Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisi laihduttaa 8-10kg, tuntuu mahdottomalta. Muita?

Vierailija
30.12.2018 |

Olen päästänyt itseni pysyvästi lievän ylipainon puolelle. Kolmessa vuodessa on tullut 15 kg painoa lisää. Alunperin oli varaa tullakin vaikka se 5kg, mutta nämä loput ovat ihan silkkaa läskiä. Vanhat vaatteet eivät mahdu päälle, olo on tukala, kaksoisleukaa pukkaa. Olen juuri se lössähtänyt ja rupsahtanut mamma, jollaiseksi en ikinä halunnut tulla.

Välillä onnistun saamaan pari kiloa pois ihan jättämällä herkut pois ja vähän katsomalla mitä syön. Olo on jo silloin paljon parempi. Sitten taas palaan suklaalevyjen ääreen ja alamäki jatkuu.

Miten te muut olette saaneet aikaiseksi laihduttaa? Minulla suurin ponnistus on syöminen, rakastan herkkuja, varsinkin suklaata. En ole myöskään mikään kokki ja ruoanlaitto on pakkopullaa, mitä helpommalla pääsee sen parempi. Toisaalta syömämme kotiruoka on melko terveellistä kasvispainotteista ruokaa. Sitä vaan ei saisi korvata millään voileivillä ja eineksillä.

Liikkua en jaksa, olen aina inhonnut liikuntaa. Kerran viikossa käyn treeneissä ja se on mukavaa, vaikkei mitään rankkaa treeniä olekaan. Välillä käyn lapsen kanssa uimassa, joskus harvoin yksin, kun pääsen. Olen yh eli liikuntamahdollisuudet ilman lasta ovat aika rajattuja, tosin 15-20 min lenkille voisin mennä jo yksinkin ja jättää lapsen kotiin.

Mistä ihmeestä saisi raavittua motivaatiota?! En halua olla tällainen. Olen aina ollut hoikka ja se on tuntunut hyvältä. Nyt olo on koko ajan aika karsea (vaan ei selvästi tarpeeksi karsea, että jaksaisin laihduttaa).

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin liikunnassa

Elämänhallinnassa liikunta on välttämätöntä. Fyysinen kunto ja toimintakyky alkaa rapistua vähitellen n. 30-vuotiaana. Se, kuinka nopeasti kunto ja toimintakyky rapautuu, riippuu siitä, miten hyvää huolta itsestään on siihen mennessä pitänyt. Toki yli kolmekymppinenkin voi kehittyä fyysisesti, mutta sen eteen on tehtävä tietoisesti töitä koko ajan enemmän. Tasapainoa, lihaskuntoa, liikkuvuutta, ketteryyttä, kestävyyttä. Ihminen tarvitsee niitä kaikkia vanhetessaan. Siksi monipuolinen liikkuminen on tärkeää. Vaikka keho vanhenee, koskaan ei ole liian myöhäistä. Kyllä 80-vuotiaankin lihaskunto kehittyy, jos sitä vain on mahdollisuus treenata. 

Itse motivoiduin liikunnasta unirytmin muuttumisen myötä. Kun heräsin virkeänä joka aamu, huomasin, että aamu on minulle hyvä aika liikunnalle. Aloin juosta lyhyitä kolmen kilometrin lenkkejä aluksi 2-3 kertaa viikossa aamulla heti herättyäni. Siitä tuli hyvä olo: sen jälkeen olo oli virkeämpi, aamiainen maistui paremmalta ja töihin lähti energinen tyttö. En suinkaan ole innoissani aamulla lenkille lähtiessäni. Mutta olen tehnyt sen itselleni helpoksi: lenkkivaatteet ovat valmiina sängyn vieressä. Vedän ne päälle ja käyn vessassa. Liika miettiminen ei auta. Alaovella olo on useimmiten jo innokkaampi. Viimeistään, kun palaan lenkiltä alaovelle. Lenkkeilyn vakiintumisen myötä olen motivoitunut muuhunkin liikuntaan. Ja aamulenkkini on pidentynyt reiluun viiteen kilometriin. Askel kerrallaan. 

Aamulenkki on vain esimerkki. Eihän liikunnan tarvitse olla juoksemista eikä välttämättä aamuisin. Se voi olla mitä tahansa matalan kynnyksen liikuntaa, johon saat innostettua itsesi. Juoksu tai reipas kävelylenkki? Pyöräilyä? Uimista? Pulkkamäki? Tanssiminen? Venyttely? 5-15 minuuttia lihaskuntotreeniä (esim. punnerrus, kyykky, lankku) omassa olohuoneessa? Porraskävely? Kaikki lasketaan!

Sinulla on lapsi, liikkukaa yhdessä! Siitä tulee molemmille hyvä mieli. Voisitteko lähteä vaikka metsäretkelle eväiden kanssa? Ei liikunnan tarvitse olla ikävää, siitä saa nauttia. 

Paino tippuu elämäntapoja askel kerrallaan kokonaisvaltaisesti muuttamalla. 8-10 kiloa ylimääräistä on vielä melko vähän verrattuna siihen, jos päästät itsesi repsahtamaan vielä 8-10 kiloa painavammaksi. 

Ja muista: Paino pienenee sillä, kun kulutuksesi on suurempi kuin energian saanti. Kulutuksen lisäämiseksi liikunta on ehdottoman tärkeää. Mutta jaksamisen takaamiseksi tarvitset liikunnan lisäksi terveellisen kasviksiin, täysjyväviljaan ja vähärasvaisiin proteiineihin nojaavan ruokavalion. 

Vierailija
82/97 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta herkkujen ostaminen kotiin ja tee valmiiksi esim porkkana paloja tvs, jos on pakko saada välipalaa. Lisää sitä arkiliikuntaa mahd paljon. Ja syö mahd. terveellisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttakaaa. Olen pitkään ollut 24/7 väsynyt. Ihan tutkimustenkin mukaan väsyneenä aivot huutaa roskaruokaa ja hiilareita.

Vaikka syön parin tunnein välein, silti löydän illalla itseni mussuttamassa juustopastaa, pasteijoita tai karkkia.

Mitä teeeeen?!

Vierailija
84/97 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttakaaa. Olen pitkään ollut 24/7 väsynyt. Ihan tutkimustenkin mukaan väsyneenä aivot huutaa roskaruokaa ja hiilareita.

Vaikka syön parin tunnein välein, silti löydän illalla itseni mussuttamassa juustopastaa, pasteijoita tai karkkia.

Mitä teeeeen?!

Käy verikokeissa. Mittauta vitamiini- ja vatastrauta-arvosi. Jos niissä jotain, korjausliike. Ellei, nuku riittävästi, liiku (ulkona raittiissa ilmassa), syö ravitsevaa ruokaa.

Vierailija
85/97 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teeeeen?!

Käy verikokeissa. Mittauta vitamiini- ja varastorauta-arvosi. Jos niissä jotain, korjausliike. Ellei, nuku riittävästi, liiku (ulkona raittiissa ilmassa), syö ravitsevaa ruokaa.

Siis varastorauta.

Vierailija
86/97 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teeeeen?!

Mene nukkumaan. Unirytmin korjaus, univelka pois. Jos kärsit pahoista univaikeuksista, mene lääkäriin. 

Vierailija
87/97 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni viikon päiväkirja muutti ensimmäisenä iltarutiineja. Tajusin, että vietin joka ilta ruudun ääressä 1,5-2 tuntia, vaikka kello olisi ollut paljon, vaikka tv:ssa tai netissä ei olisi ollut mitään jännää, minkä takia olisi "pakko" valvoa". Sitten kömmin täysin väsyneenä iltapesulle ehkä vasta puolen yön tietämillä, nukuin 6-7 tuntia ja heräsin väsyneenä. 

Kun karsin jokailtaisen turhan ruutuajan pois, sain nukkua joka yö vähintään kahdeksan tuntia, heräsin virkeänä ja toimin ripeämmin. Samalla aamuihin jäi enemmän aikaa. Ryhdyin syömään aamiaista. Useimmiten itse tehty smoothie tai smoothie bowl. Vaihtoehtoja toki on muitakin, jos nämä tuntuvat työläiltä. Tämän myötä lähdin energisenä töihin. Aiemmin vaivannut iltapäivän väsymys loisti poissaolollaan. Univaje aiheutti makeiden herkkujen napostelua, mutta se loppui oikeastaan kokonaan, kun pidin kiinni uni- ja ateriarytmistä. Lounaaksi syön yleensä ruokaisan itse tehdyn salaatin tai keittoa, välipalaksi rahkaa ja hedelmän tai pähkinöitä ja kupin teetä. Illalla hiilihydraattipitoisen päivällisen, joka on usein täysjyväpastaa. Se on helppoa ja terveellistä arkiruokaa. Kasviksista saa kevyitä kastikkeita eikä hyvä pasta välttämättä tarvitse juustoa kaveriksi. Tähänkin on toki vaihtoehtoja. 

Hedelmissä ja marjoissa on yllättävän paljon makeutta, kun ruokavaliosta karsiutuu valkoinen sokeri. Valkoinen leipä, pasta ja riisi sekä tietysti suklaat ja karkit, limut yms. ovat täysin turhaa energiaa elimistölle. Voita ja kermaa kannattaa välttää. Leivän päälle ei tarvitse edes ostaa margariinia. Sen voi korvata esim. oliiviöljyllä, avokadolla tai hummuksella. 

Suklaan ja muiden herkkujen syöminen vähenee jo sillä, jos opit jättämään ne kauppaan. Siihen auttaa kauppalista. Kauppaan meno kannattaa aina etukäteen suunnitella. Tee lista ja pysy siinä. Älä mene ostoksille nälkäisenä. 

Onko lapsellasi karkkipäivä? Minulla ei ole koskaan ollut. Kasvoin jo lapsena siihen, että viikonloppu ei ollut yhtä kuin herkuttelua. Herkkuja sai juhlahetkinä ja joskus vietettiin pientä "juhlaa" arjessakin, mutta se ei ollut jokaiseen lauantaihin kuuluva automaatti. Silloin herkut todella maistuivat erityisen hyviltä. Vähän herkkuja syövästä lapsesta kasvaa todennäköisemmin vähän herkkuja syövä aikuinen. 

Jos välillä repsahdat ostamaan ja syömään suklaata tai muuta epäterveellistä, älä rankaise itseäsi siitä. Sellaista sattuu. Et saavuta mitään muutosta, jos kiellät itseltäsi kategorisesti kaikki herkut. Repsahduksen jälkeen palaa rutiiniin. Sama koskee lomia: lomalla voi syödä vähän rennommin, mutta sen jälkeen palataan arkeen ja rutiineihin myös ruoassa. Ja liikunnassa. 

Tämä!

Jos ihminen ei nuku riittävästi, iltapäivällä aivot huutavat sokeria, jotta jaksaisivat valvoa. Siihen oikea lääke olisi uni, mutta helpoin on suklaapatukka. 

Vaikka einesten ja kaikenlaisten puolivalmisteiden käytöstä on nykyään tullut hyväksyttyä, painoa pudottaessa kannattaa tehdä ruoka itse. Helppoja hyviä reseptejä löytyy, ja se on myös edullisempaa. Kun ruokaa on tehnyt muutaman kerran ja siihen tulee rutiinia, siitä tulee myös helpompaa. Samalla voi huomata syövänsä parempaa ruokaa kuin ennen. Ja lapset voi ottaa mukaan ruoanlaittoon. Se suorastaan kannattaa. Siinä voi opettaa lapsellekin tärkeitä elämäntaitoja. Terveellisestäkin ruoasta saa nauttia. 

Vierailija
88/97 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalion muuttamiseen täytyy totutella, se ei välttämättä onnistu yhdessä päivässä. Varsinkaan jos aloittaa liian rajusti. Ei se tarkoita epäonnistumista, jos syöt vähän enemmän kuin olit kenties suunnitellut - kunhan et mässäile "epäonnistumisen" vuoksi... Kun olet päättänyt laihtua, sinä vain tiedät, että onnistut. Mutta sen täytyy tapahtua kehosi ehdoilla.

Tärkeitä tekijöitä, joilla laihdutus onnistuu yllättävän helposti, ainakin kahden ensimmäisen viikon jälkeen:

1) Pidä huoli siitä, ettet koe milloinkaan voimakasta nälkää.

2) Syö vain siten, että nautit ravinnosta ja olosi myös säilyy hyvänä.

3) Älä korvaa aterioita esim. kilolla satsumia. Ruokavalion epäbalanssi kostautuu.

4) Keksi muuta tekemistä, kuin syöminen.

5) Muista, että laihduttaja herkuttelee itse asiassa enemmän kuin mässäilijä. Koska laihduttaja säilyttää kykynsä nauttia syömisestään, siinä missä mässäilijälle mikään ei oikeasti enää maistu miltään.

Mulla on 5 kg ylimääräistä, aina talvisin. Olen ollut koukussa makeaan kermakahviin, ja on kidutusta olla ilman! Jo melkein yksi päivä ilman kahvia... Olisiko pehmeämpi lasku, jos kahvi sisältyisi dieettiini ensialkuun? :D Taidan käydä kaupassa. Onneksi suklaa sun muu makeinen ei tuota tyydytystä, kuten terveellinen ruoka. Mutta kahvi on heikkouteni. Minkä herkun sinä sisällyttäisit diettiisi?

Vierailija
89/97 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on selvästi sokerivaje, kun kirjoitukseni on niin latteaa. Eli kahvia ostamaan.

Vierailija
90/97 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, et taida olla vaihdevuosi-iässä, kuten jotkut kommentoijat arvelevat.

Jos ei liikunta kovin nappaa, käytä hyötyliikuntaa laihdutuksen apuna. Kotonakin voit ottaa ylimääräisiä askelia. Laita lempimusiikkiasi kuulumaan ja pidä pieni kotijumppa sitä kuunnellessasi tai tanssahtele lapsesi kanssa yhdessä. Pienin askelin eteenpäin. Ja muista välillä juoda vettä.

Tiedän, että suklaasta on vaikea päästä eroon, mutta se on mahdollista. Jos kuitenkin suklaanhimo iskee, pidä varalla tummaa suklaata levy. Pala tai pari hitaasti nauttien helpottaa kummasti.

Terv. Vaihdevuosi-ikäinen n. 10 kg kevyempänä kuin puoli vuotta sitten

Hei, miten ja milloin kilot sinulle tulivat, ja miten pääsit niistä eroon? Terveisin vaihdevuosi-ikäinen, jolla olisi myös jokunen kilo tiputettavana.

Kilot kertyivät pikkuhiljaa suklaan, keksien ja jäätelön myötä kuukautisten poisjäännin jälkeen. Ensin jätin suklaansyönnin pois tumman suklaan avulla. Suklaalevyä säilytin kaapissa enkä pöydällä esillä. Keksit laitoin myös kaappiin ja nyt niitä tarjotaan vain vieraille. Jäätelöpaketeita en ole enää ostanut ollenkaan. Ja veden juontia lisäsin. Mehuja en ole oikeastaan koskaan juonutkaan. Rasvatonta raejuustoa syön melkein joka päivä lämpimän aterian lisukkeena.

Kotona sitten jumppaan musiikin tahdissa ja välillä zumpailen. Pääasia, että se tuntuu hyvältä, eikä mikään paikka uhkaa revetä. 😁 Yleensäkin olen lisännyt hyötyliikuntaa ja käytän portaita, vaikka hissikin olisi tarjolla.

Painostani en ottanut stressiä ja menettänyt yöuniani. Olen ollut itselleni lempeä. Tuo laihdutusmalli sopii minulle. Pienin askelin eteenpäin. Langanlaihaksi en yritäkään.

Vierailija
91/97 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, et taida olla vaihdevuosi-iässä, kuten jotkut kommentoijat arvelevat.

Jos ei liikunta kovin nappaa, käytä hyötyliikuntaa laihdutuksen apuna. Kotonakin voit ottaa ylimääräisiä askelia. Laita lempimusiikkiasi kuulumaan ja pidä pieni kotijumppa sitä kuunnellessasi tai tanssahtele lapsesi kanssa yhdessä. Pienin askelin eteenpäin. Ja muista välillä juoda vettä.

Tiedän, että suklaasta on vaikea päästä eroon, mutta se on mahdollista. Jos kuitenkin suklaanhimo iskee, pidä varalla tummaa suklaata levy. Pala tai pari hitaasti nauttien helpottaa kummasti.

Terv. Vaihdevuosi-ikäinen n. 10 kg kevyempänä kuin puoli vuotta sitten

Hei, miten ja milloin kilot sinulle tulivat, ja miten pääsit niistä eroon? Terveisin vaihdevuosi-ikäinen, jolla olisi myös jokunen kilo tiputettavana.

Minäkin haluaisin tietää. Nimim. 10 kg tuli vuodessa  N53

Vierailija
92/97 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun osaa oikean taktiikan, ei tarvitse luopua edes satunnaisesta herkuttelusta. Ei kärvistellä, kituuttaa, eikä taistella himoja vastaan. Ottakaa selvää asioista. Enää en jaa ohjeita täällä, koska saan alapeukkuja tietämättömiltä.

Vierailija
93/97 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi että

Vierailija
94/97 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoa 6kg, tavoite -8. Aloitin 6 vkoa sitten ja 3 kg on pudonnut. Ihan helppoa, huomasin että kun syön koomakulutuksen verran (1280kcal) kunnon ruokaa ja liikun mahdollisimman paljon tää toimii.

Vierailija
95/97 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellinen ylipaino on suurempi koska olet hävittänyt lihaksia pikadieeteillä.

Vierailija
96/97 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oltu kans aina hoikkia. Lomautus toi 15kg painoa mikä oli aika järkytys 2kk ajalta kun ei ole koskaan ollut "paino-ongelmia" Kyllä alkaa näkymään kun ei ole jaloillaan, kävele ja nostele 8h päivässä. Lisäksi käynyt 4 kertaa 30min lenkin koiran kanssa päivittäin, nyt pelkkä se ei enää riitä vaikka lenkit lomautuksen takia onkin pidentyneet. Viikko vielä niin pääsee takas töihin ja rutiinit kuntoon! Ruokavalio vaihtunut eineksistä kotiruokaan ja herkkuja mennyt nyt kyllä reippaasti enemmän kun tulee töllötettyä eristyksissä ruutua.

Vierailija
97/97 |
19.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokavalion muuttamiseen täytyy totutella, se ei välttämättä onnistu yhdessä päivässä. Varsinkaan jos aloittaa liian rajusti. Ei se tarkoita epäonnistumista, jos syöt vähän enemmän kuin olit kenties suunnitellut - kunhan et mässäile "epäonnistumisen" vuoksi... Kun olet päättänyt laihtua, sinä vain tiedät, että onnistut. Mutta sen täytyy tapahtua kehosi ehdoilla.

Tärkeitä tekijöitä, joilla laihdutus onnistuu yllättävän helposti, ainakin kahden ensimmäisen viikon jälkeen:

1) Pidä huoli siitä, ettet koe milloinkaan voimakasta nälkää.

2) Syö vain siten, että nautit ravinnosta ja olosi myös säilyy hyvänä.

3) Älä korvaa aterioita esim. kilolla satsumia. Ruokavalion epäbalanssi kostautuu.

4) Keksi muuta tekemistä, kuin syöminen.

5) Muista, että laihduttaja herkuttelee itse asiassa enemmän kuin mässäilijä. Koska laihduttaja säilyttää kykynsä nauttia syömisestään, siinä missä mässäilijälle mikään ei oikeasti enää maistu miltään.

Mulla on 5 kg ylimääräistä, aina talvisin. Olen ollut koukussa makeaan kermakahviin, ja on kidutusta olla ilman! Jo melkein yksi päivä ilman kahvia... Olisiko pehmeämpi lasku, jos kahvi sisältyisi dieettiini ensialkuun? :D Taidan käydä kaupassa. Onneksi suklaa sun muu makeinen ei tuota tyydytystä, kuten terveellinen ruoka. Mutta kahvi on heikkouteni. Minkä herkun sinä sisällyttäisit diettiisi?

Minä lopetin nutrilet kuurin takia maidon käytön kahvissa 7 vuotta sitten ja sen jälkeen en ole pystynyt edes juomaan kahvia maidolla koska se maistuu juomakelvottomalle maidon kanssa. Kofeiinittomat kahvit on pehmeitä ja niistä puuttuu tavallisen kahvin hapokkuus. Maitojauheella voi koittaa korvata kerman ja kofeiinittomassa kahvissa on jo itsessään kermamaisuutta ja rasvaisuutta maussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme