Kelpaako vanhentunut passi tunnistautumiseen?
Vuosi sitte mennyt vanhaksi ja olen ihan tunnistettava kuvassa.
Ärsyttää nuo viisi vuotta voimassa olevat passit, koko ajan saa olla uusimassa...
Kommentit (26)
No mitäpä luulet? Miksiköhän niissä passeissa on se voimassaoloaika?
Ei jumaliste mitä kysymyksiä. Miten nämä ihmiset pärjäävät elämässä?
Miksi maksaa valtiolle kansalaisuuden todistamisesta? Riittää että olet paperiton niin saat kaikki.
Ymmärrän, ettei matkustamiseen kelpaa, mutta ajattelin jos pankkiin kelpaisi vaikka epäilinkin että tuskin näin on.
-ap
Tottakai. Ja siskos pääsee sillä baariin ja mummos saa eläkeläisalennuksen.
Ei, ei kelpaa. Miksi ihmeessä kelpaisi? Eihän niitä kukaan silloin uusisi jos uusiminen olisi vapaaehtoista.
jos näytät alle kolmikymppiseltä ja haluat viinaa, niin käy lähimmässä alkossa kysymässä että käykö vanhentunut passi iän tdistamiseen.
Kyllä minä ainakin baariin olen päässyt sisään vanhentuneella passilla, kaupassa kelvannut, ovenavauksessa sekä postipakettia tms. noutaessa kelvannut. Joten siksi ajattelin kysyä, kun joihinkin paikkoihin kelpaa. Tai en tiedä kelpaako virallisesti, mutta ei minulle ole siitä koskaan huomautettu.
-ap
Minä sain ainakin puoli vuotta sitten haettua uuden passin K-kaupan tiskiltä sellaisella melkein vuosi sitten vanhentuneella passilla. Samoin postipakettien noutaminen onnistui sillä koko sen melkein vuoden kun ei ollut muuta henkilöllisyystodistusta. Muualla en yrittänyt sitä käyttää. Pankissa tuskin kävisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei kelpaa. Miksi ihmeessä kelpaisi? Eihän niitä kukaan silloin uusisi jos uusiminen olisi vapaaehtoista.
Passi on matkustusasiakirja ja sellaisena ei kelpaa matkalle lähtiessä vanhentuneena.
Sen sijaan kelpaa kyllä henkilöllisyystodistuksen useimmissa vähän epävirallisimmissa tilanteissa, jos kuva on tunnistettava.
Ihan samalla prosessillahan se on saatu kuin henkilöllisyystodistuskin, joka on ikusuuden voimassa.
Mutta koska tästä on epäselvyyttä ja koskaan ei tiedä, niin kandee olla voimassa oleva henkkari.
Ei se ulkomailla kelpaa, eikä Suomessakaan vaikka pankissa enää. Mutta voi sillä kai uuden passin hakea. Jos ei voi, niin mitäs sen passin saa sitten?
Suomalainen passai kelpaa henkilöllisyyden todistamiseen pankeissa ja viranomaisille, mutta ei matkustamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ulkomailla kelpaa, eikä Suomessakaan vaikka pankissa enää. Mutta voi sillä kai uuden passin hakea. Jos ei voi, niin mitäs sen passin saa sitten?
Joskus uusin passia, eikä ollut muuta henkilöllisyystodistusta kuin kauan sitten vanhentunut passi, jonka henkilötietosivu oli repeytynyt irti. Piti mennä poliisiasemalle sellaiseen kyselyyn, jossa kysyttiin kaiken maailman tunnistuskysymyksiä kuten entisiä osoitteita, sukulaisten tietoja ja muuta vastaavaa. Sitten sain uuden passin jonka hain sieltä poliisiasemalta. Tästä on kyllä paljon aikaa, käytäntö on voinut muuttua.
No esim. baarien ovella ja kaupassa eivät etenkään kiireisenä aikana usein huomaa katsoa vanhenemisaikaa, vilkaisevat vain kuvaa ja syntymäaikaa. Mutta ei se yleisesti kelpaa henkilöllisyyden todistamiseksi missään, siihen ei kannata luottaa. Kyllä mulle sanoi kerran eräs portsarikin, että oletkos huomannut passisi menevän 2 viikon päästä vanhaksi (silloin oli jo uusi tilattu). Vanhalla passilla voi todistaa henkilöllisyytensä uutta passia lunastettaessa, mutta silloinkaan se ei saisi olla kovin kauan sitten vanhentunut.
Esim. meillä Nordean ohjeissa lukee että ”Suomen viranomaisen myöntämä passi”. Sillä ei ole väliä vaikka olisi vanhentunut matkustusasiakirjana.
Tulikin mieleen tästä ja hyvä niin, että pitää uusia.
Vuosi on menty vanhentuneella ja on kelvannut joka puolella. Matkustanut en ole vuoden sisään ja se on selvä, ettei käy siihen tarkoitukseen.
Mutta kaupassa, lääkärissä, kuntokorttia hakiessa, HSL:n lippu ja mitä tässä nyt onkaan ollut.
Kuulin, että pankissa ei kelpaa. Mutta en ole joutunut käymään eli omakohtaisesti en tiedä.
Ei kelpaa.