Pitäisi laihduttaa 8-10kg, tuntuu mahdottomalta. Muita?
Olen päästänyt itseni pysyvästi lievän ylipainon puolelle. Kolmessa vuodessa on tullut 15 kg painoa lisää. Alunperin oli varaa tullakin vaikka se 5kg, mutta nämä loput ovat ihan silkkaa läskiä. Vanhat vaatteet eivät mahdu päälle, olo on tukala, kaksoisleukaa pukkaa. Olen juuri se lössähtänyt ja rupsahtanut mamma, jollaiseksi en ikinä halunnut tulla.
Välillä onnistun saamaan pari kiloa pois ihan jättämällä herkut pois ja vähän katsomalla mitä syön. Olo on jo silloin paljon parempi. Sitten taas palaan suklaalevyjen ääreen ja alamäki jatkuu.
Miten te muut olette saaneet aikaiseksi laihduttaa? Minulla suurin ponnistus on syöminen, rakastan herkkuja, varsinkin suklaata. En ole myöskään mikään kokki ja ruoanlaitto on pakkopullaa, mitä helpommalla pääsee sen parempi. Toisaalta syömämme kotiruoka on melko terveellistä kasvispainotteista ruokaa. Sitä vaan ei saisi korvata millään voileivillä ja eineksillä.
Liikkua en jaksa, olen aina inhonnut liikuntaa. Kerran viikossa käyn treeneissä ja se on mukavaa, vaikkei mitään rankkaa treeniä olekaan. Välillä käyn lapsen kanssa uimassa, joskus harvoin yksin, kun pääsen. Olen yh eli liikuntamahdollisuudet ilman lasta ovat aika rajattuja, tosin 15-20 min lenkille voisin mennä jo yksinkin ja jättää lapsen kotiin.
Mistä ihmeestä saisi raavittua motivaatiota?! En halua olla tällainen. Olen aina ollut hoikka ja se on tuntunut hyvältä. Nyt olo on koko ajan aika karsea (vaan ei selvästi tarpeeksi karsea, että jaksaisin laihduttaa).
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Suhde ruokaan ja liikuntaan pitäisi saada paremmalle tolalle eli elämäntapamuutos.
Huomasin itse, että on melkein mahdoton saada selvyys miten pitäisi syödä ja liikkua. Se mitä pidetään normaaliruokana on oikeasti yksipuolista ja epäterveellistä, kun taas terveellistä ruokaa pidetään kalliina, turhana, erikoisruokana jne. Esim. sydänmerkin tuotteet ovat lähinnä sitä itseään eikä täytetty sokerilla tai muulla korvikkeella. En aiemmin edes katsonut tällaisiin tuotteisiin päin, kun ajattelin että ei ne kuulu minulle vaan jollekin sairaille.
Olen jojoillut koko ikäni ja ruokavalio ollut jälkikäteen ajateltuna todella huono. Kitudieettejä ja eineksiä. En koskaan ollut oppinut syömään terveellisesti.
Nyt 10 kg lähtenyt syksyn aikana, kun lisäsin kasviksia ja kuitua. Jätin pois einekset ja ruoka-aineet, joihin oli lisätty(!) sokeria. Alkoholia enää n. 1-2x kuussa. Alkuun meni kuukausi ilman alkoa. Lautasmalli kirjaimellisesti! Kuten myös 500 g tai enemmän kasviksia.
Pakotan itseni arkiliikkumaan eli kävelen mahdollisimman paljon, käytän portaita jne. Muuten liikun lähinnä koiria ulkoiluttaessa J treenatessa.
Kasvisten osto oli alkuun vaikeaa ja tietoisesti etsin uusia helppoja tapoja tehdä arkiruoka (esim. täysjyväpasta, keitetty parsakaali, vähärasvainen jauheliha, sokeriton tomaattimurska ja mausteet + salaattia limellä/balsamicolla/oliiviöljyllä). Annoskoko ja ruokailu riittävän usein, että ei tule nälkä.
Laskin parin viikon jälkeen kalorit ja peruspäivänä sain n. 1300 kcal vaikka tunsin syöväni todella paljon. Käytän myös vitamiinilisää. Olin surkeassa kunnossa ja monenlaisia vajauksia ehtinyt kertymään vuosien aikana. Nyt voin hyvin ja palaudun rasituksesta kohtuullisessa ajassa. Vielä on kiloja jäljellä n. 10 ennen normaalipainoa, mutta elämä on hyvää näinkin.
Kiinnitän nyt paljon huomiota ihmisten puheeseen ruoasta ja omasta syömisestä. Monia ohjaa erilaiset uskomukset ja vanhat pula-ajan ohjeet. Me ei eleteä pula-aikaa eikä kehitysmaassa. Tuoreita kasviksia ja hedelmiä on saatavilla kohtuuhintaan ympäri vuoden.
Sydänmerkkituotteet eivät suinkaan ole "sitä itseään", vaan niistä on poistettu rasva, joka on sitten korvattu lisäaineilla tai siemenöljyillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikkuminen on sivuseikka. Sorivaan
Et ikinä pystyisi liikkumaan niin paljon, että saisit sillä laihdutettua. Eli ainoa konsti on katsoa mitä syö
Vaihdevuodet turvottivat (kyllä näin käy monelle keski-ikäiselle - tämäkin tutkittu asia ja kävin lääkärissä asiasta) minua vuodessa noin 10 kg.
Samoissa ongelmissa täällä. Koko tähänastisen ikäni olen ollut hyvinkin hoikka, ja nyt vaihdevuosien myötä vuodessa tullut 8 kg ilman, että mikään syömisissä tai liikkumisissa on muuttunut. Varmaan on pudotettava päivittäinen kalorinsaanti jonnekin tuhannen kcal:n tienoille, jos meinaa yhtään laihtua.
Oliskohan kannattanut muuttaa jotain, niin ei tarttis vaihdevuosia syyttää. Kaloreiden vähentäminen on aivan turhaa, ruuan sisällön muuttamisella on merkitystä.
No ehkä kannattaa tutustua aiheeseen vaihdevuodet ennen kuin kirjoittaa tällaista shaibaa.
Etsi netistä painonpudotukseen sopivia malliruokavalioita. Esim. valmis ruokalists 2 viikoksi, ja noudatat sitä joko tarkalleen tai soveltaen. Olennaista on syödä säännöllisesti, terveellisesti ja pienempiä annoksia kuin ennen. Säännöllisyys pelastaa napostelulta.
Herkuista ei tarvitse luopya kokonaan: voit antaa itsellesi luvan syödä vaikkapa pizzaa kerran viikossa ja suklaata kerran viikossa (ei levyä, vaan patukka).
Liikunta tukee laihdutusta ja antaa tsemppuä ja hyvää oloa. Sitä kannattaa siis harrastaa mutta kohtuudella. Liiallinen rääkki voi kääntyä itseään vastaan.
Näin minä olen saanut pudotettua 12 kg. Suosittelen tavoitteksi esim. 0,5 kg viikossa (2 kg/kk) niin tahti pysyy järjellisenä ja uudesta rytmistä on helpompi tehdä elämäntapa.
Itse olin päästänyt itseni aika huonoon kuntoon. Painoin n. 103 kiloa tammikuussa 2017. Puolitoista vuotta myöhemmin painoin 75 kg. Vaa'an (seurasin tuloksia tekemällä reikiä vyöhön) heitin roskiin, lopetin herkut ja vähensin alkoholia. Päätin että en stressaa painosta enkä syömisistä. Jossain vaiheessa otin mukaan 20 minuuttia (5 x viikko) kestävän lihasharjoittelun kotona käsipainoilla. n. 20-30 toiston sarjoja ja tauot syviä venytyksiä. Hitaasti se paino lähti, mutta aika pysyvästi.
Aamulla kävin vaa'alla ja näytti 76 kiloa vaikka kolme viimeistä kuukautta treenaaminen onkin jäänyt vähiin muiden kiireiden takia. Tärkeintä on uskoa omaan diettiinsä oli se sitten karppausta, kalorien laskemista tai mitä vaan. Stressi ja mieli vaikuttavat todella paljon tuloksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ikinä pystyisi liikkumaan niin paljon, että saisit sillä laihdutettua. Eli ainoa konsti on katsoa mitä syö
Vaihdevuodet turvottivat (kyllä näin käy monelle keski-ikäiselle - tämäkin tutkittu asia ja kävin lääkärissä asiasta) minua vuodessa noin 10 kg.
Samoissa ongelmissa täällä. Koko tähänastisen ikäni olen ollut hyvinkin hoikka, ja nyt vaihdevuosien myötä vuodessa tullut 8 kg ilman, että mikään syömisissä tai liikkumisissa on muuttunut. Varmaan on pudotettava päivittäinen kalorinsaanti jonnekin tuhannen kcal:n tienoille, jos meinaa yhtään laihtua.
Oliskohan kannattanut muuttaa jotain, niin ei tarttis vaihdevuosia syyttää. Kaloreiden vähentäminen on aivan turhaa, ruuan sisällön muuttamisella on merkitystä.
No ehkä kannattaa tutustua aiheeseen vaihdevuodet ennen kuin kirjoittaa tällaista shaibaa.
No ehkä kannattaa tutustua ravinnon vaikutuksesta hormoneihin.
Olet ap tyyppi,jota ei liikunta nappaa.Ekaksi poistat kaapeistasi kaikki lihottavat ruuat,juomat ( alkoholi) ja makeiset.Menet kauppaan ja ostat vain niitä kasviksia,vihanneksia ja hedelmiä,joista pidät.Lisäksi broileria,täysjyväleipää ja oliiviöljyä. Koska et pidä ruuanlaitosta,teet kerralla suuren kattilallisen esim kalakeittoa ,se sopii,kera porkkana,sipuli,peruna jne ,samoin lihakeitto,jossa paljon kasviksia ja lihaksi broilerin jauhelihaa. pakkaan purkkeihin pakkaseen sinulle ja lapselle sopivan määrän ( edellisenä iltana otat sulamaan seur pv ruuanJ Mitään ei mene hukkaan.Syöt raasteet raasteina,siis aivan tavallisella raastiraudalla raastaen,ei mitään turhia härpäkkeitä tiskattavasi,ei mitään smootheja tuhtaamaan.Siis simppeli kotiruoka. Älä osta yhtään chipsejä,lightjuomia,,siidereitä,oluita,alkoa ja karkkia.
Yksinkertaista-näin minä toimin ja superlaiska ruuanlaittaja,mut teen yhtenä aamupäivänä 2 tuntia noita keittoja esim ja riittää moneksi viikoksi.Ostan tarjouslohta ruodottomana ja laitan pakkaseen folioon annospaloina n120g ja sieltä taas sulamaan ed iltana,sit pikkasen vakopippuria ja suolaa ripautan syödessä ,kun paistan pannulla tai heitän mikroon. Taatusti kesään mennessä on 15 kg pois.
Olisin läski ,jos en söis oikein .Nyt 165 ja 60 kg ,normaali 58v.Liikun ,jos töiltä jaksan.
Mut kaiken a ja o on oikea simppeli ruoka., uuniruuat suurina määrinä helpottaa ruuanlaittoa.Sinulla pitää olla kunnon pakastinkaappi. D 3 ,b-vit ja c - vitamiinia popsin aina.EI VÄSYTÄ,.
AAMUN ALAN PARILLA VESILASILLISELLA ja vetta nappaan pitkin päivää lasillisen.
Minäkin rakastan karkkia, pizzaa yms. En pysty koskaan laihduttamaan kieltämällä herkkuja, se tuottaisi vain tuskaa. Siksi ainoa tapa laihduttaa - ja ylläpitää hyvää painoa - on kaloreiden laskeminen. Voin ostaa sitä karkkia, mutta sitten en vain muuta pysty syömään.
Ikää minulla on 50 v, eli kaiken olen laihdutuksesta kokeillut. Siis kaalikeittodieeteistä karppaukseen asti. Koskaan ei tosin ylipainoa ole ollut, mutta inhoan, kun vaatteet lähtee kiristämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosi-iässä pitää kyllä tajuta, ettei vaan voi vuoden ajan antaa itsensä lihota. Pitää siis stopata se lihominen, ja syödä vähemmän kuin ennen. Ei tule monien kilojen yllätyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kymmeniä vuosia on pysynyt terveenä ja hoikkana ruokavaliollaan, niin mikähän vika siihen yhtäkkiä tulee, kun täyttää 55 vuotta? Ei vissiin ole sitten mitenkään mahdollista, että aineenvaihdunta muuttuu ikääntyessä?
Maailmassa on mahdottomia asioita mutta kymmenen kilon laihduttaminen ei tosiaankaan kuulu niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosi-iässä pitää kyllä tajuta, ettei vaan voi vuoden ajan antaa itsensä lihota. Pitää siis stopata se lihominen, ja syödä vähemmän kuin ennen. Ei tule monien kilojen yllätyksiä.
Voi pieni, vaihdevuosi-iässä sitä on ihmisellä jo muutakin sisältöä elämässä kuin ulkonäkö. Edelleenkin olen hyvinkin normaalipanoinen (bmi 23), mutta tässä kohtaa nyt ajattein pysäyttää tämän painonnousun ettei tule terveysongelmia.
Ja hei lapsoset, sitä tietoa voisi etsiä ennen kuin alkaa räyhätä netissä tuntemattomille. Tässäkin yksi jo ehti "tietää", että kaloreiden vähentäminen on turhaa ja että vain ruuan sisällöllä on merkitystä, ja sinä taas siinä vaahtoat, että vähemmän pitäisi älytä syödä. Jotain rajaa tuohon mihinkään tietoon perustumattomaan pätemiseen nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kymmeniä vuosia on pysynyt terveenä ja hoikkana ruokavaliollaan, niin mikähän vika siihen yhtäkkiä tulee, kun täyttää 55 vuotta? Ei vissiin ole sitten mitenkään mahdollista, että aineenvaihdunta muuttuu ikääntyessä?
Eikös silloin ole tarvetta muuttaa syömisen laatua, ettei liikakiloja tule?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin vaihdevuosi-ikäisenä itsekin ensin ajattelin. Kiloja tuli koko ajan lisää, vaikka pihisteli syömisen kanssa ja näki välillä nälkääkin. Silti en laihtunut, vaan painoa tuli tosiaan lisää koko ajan. Sitten muista terveydellisistä syistä johtuen pistin ruokavalioni kokonaan uusiksi ja kas kummaa, paino on pudonnut jo viisi kiloa ilman yritystä laihduttaa! Jätin sokeria sisältävät herkut ja leivän pois, aloin syödä lounaalla ja päivällisellä terveellistä ruokaa, kasviksia, kalaa ja kanaa(ennen korvasin toisen aterian yleensä voileivillä, karjalanpiirakoilla tai makeutetuilla jugurteilla). Minua siis lihotti sokeri eikä vaihdevuodet, kuten olin luullut.
Ap jos sua yhtään motivoi niin mulla oli sama tilanne alunperin. No nyt painankin jo 135kg ja voin kertoa että ihan normaali arjessa toimiminen on äärettömän kivuliasta ja raskasta. Osaltaan näin rajuun painonnousuun vaikutti myös vakava sairastuminen, mutta ken tietää oliko huonoilla elintavoilla siihenkin vaikutusta. Älä ap päästä itsellesi käymään näin, ansaitset parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös silloin ole tarvetta muuttaa syömisen laatua, ettei liikakiloja tule?
Laadussa ei ole mitään vikaa. Eli määrää on pienennettävä, eikö?
Kannattaa panostaa hyvään, ravitsevaan terveelliseen ruokaan. Suunnittele vaikka viikon ruoat etukäteen, jotain ihan yksinkertaista. Teet kahtena päivänä viikosta kaikki ruoat, niin ei tarvitse joka päivä kokata. Älä osta mitään herkkuja kotiin kaappeihin,ei mitään vierasvaraakaan. Jos ostat suklaata, osta joku pätkis tms pieni patukka. Syö säännöllisesti ja tarpeeksi oikeaa ruokaa älä napostele. Jos syöt leipää, kiinnitä huomiota mitä laitat sen päälle ja tietysti määrään. Meetvurstit ja juustonkin voi korvata hummuksella, avokadolla ja vihanneksilla.
Liikunta auttaa siinä mielessä, että silloin ei istuta sohvassa ja syödä suklaata.
Kyse on siis ennen kaikkea valinnoista ja elämäntavasta. Pienen lapsen kanssa jää varmasti omat jumpat ja lenkit vähemmälle, MUTTA pienen lapsen kanssa on helppo olla liikkeessä. Askelmittari käyttöön ja huolehdi siitä, että lepäät ja nukut hyvin.
Tietysti ruokavalinnat on tärkeä juttu! Jos haluat tarjota lapsellesi kasvuun hyvät eväät, niin ne samat valinnat ovat hyviä myös sinulle. Paljon kasviksia, hyvälaatuista proteiinia (kalaa, kanaa, kananmunia), hyviä rasvoja (pähkinät, siemenet) ja täysjyväviljaa. Sokerit ja herkut vain juhlahetkiin ja karkkipäiviin.
Olen samaa mieltä, että tee nyt jotain, eikä sitten kun on jo 25kg ylimääräistä. Itse muistan huomanneeni oman lihomiseni jo siinä 5-8 kg:n kohdalla, mutta silti annoin sen jatkua 25 kiloon asti. Kilot tulivat niin hitaasti, että siihen tottui ja ajattelin vaan että en nyt niin paljon isompi ole, oli kiirettä elämässä jne tekosyitä.
No, nyt suuskuun alusta olen laihduttanut ja vaaka näyttää 8kg vähemmän, mutta ikäväkseni huomasin että putoaminen on hidastunut ja viimeksi punnitessa päälle kuukaudessa oli lähtenyt vain 1 kilo. Tuntuu olevan vielä tosi kaukana tavoite (20kg) jos tämä jatkuu näin hitaana. Voi MIKSI päästin itseni lihomaan???
Ja siis laihduttanut olen karppauksella. Normaali ruokavalio, joka sallii vähäisenkin sokerin tai hiilarit, ei toimi, koska ratkean sillä helpommin herkkuihin.
Miksi kaksi alapeukkua? En ymmärrä!! Voitteko perustella?
Olin viiskybäseksi tiimalasivartalo ja vaihdevuodet toivat ns. äijävatsan : ( Ja hoikka - normaalipainoinen koko muun elämäni raskausaikoja lukuunottamatta.
Hormoniläski ei lähde helpolla. Vuosia sitten laihduin 5-6 kg kun olin 3 kk karkkilakossa (söin joka päivä). Nyt olin 4 kk karkkilakossa - noh - paino ei noussut...
Lääkärini sanoi, että 30 prossaa pitää pienentää määriä, jos meinaa tiputtaa painoa vaihdevuosien aikana. Eli tuo 1200 kc on ilmeisesti ihan ok tavoite. Aloitan tuon uuden vuoden jälkeen. Ja pyrin noudattamaan sitä mahdollisuuksien mukaan.