Minkälainen määrä on normaalia naisen huomauttelua?
Hoidan kotitöistä puolet ja käyn töissä. Hoidan lapsia ja huollan taloamme. Silti vaimoni on alkanut huomauttelemaan minulle alituiseen että minun pitäisi tehdä enemmän. Tämän lisäksi saan huomauttelua kun en vietä aikaa hänen kanssaan. Omaa aikaa on tunti viikossa, jonka käytän lenkkeilyyn ja tästä vaimoni on huomauttanut useasti että olen itsekäs. Onko normaalia että naiset piikittelevät alituiseen?
Kommentit (77)
Keskustele vaimosi kanssa, pidä hyvänä, suutele ja nussi kuin hirvi.
Vierailija kirjoitti:
Huomaatko oikeasti kuka tekee mitäkin? Eli miten ne kuivat pyykit päätyy kaappiin? Kuka huolehtii että lapsilla on kuivat vaatteet kun menee ulos? Että kaapista löytyy oikean kokoisia ja puhtaita vaatteita? Tiedätkö lastesi tämänhetkisen vaatekoon? Entä kun lähdetään ulos, kuka ottaa vaihtovaatteet ja varapipot ja välipalat sekä mahdolliset vaipat laukkuun jos on vaippaikäinen? Kuka kokkaa ja kuka hakee koulusta/ päiväkodista?
Kuka latoo tiskikoneen, pyykkikoneen ja herää yöllä kun lapsi huutaa?
Jos osaat vastata näihin ja nimetä metatyöntekijän ja vastaus on että vaimosi niin mieti omaa ajankäyttöäsi.
Onko vaimollasi oma tunti käytettäväksi TÄYSIN itselleen?
Huomaan ja nuo teen usein minä. Hänellä on omaa aikaa reippaasti enemmän kuin minulla. Kotitöihin ei hänen puolestaan tietysti lasketa kuin kodinhoito. Pihatyöt on esimerkiksi kaikki minun vastuullani. Puoliksi herätään yöllä, vaikka hän on kotona ja minä käyn töissä. Töistä kun pääsen siivoan keittiön ja koitan ehtiä tekemään ruokaa. Samalla pyykkikone on päällä. En jaksa alkaa lapselliseen luetteloon mitä teen. Minulla ei aika riitä enempään ja vaimollani on täysin omaa aikaa joka päivä yli tunti. On siis poissa kotoa. Täältä ei näköjään apua tule, teen niin kuin parhaaksi näen ja tällä hetkellä se vaikuttaa erolta.
Tämä on ihan klassinen case. Mies luulee, että naiselle pitäisi riittää, kun mies tekee kotitöitä, huolehtii talosta ja on lasten kanssa. Nainen taas kaipaa parisuhteelta tunneyhteyttä. Jos mies ei sitä älyä tarjota, niin nainen ottaa eron. Tunneyhteys on tärkeintä naiselle, jos se on kunnossa niin naista ei edes haittaa vaikka joutuisi tekemään enemmän kotitöitä kuin mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaatko oikeasti kuka tekee mitäkin? Eli miten ne kuivat pyykit päätyy kaappiin? Kuka huolehtii että lapsilla on kuivat vaatteet kun menee ulos? Että kaapista löytyy oikean kokoisia ja puhtaita vaatteita? Tiedätkö lastesi tämänhetkisen vaatekoon? Entä kun lähdetään ulos, kuka ottaa vaihtovaatteet ja varapipot ja välipalat sekä mahdolliset vaipat laukkuun jos on vaippaikäinen? Kuka kokkaa ja kuka hakee koulusta/ päiväkodista?
Jos osaat vastata näihin ja nimetä metatyöntekijän ja vastaus on että vaimosi niin mieti omaa ajankäyttöäsi.
Onko vaimollasi oma tunti käytettäväksi TÄYSIN itselleen?Huomaan ja nuo teen usein minä. Hänellä on omaa aikaa reippaasti enemmän kuin minulla. Kotitöihin ei hänen puolestaan tietysti lasketa kuin kodinhoito. Pihatyöt on esimerkiksi kaikki minun vastuullani. Puoliksi herätään yöllä, vaikka hän on kotona ja minä käyn töissä. Töistä kun pääsen siivoan keittiön ja koitan ehtiä tekemään ruokaa. Samalla pyykkikone on päällä. En jaksa alkaa lapselliseen luetteloon mitä teen. Minulla ei aika riitä enempään ja vaimollani on täysin omaa aikaa joka päivä yli tunti. On siis poissa kotoa. Täältä ei näköjään apua tule, teen niin kuin parhaaksi näen ja tällä hetkellä se vaikuttaa erolta.
Olet saanut täältä useita neuvoja, mutta sivuutat ne täysin. Vaimosi haluaa, että sinä huomiot hänet, olet hänelle läsnä.
Huomauttelussa on niin vaikea löytää kultaista keskitietä.
Itse päätin etten huomauttele miehelle kun muutettiin yhteen..että yhteiset säännöt ja työnjaot on sovittu. No tämä on johtanut siihen, että minä teen suurimman osan polttopuistakin. Mutta ei se mitään, hyvää liikuntaa se on. En halua huomautella koska se vääristäisi suhteen dynamiikkaa. Sen sijaan olen lähdössä matkalle yllättäen kuukauden päästä kun kunnon pakkaset alkaa.. siinä saa mies sitten havahtua siihen minkä verran niitä puita menee. Jos oon pari päivää poissa, se ei riitä, talo on vaan kylmänä ku tuun takas.
Omasta kokemuksesta kuitenkin luulen, että naisen huomauttelun takana on tunne siitä ettei ole varma arvostatko häntä. Älä tee asiasta isompaa kuin se on. Osta naiselle kukkia/lahja, kiitä häntä ja vie ulos syömään. Lämmitä sauna valmiiksi ja anna hieronta. Eiköhän sillä hetken ole tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan klassinen case. Mies luulee, että naiselle pitäisi riittää, kun mies tekee kotitöitä, huolehtii talosta ja on lasten kanssa. Nainen taas kaipaa parisuhteelta tunneyhteyttä. Jos mies ei sitä älyä tarjota, niin nainen ottaa eron. Tunneyhteys on tärkeintä naiselle, jos se on kunnossa niin naista ei edes haittaa vaikka joutuisi tekemään enemmän kotitöitä kuin mies.
Tämä on niin totta! Tunneyhteys on kaiken a ja o. Mäkin huomaan tuntevani tarvetta valittaa miehelle vain, jos tunneyhteys on kärsinyt.
T.se nainen joka tekee suuremman osan polttopuista
Vierailija kirjoitti:
Tunneyhteys on tärkeintä, mutta ei sen varjolla voi teettää toisella enempää hommia tai maksattaa yhteisiä menoja. Todellakin haittaa tehdä enemmän hommia ja maksaa vielä enemmän kaikesta vaikka kuinka olisi tunneyhteys kunnossa.
Miksi miehen joka yrittää toteuttaa naisen haluamat asiat pitäisi vielä ostella naiselle lahjoja? Naiselle on tämä huomauttelu näköjään sallittu ja tällä hän asaitsee lahjoja. Olla läsnä on sellainen juttu mitä monet naiset ei myöskään osaa. Varsinkin some ja nettiostokset tuntuvat vievän keskittymiskyvyn täysin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kyllä totta, valitettavasti. Sitten mies ihmettelee mikä meni vinoon, mutta kun parisuhteelta se nainen keskimäärin tarvitsee enemmän sitä yhteyttä. Eikö sitä voisi jotenkin alkaa opettamaan jo koulussa lapsille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustele vaimosi kanssa. Hänellä on varmaan jotenkin eri näkemys siitä miten työnjako menee. Ja mitä tulee omaan aikaan, hän varmaan kokee että et huomioi häntä silloin kun olet paikalla. En sano että näin oikeasti olisi, mutta ihmiset usein kokevat asiat niin eri tavoin.
Keskustelusta seuraa minun syyttelyäni. En huomiokkaan, koska kaikki aikani teen hänen vaatimiaan asioita, lisäksi leikin lasten kanssa ulkona, koska hän ei tätä tee.
Minkä ikäiset lapset jos heitä pitää oikein leikittää erikseen ulkona..? 3v leikkii jo hyvin omakotitalon pihalla kaverin kanssa.
3 vuotias karkaa pihasta jokeen ja järveen ja auton alle, kaverin kanssa tai ilman. Myös vesisaavit ovat oiva paikka tutkia sukellusta.
Ei ole koskaan karannut pihasta, kun on kasvatettu ja kielletty. Vesisaaveja ei tietenkään ole täytenä lojumassa missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin totta! Tunneyhteys on kaiken a ja o. Mäkin huomaan tuntevani tarvetta valittaa miehelle vain, jos tunneyhteys on kärsinyt.
Miten tämä tunneyhteys on näköjään pelkästään miehen vastuulla? Eikö jatkuva huomauttelu ole naisen vastuulla ja naisen tulee korjata tämä henkisen väkivallan käyttö ennen kuin mitään tunneyhteyttä voi muodostua?
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehen joka yrittää toteuttaa naisen haluamat asiat pitäisi vielä ostella naiselle lahjoja? Naiselle on tämä huomauttelu näköjään sallittu ja tällä hän asaitsee lahjoja. Olla läsnä on sellainen juttu mitä monet naiset ei myöskään osaa. Varsinkin some ja nettiostokset tuntuvat vievän keskittymiskyvyn täysin.
No kuten tästäkin keskustelusta huomaa, kukaan ei edes mieti pitäisikö vaimon tehdä jotain toisin. Ensimmäinen ajatus on useimmiten että vika on miehessä (sori yleistys)
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen lahjoja? En tiedä menikö minulla joku viesti tässä ketjussa ohi mutta en kyllä huomannut että siitä olisi keskusteltu. Ja miten huomauttelemalla ansaitaan lahjoja, en ymmärrä. Selventäisitkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä tunneyhteys on näköjään pelkästään miehen vastuulla? Eikö jatkuva huomauttelu ole naisen vastuulla ja naisen tulee korjata tämä henkisen väkivallan käyttö ennen kuin mitään tunneyhteyttä voi muodostua?
Nalkutus on seurausta tunneyhteyden katoamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vaimollasi oma tunti käytettäväksi TÄYSIN itselleen?Huomaan ja nuo teen usein minä. Hänellä on omaa aikaa reippaasti enemmän kuin minulla. Kotitöihin ei hänen puolestaan tietysti lasketa kuin kodinhoito. Pihatyöt on esimerkiksi kaikki minun vastuullani. Puoliksi herätään yöllä, vaikka hän on kotona ja minä käyn töissä. Töistä kun pääsen siivoan keittiön ja koitan ehtiä tekemään ruokaa. Samalla pyykkikone on päällä. En jaksa alkaa lapselliseen luetteloon mitä teen. Minulla ei aika riitä enempään ja vaimollani on täysin omaa aikaa joka päivä yli tunti. On siis poissa kotoa. Täältä ei näköjään apua tule, teen niin kuin parhaaksi näen ja tällä hetkellä se vaikuttaa erolta.
Miksi sinä oletat, että työssäkäyvällä on suurempi unentarve kuin lapsia hoitavalla? Anteeksi nyt vain, vaikuttaa inhottavalta, että valitat, että vaimosi saa nukkua yhtä paljon kuin sinä, vaikka sen pitäisi olla ihan peruslähtökohta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuten tästäkin keskustelusta huomaa, kukaan ei edes mieti pitäisikö vaimon tehdä jotain toisin. Ensimmäinen ajatus on useimmiten että vika on miehessä (sori yleistys)
Ei vaan aloittaja on mies, ja silloin hänelle annetaan neuvoja. Turha tässä ketjussa on aloittajan vaimolle neuvoja antaa, kun tämä vaimo ei varmaan tätä ketjua lue.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska vaimo ei osallistu keskusteluun, eikä hänen näkökulmaansa kuulla, ei hänen toimintaansa voi ottaa kantaa. Ainoa keskustelukumppani meillä tässä on mies, joten siksi hänen asenteensa ja toimintansa on ainoa, josta voimme keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Hoidan kotitöistä puolet ja käyn töissä. Hoidan lapsia ja huollan taloamme. Silti vaimoni on alkanut huomauttelemaan minulle alituiseen että minun pitäisi tehdä enemmän. Tämän lisäksi saan huomauttelua kun en vietä aikaa hänen kanssaan. Omaa aikaa on tunti viikossa, jonka käytän lenkkeilyyn ja tästä vaimoni on huomauttanut useasti että olen itsekäs. Onko normaalia että naiset piikittelevät alituiseen?
Ite olen sanonut vaimolle että jos jokin häiritsee, niin teet ite. Esim roskien vieminen jne. Minä en ota tollasia käskyjä ja lähde erikseen viemään. Voin viedä, kun lähden ovesta ulos samalla.
Vierailija kirjoitti:
Onko vaimollasi oma tunti käytettäväksi TÄYSIN itselleen?
Ei pahalla tietenkään, mutta tässä oli hyvä kirjoitus - älkää tehkö niitä lapsia eniweis, jos ei ole henkilökuntaa ;-).
Monelta mieheltä aika paljon vaadittu. Sori vaan miehet, ei toki koske kaikkia (onneksi).