Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En voi sietää kaupungin perhetyöntekijää

Vierailija
01.01.2019 |

Meillä käy 2xviikossa ao.henkilö. En voi sietää sen olemusta saati ajatuksia. Eilenkin aloitti sen virren " lapsille on hyväksi jos äiti itse näyttää esimerkkiä ja menee nukkumaan klo 21.00" tai että " normaalia perhearkea on laittaa lihakeittoa vähän huonommista lihoista - ne siellä liemessä hautuvat mukaviksi paloiksi " .
Olemus - pitkä, kaunis, lapseton, kun puhuu ei katso silmiin ja käyttää ällöttävää hajuvettä.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä käy perhetyöntekijä, niin sehän tarkoittaa, että teillä on elämänhallinta hukassa ja elätte tuilla. Jonkun toisen tehtävänä on sitten yrittää tuoda perheeseenne sitä elämänhallintaa ja jotain perusjärkeä ja veronmaksajat vastaavat ylläpidostanne. Pitäis olla kiitollinen, eikä haukkua kun apua tarjotaan.

Meille tarjottiin neuvolasta mahdollisuutta perhetyöntekijään nuoremman lapsen synnyttyä, koska neuvolan th tiesi, että olin esikoisen jälkeen sairastanut masennusta. Th:n ajatus oli, että voisin esim. levätä vauvan kanssa, kun perhetyöntekijä huolehtisi esikoisesta. Meillä oli (ja on edelleen) elämänhallinta kunnossa, mies hyväpalkkaisissa johtajatason töissä ja itselläni myös oikein hyvä rahallinen tilanne.

Tutussa naapuriperheessä vähän sama juttu, heillä oli kaksi lasta ennestään ja vielä syntyi kaksoset. Heillä kävi perhetyöntekijä helpottamassa äidin päivittäistä taakkaa, teki välillä esim. ruoan valmiiksi, tuli leikkipuistoon kahden isomman lapsen kanssa tms. Siinäkin perheessä talous (ainakin oletettavasti) kunnossa, asunto yhdellä kaupungin parhaalla alueella, isä lääkäri, perheellä auto, joka maksanut 100 te yms.

Ehkä tässäkin on kuntakohtaisia eroja, mutta ainakin täällä meidän kaupungissa perhetyöntekijää näköjään voidaan tarjota muillekin kuin ihan menetetyille tapauksille.

Vierailija
62/84 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kävi myös. Sain kaksoset ja samaan aikaan puhkesi lievä bakteerikammo.

Perhetyöntekijä pussaili vauvoja ja oli muutenkin ahdistava. Käski minut nukkumaan, mikä oli ihan naurettavaa koska en ollut väsynyt. Ei halunnut viedä vauvoja kanssani ulos, koska hänellä oli liukkaat kengät, haisi myös aivan järkyttävälle hajuvedelle.. Se haju tarttui jopa vauvoihin.

Ilmoitin myöhemmin, että se käynti riitti. Maksettiin jatkossa miehen siskontytölle joka tuli avukseni kun mies oli työmatkoilla.

En tiedä, ei saisi valittaa, mutta aina ei kemiat kohtaa.

Myös minä sain kaksoset ja siksi saimme perhetyöntekijän viisi kertaa. Olin niin kiitollinen, kun sain nukkua sen muutaman tunnin kerran viikossa. Ei olisi tullut mieleenkään tehdä muuta kuin nukkua eikä todellakaan arvostella näitä työntekijöitä, niin väsynyt itse olin tuohon aikaan.

Meillä perhetyöntekijä vain keskusteli. Hoidin keskustelun lomassa myös lapsen. Olisinkin saanut nukkua tai käydä edes viemässä roskat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä käy perhetyöntekijä, niin sehän tarkoittaa, että teillä on elämänhallinta hukassa ja elätte tuilla. Jonkun toisen tehtävänä on sitten yrittää tuoda perheeseenne sitä elämänhallintaa ja jotain perusjärkeä ja veronmaksajat vastaavat ylläpidostanne. Pitäis olla kiitollinen, eikä haukkua kun apua tarjotaan.

Ei mitään tekemistä tuilla elämisen kanssa. Kuka vaan voi joutua tuohon, jos viranomaiset niin päätää. Apuahan nuo harvoin tarjoavat, eivät esim. leiki lasten kanssa että vanhempi saa levätä, tai käy kaupassa. Vaan perinteisesti istuvat sohvalla, juovat kahvia ja arvostelevat. Tästä oli joskus jo ajat sitten juttua Kaksplussalla. Konkreettinen apu on se, mitä moni kaipaa.

Vierailija
64/84 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tunteen. Itse hain lapselle lomaperhettä ja sain perhetyöntekijän. Hän kommentoi lapsenhoitoani. Sellaisia ihan perusasioita, joita jokainen normaali tajuaa tehdä. Siis hän kommentoi aina sanomalla "hyvä". Raukka ei tiennyt, että olen ollut lastenhoitajana joitakin vuosia.

Niin eli he kommentoivat itsestään selvyyksiä toisarvoisia asioita ja itselle herää kysymys, että pidätkö minua idioottina?

Kiehuitko vain sisäistä raivoa vai pystyitkö kertomaan rauhallisesti ja asiallisesti hänelle, että olet työskennellyt lastenhoitajana? Vai tiuskitko vihantäyteisiä vastakommentteja?

Perhetyöntekijät eivät voi automaattisesti tietää koko elämänhistoriaanne. Raukka ei ollut ajatustenlukija.

Kysyin monta kertaa ihan asiallisesti mihin tuo palvelu on tarkoitettu. (Naisia kävi siis kaksi kerralla.) He sanoivat, että voivat auttaa minua täyttämään papereita yms. ?? Olin kuitenkin jo 39 vuotias ja asunut monessa maassa ja pyöritellyt jos jonkinmoista paperia.

He häiritsivät arkea. Ja ainoa mitä keksin, että he olivat vakoojia😀. Tulivat katsomaan onko elämänhallinta hukassa. Mutta sitä vain kesti turhan kauan. Olisiko ollut vuosi. Ja koskaan en lapsille lomaperhettä saanut.

Mikä ihmeen lomaperhe? Onko se jokin lastensuojelun tukijuttu?

On. Aika monet asiat on lastensuojelu-otsikon alla. Se ei tarkoita , että olisi huostaanotetut lapset tai edes huostaanoton riski. Sitä voi hakea kuka vain. Sitä on tarjolla vähän ja jaetaan eniten tarvitseville. Tai myös lomaperhettä toiveen mukaisesti. Jos he haluavat vain tyttöjä, niin sitten on tarjolla tuttöpaikkoja.

Vierailija
65/84 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voin hakea lomaperhettä lapsille, jotta voin rauhassa viettää omaa kesälomaani? Miksi kukaan ei ole kertonut minulle tällaisesta mahdollisuudesta? 

Vierailija
66/84 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään tekemistä tuilla elämisen kanssa. Kuka vaan voi joutua tuohon, jos viranomaiset niin päätää. Apuahan nuo harvoin tarjoavat, eivät esim. leiki lasten kanssa että vanhempi saa levätä, tai käy kaupassa. Vaan perinteisesti istuvat sohvalla, juovat kahvia ja arvostelevat. Tästä oli joskus jo ajat sitten juttua Kaksplussalla. Konkreettinen apu on se, mitä moni kaipaa.

Kuulostaa oudolta. Meille perhetyöntekijä tuli pahassa koliikkivaiheessa. Kysyi, mitä apua tarvitsen. Toiveeni mukaan vei lapsen vaunulenkille pariksi tunniksi, jotta sain levättyä. Kerran imuroi loppuun, kun minulta oli jäänyt kesken. Olisi myös auttanut ruoanlaitossa tai muussa siivouksessa halutessani.

Vierailija
67/84 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi toimia perhetyöntekijänä lapsiperheessä jos ei kokemusta lapsista kuin opisekelujen osalta tai sukulaisten lapsista. YÖK

Vierailija
68/84 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme akateemisesti koulutettu, varakas pariskunta, jolla on elämänhallinta kunnossa, koti aina siisti, terveelliset elämäntavat, laadukasta itse tehtyä ruokaa jne. Saimme koliikkivauvan, ja meille neuvolassa ehdotettiin perhetyöntekijää, koska meillä ei ole mitään tukiverkkoa (lähiomaiset kuolleet ja ystävät työelämässä kiireisiä). Neuvola kai huolestui, että masennun tms.

Vierailija
69/84 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ottaisi vastaan tuollaisia neuvoja aikuisten nukkumaanmenosta tai kokkauksesta.

Vaikuttaa ärsyttävältä besserwisseriltä neuvoineen.

Yksi perhetyöntekijä aikoinaan neuvoi tuoreita äitejä ylimielisenä kuinka "kätevästi voi askarrella pahvilaatikosta kehdon, tässähän on tämä pahvilaatikko valmiina äitiyspakkauksesta kun ootte köyhiä!"

Moni äiti pahoitti mielensä ja sanoi "kyllä meidän vauvalle ihan kunnon sänky hommataan".

Eli on noissa perhetyöntekijöisä ihan iiiii---di---ooo-- (jatka itse)

Vierailija
70/84 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä ei synkkaa niin sitten ei. Itse olen avohuollon perhetyöntekijänä käynyt monissa perheissä 2000-luvun alkupuolella. Kyllä siellä yhdessä harjoiteltiin puuron keittoa. Usein myös siivottiin keittiö yhdessä kuntoon, minkä jälkeen saatoin esim. viedä lapsia leikkikentälle tai uimaan. Rahalliset ongelmat oli perheillä yleisiä, minkä takia myös katsottiin yhdessä, miten rahaa säästyy. Kun tekee itse puuroa ja puuronjämistä sämpylät, ei tarvitse ostaa niin kalliita aamu/iltapaloja kaupasta. Monessa perheessä ei ollut tapana laittaa ruokaa. Tehtiin sitten yhdessä vaikka perunat ja lihapullia sekä porkkanaraastetta. Netistä tai kirpparilta voi löytää hyväkuntoisia ulkovaatteita lapsille. Tämän tyyppisiä vinkkejä olen jakanut. Voi olla, että olen antanut myös sellaisia vinkkejä, joista joku ei ole pitänyt, mutta usein avusta kiiteltiin. Minusta oli myös ihanaa huomata, että perheet saivat käynneistä konkreettista apua ja motivaatiota arkeen. Kaikki eivät tietysti apua olisi halunneet, mutta en minä koskaan väkisin kenenkään kotiin mennyt. Lasten takia ja perhe-elämän tasapainottamiseksi apu voi olla tarpeen joskus, vaikkei esim. masentunut tai päihderiippuvainen vanhempi sitä sillä hetkellä näkisi.

Tuosta on jo 20 vuotta aikaa.

Nykyään apu voi olla väsymystä aiheuttavassa vauva-ajassa vaikka siivousapua.

Kunta on velvollinen järjestämään apua ennen kuin paska menee housuun ja tarvitsee korjaavaa apua. Tulotasokaan ei taida vaikuttaa perhetyön saamiseen.

Ei siitä ole 20 vuotta aikaa, kun itse työskentelin perhetyössä. Vuonna 2006 lopetin avohuollon perhetyöntekijänä. Aina kunnalla on ollut velvollisuus antaa apua, mutta toki sitä on nykyisin vähemmän tarjolla kuin vaikkapa 30 vuotta sitten, jolloin esim. kaksosperheet saivat helpostikin maksutonta apua. Kotihoidolla on jossain vaiheessa ollut kodinhoitajia, jotka lähinnä siivosivat perheiden luona ja leikittivät lapsia, mutta nykyisin kotihoidon resurssit menevät vanhustyöhön.

Nykyisin (ja jo vuonna 2006) perhetyöntekijä tulee yleensä vasta kun arjessa on jo haasteita. Pyyntö voi tulla perheneuvolasta, sosiaalityöntekijältä, mt-poliklinikalta, lastensuojelusta.

Vierailija
71/84 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä ei synkkaa niin sitten ei. Itse olen avohuollon perhetyöntekijänä käynyt monissa perheissä 2000-luvun alkupuolella. Kyllä siellä yhdessä harjoiteltiin puuron keittoa. Usein myös siivottiin keittiö yhdessä kuntoon, minkä jälkeen saatoin esim. viedä lapsia leikkikentälle tai uimaan. Rahalliset ongelmat oli perheillä yleisiä, minkä takia myös katsottiin yhdessä, miten rahaa säästyy. Kun tekee itse puuroa ja puuronjämistä sämpylät, ei tarvitse ostaa niin kalliita aamu/iltapaloja kaupasta. Monessa perheessä ei ollut tapana laittaa ruokaa. Tehtiin sitten yhdessä vaikka perunat ja lihapullia sekä porkkanaraastetta. Netistä tai kirpparilta voi löytää hyväkuntoisia ulkovaatteita lapsille. Tämän tyyppisiä vinkkejä olen jakanut. Voi olla, että olen antanut myös sellaisia vinkkejä, joista joku ei ole pitänyt, mutta usein avusta kiiteltiin. Minusta oli myös ihanaa huomata, että perheet saivat käynneistä konkreettista apua ja motivaatiota arkeen. Kaikki eivät tietysti apua olisi halunneet, mutta en minä koskaan väkisin kenenkään kotiin mennyt. Lasten takia ja perhe-elämän tasapainottamiseksi apu voi olla tarpeen joskus, vaikkei esim. masentunut tai päihderiippuvainen vanhempi sitä sillä hetkellä näkisi.

Tuosta on jo 20 vuotta aikaa.

Nykyään apu voi olla väsymystä aiheuttavassa vauva-ajassa vaikka siivousapua.

Kunta on velvollinen järjestämään apua ennen kuin paska menee housuun ja tarvitsee korjaavaa apua. Tulotasokaan ei taida vaikuttaa perhetyön saamiseen.

Ainakaan meidän kunnassamme ei tuollaista siivouapua saanut, se luki sopimuspapereissa. Työntekijä kävi sitten ulkoiluttamassa lasta, jotta sain päivällä hetken levättyä.

Vierailija
72/84 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo nukkumaanmeno aika juttu on hieman outo. Se on itselleni ainakin ainoa hetki päivässä kun saan olla ilman lapsia.

No jospa ap kuppaa aina yö kahteen ja nukkuu puolille päivin?

Vierailija
73/84 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa kaksosten saajille tarjotaan automaattisesti perhetyöntekijä siihen asti että lapset täyttävät vuoden (tai alottavat päiväkodissa). Hieno homma.

Vierailija
74/84 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nukkumaanmeno aika juttu on hieman outo. Se on itselleni ainakin ainoa hetki päivässä kun saan olla ilman lapsia.

No jospa ap kuppaa aina yö kahteen ja nukkuu puolille päivin?

Niin tai jos hän on sanonut, ettei saa lapsia tottelemaan ja menemään nukkumaan iltaisin? On monia tapoja hoitaa asiaa, komentaminen ei aina toimi, ja lapsille huutaminen voi joskus vain pahentaa uupuneen vanhemman ja lasten välejä. Lapsille riittävä yöuni on erittäin tärkeää.

Ihan hyvä neuvo kokeilla esimerkin voimaa. Sopia että vanhempi menee myös nukkumaan, sammuttaa valot, rauhoittaa koko talo ja siten helpottaa lasten rauhoittumista yöunille.

Vierailija
75/84 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille tarjottiin neuvolasta mahdollisuutta perhetyöntekijään nuoremman lapsen synnyttyä, koska neuvolan th tiesi, että olin esikoisen jälkeen sairastanut masennusta. Th:n ajatus oli, että voisin esim. levätä vauvan kanssa, kun perhetyöntekijä huolehtisi esikoisesta. Meillä oli (ja on edelleen) elämänhallinta kunnossa, mies hyväpalkkaisissa johtajatason töissä ja itselläni myös oikein hyvä rahallinen tilanne.

Tutussa naapuriperheessä vähän sama juttu, heillä oli kaksi lasta ennestään ja vielä syntyi kaksoset. Heillä kävi perhetyöntekijä helpottamassa äidin päivittäistä taakkaa, teki välillä esim. ruoan valmiiksi, tuli leikkipuistoon kahden isomman lapsen kanssa tms. Siinäkin perheessä talous (ainakin oletettavasti) kunnossa, asunto yhdellä kaupungin parhaalla alueella, isä lääkäri, perheellä auto, joka maksanut 100 te yms.

Ehkä tässäkin on kuntakohtaisia eroja, mutta ainakin täällä meidän kaupungissa perhetyöntekijää näköjään voidaan tarjota muillekin kuin ihan menetetyille tapauksille.

Perhetyöntekijä -nimike on paljon sekaannuksia aiheuttavaa, koska sillä voidaan tarkoittaa lähihoitajien tekemää kotiapua, tai sitten sosionomien tekemää lastensuojelullista työtä.

Vierailija
76/84 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni aikuista ihmistä ei ylipäänsä pidä neuvoa. Koska aikuisella pitää olla oikeus elää omanlaisensa elämä, siis juuri sillä tavalla kuin hän itse sen haluaa. Jos ap on hakenut apua, hän luultavasti kokee, että lapsiperhearki estää häntä elämästä niin kuin hän sen haluaisi. Ja nyt tulee kotiin joku, joka vie arkitilannetta vain kauemmas tavoitteesta. Mielestäni työntekijän pitäisi kuunnella, millaisen elämän ap haluaa ja miettiä sitten yhdessä keinoja, miten siihen päästäisiin. Jos ap ei halua syödä läskilihaa, niin sitä ei tarvi kenenkään tulla sitä hänelle tuputtamaan.

Tsemppiä ap, yritä hankkiutua eroo näistä kyttäysorganisaatioista. Harmi kyllä se saattaa vaatia joksikin aikaa alistumista, niin että kuvittelevat sinun saaneen "elämän hallintaan".

Aikuista ihmistä harvemmin neuvotaankaan, mutta siinä vaiheessa, kun myös lapsilla on tarpeita, se aikuinen ihminen ei voi elää vain itselleen. Ei kukaan vanhempi voi. Vanhemmalla on velvollisuus huolehtia elatuksesta. Tarkoittaa sitä, että lapsilla on oltava lämmin koti ja ruokaa pöydässä. Lisäksi lapset tarvitsevat yleensä kasvattamista, jopa rajoja. Lapset tarvitsevat vuorovaikutusta, sosiaalisia kontakteja, kehitystasonsa mukaista toimintaa. Vanhemman tulee huolehtia siitä, että lapsen vaipat tulee vaihdettua, lapsi viedään sairaana saamaan hoitoa ja ettei lapsi joudu väkivallan tai hyväksikäytön kphteeksi tai elämään turvattomuudessa ja pelossa. Se on niin iso vastuu, että joskus vanhempi voi tarvita myös neuvoja tai apua onnistuakseen vanhempana.

Vierailija
77/84 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi tukijuttu ei pidä paikkaansa. Meillä mies tienaa hyvin ja elämänhallintakaan ei ollut hukassa, kun perhetyöntekijä kävi meillä.

Hänet lähetettiin neuvolan kautta, koska olin masentunut synnytyksen jälkeen. Ihan turha täti oli. Kävi istumassa ja papattamassa, ei minkäänlaista apua väsymykseen. Pahensi vain se pahan mielen levitys.

Joko voisi saada jotain konkreettista apua, kuten ennen vanhaan? Äiti levolle edes pieneksi hetkeksi ja joku auttaisi arjessa. Perhetyöntekijä vie vain energiaa, ei tuo sitä.

Vierailija
78/84 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun mamma valvoo yöt eikä herää kun lapset heräävät?

Oikeesti. On niin outoa kun selvitellään yläkoululaisen kotiongelmia. Siellä äiti ja tytär riitelevät illat PLEIKKAVUOROISTA. On jotenkin ihan hirveän vaikea ymmärtää.

Vierailija
79/84 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo nukkumaanmeno aika juttu on hieman outo. Se on itselleni ainakin ainoa hetki päivässä kun saan olla ilman lapsia.[/quote

Monet vanhemmat ovat netti ja some riippuvaisia ja valvovat yömyöhään ja sitten aamulla ei jakseta tehdä lapsille aamupalaa tai laittaa kouluun ja lapset oman onnensa nojassa, kun vanhemmat nukkuvat iltapäivälle.

Lastensuojelussa vanhempien nettiriippuvaisuus on suurempi ongelma kuin alkoholi ja huumeet.

Vierailija
80/84 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyhän sille on, että sen palvelun tarvitset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi