Onko kellään rasvamaksa? Miten olet hoitanut sen kuntoon ja missä ajassa?
Mä kuulin syksyllä että mulla on.
Oon miettinyt miten sen hoitaisin.
Alkoholia en juo ja ruokavalion kanssa oon tarkka.. kauankohan menee että saan maksan kuntoon?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ylipainoa, en harrasta aktiiviurheilijan tavoin, mutta liikun säännöllisesti eli noin tunnin reipasta kävelyä koiran kanssa. Lisäksi käyn salilla polkemaan kuntopyörää ja hyötyliikun ja uin. En todella ole paskassa kunnossa.
Sairaalan päädyin suolisto-ongelmien ja virtsavaivojen yhteydessä. Löytyi vilja-allergia ja munuaiskiviä, samassa tt- kuvassa näkyi rasvoittunut maksa..
että näin
Ap
Ehkä sulla on sukurasite. Onko sukulaisiasi kuollut maksasyöpään tai kirroosiin?
Kerro ihmeessä lisää ystäväsi elämäntavoista yms
Vierailija kirjoitti:
Hei. Itselläni ei ole rasvamaksaa, mutta olen tällaisten potilaiden kanssa tekemisissä..
Karkeasti arvioisin, että siihen menee 5-12 kuukautta jos olet normaalipainoinen tai lievästi ylipainoinen. Riippuu siitä, miten nopeasti pystyy muuttamaan elintapasi. Jos olet kovin ylipainoinen, niin kyllä siihen menee yli vuosi.
Kiitos oikeasti näistä ☺️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ole koskaan saanut mitään ohjeita tämän hoitamiseksi, ei edes ole ilmoitettu että tämä on joskus todettu. En siis ole pitänyt mitenkään vakavana sairautena tai sairautena ylipäätään vaan tosiasiana, koska olen ylipainoinen. Eikö se ole jokaisella ylipainoisella? Maksa-arvot kuitenkin ihan normaalit tai vain aavistuksen koholla. Eikä mitään oireita tästä.
– Rasvamaksa voi aiheuttaa maksatulehduksen, sidekudoksen kertymisen maksaan ja jopa maksakirroosin ja maksasyövän
Maltillinen painonpudotus on rasvamaksan parasta hoitoa. Liikunta, sekä kestävyys- että voimaharjoittelu, vähentää maksan rasvoittumista yksinäänkin. Ruokavaliosta on syytä karsia ylimääräiset hiilihydraatit ja jättää karkit ja sokeriset limut kaupan hyllylle. Tyydyttyneet rasvat eli voi, kovat juustot ja kookosrasva kannattaa unohtaa.
Tiesithän, että myös fruktoosilla makeutetut juomat voivat myös lisätä maksan rasvoittumista. Yksinkertaisesti tärkeintä on vähentää päivän aikana saatavien kalorien määrää. Ihmedieetit eivät ratkaise rasvamaksaakaan. Jos kyseessä on alkoholin käyttöön liittyvä rasvamaksa, on alkoholin käyttö lopetettava.
Maksan rasvoittuminen ei yleensä aiheuta oireita ennen kuin maksan toiminta on jo heikentynyt.
– Rasvamaksaan ei ole varsinaista lääkehoitoa. Elintapamuutosten lisäksi mahdollisten muiden sairauksien, kuten esimerkiksi diabeteksen ja rasva-aineenvaihdunnan häiriöiden hyvä hoito on tärkeää
Näin vältät rasvamaksaa:
– Lisää arkeen liikuntaa, kestävyys- tai voimaharjoittelua
– Pudota painoa
– Vältä tyydyttyneitä rasvoja kuten voita ja kookosrasvaa
– Vähennä fruktoosilla makeutettujen juomien litkimistä
– Jätä karkit kauppaan
– Unohda ihmedieetit
Tyydyttyneet rasvat eivät aiheuta rasvamaksaa, vaan alkoholi ja fruktoosi. Normaalissa sokerissakin puolet on fruktoosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole ylipainoa, en harrasta aktiiviurheilijan tavoin, mutta liikun säännöllisesti eli noin tunnin reipasta kävelyä koiran kanssa. Lisäksi käyn salilla polkemaan kuntopyörää ja hyötyliikun ja uin. En todella ole paskassa kunnossa.
Sairaalan päädyin suolisto-ongelmien ja virtsavaivojen yhteydessä. Löytyi vilja-allergia ja munuaiskiviä, samassa tt- kuvassa näkyi rasvoittunut maksa..
että näin
ApEhkä sulla on sukurasite. Onko sukulaisiasi kuollut maksasyöpään tai kirroosiin?[/
Ei ole kuollut. Päinvastoin sukuni on pitkäikäisiä kaikki.
Isovanhempani kuolleet 97 - vuotiaina ja toisen puolen isovanhemmat 86-v.
Isoisoisä tapaturmaisesti maatilalla 95-vuotiaana.
Isäni sisaruksista, joita kahdeksan ei kukaan ole sairastunut tai kuollut..
ei tää ainakaan suvussa mene, luulen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hei. Itselläni ei ole rasvamaksaa, mutta olen tällaisten potilaiden kanssa tekemisissä..
Karkeasti arvioisin, että siihen menee 5-12 kuukautta jos olet normaalipainoinen tai lievästi ylipainoinen. Riippuu siitä, miten nopeasti pystyy muuttamaan elintapasi. Jos olet kovin ylipainoinen, niin kyllä siihen menee yli vuosi.
Miten normaalipainoisella voi olla rasvamaksa?
Geneettistä tuo kaiketi on, mutta vakava tila silti. Yllä on tullut hyviä vinkkejä tilan hallitsemiseen ja parantamiseen. Teet oikein ap kun katsot tilannetta ja haet vinkkejä elämäntapamuutoksiin vaikkei lääkäri vielä nessuja jakelisikaan ;) Pikku muutokset on helpompi tehdä nuorena ja terveenä kuin elämäntaparemppa vanhana kun joku jo mättää. Tsemppiä ja hyvää vointia! :)
Heikko maksan kunto on vaarallista. Jos maksa pettää jostain sivusyystäkin, voi se johtaa äkkiä pahaan lopputulokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ole koskaan saanut mitään ohjeita tämän hoitamiseksi, ei edes ole ilmoitettu että tämä on joskus todettu. En siis ole pitänyt mitenkään vakavana sairautena tai sairautena ylipäätään vaan tosiasiana, koska olen ylipainoinen. Eikö se ole jokaisella ylipainoisella? Maksa-arvot kuitenkin ihan normaalit tai vain aavistuksen koholla. Eikä mitään oireita tästä.
– Rasvamaksa voi aiheuttaa maksatulehduksen, sidekudoksen kertymisen maksaan ja jopa maksakirroosin ja maksasyövän
Maltillinen painonpudotus on rasvamaksan parasta hoitoa. Liikunta, sekä kestävyys- että voimaharjoittelu, vähentää maksan rasvoittumista yksinäänkin. Ruokavaliosta on syytä karsia ylimääräiset hiilihydraatit ja jättää karkit ja sokeriset limut kaupan hyllylle. Tyydyttyneet rasvat eli voi, kovat juustot ja kookosrasva kannattaa unohtaa.
Tiesithän, että myös fruktoosilla makeutetut juomat voivat myös lisätä maksan rasvoittumista. Yksinkertaisesti tärkeintä on vähentää päivän aikana saatavien kalorien määrää. Ihmedieetit eivät ratkaise rasvamaksaakaan. Jos kyseessä on alkoholin käyttöön liittyvä rasvamaksa, on alkoholin käyttö lopetettava.
Maksan rasvoittuminen ei yleensä aiheuta oireita ennen kuin maksan toiminta on jo heikentynyt.
– Rasvamaksaan ei ole varsinaista lääkehoitoa. Elintapamuutosten lisäksi mahdollisten muiden sairauksien, kuten esimerkiksi diabeteksen ja rasva-aineenvaihdunnan häiriöiden hyvä hoito on tärkeää
Näin vältät rasvamaksaa:
– Pudota painoa
– Jätä karkit kauppaan
– Unohda ihmedieetitTyydyttyneet rasvat eivät aiheuta rasvamaksaa, vaan alkoholi ja fruktoosi. Normaalissa sokerissakin puolet on fruktoosia.
Kyllä ainakin minulle oli ohjeissa kirjoitettu että kannattaa välttää eläinproteiinia. Siinähän sitä tyydyttynyttä rasvaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
että näin
ApEhkä sulla on sukurasite. Onko sukulaisiasi kuollut maksasyöpään tai kirroosiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karkeasti arvioisin, että siihen menee 5-12 kuukautta jos olet normaalipainoinen tai lievästi ylipainoinen. Riippuu siitä, miten nopeasti pystyy muuttamaan elintapasi. Jos olet kovin ylipainoinen, niin kyllä siihen menee yli vuosi.Miten normaalipainoisella voi olla rasvamaksa?
Huono tuuri geenilotossa.
10%:ia rasvamaksoista on normaalipainoisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin vältät rasvamaksaa:
– Pudota painoa
– Jätä karkit kauppaan
– Unohda ihmedieetitTyydyttyneet rasvat eivät aiheuta rasvamaksaa, vaan alkoholi ja fruktoosi. Normaalissa sokerissakin puolet on fruktoosia.
Kyllä ainakin minulle oli ohjeissa kirjoitettu että kannattaa välttää eläinproteiinia. Siinähän sitä tyydyttynyttä rasvaa on.
Ei ole. Sian rasvasta 2/3 on tyydyttymätöntä. Oliiviöljyssä on tyydyttynyttä rasvaa aikalailla samanverran kuin sianrasvassa.
Pitäisi kellojen kilkattaa päässä, kun jo pikkulapsillakin on rasvamaksa. Kaikki nykyruoka on rasvatonta tai vähärasvaista ja voin kulutus on romahtanut. Tyydyttynyttä rasvaa saadaan vähemmän kuin aiemmin ja silti nykylapsilla on rasvamaksa ja diabetes. Geenit eivät näin nopeasti muutu eli syy on syödyssä ruuassa. Siinä terveelliseksi väitetyssä vähärasvaisessa, joka sallii 10% päivän kaloreista puhtaasta sokerista.
Kyllä ihmiset kuolee vihoviimeisenä johonkin rasvamaksaan. Joka on suunnilleen puolella Suomen väestöstä oli lihava tai ei.
Joo en varmaan ollut vahvoilla geenilotossa maksan suhteen, mutta ulkonäöllisesti kyllä.
Kaikkea ei näemmä voi saada. Onneksi elintapojaan voi muuttaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut rasvamaksa viimeiset 15 vuotta, enkä ole tehnyt enkä aio tehdä asialle mitään. Tykkään liikaa mässäilystä ja juopottelusta, eli valitsen tietoisesti kuoleman näihin elämäntapoihini ennen kuin ankean terveyselämän vähän pidempänä.
Ja kuinka vanha olet? Ja mitä pidät todennäköisenä elinikänä itsellesi? Eli monta vuotta jäljellä?
Olen 44. Pidän todennäköisenä että elän vielä noin 10 vuotta. Sitten kun alkaa olo olemaan heikko kiihdytän lopun tulemasta alkoholisoitumalla täyspäiväisesti. Nythän ihan vielä käyn töissä. Olossa ei huomaa vielä juuri mitään vaikka maksa-arvot kauan olleet päin peetä. Ainoa oire kutina ja ihon raapiminen rikki ympäri kroppaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karkeasti arvioisin, että siihen menee 5-12 kuukautta jos olet normaalipainoinen tai lievästi ylipainoinen. Riippuu siitä, miten nopeasti pystyy muuttamaan elintapasi. Jos olet kovin ylipainoinen, niin kyllä siihen menee yli vuosi.Miten normaalipainoisella voi olla rasvamaksa?
Huono tuuri geenilotossa.
10%:ia rasvamaksoista on normaalipainoisilla.
No ei kai se sen perusteella rasvoitu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut rasvamaksa viimeiset 15 vuotta, enkä ole tehnyt enkä aio tehdä asialle mitään. Tykkään liikaa mässäilystä ja juopottelusta, eli valitsen tietoisesti kuoleman näihin elämäntapoihini ennen kuin ankean terveyselämän vähän pidempänä.
Ja kuinka vanha olet? Ja mitä pidät todennäköisenä elinikänä itsellesi? Eli monta vuotta jäljellä?
Olen 44. Pidän todennäköisenä että elän vielä noin 10 vuotta. Sitten kun alkaa olo olemaan heikko kiihdytän lopun tulemasta alkoholisoitumalla täyspäiväisesti. Nythän ihan vielä käyn töissä. Olossa ei huomaa vielä juuri mitään vaikka maksa-arvot kauan olleet päin peetä. Ainoa oire kutina ja ihon raapiminen rikki ympäri kroppaa.
No hyi hitto !
Vierailija kirjoitti:
Se on jo monella suomalaisella, lapsista lähtien.
Kerro vähän tarkemmin. Miten lapsella voi olla rasvamaksa? Eikö se kuitenkin vaadi pitkää vaikutusta sen aiheuttajalle?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihmiset kuolee vihoviimeisenä johonkin rasvamaksaan. Joka on suunnilleen puolella Suomen väestöstä oli lihava tai ei.
Kyllä siihen kuolee ihan oikeasti jos maksa pettää.
Glukoosifruktoosisiirappi.
Kuhina irtokarkkihyllyllä ja valtavan kokoiset limsapullot.
Ystäväni kuoli muutama vuosi sitten 41-vuotiaana, kuolinsyy; luonnollinen tautikuolema, maksan runsas rasvarappeutuminen. Hänenkään elintavoissa ei ollut hurraamista.
Eli ihan kevyesti en ottaisi, jos itselläni todettaisiin rasvamaksa.