Virtsatietulehdus seksin jälkeen
Mikä neuvoksi? Jouduin nyt taas soittamaan lääkäriin kun oireet ovat taas sen mukaiset että ab-kuurille joudan vielä ennen kuin vuosi ehtii vaihtua :D
Olemme olleet yhdessä 2,5 vuotta miehen kanssa ja jostain syystä nyt puolen vuoden sisään olen saanut kolme virtsatieinfektiota ja aina seksin jälkeen. Seksi ei ole mitenkään lisääntynyt tai vähentynyt. Viimeisen vuoden aikana. Yhtäkkiä vain bakteerit pääsevät tuonne virtsaputkeen kun ennen ei päässyt..?
Käyn pissalla aina seksin jälkeen välttääkseni tulehduksen, mutta näköjään sekin vain ehkäisee eikä estä kokonaan. En viitsisi antibiootteja syödä kaiken aikaa kun tänäkin vuonna niitä on joutunut muutenkin syömään moneen vaivaan.
Muilla samaa? Minusta vähän outoa kun ei ole mikään uusi kumppani kuitenkaan.
Kommentit (56)
Mulle on tullut aina välillä uudestaan saman kumppaninkin kanssa, uuden kumppanin kanssa aina aluksi tulehduksia. On rakenteellinen juttu. Älkää hankaa käsillä aluetta seksin aikana ja käytä liukasteita tai aiemmin neuvottua Bepanthenia. Vauvaöljy on hyvä liukaste. Mutta muistakaa, että rikkoo kondmit.
Virossa myydään ilman reseptiä estoon tarkoitettua karpalokapselia apteekissa, kannattaa kokeilla sitäkin. Ongelma kuitenkin tulee ennen muuta siitä, kun virtsaputken suuhun tulee hankausta ja limakalvoille pääsee bakteereja.
Ei ole naisen elämä helppoa.
Naiset kokeilkaa omenaviinietikkaa. Kaikki karpalot ja antibiootit on syöty useasti, myös estolääkitys. Paras elimistön happamoittaja on omenaviinietikka.
Osta ocean spray karpalomehua tai kylmäpuristettua lasipurkissa, ne on täysmehua, juo joka päivä vähintään 4dl sitä, ehkäisee tulehdusta. Ja tietysti jos virtsatietulehdus päällä niin ab-kuuri.
Luontaistuotekaupassa on karpalokapseleita.
Lue tämä:
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/potilaalle/suositus?id=khp00038
Katso että sinulle ei määrätä fluorokinolonia jos on vasta alkava tauti koska fluorokinoloni voi katkaista akillesjänteesi.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005863645.html
https://yle.fi/uutiset/3-7839376
Vierailija kirjoitti:
Katso että sinulle ei määrätä fluorokinolonia jos on vasta alkava tauti koska fluorokinoloni voi katkaista akillesjänteesi.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005863645.html
https://yle.fi/uutiset/3-7839376
Niin tuo käypähoito-ohje on vuodelta 2015, nykyään tiedetään että fluorokinolonissa on paljon haittavaikutuksia ja se pitäisi käyttää vain jos hyöty on esim munuaistulehdukseen on suurempi kuin haitta.
Mulla oli sama ongelma, puolen vuoden sisään neljä tulehdusta. Sen jälkeen sain estolääkityksen, yksi pilleri otetaan yhdynnän jälkeen. On auttanut! Tuosta on pari vuotta aikaa ja nykyisin en ota pilleriä kuin joskus harvoin jos tulee "sellainen olo". Lisäksi auttoi karpalokapselit ja c-vitamiini, sekä pissalla käynti AINA heti yhdynnän jälkeen.
Karpalokapseleita saa myös apteekista. https://www.yliopistonapteekki.fi/ya-karpalokapseli-60-kpl-46966.html
Tai
https://www.hyvinvoinnin.fi/products/tri-tolosen-karpalo-c-vitamiini
tai
https://www.ecoteekki.fi/tuote/karpalact-60kps-karpalokapseli-maitohapp…
Jossain maitohappobakteereita, jossain lisänä C vitamiini.
Ja pelottaa aika, jolloin antibiootit ei auta. Jos teho menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virtsatulehdus johtuu kakkabakteereista. Teillä on sitten likaista seksiä.
Ei pidä paikkaansa. Riittää, että tulee eri bakteerikannan mikrobeja elimistöön miehestä.
Hyvin yleinen vaiva kumppanin vaihtuessa. Kuten joka asiassa toiset ovat herkempiä kuin toiset monesta syystä, esim. anatomisista eroista.
Kuitenkin alle 50v naisten virtsatieinfektion tavallisin syy ovat colibakteerit. Ne taas ovat ulosteperäisiä.
Oikea asiantuntijan ääni :D
Et osaa edes kolibakteeria kirjoittaa...
Tietysti enin osa virtsatieinfektioista on ihan muuta alkuperää kuin yhdyntä. Nainen siirtää omia suolistobakteereitaan liian ylös pyyhkiessä tai saa uidessa bakteerin.
Ja totta kai osalla voi mennä yhdynnässäkin näitä pirulaisia väärään paikkaan. Kuitenkin riittää, että saa vain eri bakteerikannan mikrobeja sisäänsä joillakin naisilla.
Terveyskirjasto väittää näin "Virtsatieinfektion aiheuttaa yleensä Escherichia coli – bakteeri, joka joutuu virtsateihin potilaan omasta suolistosta. Se kulkeutuu ensin peräaukon alueelta virtsaputkeen ja siitä edelleen ylemmäs virtsateihin. Myös eräät muut suoliston bakteerit (kuten klebsiella, proteus, enterokokki) voivat aiheuttaa virtsatietulehduksia, mutta ne ovat lapsilla E. colia huomattavasti harvinaisempia tulehduksen aiheuttajia. Virtsatieinfektio ei tartu ihmisestä toiseen."
Aiemmissa viesteissä väitettiin, että virtsatieinfektion aiheuttaa miehen vieras bakteerikanta.
Valitettavasti yhdynnän jälkeisessä(kin) virtsatieinfektiossa suurin aiheuttaja ovat ne colibakteerit (ihan tarkoituksella näin kirjoitan, että varmasti huomaat osaamattomuuteni), joita mies onnistuu siirtämään peräaukon tienoilta virtsateihin.
Täällä sama vaiva, mutta saan tulehdukset "sooloseksistä". Menee ne vähäisetkin halut siinä. Puolen vuoden aikana on ollut 6 tulehdusta. Ei auta peseytymiset eikä vessakäynnit. Syön karpaloita sellaisenaan ja juon mehuna.
Sain täältä palstalta syksyllä loistavan neuvon ja se on ns. suihkuleikkien eli vesisuihkulla masturboimisen välttäminen. Se on auttanut itselläni eniten. Tuosta tyylistä saan tulehduksen, mutta muut keinot on vähän parempia. :D
Itselleni yksi hoitaja puhui jo pari ab-kuuria sitten estolääkityksestä, mutta kukaan lääkäri ei ole ottanut kantaa. Apteekissakin jo huomautettiin, että olen syönyt aika paljon antibioottikuureja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pissalla ja pesulla seksin jälkeen. Etenkin pesulla.
Ei pesu mitään auta. Ne bakteerit ovat jo siellä virtsaputkessa eikä sitä voi rassata ulkoapäin.
Nimenomaan juomisesta huolehtiminen siten, että virtsaa on koko ajan tarpeeksi huuhtomaan kunnolla putken.
Ennen yhdyntää on hyvä kummankin peseytyä huolella ja toki jälkeenkin, mutta ei se jälkipesu auta tähän asiaan.
Kiusallinen vaiva. Minulla nuorempana oli aivan normi, että kumppanin vaihtuessa AINA tulehdus. Vaikka siis noudatin kaikkia ohjeita.
Nyt on ollut kymmenisen vuotta sama kumppani ja ongelma on ohi.
Kyllä se alapesu yhdynnän jälkeen auttaa. Itse todeenut, gynekologini suositteli sitä, kun sain tu,ehduksen muutaman kerran edellisen miehen kanssa. Kondomi ja alapesu seksin jälkeen auttaa myös.
Tyrniöljykapselit ovat auttaneet minulla. Ei yhtään infektiota, jos syön niitä säännöllisest.
Ihan gyne suositellut.
Vahvistavat limakalvoja.
Ukot käyvät vieraissa ja ihan pitkissäkin suhteissa se vaimo sekä se hoito saavat helposti vti:n.
Todistettu on, mutta miehet eivät tietenkään tunnusta ennenkuin reissuista on todisteet.
Mulla sama ongelma 90-luvulta lähtuen ja läpi koko aikuisiän. Onneksi lopulta sitten yksi lääkäri määräsi estolääkityksen, joka toimikin hyvin vuosikausia. Estolääkkeet edelleen aina mukana, vaikka nykyään ongelma lähes hävinnyt luonnollisista syistä. Mitään ongelmia liioista antibiooteista ei ole ollut, olen tosin aina ollut suht terve enkä tarvinnut lääkityksiä. Mene gynelle ongelman jatkuessa ja kysy estolääkityksestä. Terv N50
Mulla oli sama ongelma ja mulla auttoi runsas veden juominen, pissalle ennen ja jälkeen seksin, liukkarin käyttö ellen ole todella märkänä, sekä karpalokapseleiden syöminen jos on yhtään sellainen olo että saattaisi olla tulossa. Saman kumppanin kanssa myös 2,5v ja ensimmäinen vuosi oli tulehduksia jatkuvasti, nyt ei viimeiseen puolentoista vuoteen ole ollut. Sp-testeissä kävimme suhteen alussa myös. Tsemppiä, on kyllä hirveä vaiva!
Mulla oli sama ongelma kunnes kaverin vinkistä rupesin syömään karpalokapseleita joka aamu ja myös yhden aina seksin jälkeen. Ja tietty myös edelleen kaikki muut ohjeet kuten pissaaminen aina seksin jälkeen ja molempien hygieniasta huolehtiminen. Niitä siis noudatin ennen kapseleitakin.
Vierailija kirjoitti:
Ja pelottaa aika, jolloin antibiootit ei auta. Jos teho menee.
Silloin naisia tulee ku-olemaan aikapaljon koska terveyskirjaston mukaan puolet naisista sairastuu ainakin yhden kerran elämässään. Se on menoa se jos munuaisiin asti nousee ja antibiootit ei enää toimi...
Siksi jokaisen tulisi kysyä lääkäriltä varmistus aina että onko juuri nyt tarpeen syödä antibioottikuuri jotta vastustuskykyisiä bakteerikantoja ei tulisi. Antibiootti VAIN jos se o tarpeellinen, ei varmuuden vuoksi esim. perusflunssaan ei antibiootit auta.
Ettei nyt olisi kyse muusta kun vt-tulehduksesta? Kävisin ihan varmuuden vuoksi testauttamassa ainakin klamydian.
Inhottava vaiva vt-tulehdus on, mutta toistuvat tulehdukset lyhyen ajan sisällä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli sama vaiva aikoinaan ja söin älyttömät määrät antibiootteja. Nyt menisin samassa tilanteessa homeopaatille.
Homeopatiassa ei ole mitään vaikuttavia ainesosia, ja jos on oikea virtsatietulehdus, se menee munuaisiin ja on astetta vaarallisempi sitten.
Pahoitteluni, kirjoitin epäselvästi. Menisin homeopaatille, että vaivasta ei tarvitsisi enää tulevaisuudessa kärsiä.
Mullekin aikoinaan jo lähes 40 vuotta sitten lääkäri käytti puhuessaan sanaa honeymoon syndrooma.