Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

" ah aina niin ihanista ja hyvistä" kestovaipoista...

13.05.2006 |

Ensinnäkin moni saattaa olla asiasta eri mieltä, etenkin " kestoilijat" , mutta kerron nyt omia tuntojani/kokemuksia/mielipiteitä " ah aina niin ihanista ja hyvistä" kestovaipoista. Sanokoot muut mitä tahtovat...

Eli kertis vs. kesto:

Kertakäyttövaippoja kuluu 5kpl/vrk, kun taas kestovaippoja kuluu 12kpl/vrk + joka päivä useat kastuneet vaatteet. Tästä aiheutuu huomattavia pesukustannuksia pestä tuplaten määrä kestovaippoja ja vaatteita. Vaatteetkaan eivät kestä loputonta pesua ja jotta vaatetta riittäisi edes kahdeksi päiväksi pitäisi niitä olla vähän väliä pyykkäämässä tai iso kasa vaatteita. Lastenvaatteetkin ovat kalliita.

Uusi kestovaippa maksaa noin 17e. Vaippoja kuluu 12/vrk. Vaippoja pitäisi olla kolmenpäivän tarpeiksi 3 x 12=36 vaippaa. Tuo 36 kerrotaan 17e, niin summaksi tulee 612e!!! No niin ja nyt sitten kestoilijat sanovat että käytettynä saa kirppikseltä halvalla, mutta kun kaikki ihmiset eivät todellakaan halua ostaa toisten ihmisten muutamalla lapsella käytettyjä pesussa nuhjaantuneita pissaisia, kakkatahraisia vaippoja. Ja mikäli lapsen ihon haluaa todellakin pitää kuivana niin vaippa on vaihdettava tunnin välein. Meillä lapsi pissaa ihan tolkuttomasti ja näin ollen vaippa on kuoria, fleeseä, rättiä ja ennen kaikkea vaatteita myöden märkänä. Ja taas, siellä te vannoutuneet kestiksen käyttäjät ajattelette, että ei se osaa niitä käyttää. Mutta ehei, asia on moneen kertaan kokeiltu. Ja tunnin välein on pakko vaihtaa jos mielii vaatteet pitää kuivana. Onko sitten kiva olla ulkona kylmässä kun vaatteet ovat pissassa ja kakassa. Kylmällä myös infektioiden vaara, puhumattakaan siitä että lapsella on kylmä.

Entä sitten yövaippa? Kysyn vaan kuinka moni saa kestiksensä pitämään falskaamatta 12 tuntia!?! Sanovat vaan että laitat sellaset villahousut vaipan päälle niin estää kastumista...joo no voihan sitä talvella pitää villahousuja, mutta kesällä. Ja sitten sanotaan, että ne villahousut kuivuvat ihan tosi nopeasti, heität vaan narulle kuivumaan yön jälkeen. Kuka tervejärkinen kuivattaa kusisia villahousuja ja laittaa uudelleen lapsen päälle??? Mietitään sitä, laittaisitko itse???

Sitten on se iho. Mitenkäs on - kertakäyttövaippa todellakin on pintakuiva. Usean tunnin jälkeen vaippa on edelleen pintakuiva. Tämä on kokeiltu talouspaperia painamalla pissaiseen vaippaan. Uloste on eri asia. Iho kärsii siitä jos sitä vasten pidetään " märkää rättiä" . Kestovaipoilla kai olisi tarkoitus olla ihoystävällisempiä. Mietipä taas kummassa olisit.

Kestoiljat hehkuttavat myös sitä että lapset oppivat kuivaksi kestovaipoilla nopeammin. Perusteluna on että kun vaippa tuntuu märältä, niin lapsi ei halua olla siinä kauankaan...Tämä on kyllä täysin ristiriidassa edellisten " paras iholla" -väitteen kanssa. Kuka pitää lastansa märissä vaipoissa jotta olisi epämukava olla ja näin oppisi kuivaksi...

Ja entäs sitten se kakkavaippojen liottaminen ja pissanhajuiset vaipat odottamassa pyykkikoneen käynnistystä. Jos kerran vaippoja tarvii pestä vai ja ainoastaan kolmen päivän välein (oletuksena 36 vaipaa), niin kertokaapa missä pidätte niitä märkiä vaippoja, vai heitetäänkö nekin vaan narulle kuivumaan??? Kyllähän tuo on melkoinen hygieniakysymyskin!

Seuraavaan asiaan, kestovaippojen käyttöikään. Kun edellä mainitsin että kaikki eivät halua ostaa käytettyjä vaippoja, niin kyllähän nuo käytetytkin vaipat tulevat joskus tiensä päähän. Kun lukee muilta että osta käytettyja, ovat halvempia. Ok, ostetaan, mutta sitten sanotaan että säästää kertiksiin verrattuna kun käyttää toisella lapsella ja sitten myy vielä eteenpäin ja on jälleenmyyntiarvoa. Kyllä siinäkin joku raja menee; ensin käytät kahdella lapsella käytettyjä vaippoja ja sitten myyt ne käytettyinä ja tämä sama ketju jatkuu edelleen. Imukyky saattaa jossain materiaaleissa parantua, mutta kangaskin menettää kimmoisuutensa ja pehmeytensä pusukertojen jälkeen. Kait sitä sitten voi lapselle käyttää, joo joo...itse ei kyllä tulisi mieleenikään laittaa itselleni toisten alushousuja, joita ovat jo pari kolme ennen minua käyttäneet. Tosin niihin kukaan ei todennäköisesti ole vielä virtsannut ja ulostanut...

Ja se ekologisuus. Tärkeintä on JOKA TAPAUKSESSA lapsen paras ja hyvinvointi, ei taloudellisuus tai ekologisuus. Kuitenkaan näitä lainakaan väheksymättä. Kenellä esim. kahden lapsen kotiäidillä on aikaa vaihtaa tunnin välein vaippaa kahdelle lapselle. Siinä välissä tehdä ruoka, pestä pyykkiä, hoitaa kotia? Pitäähän sitä ehtiä myös lapsen kanssa askaroimaan ulkona ja puuhastella muutakin kuin vaipanvaihtoa.Lisäksi myös mietittävä aina erikseen vaipanvaihtopaikat asioille lähdettäessä. Kertakäyttövaippaa kun ei ole aihetta vaihtaa niin useasti kuin kestovaippaa.

Tämä on minun mielipiteeni kestovaippoista. Käyttäköön kukin mitä haluaa, mutta ei mielestäni kannata liikaa hehkuttaa kestovaippojen paremmuutta. Nykyajan kertakäyttövat ovat todella tutkittuja ja testattuja lapsen parhaaksi!!! Tässä mielestäni ihan hyvää asiaa kesto- ja kertakäyttövaipan valintaa pohtiville.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kestovaippaillut kahden lapsen kanssa. Fuzzeilla vaihtoväli on ollut prikuulleen sama kuin tavallisissa vaipoissa. Falskauksia ei ole juuri ollut. Kun pesen luontoystävällisillä aineilla niitä vielä säästellen, on lasten iho pysynyt todella hyvänä. Vaatteet meillä on kulunut ihan tasaisesti ja niitä pestään lähinnä sen vuoksi, että ne sotkeutuvat ruoasta.

Minä en osaa ajatella niin, että minun lapsellani pitää juuri tällä hetkellä olla maailman paras olla. Haluan, että lapsellani on kohtalaisen hyvä elämä ja hän saa nauttia mm. puhtaasta suomalaisesta luonnosta ja terveestä ruumiista.

Ostimme kerran matkalle pampersvaippa paketin. Vaipat suorastaan räjähtivät lasten päälle ja sisältä tuli jotain ihmeellisiä rakeita. Tuntui todella pahalta, että lasten pylly on vuorattu ihmeellisillä kemikaaleilla. Vaikka lapsesta juuri sillä hetkellä tuntuisikin kivalta, on kun on niin hyvä merkkinen ja pintakuiva vaippa päällä -- voi olla että tuollaiset ihmeelliset viritelmät pyllyssä voivat tulevaisuudessa aiheutta jotain hänelle.

Mä luulen, että sinunkin lapsesi tulevat syyllistämään sinua aikuisena siitä että et jatkanut kestovaippojen käyttöä. Tulevaisuuden ihmiset ovat älykkäämpiä ja haluavat välittää ympäristöstä enemmän kuin me kulutussukupolvi.

Vierailija
2/32 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ne ovat toimineet erittäin hyvin. Vaippoja menee tällä hetkellä n. 7 kpl/vrk, yövaippa on pääsääntöisesti kuiva aamulla ja vaippapyykkiä pestään koneellinen 3-4 päivän välein. Lapsen iho on pysynyt hyvänä, toisin kuin kertakäyttövaippojen kanssa. Säästöäkin on tullut huomattavasti, koska olen ostanut edullisia vaippoja ja tehnyt niitä itse. Meillä tärkein tekijä kestojen käyttöön ovat ympäristösyyt, kertakäyttövaippojen ympäristövaikutuksista löytää kyllä helposti tietoa jos vain haluaa lukea.

Mutta eihän kestoja ole kenenkään pakko käyttää, jos kokee asian noin kovin hankalaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan loppuun asti jaksanut ajatuksella lukea mutta olit kyllä satsannut aika paljon tuohon kirjoitukseen. Todella ikävää, että kokemuksesi ovat noin huonoja. Meillä ne taas ovat päinvastaisia eli haluaisin jonkun toimittavan meille sen kertiksen, joka kestäisi meidän lasten 12 tunnin yöunet! Meillä todellakin kestot pelittävät yöt takuuvarmasti ja nuo mainitsemasi villahousut pelittävät yhtä hyvin kesällä kuin talvellakin. Villa katsos hengittää...toisin kuin hiostava kertisvaippa (muovia...) ;). Mutta näistä asioista voi olla montaa mieltä ja mielestäni vaippailumuoto on jokaisen oma valinta. Meillä on ykkösen kanssa sekä kestoiltu että kertistelty ja vaippamäärässä ei todellakaan olltu suurta eroa per päivä eli IKINÄ ei ole kulunut LÄHELLEKÄÄN 12 vaippaa per vrk, kuten teillä. Mutta lapsethan ovat yksilöitä :). Pikkukakkosen kanssa on täyskestoiltu (paitsi hoitotäti käyttää kertiksiä) todella hyvin kokemuksin, joiden turvin myös pikkukolmonen aikanaan tulee kestoilemaan. Mutta enhän mä sitä tekisi, jos en olisi kiinnostunut juuri tuosta kestoilusta. Sinua ehkä kiinnostaa joku muu asia ja satsaat aikaasi ja tarmoasi siihen. Ei siinä sen kummempaa.

Sopivan systeemin löytäminen kyllä vie aikansa ja ekojen kestoilukokemusten jälkeen olin valmis heittämään pyyhkeen kehään. Tietoa karttui kuitenkin lisää ja sen turvin löytyi varmat ja toimivat systeemit. Tämä nyt lähinnä kannustukseksi niille, jotka kestoilua pohtivat.

Vierailija
4/32 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestoja käyttää ne, kenen mielestä se on helpompaa ja parempi vaihtoehto. Ei se aivan vaivatonta ole niitä kertakäyttöisiäkään kuskata kaupasta kotiin ja kotoa roskiin.

Sanoit että et kehtaa kusisia housuja tuulettaa ja laittaa lapselle takaisin. Kuitenkin kehtaat pitää lastasi kusinen vaippa jalassa, kun noun harvoin kertiksen vaihdat. En minä ainakaan halua pitää lapsellani pissattua vaippaa.

Vierailija
5/32 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minua jäi kiinnostamaan, miten olet onnistunut löytämään niin surkean kestovaipan, että sitä täytyy vaihtaa tunnin välein? Ja silti on vaatteet märät?

Minä kun en tuollaisessa ole onnistunut kuin silloin, kun kuori on jäänyt vahingossa pois...

Kokeilitko erilaisia kestoja vai tuomitsetko yhden susiostoksen perusteella?

Vierailija
6/32 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästä nyt jotenkin paistaa läpi sellainen, että ap joko tietoisesti tai alitajuisesti kaipaa hyväksyntää ei-kestoilulleen. Harmi, että se pitää näin tehdä.

En tuomitse suuntaan enkä toiseen kenenkään vaipatteluja, mutta en lähtisi kyllä tollaisen eepoksenkaan kanssa kumpiakaan vaippoja vastaan. Aivan varmasti ap kirjoittaja tietää, että tuolla kirjoituksellaan voi ratkaisevasti estää jonkun kestoilua harkinneen ensimmäisen askeleen.

Ja vielä pikaisesti meidän vaippailusta: Meillä menee 5 kestovaippaa päivässä + yövaippa, eikä ole ollut minkäänlaisia ongelmia niin ohivuotojen kuin ihonkaan kanssa.

Vierailija
7/32 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu juuri tuollaisten mielikuvien vuoksi en ole kestovaippailuja harkinnutkaan.meillä kertakäyttö vaipoista ei ole koskaan tullut minkäänlaista ihottumaan ja aina ovat pitäneet.ja nyt on kolmas menossa ja ovathan nuo kuivaksi oppineet aikaisin muutkin ilman kestovaippojakin.

Vierailija
8/32 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas ihmettelen mikä noin kallis sisävaippa muka ei pidä tuntia pidempään? Malli ei taida oikein istua päälle.

Täytyy kyllä sanoa, että nähtävästi kestoiluun ei ole oikein jaksettu perehtyä. Vaikkapa likaisten vaippojen säilytys ja käsittelemättömän villan luontaisesti antibakteerinen ominaisuus eivät ole oikein avautuneet ap. kirjoittajalle...

No, kyllä täytyy sanoa ketään sen enempää syyllistämättä, että eivätpä nuo kertakäyttövaipatkaan minua kiinnosta. Kaikki tekevät omat ratkaisunsa.

Vierailija
9/32 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

friida1968:

Kertakäyttövaippoja kuluu 5kpl/vrk, kun taas kestovaippoja kuluu 12kpl/vrk

Tärkeintä on JOKA TAPAUKSESSA lapsen paras ja hyvinvointi, ei taloudellisuus tai ekologisuus.

.

juuri tämän takia meillä käytetään kestoja... ei varmaan kovin onnelllinen lapsikaan ole jos vaippa viitsitään vaihtaa 5 kertaa päivässä... suurimman osan päivästä lapsi saa olla siis pissit vaipoissa....

Ja juu juuri sen mukavuuden takia meillä käytetään kestoja, mielummin itsellänikin pidän kangasta takamusta vasten kun muovia!!!en jaksa uskoa että KUKAAN tuntee oloaan mukavaksi muovipussissa...

Näin meillä ja muut tehköön tyylillään....

Vierailija
10/32 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

friida1968:

Entä sitten yövaippa? Kysyn vaan kuinka moni saa kestiksensä pitämään falskaamatta 12 tuntia!?! Sanovat vaan että laitat sellaset villahousut vaipan päälle niin estää kastumista...joo no voihan sitä talvella pitää villahousuja, mutta kesällä. Ja sitten sanotaan, että ne villahousut kuivuvat ihan tosi nopeasti, heität vaan narulle kuivumaan yön jälkeen. Kuka tervejärkinen kuivattaa kusisia villahousuja ja laittaa uudelleen lapsen päälle??? Mietitään sitä, laittaisitko itse???

Pukeutuisitko helteellä villaneuleeseen vai muovipussiin. Kummassa hikoaisit enemmän?

Mietipä sitä...

Meillä kestoilu myös vähensi pyykkiä, kun ei tarvinnut pyykätä vaatteita ja parisängyn lakanaa (kuten kertiskokeilut aiheuttivat).

Tiesitkö, että kertakäyttövaippissa käytetään imukyvyn lisäämiseen mm kemikaaleja, jotka ovat kiellettyjä tamponeissa terveyssyistä. Kumpikohan on terveellisempi iholle, puuvilla vai nämä kemikaalit?

Vierailija
11/32 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tosiaan on kokemusta molemmista ja meillä kestot toimivat niin kauan hyvin, kun olin itse kotona ja hoidin itse vaipanvaihdon. Vaippojen hankinta, säilytys tai pesu ei ole koskaan mikään ongelma. Lisäksi useimmat kestovaipat ovat esteettisesti kauniimpia kuin muovisen näköiset, valkoiset kertakäyttövaipat. Kestojen kanssa käytimme myös kertakäyttövaippoja ja säästimme huomattavasti vaippamenekissä. Nykyisin, kun lapsi on päivähoidossa, niin vaipat ovat vaihtuneet hoitopaikan toiveesta kertakäyttöisiin, mutta minulle, osakestoilijalle se ei ole mikään ongelma. Sanoisin, että molemmissa on hyvät ja huonot puolensa:) Ei pidä kuitenkaan yhden kirjoittajan, siis alkuperäisen pohjalta, muodostaa koko käsitystä mahdollisesta tulevasta kestoilusta.

Vierailija
12/32 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen minäkin, miten olet löytänyt noin toimimattomia, mutta silti kalliita vaippoja. Tai toisaalta jos muksu on niin valtava pissaaja, niin miten saat kuitenkin sen kertiksen kestämään esim. yön yli. Meillä vaihtovälit ovat aivan erilaiset, ja pyykiltä on pääsääntöisesti vältytty. Kuopuksen ollessa ihan pikkuvauva, oli joskus yöllä ongelmia, mutta lakanoita jouduin vaihtamaan myös silloin kun muutaman kerran kokeeksi laitoin kertiksen yöksi (tuon otoksen perusteella voisin jopa väittää, että kesto toimi paremmin yöllä - lakananvaihtoon ei sentään jouduttu läheskään joka yö kuten kertisöinä. Tosin kertisten osalta otoskoko oli hieman heikko.). Nyt on yöpuku pysynyt kuivana useita kuukausia. Esikoisen vaippa-aikana yöpuku kastui alle viisi kertaa keston kanssa ja muutamia kertoja kertiksen kanssa (joita käytettiin vain reissussa eli paljon harvemmin). Viidellä vaipalla/vrk tosin harvemmin pärjätään ihan senkään takia, että viisi kakkaa päivässä ei ole mikään harvinaisuus ja varsinkin esikoisella kakat oli huonosti ennakoitavissa, joten varsin usein on jouduttu vaihtamaan kohtalaisen tuoretta vaippaa.

Reissussa käytimme esikoisen kanssa pääsääntöisesti kertakäyttöisiä viime kesään asti. Silloin parin kuuman yön ja helteisten päiväunien jälkeen totesin, että muksun iho on kertisvaipan alla todella epämiellyttävän kuuman kostea. Sisävaippa + villahousu -yhdistelmällä näin ei ollut. Nykyään reissussa käytetään sekä kertiksiä että kestoja - vähän tilanteen mukaan. Ja kyllä - itsekin olen mieluummin kangassiteessä kuin kertakäyttöisessä. Uskoin eron vasta kun suuren epäluulon jälkeen uskaltauduin kokeilemaan.

Vaippoja meillä ei lioteta, vaan käytetyt vaipat säilytetään sellaisenaan kannellisessa ämpärissä. Narulle tms. avoimeen astiaan en niitä heitä, koska en halua haihduttaa pissoja huoneilmaan.

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että kuivaksioppimisessa kestoista ei välttämättä ole etua. Esikoinen jätti vaipat vasta 2 v9kk iässä, vaikka olimme jättäneet kuivaliinatkin pois.

Vierailija
13/32 |
14.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö, että kertakäyttövaippissa käytetään imukyvyn lisäämiseen mm kemikaaleja, jotka ovat kiellettyjä tamponeissa terveyssyistä. Kumpikohan on terveellisempi iholle, puuvilla vai nämä kemikaalit?

jaa' a, kiinnostuneena luin ketjua, enpä muuten ota kantaa asiaan, mutta mieleeni muistui ihotautiprofessori Matti Hannukselan kirjoitus Allergialiiton lehdestä noin vuosi sitten - hän totesi artikkelissaan (käsitteli muistaakseni atooppista ihottumaa) että pienten lasten vaippaihottumat ovat huomattavasti vähentyneet sen jälkeen kun kertakäyttövaipat ovat yleistyneet (siis verrattuna " takavuosiin" , en nyt muista mitä aikaa hän tarkoitti tuolla tarkkaan ottaen).

Vierailija
14/32 |
14.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

merrygirl:

jaa' a, kiinnostuneena luin ketjua, enpä muuten ota kantaa asiaan, mutta mieleeni muistui ihotautiprofessori Matti Hannukselan kirjoitus Allergialiiton lehdestä noin vuosi sitten - hän totesi artikkelissaan (käsitteli muistaakseni atooppista ihottumaa) että pienten lasten vaippaihottumat ovat huomattavasti vähentyneet sen jälkeen kun kertakäyttövaipat ovat yleistyneet (siis verrattuna " takavuosiin" , en nyt muista mitä aikaa hän tarkoitti tuolla tarkkaan ottaen).

Niin no et ole koskaan ajatellut että Allergia ja astmaliitto tekee yhteistyötä KERTAKÄYTTÖVAIPPOJEN valmistajien kanssa ja siksi sieltä tuleva tieto on aina puolueellista. Esim. heidän sivuillaanhan ei hyväksytä keskustelua Kuukupista tms. Ja jokainen maalaisjärjellä ajatteleva ymmärtää että kangas on aina iholle parempi kun muovi+kemikaalit!

Vierailija
15/32 |
14.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestovaipat ei ennen varmaankaan ollu niin hyviä kuin nykyään. Eli jos vaippaihottuma olikin vähentynyt kertiksien yleistyessä niin nykypäivänä luulen että vaippaihottumaa ei kestojen käyttäjillä oo yhtään sen enempää kuin kertisten käyttäjillä. KOkemuksen mukaan päinvastoin ;-)

Ikävää että alkuperäisellä on noin epäonistunut (ja katkerakin?)kestokokeilu.

Meillä käytetään pääsääntöisesti kestoja. Vaipatettavia on kaks, joista vanhempi pärjää jo hereilläollessaan ilman vaippaa. Tämä vanhempi ITSE valitsee kestovaipan mieluummin kun kertakäyttösen. Kerran olin hänelle alkamassa laittaan kertakäyttöstä, mutta hän itse lähti hakemaan kestovaippaa. Eli meillä jos lapsi sais valita niin hän valitsis keston. Isommat lapset ihastelee myös pikkuveljien vaippoja ja vanhin lapsista (6v) kerran kysy että miks sä et äiti meilläki käyttäny vauvana tollasia?

Nyt ollaan käytetty viikko kertiksiä, koska lapsilla on ihan kamala ripuli ja koen tässä tilanteessa helpommaks heittää vaipat roskiin kun alkaa pesemän niitä kun pyykkiä tulee mahataudin aikana muutenkin paljon. Ihottumaa on tullut, mutta se johtuu varmasti tuosta jatkuvasta ripuloinnista. Mutta se mua häiritsee kertiksisssä kun niissä ne teipit hankaa vaikka kuinka yrittäisin asetella vaipan niin ettei pääse hankaamaan.

Normaalioloissa en koe vaippojen pesua ja säilytystä mitenkään ongelmallisena. Meillä pestään vaipat kerran päivässä, koska muutenkin pyykkiä pestään joka päivä. Moni kertisten käyttäjä ihmettele sitä että eikö niitä vaippoja oo ällöttävä säilöö odottamassa pesua, mutta eikö kertakäyttösetkin loju sielä roskiksessa ainakin sen päivän tai pari tai vielä kauemmin. Ja ne vasta haiseekin kun niistä ei kakkoja pestä pois niinkun kestoista. Suurin syy miks kestoja aloin käyttään oli se että en jaksanu sitä hajua mikä oli aina vessassa kun roskiksessa oli vaippoja, ja se kun niitä joutuu raahaamaan jatkuvasti ulkoroskikseen ja kaupasta kotiin. Mutta tietty säästösyistä ja ekologisista syistä aloin niitä myös käyttään meiän lapsilla.

Jos ostan yhden kestovaipan hintaan 16,5e (meillä käytetään pääsääntösesti sen hintasia) niin sillä hinnalla menee liberoita ainakin viikossa (siis kun kaks vaipatettavaa). Kyllä kestovaipoillekin hintaa tulee helposti,mutta kun laskin mitä meillä ois kertiksiin menny, niin kestojen käyttö tuntuu entistä paremmalta vaihtoehdolta.

En kuitenkaan oo mikään ehdoton kestojen käytössä, enkä halua kertisten käyttäjiä mollata. Mutta halusin vaan kertoo oman mielipiteeni asiasta.

Vierailija
16/32 |
14.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari noista mainitsemistasi ongelmista kyllä korjaantuu aika helposti.

- Vaikka et ostaisi kestiksiä kirpputorilta vaan uutena, niin voit silti myydä ne eteenpäin -> säästät pitkän pennin

- Vaippoja ei ole pakko säilyttää liossa pesua odottamassa vaan kuivasäilyttää ilmavasti esim. pyykkikorin reunalla -> ei ällöämiäisi liotusvesiä

- Kertakäyttö- ja kestovaipat eivät ole joko tai - esim. jos yöksi ei kestot sovi niin silloin voi käyttää toki kertiksiä

Vierailija
17/32 |
14.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen unohdin vielä kirjottaa että kyllä meillä lasten peput pysyy kuivana kun laitan kuivaliinan vaippaan. Moni ehkä sai alkuperäsen viestistä sen kuvan että kestovaipat on litlätsmärkinä lapsen ihoo vasten...

Vierailija
18/32 |
14.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

friida1968:

Tämä on minun mielipiteeni kestovaippoista. Käyttäköön kukin mitä haluaa, mutta ei mielestäni kannata liikaa hehkuttaa kestovaippojen paremmuutta. Nykyajan kertakäyttövat ovat todella tutkittuja ja testattuja lapsen parhaaksi!!! Tässä mielestäni ihan hyvää asiaa kesto- ja kertakäyttövaipan valintaa pohtiville.

On tylsää, että sinulla on huonoja kokemuksia kestovaipasta/-vaipoista. On hyvä, että olet edes yrittänyt ja ajatellut kestoja vaihtoehtona.

Ei pidä hehkuttaa kestojen paremmuutta, mutta ei mielestäni myöskään kirota huonommuutta. Jokainen muodostakoon oman mielipiteensä ja mielellään vasta sitten, kun on itsellä omakohtaisia kokemuksia (sitä parempi mitä useammasta vaipasta), eikä vain kuulo ja luulo pohjalta jätä kestoja pois vaihtoehdoistaan.

Vierailija
19/32 |
14.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

friida1968:

Kestoiljat hehkuttavat myös sitä että lapset oppivat kuivaksi kestovaipoilla nopeammin. Perusteluna on että kun vaippa tuntuu märältä, niin lapsi ei halua olla siinä kauankaan...Tämä on kyllä täysin ristiriidassa edellisten " paras iholla" -väitteen kanssa. Kuka pitää lastansa märissä vaipoissa jotta olisi epämukava olla ja näin oppisi kuivaksi...

En kommentoi muuten kuin tähän edelliseen. Kestovaippoja aika usein käytetään niin, että vauva-aikana vaipassa on kuivaliina ja sitten, kun kuivaksi opettelu alkaa, kuivaliina jätetään pois ja vaippa tuntuu märältä. Ei siis ollenkaan ristiriitaista.

Vierailija
20/32 |
14.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä osakestoiltu alusta asti nyt 1v1kk poitsun kans.

Alussa kestoiltiin enemmän, mut viime aikoina pissamäärät lisääntyneet niin etten jatkuvaan jaksa olla vaihtamassa vaippua kun poika rimpuilee (saada koko kestopaketti osineen pysymään kasassa).

lisäks vähän alkanu ällöttää kakkojen pesu fleeceliinasta; harvoin ovat wc-pyttyyn heitettävissä,vaan pitää käsin lavuaarissa " kaapia" irti.

ja tietyst se harmittaa,et jatkuvasti pyykkiä kuivumassa joka paikka täynnä (enää pesen tämän takia 5-7välein)..

Taloudellista ei kestoilu mielestäni ole.

MUTTA:

-ekologisista syistä haluan edelleen käyttää ainakin 1-3 kestoa/päivä

-sopii hyvin " välivaipaksi" ,esim.illalla kun tietää et parin tunnin päästä vaihdetaan yövaippa (meillä alusta asti öisin käytetty kertiksiä=muumeja yölllä),on turha tuhlata siihen kertistä, samoin heti aamusta ennenkuin laitetaan päivävaatteet päälle käytän keston

-olen ostanu käytettynä ja tehnyt itse suurimman osan,nyt pienimmät ovat menossa siskolleni jolle tulee vauva

-iholle ihanan tuntuisia,paitsi läpimärkinä..

Olen itsekin siirtynyt kestositeisiin+kuppi tilattuna,ja huomannut että tosiaan on suuri ero mitä materiaalia jalkojensa välissä pitää..

Näin meillä..poika just alkanu pissimään pottaan,joten toivotttavasti kohta ei enää vaippoja tarvi ollenkaan,on se ralli niin tuskasta oli kestot tai kertikset.. =(