Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liioittelenko muka, kun suojaan mm sohvat lasten tullessa visiitille? Näin sain kuulla.

Vierailija
30.12.2018 |

Meillä harvoin vierailee muita lapsia, kuin miehen lapset joka toinen vkl plus lomilla. Kun lapset ovat perjantaina tulossa, niin laitan sohville peitteet(eivät häiritse istumista/makaamista, ja ovat nätin näköiset) sekä laitan sohvatyynyjen päälle toiset päälliset jotka otan pois kun lapset sunnuntaina lähtevät. Nyt minulle sanottiin että liioittelen aika paljon näin toimiessani. Mitä ihmettä!!?? Onhan se nyt helpompi pestä irtopäällisiä kuin jynssätä itse sohvaa? Miksi muutoin edes myytäisiin sohviin irtopäällisiä, ellei idea olisi juuri sohvan suojaaminen?
Kuulemma lapset eivät sotke niin paljoa että niiltä pitää suojata huonekaluja. Nämä ainakin sotkevat.
Mitäs olette mieltä, järkevää vai turhaa?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on valkoinen sohva ja kolme lasta. Eivät ole vielä sotkeneet sitä, aikuiset sitäkin enemmän... meillä kyllä pestään käsiä usein ja lisäksi ruokaa syödään vain ruokapöydässä keittiössä ja sen jälkeen pestään aina kädet. Kukaan ei kulje keksit tai kakut kädessä sohvan lähellä.

Myös värikynät yms lelut pysyy pääasiassa lasten huoneessa. Olkkarissa voidaan lukea kirjaa tai pelata isolla pöydällä jotain, mut leluja tänne ei roudata.

Olen kyllä huomannut, että meillä kyläileville lapsille nämä tavat on aika vieraita. Esim suklaakeksin kanssa lähdetään pois pöydästä ja kuljetaan ympäriinsä. No siihenkin on ratkaisu - en tarjoa enää vieraille sotkevaa ruokaa :D mustikkapiirakka, suklaakakku yms on pannassa

Me aikuiset sitten on saatu enemmänkin sotkua aikaan esim nautiskellessa viiniä sohvalla...

Vierailija
22/51 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän pakko sanoa, että mitä hemmetin järkeä noissa irtopäällisissä, kun en saa sohvatyynyjä pois?! Vetoketju ei mene päästä päähän, joten jos ikinä saisin ähellettyä päällisen pois, niin en todellakaan saa enää takaisin sitä. Meillä vaaleanharmaa sohva ja taapero saanut sen hirveän näköiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suojaan myös kun aikuisia tulee. Aina.

Vierailija
24/51 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun yksin ja mulla on aina erillinen viltti sohvalla sillä kohtaa missä istun. Ostin aikanaan vaalenharmaan sohvan, kun sai sopuhintaan ja oli joku viimeinen kappale varastossa.

Vierailija
25/51 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on puhdas sohva ja yli 10 v vanha. Jos itse oon sohvalla niin laitan myös suojan. Muuten otan pois suojan ja ihailen puhdasta sohvaani.

Vierailija
26/51 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt muillakin irroitettavia päällisiä, ja suojia sohvalla esim koiraa varten. Mystiset tahrat ovat lopettaneet ilmestymisensä tämän myötä. Silloin kun lapset ovat täällä, niin meillä on ryyteessä aina myös valokatkaisijat, vessan ja keittiön hanat, jääkaapin ovi, jne, niin ei ole varmaankaan yllätys, että myös sohvalle mennään likaisin käsin, ja likaa tarttuu sohvaankin sitten. Keittiössä syödään, ei sohvalla koskaan, paitsi minä ja mies kun olemme kahdestaan. Keittiön tuolit likastuvat myös nopeasti, sekä pehmusteilla on rasvaisia jälkiä. Nekin ovat vaihdettavat ja pestävät, joten pysyy koti siistinnäköisenä.

Vierailija
27/51 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset syövät pöydässä ja ainoastaan pöydässä. 

Mikään kakkupalojen kanssa kiertely sohvilla ei tule kuulonkaan. Ei ole tarpeen siis suojata sohvaa, koska syömisen jälkeen pestään kädet ja tarvittaessa naamataulu. 

Ehkä kokisin epäystävällisenä, jos perhettämme varten olisi sohvat suojattu. 

Ainakaan se totisesti ei ole tarpeen. Jos joku erityisesti on toivonut koiraamme kylään, niin ei koskaan lattiatasolta nouse ylemmäksi. Lähtökohtaisesti emme ota koiraa mukaan. 

Karmea yllätys oli, kun vähän vieraampi sanoi, että voiko ottaa koiran  meille. Sanoin, että totta kai. Oletan, että vieraisiin otettu koira osaa käyttäytyä kuten aina ovat. 

Tämä hyppäsi sohvalle, ronkki tarjoiluja ruokapöydästä hyppäämällä ruokatuolille. 

Kasvatus, kasvatus ja kasvatus... KKK. Ei sitten tarvitse miettiä tällaisia ja kaikkien on helppo olla. 

Vierailija
28/51 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän pakko sanoa, että mitä hemmetin järkeä noissa irtopäällisissä, kun en saa sohvatyynyjä pois?! Vetoketju ei mene päästä päähän, joten jos ikinä saisin ähellettyä päällisen pois, niin en todellakaan saa enää takaisin sitä. Meillä vaaleanharmaa sohva ja taapero saanut sen hirveän näköiseksi.

Sellainen muotoon ommeltu irrallinen päällinen on kätevä, jos onnistuu löytämään sohvaan sopivan - ompelutaitoiselle ei ongelma. Sohvatyynyjen päälliset on tosi hankalat pestä, vaikka olisivatkin irroitettavat.

Meillä on sohvan suojana iso nätti viltti, jonka heitän pesukoneeseen kerran kuussa. Lapset saa huolettomammin temmeltää. Jos ovat joskus sohvalla rauhallisemmin, silloinkin on jonkun jalat pystyssä seinällä.

Kyllä suojaaminen säästää kovasti sen siivoamisvastuullisen hermoja.

Vierailija
29/51 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suojaan myös kun aikuisia tulee. Aina.

Ei helvata, millaisia juoppoja siellä sitten käy. 

Ei tulis mieleenkään suojata, jos asiallisia ihmisiä. Ei taida vieraita sulla käydäkään muuta kuin haaveissa. 

Vierailija
30/51 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen mielestä? Lapsen vanhempi minusta sen päättää ja huolehtii. Meillä on valkoiset sohvat lapsiperheessä eikä ne ole sotkeentuneet.

Eipä tietenkään. Palkintona voitit juuri vuoden Kloritet.

Lapset nyt 15 ja 17. Ihan on sohvat nätteinä pysyneet.

Lapsiperhe? Onko jäänyt huomaamatta, että lapset on jo teinejä? Harvemmin teinit sohvia sotkee.

Vierailija
31/51 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs olette mieltä, järkevää vai turhaa?

Järkevää. Jos vieras/vieraat ovat sottapyttyjä, järkevä emäntä/isäntä tekee juuri kuten sinä. Valittaja voi tuntea piston omassatunnossaan, kun tietää omiensa sottaavan ja sen takia ärhentää sinulle. 

Vierailija
32/51 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt muillakin irroitettavia päällisiä, ja suojia sohvalla esim koiraa varten. Mystiset tahrat ovat lopettaneet ilmestymisensä tämän myötä. Silloin kun lapset ovat täällä, niin meillä on ryyteessä aina myös valokatkaisijat, vessan ja keittiön hanat, jääkaapin ovi, jne, niin ei ole varmaankaan yllätys, että myös sohvalle mennään likaisin käsin, ja likaa tarttuu sohvaankin sitten. Keittiössä syödään, ei sohvalla koskaan, paitsi minä ja mies kun olemme kahdestaan. Keittiön tuolit likastuvat myös nopeasti, sekä pehmusteilla on rasvaisia jälkiä. Nekin ovat vaihdettavat ja pestävät, joten pysyy koti siistinnäköisenä.

Tämä siis ap

Vierailija
33/51 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suojasin uuden sohvan heti pestävillä suojilla, ovat aina päällä. Ei haittaa/harmita sitten jos joskus vahinko sattuu.

Vierailija
34/51 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenen mielestä? Lapsen vanhempi minusta sen päättää ja huolehtii. Meillä on valkoiset sohvat lapsiperheessä eikä ne ole sotkeentuneet.

Hmmmm, mä oon sitä mieltä että se päättää joka siivoaa, ja toisaalta sitä mieltä, että se siivoaa kenen lapset sotkee.

No tottakai se isä siivoaa lastensa jäljet ja katsoo ettei ne sotke.

Mieheni ei sillä tavalla sotkua huomaa kuin minä. Siivoaa kyllä lastensä jälkiä, ja komentaa pesulle joskus, mutta jos lapsella on tapana imeä sormia ja kaivaa nenää ja pyyhkiä pitkin vaatteita/keittiön tuolin istuinpäällistä kätensä ja suunsa, niin tätä ei isä huomaa, eikä ilmeisesti näiden äitikään, kun tuskin nyt sotkevat vain meillä ollessaan :p Minä huomasin tämän siksi, koska aloin ihmettelemään miksi on koko koti seiniä ja portaiden kaiteita myöten tahroissa kun siivoilin lasten lähdettyä äitinsä luo.

Itse en jaksa stressata, tai käskyttää lapsia(vanhempien tehtävä mielestäni), joten suojaaminen helpottaa minun elämääni :)

Vierailija
35/51 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmmmm, mä oon sitä mieltä että se päättää joka siivoaa, ja toisaalta sitä mieltä, että se siivoaa kenen lapset sotkee.

No tottakai se isä siivoaa lastensa jäljet ja katsoo ettei ne sotke.

Mieheni ei sillä tavalla sotkua huomaa kuin minä. Siivoaa kyllä lastensä jälkiä, ja komentaa pesulle joskus, mutta jos lapsella on tapana imeä sormia ja kaivaa nenää ja pyyhkiä pitkin vaatteita/keittiön tuolin istuinpäällistä kätensä ja suunsa, niin tätä ei isä huomaa, eikä ilmeisesti näiden äitikään, kun tuskin nyt sotkevat vain meillä ollessaan :p Minä huomasin tämän siksi, koska aloin ihmettelemään miksi on koko koti seiniä ja portaiden kaiteita myöten tahroissa kun siivoilin lasten lähdettyä äitinsä luo.

Itse en jaksa stressata, tai käskyttää lapsia(vanhempien tehtävä mielestäni), joten suojaaminen helpottaa minun elämääni :)

ap

Vierailija
36/51 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsen isä ei ole päällisiä vastaan, niin ulkopuolisten mielipiteistä ei tarvitse välittää.

9- ja 11-vuotiaita en kyllä minäkään pidä enää kovin sotkevina (esikoinen on 10, eikä hän eivätkä kaverinsa ole saaneet valkoista sohvaa sotkeentumaan vaikka sitä ahkerasti käyttävät). Mutta ei siitä suojaamisesta mitään haittaa ole.

Vierailija
37/51 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsen isä ei ole päällisiä vastaan, niin ulkopuolisten mielipiteistä ei tarvitse välittää.

9- ja 11-vuotiaita en kyllä minäkään pidä enää kovin sotkevina (esikoinen on 10, eikä hän eivätkä kaverinsa ole saaneet valkoista sohvaa sotkeentumaan vaikka sitä ahkerasti käyttävät). Mutta ei siitä suojaamisesta mitään haittaa ole.

No tämä siihen syynä ilmeisesti onkin, että kuulemma liioittelen! Että nämä isot lapset eivät sotke. Noh, eihän tuosta sillä tavalla välittää tarvitsekaan, ihmettelin vain, että miksi meidän sohvien suojaaminen on liioittelua, kun niitä on kuitenkin monella käytössä nähnyt. En minäkään pidä näin "isoja" lapsia sotkevana, mutta nämä yksilöt nyt vain ovat sotkevia, enkä todellakaan jaksa perässä kulkea koko ajan, enkä edes pystyisi, kun en ole 24/7 kotonakaan.

Ja kyllä, sanoja on lasten sukulainen.

ap

Vierailija
38/51 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on valkoinen sohva ja kolme lasta. Eivät ole vielä sotkeneet sitä, aikuiset sitäkin enemmän... meillä kyllä pestään käsiä usein ja lisäksi ruokaa syödään vain ruokapöydässä keittiössä ja sen jälkeen pestään aina kädet. Kukaan ei kulje keksit tai kakut kädessä sohvan lähellä.

Myös värikynät yms lelut pysyy pääasiassa lasten huoneessa. Olkkarissa voidaan lukea kirjaa tai pelata isolla pöydällä jotain, mut leluja tänne ei roudata.

Olen kyllä huomannut, että meillä kyläileville lapsille nämä tavat on aika vieraita. Esim suklaakeksin kanssa lähdetään pois pöydästä ja kuljetaan ympäriinsä. No siihenkin on ratkaisu - en tarjoa enää vieraille sotkevaa ruokaa :D mustikkapiirakka, suklaakakku yms on pannassa

Me aikuiset sitten on saatu enemmänkin sotkua aikaan esim nautiskellessa viiniä sohvalla...

"Me on saatu"... x (

Vierailija
39/51 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suojaaminen kannattaa. Itsekään en ole mikään sohvanpesijä, vaan ennemmin pidän irtopäällistä, ja pesen sitä. Pysyy sohva parempana.

Vierailija
40/51 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan fiksua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän