Aikamoista paapomista, 15-vuotias ei löydä lentokoneeseen
Iltalehdessä uutisoitiin miten 15 v.on jäänyt ilman Finskin saattajapalvelua Alicanten kentälle. Voi hellanlettas! Tuonikäisenä ennen vanhaan (ja nykyäänkin monella päin maailmaa) piti monen jo elättää itsensä ja selviytyä paljon pahemmastakin kuin löytää lähtöportille! Äiti nostaa metelin ja saa nimensä lehteen. Jotenkin todella noloa.
Finnairilta ostettu saattopalvelu ei toiminut
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/c9e968dc-bd0c-453c-88dc-526a6d9ce987
Kommentit (544)
Kunnon helikopterivanhemmuutta :)
Samanikäiset lentävät sankoin joukoin itsenäisesti maailman ääriin. Omanikin ja tuttavapiirissä. En ole koskaan kuullut kenenkään käyttävän mitään saattopalvelua.
Mutta nyt ei voi tietää, onko kyseessä erityislapsi ja siten perusteltua ostaa tämä palvelu.
Otetaas vertailukohdaksi Vantaan Ikea. Vein 15- vuotiaani sinne eilen 1. kertaa. Hänellä oli pitkä lista omia toiveitaan. Kesti 15 min kun hän oli kerännyt ne pitkin taloa. Minulta (47 v) se olisi kestänyt iäisyyyden. 15 veet ovat keskimäärin huippunokkelia ja kekseliäitä ja nopeita. Ei aliarvioida nuoria! Kumpa Alicanten matkustajan äitikään ei näin tekisi!
Ja oikeasti: mihin 15 vee tarvitsee saattajan??? Jos on normaali lapsi ja normaalit häntä etukäteen ohjeistavat vanhemmat:)
Mä olen pienestä saakka laittanut lapset suunnistamaan kentällä. Toki olen varmistanut aina, että ovat katsoneet portin numeron oikein jne. Mutta on ollut heille mukavaa ajanvietettä ja aivoille hommaa. Eikä toisaalta menis sormi suuhun, jos jotain sattuisi ja eksyisi.
Ilmeisesti olen ollut kaukoviisas. 12-vuotiaina ovat lentäneet ekan kerran ilman aikuista. Ja ilman saattopalvelua.
Kyllähän rahansa aina takaisin saa, kun on dokumentit ja kuitit ja perustelut, että palvelua ei ole saatu. Niin tässäkin tapauksessa. Ja tuli vielä lahjakorttikin. Se rahallinen puoli ei tainnut olla tässä se äidin uutisaihe, vaan vaaraan joutunut 15-vuotias. Voi meitä äitejä.
Minä olen 70v.Tuskin löytäisin oikeaa porttia.En koskaan ole lentokoneessa ollut ja en koskaan tule olemaan.
Tähän voin sanoa sen, että itse matkustelen noin kahden kuukauden välein (työasioissa) enkä kyllä ihmettele lainkaan jos tulee tilanne että porttia ei löydä!
Lähes joka kerran olen törmännyt siihen, että epätietoiset ihmiset ovat etsineet lähtöporttia kun niitä saatetaan muuttaa aika viime tingassa. Itselläkin käynyt niin, että kuulutusta ei välttämättä kuule lentokentän hälinässä, ja sitten huomaa että kännykässä on viesti että lento sinne ja tänne on siirretty portille se ja tämä. Kyllä siinä monta kertaa stressilukemat nousee kun pitää sännätä etsimään sitä uutta lähtöporttia.
Varsinkin isot lentokentät saattavat olla melkoisen sokkeloisia, varsinkin kun laajennustöitä tehdään kaiken aikaa. Jos vielä kielitaito ei riitä tai on ujo puhumaan englantia, voi tilanne olla niin nuorelle kuin vanhemmallekin ihmiselle varsin kaoottinen. Sivusta on niin helppo huudella. Haluaisinpa nähdä nämä huutelijat tilanteen edessä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En välttämättä löytäisi minäkään, kun en ole ikinä edes lentokentällä käynyt.
Meinaatko, että lentokenttä on joku labyrintti, jossa on piilotettuja huoneita?
Useimmat lentokentät on täynnä erilaisia 22B ja 36C -vaihtoehtoja, jotka ei yllättäen ole lähelläkään portteja 22 tai 36.
No eikä ole! Tai jos on, on ne opastettu erikseen. Kukaan ei halua, että tuhannet turistit päivittäin kuormittaisi henkilökuntaa typerillä kysymyksillä.
Kyllä on! Tietty ne on opastettu erikseen, mutta jos toimit logiikan mukaan, niin oletat, että lähtöportit on numerojärjestyksessä. Sitten kun menet sen portin 22 läheisyyteen ja alat etsimään portin 22B paikkaa, niin huomaat, että se ei ole lähelläkään. Sinun olisi heti turvatarkastuksen jälkeen pitänyt huomata, että kaikki 20-alkuiset B-portit ovat on jossain sivurakennuksessa tms.
Milläköhän lentokentällä näin on? Ikinä en ole nähnyt tällaista, vaan 20B on esim. alakerrassa mutta samalla suunnalla kuin 20. Ja käytyjä kenttiä on 25 maassa...
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä? Jos maksaa palvelusta jota ei saa, niin vikaa etsitään asiakkaasta?
Jos sinä ostat ja maksat siivouksen etkä saakaan sitä, niin mitäs ostit, pystythän itsekin siivoamaan koska minäkin pystyn?
Kyllä heillä varmaan päätuote oli kuitenkin se lento eikä saattaja.
Ehkä siellä päässä ei ajateltu, että 15-vuotias tarvitsee tuota pikkulasten palvelua.
https://www.finnair.com/fi/fi/information-services/before-the-flight/sp…
Maapalvelu noutaa lapsen. Joten on hyvin mahdollista että 15v on itse lähtenyt koneesta muiden mukana. Eikä odottanut saattajaa,
Vierailija kirjoitti:
Mä olen pienestä saakka laittanut lapset suunnistamaan kentällä. Toki olen varmistanut aina, että ovat katsoneet portin numeron oikein jne. Mutta on ollut heille mukavaa ajanvietettä ja aivoille hommaa. Eikä toisaalta menis sormi suuhun, jos jotain sattuisi ja eksyisi.
Ilmeisesti olen ollut kaukoviisas. 12-vuotiaina ovat lentäneet ekan kerran ilman aikuista. Ja ilman saattopalvelua.
Näinhän se on kaikissa normaaleissa perheissä.
Nyt saatiin kunnon curling-viihdettä. Toivottavasti tätä nuorta ei kuitenkaan kiusata koulussa. Vähän ainakin mun lapset häpeäisivät, jos heillä olisi lentokoneeseen joku saattopalvelu :D
13-vuotiaana ovat yksi matkanneet isovanhemmilleen juuri Espanjaan. Mitään sen kummempaa se ei ole kuin bussiterminaali paitsi tietysti turvallisempaa. Lentokenttien turvatoimet ovat huippuluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Samat sanat. Olen 40-v enkä ikinä käynyt lentokentällä enkä lentänyt. Ei aavistustakaan, kuinka siellä toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että lentokenttä on joku labyrintti, jossa on piilotettuja huoneita?
Useimmat lentokentät on täynnä erilaisia 22B ja 36C -vaihtoehtoja, jotka ei yllättäen ole lähelläkään portteja 22 tai 36.
Kerrotko esimerkin tälläisestä lentokentästä?
Voihan tytöllä olla lentopelko, jonka takia ei pysty kunnolla ja järkevästi ajattelemaan.
Ihan hyvä olla silloin saattajapalvelu. Ja eikös tyttö kuitenkin löytänyt portille omin avuin?
Vierailija kirjoitti:
Tähän voin sanoa sen, että itse matkustelen noin kahden kuukauden välein (työasioissa) enkä kyllä ihmettele lainkaan jos tulee tilanne että porttia ei löydä!
Lähes joka kerran olen törmännyt siihen, että epätietoiset ihmiset ovat etsineet lähtöporttia kun niitä saatetaan muuttaa aika viime tingassa. Itselläkin käynyt niin, että kuulutusta ei välttämättä kuule lentokentän hälinässä, ja sitten huomaa että kännykässä on viesti että lento sinne ja tänne on siirretty portille se ja tämä. Kyllä siinä monta kertaa stressilukemat nousee kun pitää sännätä etsimään sitä uutta lähtöporttia.
Varsinkin isot lentokentät saattavat olla melkoisen sokkeloisia, varsinkin kun laajennustöitä tehdään kaiken aikaa. Jos vielä kielitaito ei riitä tai on ujo puhumaan englantia, voi tilanne olla niin nuorelle kuin vanhemmallekin ihmiselle varsin kaoottinen. Sivusta on niin helppo huudella. Haluaisinpa nähdä nämä huutelijat tilanteen edessä!
Olen 100 päivää vuodessa ulkomailla ja moni lentokenttä on tullut tutuksi. Kertaakaan en ole myöhästyt lennolta siitä syystä että en löytänyt porttia. Opasteet ovat selkeä ja aina on saanut apua henkilökunnalta. Ranskassa ei tarvinnut edes listata kieltä kun näytti porttia lipusta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 70v.Tuskin löytäisin oikeaa porttia.En koskaan ole lentokoneessa ollut ja en koskaan tule olemaan.
Miten voit ajatella noin,njos et ole lentokentällä käynyt? Kuten joku aiemmin kirjoitti, ne on tehty idioottivarmoiksi matkustajien helpottamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinä ostat ja maksat siivouksen etkä saakaan sitä, niin mitäs ostit, pystythän itsekin siivoamaan koska minäkin pystyn?
Kyllä heillä varmaan päätuote oli kuitenkin se lento eikä saattaja.
Ehkä siellä päässä ei ajateltu, että 15-vuotias tarvitsee tuota pikkulasten palvelua.
Ajattelin ihan samaa.
Aikuisen kokoinen, normaalilla katseella varustettu nuori? Yleensä nämä saattopalvelut ovat alle 12-vuotiaille tai muuten vajaalla toimintakyvyllä varustetuille.
Ei ihme, että on oltu epäuskoisia.
Karhunpalveluksen tekevät vanhemmat tällaisella ylisuojelulla.
Kentät on pyritty tekemään ns. idioottivarmoiksi ohjekylteillä ja opasteilla. Ainoa asiat, jotka niissä tuottavat riskiä koneenvaihdoissa ovat pitkät etäisyydet joskus porttien välillä, myöhästyneet lennot ja lyhyet vaihtovälit ja se että opasteet ovat eri kentillä vähän eri värein tai eri tavoin tms. Mutta logiikka niissä on aina sama.
Jos tässä tapauksessa tyttö olisi myöhästynyt koneesta, jos ei löydä oikeaa porttia heti, kyllä hänelle olisi seuraava lento pian saatu. Ei kukaan jää millekään kentälle ikuiseksi kiertolaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
No on vähän nolo. Tais tyttö ylipäätään matkustaa ekan kerran, jos ei osaa porttia katsoa eikä löydä.
Noloa jos 15-vuotiaana ei ole ennen lentänyt?
En ole minäkään lentänyt kuin kerran ja siitäkin on 15 vuotta aikaa.
Ehkä olen monenkin mielestä nolo...
Olihan se tosi-tv-sarjakin "Ummikot ulkomailla" jotta ahkerat Rhodoksen ja Alanyan kävijät saavat tuntea ylemmyyttä sivistymättömämpiin nähden....
Saulin ostettava Zuleimalle yksityiskone