Yli 50-vuotias kokenut asiantuntija ei saa uutta työtä
OLEN korkeakoulutettu, laajasti täydennyskouluttautunut, pitkän työuran asiantuntijatehtävissä tehnyt nainen, iältäni viidenkympin ja eläkeiän välissä. Nykyisessä tehtävässäni olen ollut alun toistakymmentä vuotta – niin kauan, että ”tämä on nyt nähty”.
Kaipaan uutta haastetta, minkä vuoksi olen hakenut useita osaamisprofiilini mukaisia työtehtäviä. Jälkikasvu on jo lentänyt pesästä, ja puolisokin kannustaa uuteen. Olen hyväkuntoinen, terve ja tarvittaessa valmis muuttamaan työn perässä. Ikäni puolesta ehtisin tehdä vielä saman pituisen uran, jonka joku nuorempi tekee, ennen kuin taas siirtyy urallaan eteenpäin.
HS 27.12.
Kommentit (16)
Monessa muussa maassa senioriteetti on plussaa ja suorastaan haetaan kokeneita asiantuntijoita. Suomalaisessa työelämässä tuntuu kokemattomuus ja suoranainen tyhmyys olevan nykyisin rekrytointivaltti. Syynä, että pomot haluavat vielä kokemattomampaa porukkaa kuin itse on?!
Tämän maan tila varsinkin vaativien asiantuntijapositioiden suhteen on katastrofaalinen. Paras ei enää voita. Itse totesin jo muutama vuosi sitten että pitäkööt tunkkinsa. Ja olen vasta nelikymppinen.
Meillä on tää hyvä tiimi ajattelu. Eli palkataan vain tyyppeja jotka istuu hyvin tiimiin. Päteviä ei voi palkata koska ne ei istu tähän meidän iloiseen osaamattomaan tiimiin.
Vielä ehdit lähäriksi eli ei kannata viskata kirvestä kaivoon. Nyt pää pystyyn ja uutta kohti.
Ei me kolmekymppisetkään asiantuntijat työllistytä. Vaginako se tässä on mikä estää työllistymisen?
Miten niin tuo muka on valmis muuttamaan. Sillähän siis oli myös mies.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tää hyvä tiimi ajattelu. Eli palkataan vain tyyppeja jotka istuu hyvin tiimiin. Päteviä ei voi palkata koska ne ei istu tähän meidän iloiseen osaamattomaan tiimiin.
Vika tuntuu olevan siinä että firmoihin pesiytyy sankaripomoja jotka haluaa mikromanageroida joka asian itse ja siihen ei kokeneet vanhemmat ekspertit oikein sovi kun ne tietää pomoa enemmän. Muutenkin nuo voisivat kysyä niitä hankalia kysymyksiä kuten "miksi tämäkin pitää tehdä näin hankalalla tavalla" johon pomo ei halua vastata kun itse ovat ne keinot tiimeilleen neuvoneet joten parempi vaan kun palkataan edelleen nuoria ja kokemattomia jotta pomo voi leikkiä pomoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei me kolmekymppisetkään asiantuntijat työllistytä. Vaginako se tässä on mikä estää työllistymisen?
Valitijat valitsevat ehkä kaltaisiaan ja jos rekrytoija on mies, on ehkä helppo valita mies.
Mulle tuli taannoin 50+ nainen työkaveriksi, asiantuntijatyötä. Oli "täydellinen" työhön, juuri tarvittava kokemus ym. Mutta voi luoja sitä uuden oppimisen vaikeutta..
Istuin samassa työtilassa, joten jouduin olemaan se joka opetti hänelle uudet ohjelmistot, esim. työajan seurannan ym. Edes toimiston ilmalämpöpumpun toimintaperiaatteet eivät menneet millään perille. Lisäksi kaikki olisi pitänyt tehdä sen mukaan mitä tämä nainen oli oppinut aiemmissa työpaikoissa, esim. muuttaa valmiit raporttipohjat hänelle mieluisiksi.
Pomolle tämä nainen oli mielin kielin ja perseennuolija joten puolen vuoden päästä katsoin parhaammakseni vaihtaa itse työpaikkaa kun en vaan enää jaksanut opettaa.
Tuosta lähtiwn olen valitettavasti ollut ikärasisti.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan teitä asiantuntijoita on liikaa. Tarjontaa on enemmän kuin kysyntää, joten kaikille ei riitä hommia. Sen sijaan on ammatteja, joihin keskinkertainen puuhastelijakin palkataan, koska valinnanvaraa ei liiemmin työnantajapuolella ole. Joku on saatava tekemään. Eli lyhyesti: hanki sellaista osaamista, josta on pulaa markkinoilla.
Kuulostaa oudolta. Minä olen vaihtanut 50-vuotispäiväni jälkeen kahdesti työpaikkaa ja kerran saman työpaikan sisällä aivan toisiin tehtäviin. Asiantuntijatehtäviä nämäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan teitä asiantuntijoita on liikaa. Tarjontaa on enemmän kuin kysyntää, joten kaikille ei riitä hommia. Sen sijaan on ammatteja, joihin keskinkertainen puuhastelijakin palkataan, koska valinnanvaraa ei liiemmin työnantajapuolella ole. Joku on saatava tekemään. Eli lyhyesti: hanki sellaista osaamista, josta on pulaa markkinoilla.
Markkinoiden pulat vaan vaihtuu vuoden välein, ei koko ajan voi opiskella uutta ammattia (siksihän korkeakouluihinkin laitettiin ensikertalaiskiintiöt)
Vierailija kirjoitti:
Kaiken lisäksi missään ei määritellä kuka on tälläinen "hyvä tyyppi".
Hyvä tiimihän koostuu tämän "hyvän tyypin" hännystelijöistä, jotka kotkottavat juoruamassa ja puukottavat selkään.
Kirjoitus jatkuu:
Mutta kukaan ei halua minua.
Jokin aika sitten hain asiantuntijatehtävää, joka vastasi täydellisesti sekä osaamistani että toiveitani. Kun kerroin muutamalle tuttavalleni tehtävästä, kaikki totesivat, että ”sehän on kuin sinua varten luotu”. Minun ei ollut vaikea löytää tehtävän kannalta sopivaa suosittelijaa – joka tehtävästä keskustellessamme totesi, että ”sehän on sinun paikkasi”. Kieltämättä olin itsekin vaikuttunut, kun listasin ansioluetteloon hakemani tehtävän kannalta relevanttia osaamistani ja kokemustani. Mutta ikinä eivät rekrytoijat soittaneet sen paremmin suosittelijalleni kuin minullekaan.