En voi sietää kaupungin perhetyöntekijää
Meillä käy 2xviikossa ao.henkilö. En voi sietää sen olemusta saati ajatuksia. Eilenkin aloitti sen virren " lapsille on hyväksi jos äiti itse näyttää esimerkkiä ja menee nukkumaan klo 21.00" tai että " normaalia perhearkea on laittaa lihakeittoa vähän huonommista lihoista - ne siellä liemessä hautuvat mukaviksi paloiksi " .
Olemus - pitkä, kaunis, lapseton, kun puhuu ei katso silmiin ja käyttää ällöttävää hajuvettä.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä käy perhetyöntekijä, niin sehän tarkoittaa, että teillä on elämänhallinta hukassa ja elätte tuilla. Jonkun toisen tehtävänä on sitten yrittää tuoda perheeseenne sitä elämänhallintaa ja jotain perusjärkeä ja veronmaksajat vastaavat ylläpidostanne. Pitäis olla kiitollinen, eikä haukkua kun apua tarjotaan.
Höpö höpö.
Voi myös tarkoittaa, että jaksaminen on vähissä, verkostot puuttuvat (ei ole tai suku asuu kaukana) ja olet pienituloinen.
Älkää viitsikö puhua aina vasten parempaa tietoa ja pas-kaa.
Eli elämänhallinta on hukassa. Hyvä kun ap on saanut apua.
Siis jos on lähellä sukua, joka pystyy auttamaan, niin se tarkoittaa että on paremmat elämänhallintataidot kuin jollain joka ei ole yhtä onnekas?
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä käy perhetyöntekijä, niin sehän tarkoittaa, että teillä on elämänhallinta hukassa ja elätte tuilla. Jonkun toisen tehtävänä on sitten yrittää tuoda perheeseenne sitä elämänhallintaa ja jotain perusjärkeä ja veronmaksajat vastaavat ylläpidostanne. Pitäis olla kiitollinen, eikä haukkua kun apua tarjotaan.
Haista sinä huilu kun et tunnut tietävän asiasta tuon taivaallista. Se voi tarkoittaa vaikka siivousta, raskaassa vauvan koliikkivaiheessa.
Tukien saaminen ei muuten tarkoita, että huonosta palvelusta ja toiminnasta ei voi valittaa. En osaa ottaa kantaa aloittajan ap:n tapaukseen, mutta ärsyttää kun tuilla lyödään naamaan silloin kun se ei ole tarpeellista.
Vierailija kirjoitti:
Ei lihakeittoon kuulukaan laittaa parhaita ruhon osia. Oikeassa oli. Sitkeäkin liha oikeanlaisella hitaalla kypsytyksellä mureutuu.
Itse haluan tehdä keiton nopeasti jauhelihasta tai lihasta jossa ei ole läskiä tms. Mitä sitten jos käytäisin filettä keittoon? Käytän filettä wokkeihinkin, koska se tulee halvemmaksi kuin muut. Sitä menee vähemmän ja sitä ei mene hukkaan. Flaksteak tai skirtsteak-paloja ei tavallisessa kaupassa ole tarjolla.
Teen keiton niin kuin haluan.
Ohis.
Kuuntelisitteko tuollaista sitten itse esim neuvolatädiltä, päiväkodin työntekijältä (vaikka olette tuen tarpeessa eli valtio maksaa suurimman osan lastenne hoitamisesta) ? Tuskinpa.
Jos teillä ei synkkaa niin sitten ei. Itse olen avohuollon perhetyöntekijänä käynyt monissa perheissä 2000-luvun alkupuolella. Kyllä siellä yhdessä harjoiteltiin puuron keittoa. Usein myös siivottiin keittiö yhdessä kuntoon, minkä jälkeen saatoin esim. viedä lapsia leikkikentälle tai uimaan. Rahalliset ongelmat oli perheillä yleisiä, minkä takia myös katsottiin yhdessä, miten rahaa säästyy. Kun tekee itse puuroa ja puuronjämistä sämpylät, ei tarvitse ostaa niin kalliita aamu/iltapaloja kaupasta. Monessa perheessä ei ollut tapana laittaa ruokaa. Tehtiin sitten yhdessä vaikka perunat ja lihapullia sekä porkkanaraastetta. Netistä tai kirpparilta voi löytää hyväkuntoisia ulkovaatteita lapsille. Tämän tyyppisiä vinkkejä olen jakanut. Voi olla, että olen antanut myös sellaisia vinkkejä, joista joku ei ole pitänyt, mutta usein avusta kiiteltiin. Minusta oli myös ihanaa huomata, että perheet saivat käynneistä konkreettista apua ja motivaatiota arkeen. Kaikki eivät tietysti apua olisi halunneet, mutta en minä koskaan väkisin kenenkään kotiin mennyt. Lasten takia ja perhe-elämän tasapainottamiseksi apu voi olla tarpeen joskus, vaikkei esim. masentunut tai päihderiippuvainen vanhempi sitä sillä hetkellä näkisi.
Meillä kävi myös. Sain kaksoset ja samaan aikaan puhkesi lievä bakteerikammo.
Perhetyöntekijä pussaili vauvoja ja oli muutenkin ahdistava. Käski minut nukkumaan, mikä oli ihan naurettavaa koska en ollut väsynyt. Ei halunnut viedä vauvoja kanssani ulos, koska hänellä oli liukkaat kengät, haisi myös aivan järkyttävälle hajuvedelle.. Se haju tarttui jopa vauvoihin.
Ilmoitin myöhemmin, että se käynti riitti. Maksettiin jatkossa miehen siskontytölle joka tuli avukseni kun mies oli työmatkoilla.
En tiedä, ei saisi valittaa, mutta aina ei kemiat kohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Itse hain lapselle lomaperhettä ja sain perhetyöntekijän. Hän kommentoi lapsenhoitoani. Sellaisia ihan perusasioita, joita jokainen normaali tajuaa tehdä. Siis hän kommentoi aina sanomalla "hyvä". Raukka ei tiennyt, että olen ollut lastenhoitajana joitakin vuosia.
Niin eli he kommentoivat itsestään selvyyksiä toisarvoisia asioita ja itselle herää kysymys, että pidätkö minua idioottina?Kiehuitko vain sisäistä raivoa vai pystyitkö kertomaan rauhallisesti ja asiallisesti hänelle, että olet työskennellyt lastenhoitajana? Vai tiuskitko vihantäyteisiä vastakommentteja?
Perhetyöntekijät eivät voi automaattisesti tietää koko elämänhistoriaanne. Raukka ei ollut ajatustenlukija.
Kysyin monta kertaa ihan asiallisesti mihin tuo palvelu on tarkoitettu. (Naisia kävi siis kaksi kerralla.) He sanoivat, että voivat auttaa minua täyttämään papereita yms. ?? Olin kuitenkin jo 39 vuotias ja asunut monessa maassa ja pyöritellyt jos jonkinmoista paperia.
He häiritsivät arkea. Ja ainoa mitä keksin, että he olivat vakoojia😀. Tulivat katsomaan onko elämänhallinta hukassa. Mutta sitä vain kesti turhan kauan. Olisiko ollut vuosi. Ja koskaan en lapsille lomaperhettä saanut.
Vierailija kirjoitti:
Jos teillä ei synkkaa niin sitten ei. Itse olen avohuollon perhetyöntekijänä käynyt monissa perheissä 2000-luvun alkupuolella. Kyllä siellä yhdessä harjoiteltiin puuron keittoa. Usein myös siivottiin keittiö yhdessä kuntoon, minkä jälkeen saatoin esim. viedä lapsia leikkikentälle tai uimaan. Rahalliset ongelmat oli perheillä yleisiä, minkä takia myös katsottiin yhdessä, miten rahaa säästyy. Kun tekee itse puuroa ja puuronjämistä sämpylät, ei tarvitse ostaa niin kalliita aamu/iltapaloja kaupasta. Monessa perheessä ei ollut tapana laittaa ruokaa. Tehtiin sitten yhdessä vaikka perunat ja lihapullia sekä porkkanaraastetta. Netistä tai kirpparilta voi löytää hyväkuntoisia ulkovaatteita lapsille. Tämän tyyppisiä vinkkejä olen jakanut. Voi olla, että olen antanut myös sellaisia vinkkejä, joista joku ei ole pitänyt, mutta usein avusta kiiteltiin. Minusta oli myös ihanaa huomata, että perheet saivat käynneistä konkreettista apua ja motivaatiota arkeen. Kaikki eivät tietysti apua olisi halunneet, mutta en minä koskaan väkisin kenenkään kotiin mennyt. Lasten takia ja perhe-elämän tasapainottamiseksi apu voi olla tarpeen joskus, vaikkei esim. masentunut tai päihderiippuvainen vanhempi sitä sillä hetkellä näkisi.
Mutta olisitko antanut apua tuolla samalla kaavalla, jos perhe olisi ollut erilainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Voi myös tarkoittaa, että jaksaminen on vähissä, verkostot puuttuvat (ei ole tai suku asuu kaukana) ja olet pienituloinen.
Sulla taitaa olla äly hukassa.
Miten elämänhallinta on hukassa, jos vauva valvottaa ja energia on loppu. Ei kaikilla ole tukiverkostoja tai vaikka olisikin niin ei heiltä saa apua.
Perhetyö on nimenomaan ENNALTAEHKÄISEVÄÄ työtä, ei korjaavaa työtä siis silloin kun on jo ongelmia, joita joudutaan korjaamaan. Ennaltaehkäisevä työ on sitä, ettei niitä ongelmia edes tulisi.
Ymmärrätkö yleensä ennaltaehkäisevän ja korjaavan työ eroa.
Onko sulla yleensä kaikki hyvin tai ongelmia ymmärtämisen / järjen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
Yritäpä uudestaan.
47 jatkaa... Ja perhetyöntekijälle voi asiakas aina itse kertoa, mitä toivoo! Kun tehdään suunnitelmaa, siihen kirjataan lakisääteisesti tavoitteet. Ihan hyvin voi sanoa, että toivoo työntekijän vievän lapsia leikkimään, ulkoilemaan, uimaan jne., jos omat voimavarat eivät sillä hetkellä mahdollista niitä toimia. Tai jos kokee, ettei jaksa itse pitää huushollissa sellaista järjestystä kuin itse kokee miellyttävänä, voi pyytää apua siihen. Raivataan yhdessä lelut pois, järjestetään kaapit tai siivotaan vaikka se keittiö kuntoon kerran viikossa. Monet tällä palstalla vähättelevät sitä apua, mutta kokemuksesta tiedän, että monia perheitä se helpottaa, kun saadaan tehtyä juuri niitä arjen asioita, joita ei itse jaksa. Tai sitten puhutaan kasvatusasioista. Mitä voi vaatia 4-vuotiaalta, mitä 14-vuotiaalta ja miten heidän tunteensa ja toiveensa tulisivat huomioitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän mukulat on kasvatettu ilman tukiverkostoja ja normaalisti ollaan töissä käyty ja verot maksettu. Toinen lapsi kroonisesti sairas, öitä valvottu, lääkärit ja sairaalat hyvin tuttuja, mutta ei ole valitettu väsymystä.
Sellaista se vahvuuteen sairastuminen on.
Kun sinä olet pärjännyt niin muut eivät tietenkään saa sortua avun hakemiseen ja olosuhteista valittamiseen.
Tämähän on yhtä tyhmä ajatuskulku kuin minä en ole sairastanut niin kukaan muukaan ei sairastu.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta on jo 20 vuotta aikaa.
Nykyään apu voi olla väsymystä aiheuttavassa vauva-ajassa vaikka siivousapua.
Kunta on velvollinen järjestämään apua ennen kuin paska menee housuun ja tarvitsee korjaavaa apua. Tulotasokaan ei taida vaikuttaa perhetyön saamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lihakeittoon kuulukaan laittaa parhaita ruhon osia. Oikeassa oli. Sitkeäkin liha oikeanlaisella hitaalla kypsytyksellä mureutuu.
Itse haluan tehdä keiton nopeasti jauhelihasta tai lihasta jossa ei ole läskiä tms. Mitä sitten jos käytäisin filettä keittoon? Käytän filettä wokkeihinkin, koska se tulee halvemmaksi kuin muut. Sitä menee vähemmän ja sitä ei mene hukkaan. Flaksteak tai skirtsteak-paloja ei tavallisessa kaupassa ole tarjolla.
Teen keiton niin kuin haluan.
Ohis.
Sinulla on riittävästi rahaa tuohon, eli ongelmaa ei ole. Osalla on ongelmia käyttää vähiä rahoja järkevästi, niin että ne riittävät.
Tollo olet. Sulle ei pitäisi antaa mitään apua.
Vierailija kirjoitti:
Perhetyöntekijä pussaili vauvoja ja oli muutenkin ahdistava. Käski minut nukkumaan, mikä oli ihan naurettavaa koska en ollut väsynyt. Ei halunnut viedä vauvoja kanssani ulos, koska hänellä oli liukkaat kengät, haisi myös aivan järkyttävälle hajuvedelle.. Se haju tarttui jopa vauvoihin.
Ilmoitin myöhemmin, että se käynti riitti. Maksettiin jatkossa miehen siskontytölle joka tuli avukseni kun mies oli työmatkoilla.
Myös minä sain kaksoset ja siksi saimme perhetyöntekijän viisi kertaa. Olin niin kiitollinen, kun sain nukkua sen muutaman tunnin kerran viikossa. Ei olisi tullut mieleenkään tehdä muuta kuin nukkua eikä todellakaan arvostella näitä työntekijöitä, niin väsynyt itse olin tuohon aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Itse hain lapselle lomaperhettä ja sain perhetyöntekijän. Hän kommentoi lapsenhoitoani. Sellaisia ihan perusasioita, joita jokainen normaali tajuaa tehdä. Siis hän kommentoi aina sanomalla "hyvä". Raukka ei tiennyt, että olen ollut lastenhoitajana joitakin vuosia.
Niin eli he kommentoivat itsestään selvyyksiä toisarvoisia asioita ja itselle herää kysymys, että pidätkö minua idioottina?Kiehuitko vain sisäistä raivoa vai pystyitkö kertomaan rauhallisesti ja asiallisesti hänelle, että olet työskennellyt lastenhoitajana? Vai tiuskitko vihantäyteisiä vastakommentteja?
Perhetyöntekijät eivät voi automaattisesti tietää koko elämänhistoriaanne. Raukka ei ollut ajatustenlukija.
Kysyin monta kertaa ihan asiallisesti mihin tuo palvelu on tarkoitettu. (Naisia kävi siis kaksi kerralla.) He sanoivat, että voivat auttaa minua täyttämään papereita yms. ?? Olin kuitenkin jo 39 vuotias ja asunut monessa maassa ja pyöritellyt jos jonkinmoista paperia.
He häiritsivät arkea. Ja ainoa mitä keksin, että he olivat vakoojia😀. Tulivat katsomaan onko elämänhallinta hukassa. Mutta sitä vain kesti turhan kauan. Olisiko ollut vuosi. Ja koskaan en lapsille lomaperhettä saanut.
Mikä ihmeen lomaperhe? Onko se jokin lastensuojelun tukijuttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös minä sain kaksoset ja siksi saimme perhetyöntekijän viisi kertaa. Olin niin kiitollinen, kun sain nukkua sen muutaman tunnin kerran viikossa. Ei olisi tullut mieleenkään tehdä muuta kuin nukkua eikä todellakaan arvostella näitä työntekijöitä, niin väsynyt itse olin tuohon aikaan.
Väsyin siinä kohti enemmän kun vauvat olivat 8kk ja touhukkaita. Tuo vauva-aika oli helppoa alkuun, kun molemmat nukkuivat todella paljon, ja usein samaan aikaan. Ehkä nukkumiskehotus tulikin kokemuksesta, joka hänellä oli aiemmista perheistä.
Sellaista se vahvuuteen sairastuminen on.
Kun sinä olet pärjännyt niin muut eivät tietenkään saa sortua avun hakemiseen ja olosuhteista valittamiseen.