Voisiko naisten keskinäisen ulkonäköarvostelun jo lopettaa? Tyttärellä syömishäiriö.
Mitä enemmän olen tutustunut sekä oman tyttäreni että hänen kohtalotovereiden syömishäiriöproblematiikkaan sekä nykyiseen pinnallisuuteen, sitä enemmän huomaan että juurisyy on naisten keskinäisessä ulkonäköarvostelussa. Mikä siinä ulkonäössä on niin ihmeellistä että siihen pitää aina kiinnittää huomiota??
Mitä ihmettä sille voisi tehdä? Ja onko muita syömishäiriöisen lapsen voimattomia vanhempia?
Sori purkaus
Kommentit (64)
Minua taas haukkuivat vain pojat. Mutta sitä materiaalia millainen on kaunis nainen tuputetaan vähän joka puolelta, melkein huomaamattakin. Teinitytöille tarkoitetut julkaisut erityisesti ovat sitä täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Äitien olisi myös syytä olla tyytyväisiä itseensä ja omaan painoonsa, eikä kommentoida omia/ystäviensä liikakiloja ja jatkuvia dieettejä.
Mikäli oma paino on ongelma, pystyy laihdutuksen hoitamaan ihan privaatisti tekemättä siitä koko perheen showta.
Totta. Kun lapsena sanoin äitiä kauniiksi, hän vain vähätteli asiaa tai kielsi sen. Kun itse näyttää hyvin paljon äidiltään, joka antaa lapsensa ymmärtää että pitää itseään ja ulkonäköään vähättelyn arvoisena, millaisen kuvan se antaakaan lapselle.
Minkä painoinen oli ennen syömishäiriötä? Ei kannata syöttää lasta lihavaksi, koska laihdutus voi lähteä yli.
Äh, ei varmasti ole pelkästään naisten "syytä", poimin vaan mielestäni merkittävimmän (?) asian josta ei seuraa paljoa hyvää. Enkä edes tarkoita pelkkää kritiikkiä vaan myös positiivista kommentointia. Teinitytöillä (ja varmaan myös vanhemmilla naisilla) merkittävä osa kommentoinnista keskittyy myös siihen että "näytätpä hyvältä" tms. Eli siis kommentit muille keskittyy ulkonäköön. Varsinkin monilla nuorilla naisilla tuntuu ettei muuta olekaan.
Ja voi olla että nyt vaan turhauttaa niin paljon kun tuntuu ettei voi asialle enää mitään. Tytär on jo syvällä, tietysti anoreksia/bulimia on muutakin kuin ihan sitä ulkonäköä mitä peilistä näkyy, mutta keskustelu pyörii puhtaasti sen ympärillä miltä näyttää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Naisten välinen kilpailu.
Meillä tytär sairastui myös lukion aloitettuaan. Yllätys yllätys kaveripiirissä on kaksi muutakin ja lisäksi useita jotka kärsivät ahdistuksesta.
Itse opiskeluterveydenhuollossa työskennelleensä tiedän faktana, että syömishäiriöoireilu ja ahdistuneisuus on lisääntyneet. Ei ole kyse siitä, että nuoret olisivat "huonompaa tekoa" ja mielenterveydeltään lähtökohtaisesti heikkoja. Paineet on valtavat.
Vinkkinä tukinet.net sivustolla on ainakin ollut syömishäiriöliiton SYLI-chat joka torstai syksyn ajan. En tiedä jatkosta? Voi osallistua nimimerkillä, lapsi tai vanhempi, kysellä ja jakaa tuntoja. Sekä sairastuneet, toipuneet, perheenjäsenet että vertaisohjaajat voivat kohdata.
Olen pahoillani tyttäresi puolesta, kiitos vinkistä. Olen jo yhdessä vertaistukiryhmässä ja muutenkin tuen piirissä.
Ap
Voimia, ap! Helppoa tietä ei ole edessä. Pidä huoli itsestäsi niin jaksat olla tyttären tukena.
Minkälaista mallia ap olet itse kotona näyttänyt?
Oletko koko ajan dietillä, lasket kaloreita ja voivottelet kilojasi?
Oletko onnellinen ja tyytyväinen ihmisenä?
Alistutko parisuhteessasi?
Vaaditko lapsiltasi koko ajan parempia suorituksia?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne ulkonäköpaineet on ihan sen toisen sukupuolen asettamia. Vasta viimeaikoina, on alkanut näkymään julkisuudessa ylipainoisia naisia, jotka ovat menestyneet painostaan huolimatta. Adele, muita ei tule mieleen. Miesten hallitsemassa viihdemaailmassa ei näitä pahemmin ole, esim. ei niin viehättävä nainen suuren budjetin leffan päätähtenä? Näistä nuoret tytöt sitten ammentavat minäkuvaansa.
Ongelman ratkaisu ei ainakaan löydy naisten syyllistämisestä, kuten aloitusviestissä.
Höpö höpö, suuren budjetin leffan päätähdet ovat viehättäviä aina, sekä miehissä että naisissa. Ja kyllä esim melissa mccarthy on top 10 tienaava näyttelijä. Eipä näy ylipainoisia miehiä top 10 miesnäyttelijöissä.
Enpä usko et on naisissa vikaa. Enemmän miehistä tullu ne syömishäiriöt.
Esim jopa hoikkana mua on moni mies SELKEESTI rumemman näkönen (ulkosesti sekä sisäsesti) yrittäny esim. kontrolloida syömistä, haukkunu lehmäks koska on naisellinen vartalonmalli eli tiimalasi, yrittäny tehä mustasukkaseks/kateelliseks esim haukkumalla jotain ruumiinosaa vaikka se ois täydellinen, verrannu vaikka joihinki huippumalleihin ja kertonu mikä mus on pielessä vaikka oisin kuulunu ehk maailman 2 % kauneimpaan väestöön. :''DD
et ei ihmekkää jos jotkut sairastuu syömishäiriöihin...... Ja noi on nimenomaan ollu miehiä. Naiset on ollu ystävällisempiä mua kohtaan ja useet kehunukki. :D enemmän kyl vikaa miehissä, ku naisissa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kyse ole monimutkaisemmasta asiasta. Helpompaa tietysti löytää syntipukki.
Tätä mieltä olen minäkin. Itse laihduin alle 50-kiloiseksi, koska todella vaikeassa elämäntilanteessa syöminen oli ainoa asia mitä pystyin kontrolloimaan. Yksinkertainen selitys olisi ollut että yritin laihduttaa saadakseni hyväksyntää. Se vain ei ollut totta.
Tekee todella häijyä lukea aloittajan kirjoitavan oman tyttärensä ja tämän ystävien elämän olevan pinnallista. Julmasti sanottu. Noin ei saisi ajatella kenestäkään.
Naisten ulkonäön arvostelu taas on niin vahvasti koko kulttuuriin sidottu juttu, että on typerää asettaa vain naiset vastuuseen asiasta. Siihen syyllistyvät miehet ja naiset, tytöt ja pojat sekä vanhukset. Ilkeimmät arvostelut nykynaisten lihavuudesta olen kuullut 8-kymppiseltä vaariltani.
Vierailija kirjoitti:
Minua taas haukkuivat vain pojat. Mutta sitä materiaalia millainen on kaunis nainen tuputetaan vähän joka puolelta, melkein huomaamattakin. Teinitytöille tarkoitetut julkaisut erityisesti ovat sitä täynnä.
Ja tähän kun lisätään vielä se että nämä naisten kuvat ei ole enää nykyään aitoa nähnytkään. Ennen nykyisiä älylaitteita kaikki olivat sentään samalla viivalla niissä kuvissa joita normaaleilla kameroilla sai otettua, nyt vertaillaan huomaamattaan itseään aivan epätodellisiin, muokattuihin otoksiin, vaikka todellisuudessa nekin kuvien tyypit ovat useinmiten ihan tavallisen näköisiä kaikkien filttereiden takana, tämä on omiaan vääristämään nuorten minäkuvaa
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista mallia ap olet itse kotona näyttänyt?
Oletko koko ajan dietillä, lasket kaloreita ja voivottelet kilojasi?
Oletko onnellinen ja tyytyväinen ihmisenä?
Alistutko parisuhteessasi?
Vaaditko lapsiltasi koko ajan parempia suorituksia?
Olen varmasti sortunut myös kehumaan tyttären ulkonäköä. Mutta en ole dieetillä ollut miesmuistiin. Olen yh-äiti, eli alistumisesta ei voi puhua. En tosiaan ole vaativa, mutta ihan varmasti vaativuus vanhemmilta on yksi syy syömishäiriöihin, sekä kalorilaskenta. Olen miettinyt miten itse olen ollut vaikuttamassa sairauden syntyyn, en löydä selvää linkkiä mutta varmasti niitä on.
Tästäkin huolimatta, minua ylipäätään ärsyttää jatkuva naisten keskinäinen ulkonäkökeskeisyys. Oli paikka mikä tahansa niin siitä aina puhutaan. Hyvässä ja pahassa. Eihän se nyt voi olla vaikuttamatta siihen minkä varaan minäkuva rakentuu
Ap
Naiset itse haluaa kilpailla ulkonäöstä ja saada eniten huomiota.
Ihan hyvin voi keskittyä johonkin muuhunkin jos ei kiinnosta tai pää kestä.
Tyttölapsille juurrutetaan taaperoiästä lähtien että heidän meriittinsä on ulkonäkö. Tytöille ostetaan määrällisesti enemmän vaatteita, niiden ulkonäkö on olennaisempaa (vrt. pojilla käytännöllisyys), tyttöjä kehutaan enemmän ulkoisesta olemuksesta, hiuksia näprätään nätisti... ja ketkä tätä tekee? Ensisijaisesti naiset.
Aina puhutaan naisten ulkonäköpaineista mutta ei ikinä puhuta mistä ne paineet johtuu. Toiset naiset ja tytöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kyse ole monimutkaisemmasta asiasta. Helpompaa tietysti löytää syntipukki.
Tätä mieltä olen minäkin. Itse laihduin alle 50-kiloiseksi, koska todella vaikeassa elämäntilanteessa syöminen oli ainoa asia mitä pystyin kontrolloimaan. Yksinkertainen selitys olisi ollut että yritin laihduttaa saadakseni hyväksyntää. Se vain ei ollut totta.
Tekee todella häijyä lukea aloittajan kirjoitavan oman tyttärensä ja tämän ystävien elämän olevan pinnallista. Julmasti sanottu. Noin ei saisi ajatella kenestäkään.
Naisten ulkonäön arvostelu taas on niin vahvasti koko kulttuuriin sidottu juttu, että on typerää asettaa vain naiset vastuuseen asiasta. Siihen syyllistyvät miehet ja naiset, tytöt ja pojat sekä vanhukset. Ilkeimmät arvostelut nykynaisten lihavuudesta olen kuullut 8-kymppiseltä vaariltani.
Hmm, nyt käsitit väärin. En ensinnäkään aseta ”vain” naisia vastuuseen. Halusin nostaa kuitenkin senkin esille. Enkä tosiaan puhu arvostelemisesta vaan ihan ylipäätään ulkonäöstä puhumisesta (teen sitä ihan liikaa itsekin). Ja vielä, olen ylpeä tyttärestäni ja hänen elämänsä ei ole vain pinnallista, on upeaa nähdä myös sitä maailman pelastamisen tematiikkaa ja syvällistä pohdintaa. Tämä oli minulta varmaan liiankin kova purkaus kun turhauttaa.
MUTTA, en voi olla huomaamatta että ulkonäkökeskeisyys myös naisten kesken ei VOI olla vaikuttamatta asiaan.
Kaikista hauskin uusi trendi on vahvojen, vapaiden ja itsenäisten naisten instagram-hehkutukset siitä miten "feikkiä some on". Te itse laitatte sinne someen niitä kuvia ja päivityksiä ja sitten itkette ringissä miten feikin maailman te olette itse luoneet. Ei ne kuvat ja päivitykset sinne itsestään tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ei purematta niellä.
Kunhan haluat saada miehet taas syntipukeiksi. Ja etenkin muka vanhukset.
Vanhat miehet 99% tykkää muutenkin pyöreistä naisista jos ne vielä naisille ihan mahdottomasti ajatuksia uhraa ylipäätään.
Höpö höpö se mitään kulttuurin syytä ole.
Kauneus houkuttelee lisääntymiskumppaneita ihmisellä siinä missä muillakin elukoilla. Siksi sillä on varsin keskeinen osa elämässämme.
No mistäs se keskinäisen arvostelun tarve kumpuaa? Ei siitä voida vain syyttää niitä arvostelijoita.