Kelpaako vanhentunut passi tunnistautumiseen?
Vuosi sitte mennyt vanhaksi ja olen ihan tunnistettava kuvassa.
Ärsyttää nuo viisi vuotta voimassa olevat passit, koko ajan saa olla uusimassa...
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Esim. meillä Nordean ohjeissa lukee että ”Suomen viranomaisen myöntämä passi”. Sillä ei ole väliä vaikka olisi vanhentunut matkustusasiakirjana.
on sitten eri asia miten kassallla oleva henkilö soveltaa tuota ohjetta. voi käytä niin ettei palvele, kun on mennyt vanhaksi.
Vierailija kirjoitti:
Esim. meillä Nordean ohjeissa lukee että ”Suomen viranomaisen myöntämä passi”. Sillä ei ole väliä vaikka olisi vanhentunut matkustusasiakirjana.
No Nordean sivuilla ainakin mainitaan seuraavaa:
”Nordeassa henkilöllisyyden todentamiseen soveltuvana henkilöllisyystodistuksena hyväksytään seuraavat VOIMASSAOLEVAT asiakirjat:
Suomen viranomaisen myöntämä:
Passi
Jne.”
Eli: passin täytyy olla voimassaoleva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se ulkomailla kelpaa, eikä Suomessakaan vaikka pankissa enää. Mutta voi sillä kai uuden passin hakea. Jos ei voi, niin mitäs sen passin saa sitten?
Joskus uusin passia, eikä ollut muuta henkilöllisyystodistusta kuin kauan sitten vanhentunut passi, jonka henkilötietosivu oli repeytynyt irti. Piti mennä poliisiasemalle sellaiseen kyselyyn, jossa kysyttiin kaiken maailman tunnistuskysymyksiä kuten entisiä osoitteita, sukulaisten tietoja ja muuta vastaavaa. Sitten sain uuden passin jonka hain sieltä poliisiasemalta. Tästä on kyllä paljon aikaa, käytäntö on voinut muuttua.
Ei ole, olin tuollaisessa "kuulustelussa" puoli vuotta sitten. Kysyttiin aika vaikeita, esim. mun siskon edellistä osoitetta kymmenen vuoden takaa.
No mistä minä tuollaisen muistaisin. Osasin näyttää kuitenkin kartalta suunnilleen paikan ja läpäisin kyllä testin. Kannattaa kuitenkin kerrata sisarusten ja vanhempien syntymäajat, mummin toinen nimi jne., jos ne eivät ole päässä ihan siitä vain...
Ajokortissani on 30 vuotta vanha kuva (!) ja hyvin on kelvannut toistaiseksi. Ensi vuonna eli kolmen päivän kuluttua ei enää kelpaa.
Uskon että näitä "ei kelpaa" -länkyttäjiä tulee olemaan ainakin aluksi pilvin pimein, koska oma tärkeys pitää jotenkin tuoda esille.
Meillä pankissa on ollut joskus tilanteita, että ihmisellä ei ole voimassaolevaa asiakirjaa henkilöllisyyden todentamiseen.
Jos asialla on todella kiire (uuden asiakirjanhan hakeminen kestää parikin viikkoa), niin hyväksymme kahden todistajan läsnäollessa henkilöllisyyden todentamisen.
Eli näillä henkilöillä tulee olla omat voimassaolevat asiakirjat ja allekirjoittavat todistuksensa.
Tässä virkailija saa käyttää omaa harkintaansa. Jos tilanne näyttää epäilyttävältä, niin tämä ei ole mikään sääntö, jota pitää noudattaa.
Otetaan huomioon myös passi, joka on vanhentunut. Heikoilla on meilläkin, jos ei ole edes sitä.
Siis oot töissä nordealla?