Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mun äiti 73v alkanut pelkäämään kaatumista

Vierailija
28.12.2018 |

Tässä ihan lähiaikoina sattui kaatumaan kun oltiin siellä, ja en tosiaan tiedä olisiko päässyt itse ylös. Muutama päivä tuon jälkeen juteltiin jotain puhelimessa ja siinä sanoi ettei voi mennä hakemaan ullakolta yhtä juttua kun pelkää että kaatuu siellä. Ei ole kuitenkaan aikaisemmin kaatuillut, ei ainakaan myöntänyt. Asuu vielä talossa jossa rappusia. Olen kehoittanut pitämään puhelinta koko ajan taskussaan.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmista myös äitisi näkökyky. Lähes kaikilla on tuossa iässä jo jonkin asteinen harmaakaihi tai muita näköongelmia.Oma äitini lakkasi lähes tyystin liikkumasta ja jos , niin kaatuili, kävi ilmi ettei nähnyt kuin silmän reuna-alueella.

Hänen kohdallaan lonkkamurtuma koitui kuolemaksi ja kaatui kotona.

Turvaranneke takaa , että joku tulee nostamaan pystyyn , mutta sekin saattaa kestää parikin tuntia.

Ei varmaan kannata kauheasti kiipeillä ja jos kiipeää niin kunnon jakkara , joissa on leveät askelmat ja "kaide". Ulos Icebugit tms. Liukuesteet on kyllä pirulliset kun ne ovat sitten vastaavasti liukkaat esim.kaupassa.

Olen itse vähän päälle 60 ja pyrin aina pariinkin kertaan miettimään ja keskittymään ennenkuin kiipeän jonnekin .Olen huomattavasti kankeampi kuin 10 vuotta sitten.

Vierailija
22/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalkojen lihasvoima on paras suoja kaatumista vastaan!

No se nyt vaan on väistämätöntä että vanhuksilla se heikkenee ajan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elisabet ei 92 ikävuodestaan huolimatta ole vanhus, koska ratsastaa päivittäin - tosin nykyisin ponilla, mutta silti.

Minä en pidä vanhuksina myöskään esim. Mick Jaggeria tai Dannya, jotka tulevana vuonna täyttävät 76 ja 77 vuotta.

Lieneekö Ellu eläessään noussut ainuttakaan rappusta ylöspäin?

Vierailija
24/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lattialta ylös nousemista kannattaa myös harjoitella. Vanhetessa esim. lattialla istumista vältetään turhaankin. Mitä enemmän tuota harjoitteleesitä paremmin myös liikeradat säilyy. Ihan hirvittävästi voimaa ylösnousuun ei tarvita kun sen opettelee ja osaa tehdä ns. normaaleiden liikemallien kautta.

Vierailija
25/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lattialta ylös nousemista kannattaa myös harjoitella. Vanhetessa esim. lattialla istumista vältetään turhaankin. Mitä enemmän tuota harjoitteleesitä paremmin myös liikeradat säilyy. Ihan hirvittävästi voimaa ylösnousuun ei tarvita kun sen opettelee ja osaa tehdä ns. normaaleiden liikemallien kautta.

Tästä muistui mieleeni. Lattialta ylösnouseminen on itseasiassa yksi asia, joka voi kertoa esim. huonosta sydänkunnosta muissakin ikäluokissa, jos ei lattialta pääse ylös ilman, että käyttää käsiä tukena. Testatkaapa, jos ei onnistu niin varmaan jotain olisi terveyden eteen tehtävä.

Vierailija
26/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ihan lähiaikoina sattui kaatumaan kun oltiin siellä, ja en tosiaan tiedä olisiko päässyt itse ylös. Muutama päivä tuon jälkeen juteltiin jotain puhelimessa ja siinä sanoi ettei voi mennä hakemaan ullakolta yhtä juttua kun pelkää että kaatuu siellä. Ei ole kuitenkaan aikaisemmin kaatuillut, ei ainakaan myöntänyt. Asuu vielä talossa jossa rappusia. Olen kehoittanut pitämään puhelinta koko ajan taskussaan.

Kaatumista on syytä varoa etenkin iäkkäänä, lonkkamurtuman saaneista puolet kuolee siihen.

Jep, mummoni kaatui 70-vuotiaana, mursi lonkkansa ja kuoli puoli vuotta myöhemmin. Mikä sen kuoleman aiheuttaa, siis miten lonkan murtuminen edistää kuolemista. Luulisi että sitä voisi elää vaikka ilman lonkkaa.

Vierailija
27/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasapainoa ja kehonhallintaa voi parantaa missä iässä tahansa.  Ja painoa pudottaa myös.

Iäkkäille ei suositella painon pudotusta, mutta lihasvoiman parantamista ja kehonhallintaharjoituksia kyllä. Esim. voimakkaat reisilihakset pienentävät kaatumisen riskiä huomattavasti. Ap; houkuttele äitisi ryhmäliikuntatunneille, sieltä voi parhaassa tapauksessa saada jopa uusia ystäviä.

Ihanaa, saako vanhuksena viimeinkin olla ylipainoinen ilman jatkuvaa huomauttelusta asiasta? 😁

Vierailija
28/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan aiheellista pelätä. Vanhukset on hauraita.

73-vuotias ei ole vanhus.

Kyllä on.

Vierailija
29/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä muistui mieleeni. Lattialta ylösnouseminen on itseasiassa yksi asia, joka voi kertoa esim. huonosta sydänkunnosta muissakin ikäluokissa, jos ei lattialta pääse ylös ilman, että käyttää käsiä tukena. Testatkaapa, jos ei onnistu niin varmaan jotain olisi terveyden eteen tehtävä.

Kuulostaa aika hullulta. Suuri osa ottaa tukea jostain; jaloiltako pitäisi pompata ylös? Kaikenikäisten?

Vierailija
30/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistelija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaatumista on syytä varoa etenkin iäkkäänä, lonkkamurtuman saaneista puolet kuolee siihen.

Jep, mummoni kaatui 70-vuotiaana, mursi lonkkansa ja kuoli puoli vuotta myöhemmin. Mikä sen kuoleman aiheuttaa, siis miten lonkan murtuminen edistää kuolemista. Luulisi että sitä voisi elää vaikka ilman lonkkaa.

Olisiko se vuoteeseen joutuminen, joka heikentää kokonaisvaltaisesti, myös psyykkisesti.

Vierailija
31/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikemallit tossa on hiukan väärät jos siihen joutuu käyttämään kovin paljon käsiä tai voimaa ylipäätään. Tarkoitus kai kuitenkin on nousta jaloilleen ei käsille. Ja ihan hyvä sieltä lattialta on osata nousta siinäkin vaiheessa kun sydän- tai muukaan kunto ole ihan parhaimassa terässä.

Tasapainon ja kaatumisten ennaltaehkäisyn kannnalta kunnosta huolehtiminen on tärkeämpää.

Vierailija
32/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up (lattialta)

Vierailija
33/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistelija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko se vuoteeseen joutuminen, joka heikentää kokonaisvaltaisesti, myös psyykkisesti.

Omisiko kenelläkään tietoa tästä?

Vierailija
34/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistelija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pystyy liikkumaan niin voi elää vaikka ilman lonkaa. Sen sijaan jos jäät vuoteeseen kohta kärsii kaikki elintoiminnot. Tulee painehaavaumia jotka ehkä tulehtuu, saat keuhkokuumeen esim. siitä että nieleminen vuoteessa ei suju samalla tavalla kuin aikaisemmin istuen.

Vierailija
35/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistelija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei

Omisiko kenelläkään tietoa tästä?

Vähän noinkin mutta enemmin sen psyyken puolen takia sinne sängyyn jämähdetään kuin noin päin.

36/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saatiin appiukolle apua kunnan seniorineuvonnan kautta. Hänelle tehtiin kotona palvelutarpeen kartoitus ja samalla mietittiin, mistä kaikista apuvälineistä olisi hyötyä. Haettiin välineet apuvälinelainaamosta. Ongelmana myös heikko tasapaino ja kaatuileminen. Kodissa asennettiin kahvoja, kartoitettiin kynnykset, liukastumisen estämiseksi tehtiin toimenpiteitä (liukuesteet mattojen alle, oikeanlaiset sisätossut, rollaattori, vessanpytyn korottaja...)

Lähete lähti myös päiväsairaalaan, jossa kuntoutetaan tasapainoon liittyvissä ongelmissa jne.

Vierailija
37/37 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piikkipohjakenkiä saa,tai kiinnittää irtopiikit kenkiin.