Näkyykö muiden työpaikoilla välipäivien saikutusbuumi?
Kommentit (40)
Niinjoo, se että monet matkustelee ja sukuloi jouluna ja tartuttaa pöpöjä toisiinsa ei mitenkään voi selittää välipäivinä saikuttelupiikkiä? :D Varmaan sama lapamato iskee aina syksysin kun koulut alkaa, härskit ammattisaikuttajat vauhdissa.
Meidän firmassa kyllä pääsee kuulusteluun jos omalla ilmotuksella tarpeeks saikuttaa.
Ei. Meillä on kaksi pyysi vapaaksi ja kolmas on ollut sairaslomalla marraskuun puolelta, syystä.
Nelistään sitten paiskitaan töitä huolella, mutta tammikuussa päästään vuorostaan lomille.
Henkilökunnasta kun pidetään huolta, ei kenenkään tarvii turhaan saikutella. Asiat hoituu keskustelemalla.
Ammatinvalintakysymys. Jos on hoitoalalla tai kaupassa, niin selväähän se on, että voi joutua tuuraamaan saikuttajaa. Toimistotöissä, joissa kukaan ei tee hommiasi edes kuukauden kesäloman aikana, ei paljon toisten sairaslomat merkitse, eikä muutenkaan olla valmiudessa 24/7.
Tämän takia en halua olla ikinä pois töistä. Aina löytyy näitä joka alan asiantuntijoita ja "lääkäreitä" työyhteisöstä.
En usko että näitä feikki-saikuttajia oikeasti on paljonkaan. Kyse taitaa olla vain ihmisten pahan tahtoisuudesta ja tarpeesta nostaa itsensä jalustalle, mustamaalaamalla muita.
Ei tarvetta, saadaan ylimääräisiä vapaita aina joulun alla, puolet lomailee nyt, puolet ensi viikolla.
Tosin, vaikka en olisi lomalla, saattaisin olla saikulla. Heräsin aamulla aivan tukossa, nenä valuu, poskionteloita ja niskaa särkee, ja aivan kamala olo. Toki nyt, kun illalla olisi pitkästä aikaa mukavaa menoa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näkyy. Ja tiedän jo kuinka ensi viikolla tarinoidaan kovaan ääneen, miten aattoiltana alkoi niin tuntua jo flunssan oireet ja oli se harmi, kun joulu niin meni ja blaa blaa blaa. Aina ne samat tyypit.
Meillä on sama homma. Nirppanokan työhuone on pimeenä tällä hetkellä ja se oli kyllä tieto, kun joulua lähti viettämään että ens vuonna nähdää sitten. Sillä on hieno pino papereita työpöydällä, jotka se raivona alkaa purkamaan ens viikolla, kun palaa kovasta kuumeesta taas. Vähän väliä joku avaa sen oven ja tiputtaa pöydälle jonkun paperin. Sit se alkaa vinkuu miksi kukaan ei ole voinut tehdä niitä duuneja, kun on tiedossa että oli KIPEENÄ taas. Ehkä siks ei kukaan tee enää, kun se on aina kipenä ja muilla on myös omia hommia aivan tarpeeksi. Meillä on ihmiset tajunnut, että hupisaikuttaja se on ja turha kuormittaa muita.
Olen ensimmäisen kerran elämässäni saikulla välipäivät. Alkuperäinen syy masennus mutta sain mä flunssankin aikaan jouluaattona ja sitä edelleen poden.
Vierailija kirjoitti:
Olisi tosi kurjaa sairastua välipäivinä, kun heti epäillään.
Epäilykset yleensä osuu maaliin asti.. Meil on nyt välipäivän saitsukone kovassa kuumeessa. Urpo ei tajua olla päivittämättä instaansa ja faceansa. Siellä on naama virneessä lumilaudan päällä ja parissa kuvassa tuoppi kädessä. Ei kovin kipeeltä näytä. Tosin eipä kukaan sen duunejakaan hoida enää. Eläkööt siinä luulossa nyt kuumeessa, että hommansa on hoidettu.
Mua on luultu feikki saikuttajaksi. Eikä edes ollut mikään juhlapyhä. Sairastuin viikonlopun aika ja jouduin olemaan pois ma-ti, ihan sairaslomatodistuksella. Oli kiva kuunella toisesta huoneesta, kun työkaverit ruotivat sairaslomaani kovaan ääneen. En tiedä tiesivätkö että olen paikalla, luulivatko etten kuullut vai tekivätkö tahallaan.
Vierailija kirjoitti:
Mua on luultu feikki saikuttajaksi. Eikä edes ollut mikään juhlapyhä. Sairastuin viikonlopun aika ja jouduin olemaan pois ma-ti, ihan sairaslomatodistuksella. Oli kiva kuunella toisesta huoneesta, kun työkaverit ruotivat sairaslomaani kovaan ääneen. En tiedä tiesivätkö että olen paikalla, luulivatko etten kuullut vai tekivätkö tahallaan.
Ja siis tämä ruotiminen tapahtui sillon, kun olin jo palannut töihin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman lääkärintodistusta meillä saa vain palkatonta vapaata.
Lääkärintodistus on helppo saada.
Ja meillä on 3pv omalla ilmolla.
Näin lapsettomana pidän vuodessa kolme kertaa ton satsin olin kipeä tai en.
Sen verran joutuu muiden LS saikkuja paikkailemaan.
Mä oon nyt kipeenä töissä. Olin sairaslomalla jo ennen joulua, niin en kehtaa enää sairastaa. Tartutan sitten muut. Ja puolikuntoisena olen tosi hidas ja saamaton. Mutta mun tilalle ei voi ottaa ketään paikkaamaan, kun kuitenkin raahaudun työmaalle.
Toimin esimiehenä ja valitettavasti työryhmääni kuuluu työntekijä, joka saikuttaa huolella. Esim. pidin etäpäivän paria viikkoa ennen joulua. Hän kovin maireasti minua sinne toivotteli ja ajattelin, et näinköhän hän on työssä etäpäivänäni. Ja niinhän siinä kävi, että hänen lapsensa oli sairastunut eikä hän päässyt töihin. Työsuhde on määräaikainen ja olen hänen kanssaan jo jutellut, että jos määräaikaisuus jatkuu / vakanssi tulee vakinaiseksi, laitetaan se hakuun. Häntä en halua pitää työryhmässä.
Välipäivänä hän ja lähes kaikki muutkin ovat lomapäivillä eikä minun tarvitse miettiä, onko muut hupisaikuilla. Niin sitoutunutta porukkaa.
Olen saikulla. Kuumekin tosin pahimmillaan lähempänä neljääkymmentä, joten saikutus mulle suotakoon. On mulla lääkärintodistuskin, vaikka omakin ilmoitus riittäisi.
Ei näy. Meillä joko reilusti lomaillaan, pidetään saldovapaata tms tai sitten ollaan töissä. Etänä saa kuitenkin tehdä kuten itse. Hiljaista on joten ehtii muutakin mutta työpäivän ajan päivystän koneella ja teen eteentulevat hommat.
Mä olen kotona etätöissä. Juon kahvia ja käyn välillä silittelemässä koiria.
Enemmän mua häiritsee kun firman epäterveessä kulttuurissa varsinkin vanhemmat naiset väkisin änkee töihin kipeenä. Tekis mieli sanoa et nyt oikeesti menkää kotiinne lepäämään niin ehkä parannuttekin joskus.
Mut tälläinen on talousosasto. Deadlinet on kyllä kovat, mut sitä varten on tuurausjärjestelmä että tärkeimmät hommat hoituu vaikka sairastuisi.
Ja kuinka paljon enemmän tosta on rakkaalle ihkufirmalle haittaa kun nää tyypit tartuttaa viis muuta siitä ympäriltä kun ei osata tehdä edes etätöitä vaikka välineet on.
Ihan lomalla olen, 7.1 saakka.
Meillä saa olla sairaana omalla ilmolla 5pv, työyhteisö ja pomo niin huippuja ettei saikuttajia kyllä talosta löydy. Syystä ollaan pois ja useimmille meistä se on silloinkin tosi vaikeaa, mutta kukaan ei ole kone ja pöpöaltis työ. Esimerkiksi nyt marras-joulukuun ajan talossa kiertänyt erittäin sitkeä kovakuumeinen/kurkkukipuinen flunssa ja virusangiina, oksennustauti, silmätulehdus, enterorokko ym.ym
Kasvosuojus olisi tarpeen ja käsinahkat rullalla pesemisestä. Mutta ne asiakkaat tulee monesti puolikuntoisena paikalle ja sitten ihmetellään epidemioita😖
Pidetään kaikki ylityövapaita, itse menen töihin vasta loppiaisen jälkeen.
Kaikenlaista välilihan pullistumaa aloi joulun alla esiintymään. Väki väheni ja pidot parani pikkuhiljaa, kun lähestyttiin joulua.