ja mun tunteet kunhan saan olla kännissä" viis siitä mitä muut ajattelevat ja miltä toisista tuntuu. Voin olla toki väärässäkin.
P12 kirjoitti:
Kuinka saisin miehen ymmärtämään, että hän ylitti luottamukseni rajat?
Pakkaat kassit ja nostat kytkintä, luulis ymmärtävän tyhmemmänkin.
No mitä hittoa. Luulen, että kun oot silloin joskus alkoholin kanssa pelannut niin se on ollut hauskaa ja seikkailunhaluista.
Kukapa nyt ei ois joskus bailannut vähän rankemmin tai nuorena tehnyt hölmöyksiä?
Sitä tikulla silmään joka vanhoja muistelee.
Oot vaan ylpeä siitä kuka oot ollut ja millaiseksi oot tullut nyt. Elämä opettaa ja silleen.
Mieheltäsi melko typerä päätös alkaa tuoda tollasia juttuja huonossa valossa esille. Ei varmaan vieraatkaan halua kuulla mitään tollasta.
Se joka siinä saa itseään nolostella on sun mies.
Ihan ok trollaus, jo 8 sivua täynnä ja still going strong 3/5
Vierailija kirjoitti:
Taidat uskoa johonkin täydelliseen maailmaan, jossa kaikki ihmiset on järkeviä ja elävät elämää jollain samalla kaavalla ja jos tästä kaavasta poikkeaa ei voi olla muuta kuin trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehelle pisteet siitä että otti asian esille, mutta foorumi oli täysin väärä.
Ai ap on joskus humalassa hävittänyt avaimensa ja oksentanut muutaman kerran. Sinustako nämä asiat pitää kertoa puolitutuille kesken mukavan illanvieton? Eihän tuo ole muuta kuin vattuilua. Ja muutenkaan ketään ei pitäisi nolata puolituttujen edessä. Mahdollisista vakavista asioista pitää puhua läheisten kesken, jos toista haluaa auttaa. Nolaamisella ei saa mitään hyvää aikaan.
Foorumi oli täysin väärä. Luetko kommentteja ollenkaan? Vai etkö ymmärrä lukemaasi?
Itse asiassa nopeasti luettuna ymmärsin, että tämä foorumi ei ole oikea paikka selvittää asiaa, mutta muuten olet ok asialle. Nyt ymmärrän, että tarkoitit ettei kyseinen tapa ottaa asia esiin oli täysin väärä?
Jos sama käytös toistuu, lähde lätkimään heti. Siis sieltä kyläpaikasta tai kotoasikin. Kiitä kyläpaikan emäntää ja totea ystävällisesti iltasi olevan pilalla, ota takkis ja kävele ovesta ulos. Jos olette kotonanne, ilmoita vieraille tyynesti olevasi nyt huonoa seuraa ja poistu jonnekin. Ajele vaikka bussilla toiselle puolen kaupunkia baariin.
Mieheni syyllistyi ulkonäköni irvailemiseen sukulaistensa läsnäollessa. Kiitin kaikkia seurasta ja häivyin ovesta pihalle. Tämän tyyppinen 'huvi' loppui siihen. Ei ole toistunut.
"tiivistelmä humalaisista törttöilyistäni koska asiasta ei hänen mukaansa voi muuten kanssani puhua."
Käykää keskustelu tästä aiheesta. Ole itse avoimin mielin, miehen mielentilaan et voi vaikuttaa ja kuuntele miestäsi. Sitten vastaa rauhallisesti ajateltuasi miehen sanomaa hetken aikaa. Tässä on 2 vaihtoehtoa: miehesi puhuu puuta heinää tai sinä et kuuntele.
Mun puolesta ne emännät ja omakin emäntä voisi olla enemmän kännissä kuin yleensä kohteliaasti ei olla.
Kaikilla on mukavempi olla jos on otettu vähän enemmän kuin yleensä seurassa otetaan.
Miehesi on siinä oikeassa että pitäisi olla tyyppi joka tarkkailee muiden juomista, mutta siinä valossa että otetaan huolella. Ehkä seuraavalla kerralla uskallatte ottaa vähän enemmän tai sopivan kivasti.
Se kuuluu suomalaisuuteen ja ihmisyyteen iloita jokaisella aistilla, vaikka myrkyttyneenä.
Eikä ne lapsetkaan siitä säikähdä ellei ole henkilö, jolle alkoholi ei yksinkertaisesti sovi.
Aikuinen ihminen on alkoholinkäyttönsä oppinut, jos on tereve.
Ryyppade on tekemistä tarkoittava sana. Tekeminen on meidän kultuurissa hyve.
olisko ensi kerralla kun se on imenyt un häppäreitä ja olet saanut orkut ja mies on valmis tulemaan anukseen niin sano että jos nyt lopetetaan kun muistan miten kävi viime kerralla ja ala selittää miten peräpukama lojahti kesken perseseksin tms juttua
Vierailija kirjoitti:
Mammat uskoo kaiken. Pelottavaa.
Sama kokemus, tämä ”kieltäjä” vain siskoni mies. Oltiin heidän mökillään ja siellä joku heidän kaveripariskunta. Muistaakseni ko. pariskunnan mies kysyi että mitä haluan juoda. Ennen kuin kerkesin vastata niin siskon mies kertoi muutaman kännimokani. Tämä tuttavapariskunta sanoi sitten ”ehkä sun on sit parasta ottaa vettä”.
Tunsin oloni nöyryytetyksi.
En ole enää siskoni tai hänen miehensä kanssa väleissä, tuo tapaus vain yksi monista vastaavista.
En tiedä mikä niitten tarkoitus oli? Vitsi? Nöyryytys?
Äh. Oon kyllä varmaan joskus tehnyt lähes samoin omalle miehelleni, vaikkakin jutuista jo hyvin tietävien kavereiden läsnäollessa (tuossa porukassa nyt aina naureskellaan kännitoilailuille, niin en ole ajatellut olevani erityisen ilkeä).
Tulipa hirveen paha mieli, kun näin luettuna ja aateltuna ei se varmaan kivalta tunnu jos menee paapomaan.
Olet siis itsekin yrittänyt vähentää, mutta taas meni kuppia siihen malliin että mies huomautti. Lienet kännissä itse tehnyt pahempaa. Et kestä että asiasta puhutaan ääneen, haluat paapontaa jotta voit jatkaa samaa tahtia.
Foorumi oli täysin väärä. Luetko kommentteja ollenkaan? Vai etkö ymmärrä lukemaasi?