Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuinen tytär uhkaa katkaista välit jos en lopeta juomista :(

Vierailija
28.12.2018 |

Olen 50- vuotias nainen ja minulla on neljä lasta, kolme jo täysi-ikäistä ja yksi alaikäinen. Kaksi nuorinta (12 ja 18v) asuvat vielä kotona. Vanhin tytär on 23v.

Minulla on ollut jonkinlaista liiallista juomista melkein 10 vuoden ajan. En ole työelämässä vaan sairaseläkkeellä vaikean masennuksen ja ahdistuneisuushäiriön takia. Olen siis päivät kotona, mies käy töissä ja lapset tietty koulussa. Juon yleensä 9-11 0,33 olutta ehkä 5-6 iltana viikossa. Juon aina iltaisin niin että valvon aamuyöhön asti ja nukun sitten seuraavana päivänä myöhään.

Nyt tyttäreni sanoi, että jos en hae apua, niin hän ei tule enää käymään kotona (hän asuu toisella paikkakunnalla), koska ei kuulemma halua enää katsella juomistani. Olen ihan ymmälläni, en ymmärrä miten tämä muka vaikuttaa häneen tai keneenkään muuhun lapsistani?? En riehu kännissä enkä katoile ryyppureissuille, juon ainoastaan iltaisin telkkarin ääressä. Ruokaa on pöydässä ja lapsilla aina ehjät ja siistit vaatteet päällä. Tytär vaatii että lopetan kokonaan, minä olen sitä mieltä että voisin vähentää niin että joisin enää 2-3 päivänä viikossa. Olen yrittänyt vähentää aikaisemminkin, mutta aina jossain vaiheessa tunnen oloni niin masentuneeksi, että haluan juoda, koska se on ainoa asia mistä saan nautintoa ja ainoa kerta kun tunnen iloa. En vaan ymmärrä, mitä minun juominen muka vie lapsiltani? Myönnän että juon varmaan määrällisesti liikaa, mutta en sentään vedä mitään kirkkaita tms. Mieheni juo viikonloppuisin muutaman oluen seurakseni, varmaan sekin nyt häiritsee...

Ymmärtäisin jos riehuisin humalassa tai katoaisin jonnekin ryyppyreisuille, mutta kun en tee niin. Tiedän kyllä, millaisia alkoholistit ovat, enkä koe kuuluvani heihin. Tytär ehdotti jopa katkoa. :( Mitä teen? Pitääkö oikeasti suostua tyttären vaatimukseen, eikö se ole kiristämistä ja muutenkin vähän kohtuutonta? En ymmärrä, lapset on mulle tärkeintä tässä maailmassa...

Kommentit (177)

Vierailija
161/177 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, tärkeä aihe näin loma-aikaan... 

Vierailija
162/177 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka joisi vain öisin kun kukaan ei näe, se riippuvuus ja koukku on silti kaikkien näkösällä. Alkkis on apaattinen, alakuloinen ja/tai kireä päivisin kun ei juo. Kaikki tähtää siihen hetkeen, että saa juoda. Mikään muu ei tuota yhtä suurta tyydytystä. Kaikki muu tekeminen on vain odotusta tai viivästystä, että pääsee siihen elämän ainoaan tärkeään asiaan käsiksi. Alkkis on selvänäkin tuskaista seurattavaa läheisilleen. Puhumattakaan hädästä, huolesta ja häpeästä, jota läheiset kokevat.

Tai toisaalta voi suorittaa päivänsä kuin juna. Hoitaa työn ja perheen. Jotta Sitten koittaa palkinnon hetki ja se, mihin kaikki suorittaminen tähtäsi. Se kaikki muu tekeminen onnistui vain alkoholia ajatellen. Nyt saa juoda! Mielessä käy aina laskuri, että koska ja minkä asioiden jälkeen pääsee asiaan.

Luepa aloitus tarkemmin, ryyppää yöt ja nukkuu seuraavana päivänä pitkään. Eli ei edes suorita kuin juna, on siis krapulassa seuraavan päivän ja nukkuu pitkään sitä pois. Uskaltaisin väittää, että pitkälti itseaiheutettua masennusta on tällä rouvalla. Mies kantaa elannon kotiin ja vaimo ryyppää. Mutta hei, hänhän ei missään nimessä ole alkoholisti, siis omasta mielestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/177 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelu ei tänä päivänä suojele lapsuutta. Tällaisten "juon niin ettei se häiritse muita" -vanhempien kanssa elää lapsuuttaan kymmeniä tuhansia eikä ketään kiinnosta. Puolet väestöstäkin pitää sitä ihan hyväksyttävänä.

Vierailija
164/177 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka joisi vain öisin kun kukaan ei näe, se riippuvuus ja koukku on silti kaikkien näkösällä. Alkkis on apaattinen, alakuloinen ja/tai kireä päivisin kun ei juo. Kaikki tähtää siihen hetkeen, että saa juoda. Mikään muu ei tuota yhtä suurta tyydytystä. Kaikki muu tekeminen on vain odotusta tai viivästystä, että pääsee siihen elämän ainoaan tärkeään asiaan käsiksi. Alkkis on selvänäkin tuskaista seurattavaa läheisilleen. Puhumattakaan hädästä, huolesta ja häpeästä, jota läheiset kokevat.

Tai toisaalta voi suorittaa päivänsä kuin juna. Hoitaa työn ja perheen. Jotta Sitten koittaa palkinnon hetki ja se, mihin kaikki suorittaminen tähtäsi. Se kaikki muu tekeminen onnistui vain alkoholia ajatellen. Nyt saa juoda! Mielessä käy aina laskuri, että koska ja minkä asioiden jälkeen pääsee asiaan.

Luepa aloitus tarkemmin, ryyppää yöt ja nukkuu seuraavana päivänä pitkään. Eli ei edes suorita kuin juna, on siis krapulassa seuraavan päivän ja nukkuu pitkään sitä pois. Uskaltaisin väittää, että pitkälti itseaiheutettua masennusta on tällä rouvalla. Mies kantaa elannon kotiin ja vaimo ryyppää. Mutta hei, hänhän ei missään nimessä ole alkoholisti, siis omasta mielestään.

Joo en tarkoittanutkaan Ap:tä vaan alkoholisteja yleensä. Monet eivät pidä runsasta juomista ongelmana tai itseään alkoholistina, kun pystyvät kerran "hoitamaan työnsä". Niin kuin juominen ei muka haittaisi läheisiä ja olisi elämään pyörittävää riippuvuutta.

Vierailija
165/177 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tässä nyt ap ole saanut sellaiset madonluvut laajalla otannalla, että ainakin vakavasti pystyy miettimään omaa tilaansa ja tekemään itsellensä jotakin, toivottavasti.

Koita ajatella asiaa itsesikin kannalta. Tällä hetkellä varmasti monesti olet itseinhon tilassa, mutta mahdollisuus olisi aikaa myöten oppia rakastamaan myös itseään. Voit olla varma, että läheisimmätkin tulevat ainakin jollain tasolla antamaan sinulle anteeksi, kun näkevät, mitä olet valmis heidän vuoksensa tekemään. Eri tapoja päästä viinasta eroon, on monia, AA-kerhot, vertaistukiryhmät, Avominnet, Antabus, näistä ei minulle toiminut mikään. Sain itse aivan mahtavan rauhan, koen sen Jumalan armona (en ole mikään "raivouskova") mutta jotain minulle tapahtui. Olin juonut 30-vuotta liki joka päivä, mutta niin vain kävi, että viinanhimoni otettiin minulta pois, ja se otettiin kerrasta pois, en sen jälkeen ole kaivannut sitä ainetta tippaakaan, 3-vuotta ilman.

Kaikille on kuitenkin yksi toimiva ja se on oma tahto. Lopettaminen on suurimmalle osalle pelkästään itsestä kiinni, kunhan myöntää ongelmansa. Älä lähde sille linjalle, että juon vain vähemmän, niin kyllä se siitä. Alkoholistille yksi annos on liikaa ja mikään määrä ei riittävä. Onnea raitistumisesi tielle, onnistut, jos todella itse sitä haluat.  

Vierailija
166/177 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä taas,

Ensinnäkin haluan korjata sen harhaluulon että masennukseni olisi juomisen aiheuttamaa. Sain ensimmäisen masennusdiagnoosin yli kymmenen vuotta ennen kuin aloin juomaan. Ei juominen ainakaan se alkuperäinen syy ole, vaikka saattaa nyt olla yksi iso syys masentuneisuudelle ja varsinkin ahdistukselle. Toiseksi, en käytö bentsoja. Ihan naurettavaa edes väittää tuollaista, se että tän kommenin kirjoittaja ei selvinnyt krapuloistaan ilman bentsoja ei tarkoita etteikö joku muu voisi selvitä... inhoan yli kaiken kaikkia lääkkeitä ja vältän niitä viimeiseen asti.

Olin nyt juomatta kaksi iltaa, kun halusin miettiä asiaa tarkemmin ja tutkia juomista ja liiallista alkoholinkäyttöä netistä. Olen ihan valmis kokeilemaan onnistuuko lopettaminen t omin neuvoin ja perheen tuella aluksi, jos ei niin haluan mennä päihdehoitajalle juttelemaan. Kerroin tämän myös tyttärelle joka suhtautui varauksella. Ahdistaa tosi paljon

Vierailija
167/177 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, musta tuntuu, että alkoholi on sulle nyt lapsia tärkeämpi. 

t. viinisieppo

Vierailija
168/177 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on fiksu tyttö, ja alkoholistin lapsena kasvaneena ymmärrän häntä enemmän kuin hyvin. Samalla toivon pikaista toimenpidettä juomisesi suhteen, koska sinulla on vielä alaikäinen vastuullasi. On hyvin tyypillistä, ettet näe ongelmaa itse, mutta trust me, lapsesi kyllä näkevät.

Vierailija
169/177 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, hieno päätös. Sinä kyllä pystyt siihen vaikka se sisua vaatii. Olen iloinen sinun ja lastesi puolesta! Myötätuulia matkaasi!

Vierailija
170/177 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ap myönnä itsellesi,että olet alkoholisti, niin silloin muut toimenpiteet on aika turhia. Vasta sen jälkeen toipumiselle on maata, jolle kylvää.

Vierailija
171/177 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin vaan aloituksen ja oksentaisin päällesi jos tapaisin. Ei munkaan vanhempi ollut alkoholisti, mitä nyt 20vuotta teki ensin kuten sinä, sitten olikin jo juonut työnsä, kotinsa ja perheensä. Ja ei kaduta päivääkään että heivasin sen omasta mielestään ei-alkoholistin elämästäni.

Kaikille alkoholistien läheisille on parasta kuollut alkoholisti.

Vierailija
172/177 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä taas,

Ensinnäkin haluan korjata sen harhaluulon että masennukseni olisi juomisen aiheuttamaa. Sain ensimmäisen masennusdiagnoosin yli kymmenen vuotta ennen kuin aloin juomaan. Ei juominen ainakaan se alkuperäinen syy ole, vaikka saattaa nyt olla yksi iso syys masentuneisuudelle ja varsinkin ahdistukselle. Toiseksi, en käytö bentsoja. Ihan naurettavaa edes väittää tuollaista, se että tän kommenin kirjoittaja ei selvinnyt krapuloistaan ilman bentsoja ei tarkoita etteikö joku muu voisi selvitä... inhoan yli kaiken kaikkia lääkkeitä ja vältän niitä viimeiseen asti.

Olin nyt juomatta kaksi iltaa, kun halusin miettiä asiaa tarkemmin ja tutkia juomista ja liiallista alkoholinkäyttöä netistä. Olen ihan valmis kokeilemaan onnistuuko lopettaminen t omin neuvoin ja perheen tuella aluksi, jos ei niin haluan mennä päihdehoitajalle juttelemaan. Kerroin tämän myös tyttärelle joka suhtautui varauksella. Ahdistaa tosi paljon

Eli ilmeisesti olet luvannut tyttärellesi usein ennenkin?

Vierailija
173/177 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kaikkea sä ap puuhailet sun nuorimman lapsen kanssa? Oletko harrastuksissaan mukana? Käytkö koulun tapahtumissa? Pelaatko hänen kanssaan? Autat kokeisiin lukemisessa? Kyselet päivän kuulumiset? Teet hänen kanssaan yhdessä jotain? Keskustelet?

Ohistelen tässä, kerronpa omasta arjesta, kun vastaavaa ei näkynyt.

Olen ap:n kaltainen kotijuoppo, olen alkoholisti. Juon viikossa olutta 10-16 tölkkiä ja valkoviiniä noin litran verran. Mulla ei ole masistaustaa tms.

Lapsille olen ollut suht avoin tästä tavastani ja varoitellut näitä teinejäni, ettei aineisiin sorru. Näkisin, että välit ovat hyvät lasten kanssa ja heidän kaveidensa kanssa ja seurustelukumppaneiden.

Käyn töissä viitenä päivänä viikossa. Hoidan lasten koulujutut, kaikissa iltamissa käyn, lapset hoitaa omat harrastuksensa lähes itse, mutta kisoissa käyn, pelataan lautapelejä toisinaan isollakin porukkalla. Kuten eilen meitä oli triviaalissa 12 ihmistä, mä ja lapset kavereineen.

Jutellaan paljon asioista ja viikottain käydään ulkona syömässä ainakin kerran ravintolassa, käydään leffoissa, teatterissa, museoissa yms tapahtumissa.

Niin, en koululla ja enkä kisoissa ole nauttineena, enkä krapuloissani, vaan ajoitan kännäämisen sitten jälkeenpäin.. Kisoissa istumisen jälkeen on ihana tehdä kunnon ruokaa ja istahtaa viinilasin kanssa ja nauttia päivän tapahtumista vielä youtubesta yms.

Uusivuosi menee tässä kotona kestitellessä ystäviä, nuoret kavereineen on paikalla ja lähtevät omiin juttuihinsa. Olen ehdoton K-18 alkoholin suhteen, lapset eivät juo! Lipittelen sitä valkkaria siinä illan vaihteeksi. Sitten onkin duunipäiviä, en juo.

Seuraavan kerran on menoa lauantaina. Alkaa Lux, käydään lasten kanssa nauttimassa esityksistä ja käydään syömässä. Siellä saan sitten taas viiniä tai olutta. Kotona tietenkin on juomat odottamassa viileässä. Mun alkoholismini esiintyy näin. Enkä harrasta sammumista. Osaan mennä ajoissa nukkumaan ja herätä aamupäivällä viikonloppuisin, ettei kaikki aika maatessakaan mene.

Niin ja jos esim ulkomailla käydään, niin silloin mä en juo ollenkaan. Tai muutenkaan pidemmässä reissussa. En halua, että kalliit (?) reissut menee seuraavaa viiniannosta miettiessä.

Kyllähän tämä juominen turvotuksena ja pienenä lihavuutena näkyy, muttei se mua haittaa. Muita sairauksia luvassa horisontissa.

Lasten kanssa ollaan aiheesta ja sairaudesta puhuttu, mutta he tuntuvat olevan "sinut" asian kanssa. Eihän he välttämättä asiasta mulle rehellisesti kerro, mutta eivät ne mua kohtaan käyttäydy mitenkään vihamielisesti tms.

Tiedän, että olen liiankin sinut alkoholismini kanssa, enkä ole vielä ajatellut hakea apua. Näin on ollut muutaman vuoden ja toistaiseksi jatkuu. Ehkä mä joku päivä herään tästä tilanteesta ja ymmärrän ongelmani kunnolla.

Vierailija
174/177 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä taas,

Inhoat kaikkia lääkkeitä yli kaiken?? Siis alkoholiko sulla on ainoa lääke, jolla sun todella pitkään jatkunutta masennusta hoidetaan? Silti olet päässyt sairaseläkkeelle? Tässä sun kirjoituksessa alkaa nyt olemaan niin paljon kummallisuuksia, että ei oikein tiedä mihin uskoisi. Toisaalta, alkoholistihan ei oikein muuta osaa, kuin juoda ja valehdella. Lääkärikö sulle oikein on määrännyt tuon alkoholin masennuksen hoitoon ja jättänyt lääkkeet määräämättä ja silti kirjoittanut sinulle B-todistuksen eläkkeen puoltamiseksi. Sanoisin, lopeta jo tuo valehtelu. 

Vierailija
175/177 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä taas,

Eli ilmeisesti olet luvannut tyttärellesi usein ennenkin?

En ole. Kesällä puhuin vähentämisestä, mutta aikaisemmin ei olla lasten kanssa kunnolla puhuttu minun juomisestani. Koskaan aikaisemmin en ole kenellekään sanonut hakevani apua juomiseen tai lopettavani juomisen

Vierailija
176/177 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä taas,

Inhoat kaikkia lääkkeitä yli kaiken?? Siis alkoholiko sulla on ainoa lääke, jolla sun todella pitkään jatkunutta masennusta hoidetaan? Silti olet päässyt sairaseläkkeelle? Tässä sun kirjoituksessa alkaa nyt olemaan niin paljon kummallisuuksia, että ei oikein tiedä mihin uskoisi. Toisaalta, alkoholistihan ei oikein muuta osaa, kuin juoda ja valehdella. Lääkärikö sulle oikein on määrännyt tuon alkoholin masennuksen hoitoon ja jättänyt lääkkeet määräämättä ja silti kirjoittanut sinulle B-todistuksen eläkkeen puoltamiseksi. Sanoisin, lopeta jo tuo valehtelu. 

Niin, sanoin että vältän viimeiseen asti, en sanonut että mulla ei olisi mitään lääkitystä. On mulla masennuslääke ollut vuosikausia, se on ainoa mitä käytän säännöllisesti. Tarvittaessa otettavia on nukahtamislääkkeet (ei ole bentsoja) joita otan tosi harvoin, ehkä pari kertaa vuodessa

- Ap, kuten edellisenkin viestin vastaaja

Vierailija
177/177 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä provo. Ei kukaan nainen tuollaisia määriä juo, mitä ap väittää juovansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä