Kauniilla elämä helpompaa?
Usein ihmiset kommentoi ulkonäköäni tyylillä "voi kun oot kaunis", " ihanat vaatteet", "se kaunis tyttö". Voi kun tietäisivät, miten onneton olen ja yksinäinen myös. Olen miettinyt, voisiko ulkonäköni jopa pelottaa ihmisiä, sillä luonteeltani olen rauhallinen ja kiltti, myös vähän sellainen luonnonlapsi. Toisaalta minuun suhtaudutaan positiivisesti, enkä ole koskaan saanut negatiivista palautetta työpaikalla ja olen päässyt lähes kaikkiin paikkoihin joiden haastatteluissa olen käynyt. Mitä olette itse mieltä ja oletteko huomanneet saman ilmiön?
Kommentit (36)
Kaikkien tutkimusten mukaan kauniiden elämä on helpompaa.
Jos on riittävän kaunis niin ei tarvitse edes osata mitään muuta, töitä riittää aina.
Minua ainakin pelottaa kauniin naisen ulkonäkö, enkä edes vaivaudu tekemään tuttavuutta. Varmasti niin paljon tunkua muista ihmisistä, ettei ole mitenkään vaivan arvoista alkaa siitä huomiosta kilpailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Minua ainakin pelottaa kauniin naisen ulkonäkö, enkä edes vaivaudu tekemään tuttavuutta. Varmasti niin paljon tunkua muista ihmisistä, ettei ole mitenkään vaivan arvoista alkaa siitä huomiosta kilpailemaan.
Hyvä niin, yksi kilpailija vähemmän meille, joilla on itsetunto kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on riittävän kaunis niin ei tarvitse edes osata mitään muuta, töitä riittää aina.
Mutta mikä on tällaisen kauniin henkilön oma subjektiivinen kokemus elämänsä "helppoudesta"? Turhauttavaa, ärsyttävää ja loukkaavaahan se on, jos pelkän ulkonäön perusteella sinusta tehdään oletuksia ja muut ominaisuudet sivuutetaan. Vaikka se sitten toisikin näennäistä etua.
Nelikymppisenä ne on kaikki yhtä rumia
Olin myös "se kaunis tyttö" muutaman vuoden ja kyllä, oli kivempi olla kaunis ja onneton kuin ei-minkään-näköinen ja onneton, kuten nyt :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta mikä on tällaisen kauniin henkilön oma subjektiivinen kokemus elämänsä "helppoudesta"? Turhauttavaa, ärsyttävää ja loukkaavaahan se on, jos pelkän ulkonäön perusteella sinusta tehdään oletuksia ja muut ominaisuudet sivuutetaan. Vaikka se sitten toisikin näennäistä etua.
Niin joo, kukaanhan ei tee oletuksia rumista, ylipainoisista, lyhyistä, pitkistä, vanhoista, rikkinäisissä vaatteissa kulkevista.
Kauriilla se vasta helppoa onkin.
Sen kun järsii vähän ruohoa päivät pitkät
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin tutkimusten mukaan, niin. Kyllähän kaunista ja ulkonäköönsä kovasti panostavaa ihmistä monesti pidetään (ja joskus aivan oikeitetustikin) pinnallisena ja yksinkertaisenakin. Kauneus voi herättää kateutta ja ennakko-oletuksia ja siten haitatakin elämää monella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtaa olla tosi ärsyttävää, ettei tule syrjityksi ulkonäön takia. Kauniit ihmiset ovat todellakin sorrettu ihmisryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppisenä ne on kaikki yhtä rumia
Ei, vaan joillakin on geenit ja elämäntavat paremmin kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin tutkimusten mukaan, niin. Kyllähän kaunista ja ulkonäköönsä kovasti panostavaa ihmistä monesti pidetään (ja joskus aivan oikeitetustikin) pinnallisena ja yksinkertaisenakin. Kauneus voi herättää kateutta ja ennakko-oletuksia ja siten haitatakin elämää monella tavalla.
Ja ylipainoista pidetään laiskana, lyhyttä vähemmän uskottavana, pyörätuolissa istuvaa päästäänkin vammautuneena...
Ainakin ihmiset kohtelevat kauniita paremmin ja ovat ystävällisempiä kauniille. Rumat ovat kuin ilmaa tai heille ollaan tylyjä tai ilkeitä.
Kyllä minussa kauneus herättää kateutta enkä voi sille mitään. Pysyn erossa liian kauniista, koska en halua olla raivon vallassa koko ajan, enkä halua silti kiusatakaan näitä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ihmiset kohtelevat kauniita paremmin ja ovat ystävällisempiä kauniille. Rumat ovat kuin ilmaa tai heille ollaan tylyjä tai ilkeitä.
Vai onkohan kyse kuitenkin jostain muusta kuin ulkonäöstä. Ruma saattaa olla anteeksipyytelevä, tai toisaalta usein myös yliaggressiivinen kanssakäymisessä. Molemmat käyttäytysmismallit ärsyttävät, suututtavat, pelottavat jne. muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai onkohan kyse kuitenkin jostain muusta kuin ulkonäöstä. Ruma saattaa olla anteeksipyytelevä, tai toisaalta usein myös yliaggressiivinen kanssakäymisessä. Molemmat käyttäytysmismallit ärsyttävät, suututtavat, pelottavat jne. muita ihmisiä.
Ei, kyse on ulkonäöstä. Voihan kauniskin olla anteeksipyytelevä. Näitä on kyllä tutkittu. Pidempiä miehiä pidetään luotettavampana jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö edes itse tajua, miten stereotypisoit ja arvostelet rumia ihmisiä :D
Itse olen "niitä kauniita tyttöjä". Eli sattumalta tämän yhteiskunnan kauneuskäsitykseen sopiva. Tuohan on täysin arpapeliä, mitkä palikat minun naamaan ovat osuneet, joten en itse pidä itseäni tuollaisen sattumanvaraisen asian takia sen kummempana kuin ketään muutakaan, mutta olen huomannut, että etenkin toisilla naisilla on kovat ennakkokäsitykset minusta. Mieheni ystävien naisystävistä useampi oli minulle jopa ensimmäiset pari vuotta todella tylyjä ja sitten jossain kohtaa matkan varrella humalapäissään paljastivat, että eivät sietäneet että porukkaan tuli joku joka oli heidän mielestään kauniimpi kuin he ja että heillä kesti pitkään hyväksyä että olen mukava ja lämmin ihminen. Ilmeisesti minua olisi ollut helpompi ajatella vain kauniina, koppavana ja kamalana ihmisenä. Minua suututtaa tuollainen kauheasti! Koko porukka on minusta kauniita ja upeita ihmisiä täynnä. Tuntuu, että porukkaan päästäkseni minun on pitänyt tehdä muita enemmän töitä osoittaakseni ettei minussa ole mitään kadehdittavaa. Ja hassua kyllä, humalapäissään kun alunperin ovat asiaa tunnustaneet niin toisinaan humalapäissän heidän puheistaan kuulee, etteivät ole vieläkään oikein asian päällä. Tuosta tulee aina kovin surullinen olo.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen "niitä kauniita tyttöjä". Eli sattumalta tämän yhteiskunnan kauneuskäsitykseen sopiva.
Tuohon haluaisin lisätä sen verran, että kauneuskäsitys on hyvin pitkälti universaali, ei sidottu yhteiskuntaan.
Kauniit kasvonpiirteet ovat kauniita maapallon jokaisessa maassa.
Monipuoliset kasvojenmuodot aiheuttavat käyttäjässään persoonallisuushäiriöitä, koska media ja some pommittavat jakuvalla syötöllä, mitä erinlaisempia teorioita ja kuvia mitä ihmiset ovat/toimivat ulkonäkönsä perusteella.
ps. tyhmillä on kaikista helpoimpaa ;)