Mun äiti 73v alkanut pelkäämään kaatumista
Tässä ihan lähiaikoina sattui kaatumaan kun oltiin siellä, ja en tosiaan tiedä olisiko päässyt itse ylös. Muutama päivä tuon jälkeen juteltiin jotain puhelimessa ja siinä sanoi ettei voi mennä hakemaan ullakolta yhtä juttua kun pelkää että kaatuu siellä. Ei ole kuitenkaan aikaisemmin kaatuillut, ei ainakaan myöntänyt. Asuu vielä talossa jossa rappusia. Olen kehoittanut pitämään puhelinta koko ajan taskussaan.
Kommentit (37)
Tasapainoa ja kehonhallintaa voi parantaa missä iässä tahansa. Ja painoa pudottaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ihan lähiaikoina sattui kaatumaan kun oltiin siellä, ja en tosiaan tiedä olisiko päässyt itse ylös. Muutama päivä tuon jälkeen juteltiin jotain puhelimessa ja siinä sanoi ettei voi mennä hakemaan ullakolta yhtä juttua kun pelkää että kaatuu siellä. Ei ole kuitenkaan aikaisemmin kaatuillut, ei ainakaan myöntänyt. Asuu vielä talossa jossa rappusia. Olen kehoittanut pitämään puhelinta koko ajan taskussaan.
Kaatumista on syytä varoa etenkin iäkkäänä, lonkkamurtuman saaneista puolet kuolee siihen.
Ihan aiheellista pelätä. Vanhukset on hauraita.
Vierailija kirjoitti:
Tasapainoa ja kehonhallintaa voi parantaa missä iässä tahansa. Ja painoa pudottaa myös.
On parin viime vuoden aikana hoikistunut, ei ole kyllä ylipainen. Ajaa vielä kuitenkin autoa ja liikkuu muuten normaalisti, käy itse kaupassa yms. On kuitenkin selkävaivaisena aika kankea ja esim käsi- ja jalkavoimissa olisi varmasti parantamisen varaa. Ap
https://m.motonet.fi/fi/kategoria/2711/24823/Liukuesteteippi
Teippaatte nyt alkajaisiksi kaikki rappuset turvallisemmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Iäkkäille ei suositella painon pudotusta, mutta lihasvoiman parantamista ja kehonhallintaharjoituksia kyllä. Esim. voimakkaat reisilihakset pienentävät kaatumisen riskiä huomattavasti. Ap; houkuttele äitisi ryhmäliikuntatunneille, sieltä voi parhaassa tapauksessa saada jopa uusia ystäviä.
Mikäli ei pääse omin avuin ylös, suosittelisin turvaranneketta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iäkkäille ei suositella painon pudotusta, mutta lihasvoiman parantamista ja kehonhallintaharjoituksia kyllä. Esim. voimakkaat reisilihakset pienentävät kaatumisen riskiä huomattavasti. Ap; houkuttele äitisi ryhmäliikuntatunneille, sieltä voi parhaassa tapauksessa saada jopa uusia ystäviä.
Joku tuollainen liikuntaryhmä voisi ollakin hyvä hänelle, luulen että on aika yksinäinen. Pitää ehdottaa. Ap
Kaatumista on syytä varoa etenkin iäkkäänä, lonkkamurtuman saaneista puolet kuolee siihen.[/quote]
Siinä olet oikeassa, että kaatuminen voi olla vaarallista, mutta pahinta on alkaa pelkäämään kaatumista ja sen varjolla lakata liikkumasta. Tällöin huono kierre on valmis: ei liikuta -> lihasvoima ja kehonhallinta heikkenee -> kaatumisen riski kasvaa. Parasta ennalta ehkäisyä on runsas liikunta ja monipuolinen, riittävästi proteiinia sisältävä ruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Ihan aiheellista pelätä. Vanhukset on hauraita.
73-vuotias ei ole vanhus.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli ei pääse omin avuin ylös, suosittelisin turvaranneketta.
Pitää puhua hänelle tuosta. Ap
Aika monella iäkkäällä naisella luut ovat hauraat, osteoporoosi on ikävä juttu. Yli 70-vuotias on vanhus. Nykyään ketään ei saisi sanoa vanhaksi, mutta ikä ei ole pelkkä numero.
Jalkatreeniä, jumppaliikkeitä, kävelylenkkejä heti kehiin! Oma läheiseni joutui vuodeosastolle ja yllätyin kovasti siitä, miten nopeasti lihasvoimat vähenevät varsinkin, kun ihminen on jo valmiiksi laihtunut ja haurastunut. Sairaalaan lähti vanhus, joka asui kaksikerroksisessa talossa yksin ja ajoi autoa, sieltä kotiutui ihminen, joka ei enää jaksa kiivetä portaita, tarvitsee rollaattorin ja kotihoitoa useamman kerran päivässä. Ja nyt niiden jalkojen jumppaaminen on työn ja tuskan takana, siihen olisi pitänyt kiinnittää huomiota paljon aiemmin jo.
Jalkojen lihasvoima on paras suoja kaatumista vastaan!
Huono lihasvoima etenkin jaloissa vaikuttaa tasapainoon ja lisää kaatumisriskiä. 73-vuotias ei ole vielä "vanha ja hauras", ellei sairasta osteoporoosia tai Alzheimeria.
Äitisi tarvitsee nyt säännöllistä jumppaa eikä mitään hyssyttelyä. Portaiden nousu on hyvä, kyykkääminen on hyvä, sali on hyvä.
83-vuotias isäni käy salilla.
Vierailija kirjoitti:
Huono lihasvoima etenkin jaloissa vaikuttaa tasapainoon ja lisää kaatumisriskiä. 73-vuotias ei ole vielä "vanha ja hauras", ellei sairasta osteoporoosia tai Alzheimeria.
Äitisi tarvitsee nyt säännöllistä jumppaa eikä mitään hyssyttelyä. Portaiden nousu on hyvä, kyykkääminen on hyvä, sali on hyvä.
Melkoista typeryyttä tämmöiset neuvot, kun ei tiedä ihmisen terveyshistoriasta mitään. 73-vuotiaskin voi olla vanha ja hauras, terveysongelmia kun sattuu olemaan muitakin kuin osteoporoosi ja Alzheimer.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä kukaan hyssytellyt ole. Ratkaisuja pohdin. Ap
Pelkään myös kaatumista ja olen sen tähden alkanut tilata ruuat kaupasta kotiin. Sitä voi muuttua aika erakoksi tuon pelon johdosta. Nyt toissapäivänä oli jommassa kummassa iltapäivälehdessä ihan kaikenikäisille helppo jumppaohje, joka parantaa jalkojen lihaksistoa.
Ihan pelkkä varpaillenousu. Mutta sitä pitää tehdä kymmeniä kertoja päivässä.
Jos äitisi edes aloittaisi sen maltillisesti ? Turvarannekkeet tuppaavat jäämään vanhuksilta yöpöydän laatikkoon tai sitten niistä loppuu paristot.
Jos äitisi tykkää uimisesta, niin siinä olisi myös liikuntamuoto.
Elisabet ei 92 ikävuodestaan huolimatta ole vanhus, koska ratsastaa päivittäin - tosin nykyisin ponilla, mutta silti.
Minä en pidä vanhuksina myöskään esim. Mick Jaggeria tai Dannya, jotka tulevana vuonna täyttävät 76 ja 77 vuotta.
Käske pyytämään terveyskeskuksesta lonkkasuoja ja hälytysranneke. Turha pelätä kun tekniikkaa on tarjolla avuksi.