Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vasenkätisyys

Vierailija
29.12.2018 |

Oletteko te tai ovatko lapsenne vasenkätisiä? Milloin olette olleet koulussa ja miten tämä siellä huomioitiin? Kulkeeko vasenkätisyys teillä suvussa?

Esikoisemme (4v.) on vasenkätinen ja ilmeisesti miehen puolelta tulee, koska kaikki meidän suvusta minä mukaanlukien ovat oikeakätisiä. En ole ennen lastani osannut ajatellakaan, miten potentiaalisesti hankala maailma voi aluksi olla kun kaikki tehdään ns. väärinpäin! Olisinkin kiinnostunut kuulemaan teidän koulumuistojanne ja siitä, miten tuitte lastanne hänen vasenkätisyytensä kanssa. :)

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni suvussa on vasenkätisyyttä tai molempikätisyyttä (myös mieheni käyttää molempia käsiä monipuolisemmin kuin minä, joka olen selkeästi oikeakätinen). Lapsemme on molempikätinen. Oli koulussa lahjakas ja käyttää saksia oikeakätisesti, mutta kirjoittaa vasemmalla. On taiteellisessa ammatissa. Hän käyttää molempia käsiään, mutta aikuisena eri asioiden tekemiseen, lapsena molemmat kädet tekivät samoja asioita (kuten piirtäminen). Käsityöt sujuivat ja puikot ja virkkuukoukut toimivat ongelmitta oikeakätisesti.

Vierailija
22/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasurina suurimmat murheet elämässä ovat olleet lyijykynällä kirjoittaessa tekstin ja käden sottaantuminen ja se, että laitan aina vaatteet väärin päin henkariin. :D Ensimmäisestä ei ole juuri ollut haittaa sitten kouluaikojen, mutta nuo väärin päin menevät vaatteet meinaa välillä ärsyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vasenkätinen ja vanha.

Vasenkätisyys ei ole mikään sairaus. Ja piste.

Silloin ennen vanhaa minulla oli niin ihana opettaja, joka sanoi, että tämä lapsi saa olla vasenkätinen ja se parasta mitä minulle on tapahtunut.

Olen itse löytänyt oman tieni vasenkätisenä. Kahvikupit voisivat olla vasenkätisiä ja jääkaapin ovi.

Joo käsityöt sujuu niin kuin ne opitaan tai jo lapsi pystyy soveltamaan asioita. Sakset on tavalliset, mutta veitsi on vasemmassa, minua se ei pelota, mutta muita kyllä. Ehkä se näyttää pelottavalta.

Rusettien solmimiset opitaan omalla tavalla ja jälki on ihan samanlainen.

Antakaa lastenne seurata edestä katsoen uuden oppimista, hän kyllä osaa itse.

Vierailija
24/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50plus vasuri ja veikkaan, että vasureiden maailma koulussa on aivan toisenlainen kuin 70-luvulla.

Kun minua kiusannut opettaja kuoli, en surrut. Siis ivasi vasuriani.

Kirjoitin vielä mustekynällä (oikea mustekynä) ekalla ja tokalla. Vasurithan veti tekstin sutuksi - paitsi minä . Onnekseni olin hyvä koulussa, joten ei haitannut. Äiti opetti peilin kautta virkkaamaan.

Ole huoleti - me vasurit olemme spessuja ja luovia 👍😉

Vierailija
25/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 50plus vasuri ja veikkaan, että vasureiden maailma koulussa on aivan toisenlainen kuin 70-luvulla.

Kun minua kiusannut opettaja kuoli, en surrut. Siis ivasi vasuriani.

Kirjoitin vielä mustekynällä (oikea mustekynä) ekalla ja tokalla. Vasurithan veti tekstin sutuksi - paitsi minä . Onnekseni olin hyvä koulussa, joten ei haitannut. Äiti opetti peilin kautta virkkaamaan.

Ole huoleti - me vasurit olemme spessuja ja luovia 👍😉

Suvussa monta vasuria, jotka pakotettiin oikeakätisiksi joskus 1940-50-luvuilla

Vierailija
26/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se mitenkään periydy?

Vierailija
27/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikan presidenteissä on liian paljon vasenkätisiä. Varmaan sattumaa.

Vierailija
28/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista, että koulussa olisi ollut ongelmia neulomisen tai virkkaamisen opettelun suhteen. Muuten vain en oppinut niitä, en koe että johtuisi kätisyydestäni :D Pienessä kyläkoulussa olin, pesäpalloon löytyi vasurin räpylä vaan sählyssä tai jääkiekossa ei meinannut vasurille mailaa löytyä. Pakko oli opetella väärän puolen mailalla mut osaspahan käyttää mailaa kun sai viimein käteen rightin mailan :D

Sakset on aina olleet oikeakätisten ja niitä oon käyttänyt vasurilla. Ainut ongelma on kirjoittaminen kun tuhrii tekstin kädellään.

Musta tuntuu, että oikeakätiset vain luulevat elämän vasureilla olevan hirvittävän vaikeaa. Loppujen lopuksi vasuria itseään ei niinkään haittaa, vaan itse on tottunut käyttämään oikeakätisille tehtyjä tuotteita (kuten niitä saksia) vasurilla.

Vierailija
29/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen molempikätinen, mutta kirjoitan vasemmalla, mistä johtuen minua yleensä pidetään vasenkätisenä. Osaan kirjoittaa kyllä oikeallakin lähes yhtä hyvin, mutta jostain syystä olen lapsesta asti vaan mieluummin kirjoittanut vasemmalla, tosin esim. värittäessä vaihtelin käsiä jos toinen väsyi :D Muut asiat, kuten leikkaamisen, urheiluun liittyvät asiat, soitinten soittamisen jne teen paremmin oikealla.

Koulussa tästä oli haittaa, koska en esimerkiksi ala-asteella oppinut kunnolla kutomaan koska se yritettiin opettaa luonnollisesti vasenkätisesti, sama pallopelien ja muiden vastaavien asioiden kanssa, jotka opetettiin eri tavalla kätisyydestä riippuen. Yläasteella jo hoksasin itse että teen suurimman osan asioista paremmin oikealla, ja ongelma korjaantui.

Vanhemmistani kumpikin ovat oikeakätisiä, mutta osaavat käyttää myös vasenta hyvin. Isovanhemmistani en tiedä, koska siihen aikaanhan pakotettiin kirjoittamaan oikealla kätisyydestä huolimatta. Myös serkkuni ovat kaikki oikeakätisiä. En tiedä miksi minä sitten olen päättänyt alkaa kirjoittamaan vasemmalla :D

Vierailija
30/32 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

29 jatkaa vielä kun tuli muita viestejä lukiessa mieleen, että vasemmalla kirjoittaessa, etenkin lyijykynällä, teksti hieman suttaantuu toisinaan sekä pikkurillin- ja kämmensivu värjäytyvät. Mutta en ole kokenut tätä miksikään suureksi ongelmaksi, eikä se ole vaikuttanut selvän saamista teksteistäni. Olen havainnut että lyijytäytekynä aiheuttaa vähemmän tuota suttua, kuin perinteinen puulyijykynä. Tosin tuokin ongelma taitaa olla poistumassa pikkuhiljaa, kun siirrytään yhä enemmän sähköiseen opiskeluun ja muutenkin sähköiseen viestintään.

Vierailija
31/32 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on vasenkätinen ja opettaja yritti pakottaa 50-luvulla oikeakätiseksi. Loppui siihen kun Isoäitini meni antamaan asiasta palautetta suorasukaiseen tyyliinsä. Veli on vasenkätinen myös, ainoa missä asiaan koskaan olen kiinnittänyt huomiota oli että ruokapöydässä kyynärpäät tahtoivat kolista yhteen. Istumajärjestyksen muutos korjasi sen.

Vierailija
32/32 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti onn vasenkätine ja se piiirtää esim tollasen 3 ulotteiiseeen maalauksen tosi nopeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi