En ymmärrä sitä että aikuiset, jopa keski-ikäiset ihmiset saavat useita joululahjoja.
Nyt facepalstoilla ja täälläkin ihmiset luettelee mitä kaikkea ovat ostaneet esim. puolisolle, jotkut ei mitään ja jotkut jopa yli 5 lahjaa. Mitä järkeä? Joillakin sukulaiset ostelee aikuisillekin vaikka ja mitä lakanoita ja astioita... jotka ei käy entisten kanssa yhteen, ja lapsille kymmeniä leluja joita ei tarvita, ja vaatteita jotka on jotenkin epäsopivia.
Ymmärrän sen että jos sulla on kolme lasta niin voit saada pienen lahjan jokaiselta lapselta + puolisolta eli yhteensä neljä lahjaa, ja ymmärrän senkin että pikkulapset tuppaa saamaan lahjoja yli kymmenen kun isovanhemmat, kummit, ystäväperheet jne. ostavat lapselle yhden paketin per lapsi.
Meidän perheessä aikuiset aina sanoo ennen joulua että älkää ostako mitään, kaikkea on jo, ja sitä yleensä noudatetaankin. Yleensä aikuiset saavat yhden tai kaksi lahjaa kun puolisot ostavat toisilleen jotain esim. kirjan tai suklaata, eli se lahja on lähinnä ele, että jokainen saa jonkun lahjan kun lahjoja jaetaan koska se kuuluu jouluaaton perinteeseen.
Minä en edes keksisi mitä ostaisin aikuisille ihmisille sellaista jolle on tarvetta, ja miksi tuhlata rahaa ja aikaa tarpeettoman ostamiseen ja tietää että se lahjan saaja ei ole lahjasta kiitollinen, vaan miettii että mihin helvettiin tämänkin tungen kun olen yrittänyt tavaraa muutenkin karsia.
Jotenkin noloa kun aikuiset ihmiset luettelevat pitkät litaniat mitä saivat lahjaksi.
Kommentit (60)
Saan lahjoja, mutta en luettele niitä missään 🙄
Ikää yli 50 v.
En jaksanut lukea aloitusta, tulin vaan sanomaan että lahjoja voi saada ja antaa missä iässä tahansa🙂
Vierailija kirjoitti:
en ymmärrä = paheksun
En välttämättä paheksu, vaan en ymmärrä sitä motivaatiota. Valitetaan joulustressiä ym. ja kuinka vaikea on keksiä kaikille lahjoja jne. Mutta aikuiset ihmiset ei yleensä tarvi mitään ja jos tarvii niin ostavat itse. Onko ihmisillä oikeasti sellainen olo että he ovat epäkohteliaita jos eivät osta kaikille aikuisille suvun jäsenille vaikka lakanasettiä? Eikä edes pariskunnalle molemmille samanlaista, vaan yksittäisiä lakanasettejä, pyyhkeitä ja astioita, kunhan nyt jotain ajatuksella? Onko siinä ajatus se että ostan kun se toinen raukka tälläisen tarvitsee, vai se, että ostan jotain että hänelle tulee hyvä mieli kun häntä muistan, oli se mikä hyvänsä, vai että olen miettinyt tarkkaan mitä tämä henkilö oikeasti tarvitsee vaikka hänellä jo "on kaikkea"?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en ymmärrä = paheksun
En välttämättä paheksu, vaan en ymmärrä sitä motivaatiota. Valitetaan joulustressiä ym. ja kuinka vaikea on keksiä kaikille lahjoja jne. Mutta aikuiset ihmiset ei yleensä tarvi mitään ja jos tarvii niin ostavat itse. Onko ihmisillä oikeasti sellainen olo että he ovat epäkohteliaita jos eivät osta kaikille aikuisille suvun jäsenille vaikka lakanasettiä? Eikä edes pariskunnalle molemmille samanlaista, vaan yksittäisiä lakanasettejä, pyyhkeitä ja astioita, kunhan nyt jotain ajatuksella? Onko siinä ajatus se että ostan kun se toinen raukka tälläisen tarvitsee, vai se, että ostan jotain että hänelle tulee hyvä mieli kun häntä muistan, oli se mikä hyvänsä, vai että olen miettinyt tarkkaan mitä tämä henkilö oikeasti tarvitsee vaikka hänellä jo "on kaikkea"?
ap
Totta kai mietin. Mä ostin omalle miehelleni aurinkosuojahatun ja untuvatyynyn.
Vierailija kirjoitti:
Olen sanonut älkää ostako mitään niin kallistakin lahjaa vaan tulee.
Mitä ajattelet että niiden lahjojen antajien perimmäinen motivaatio on? Ajattelevatko he että vaan kursailet kun sanot että et halua mitään, mutta kuitenkin haluat jotain kallista jotta tunnet että he rakastavat ja arvostavat sinua?
ap
Olen yli 50 v. ja en ole luetellut lahjoni missään, paitsi et pirruuttani nyt:
-50 kpl tussilajitelman, hyvälaatuisia - sarjakuvaharrastukseeni
-Jalosen Taivaanpallo
-ihanat korvakorut
-sillkihuivi
-ristipistotyö - harrastukseni
-koottava pienoismalli - harrastukseni
-pari tietokonepeliä
-pari cd:tä klassiseen kokoelmaan (muu musiikki on tiedostoina)
-sitten tietysti muutama lahjakortti, matkapaketti, suklaata ja leipmuksia, kukkia jne
Vierailija kirjoitti:
Kenelläkään ei ole kaikkea.
No tarkennuksena, kaikkea tarpeellista. Eli lakanat, pyyhkeet ja astiat on jo hankittuna edellisinä vuosina ja vuosikymmeninä.
ap
Meillä tästä syntyi hieman outo kuvio. Sovimme siis, että aikuisten kesken ostetaan vain yhdet lahjat, jotka arvotaan. Siis arvottiin se, kuka ostaa kenellekin. Kuitenkin siskoni, jonka luona kokoonnumme jouluna vaihtaa miehensä kanssa järjettömän määrän lahjoja. Eli käytännössä homma menee niin, että lapset saavat kukin 10 lahjaa, sisareni ja hänen miehensä molemmat 10 lahjaa ja muut aikuiset tasan sen yhden. En tajua, mikseivät jaa niitä lahjoja keskenään, kun itse nimenomaan ehdottivat tätä, että aikuisille vain yhdet lahjat. Nyt repivät siellä lasten kanssa kilpaa niitä pakettejaan ja tekevät niistä myös hirveän numeron. Ja vielä siinä ihmettelevät, että "ai, eikö teillä ollutkaan enempää lahjoja". Ja vielä minulle sinkulle taivastelevat, että saatkohan sitten kotonakaan lahjoja. No enpä taida saada, kukas niitä minulle sinne ostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tarkennuksena, kaikkea tarpeellista. Eli lakanat, pyyhkeet ja astiat on jo hankittuna edellisinä vuosina ja vuosikymmeninä.
ap
Lakanat, pyyhkeet ja astiat ovat kaikki kulutustavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Olen yli 50 v. ja en ole luetellut lahjoni missään, paitsi et pirruuttani nyt:
-50 kpl tussilajitelman, hyvälaatuisia - sarjakuvaharrastukseeni
-Jalosen Taivaanpallo
-ihanat korvakorut
-sillkihuivi
-ristipistotyö - harrastukseni
-koottava pienoismalli - harrastukseni
-pari tietokonepeliä
-pari cd:tä klassiseen kokoelmaan (muu musiikki on tiedostoina)
-sitten tietysti muutama lahjakortti, matkapaketti, suklaata ja leipmuksia, kukkia jne
Aivan järjetön määrä! Kuka sulle kaikki nuo osti? Ja miksi? Onko tuo määrä ihan jokavuotista?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tuo suosittu hokema "kun sillä on jo kaikkea" perustuu siihen, ettei vaivauduta miettimään, mistä toinen voisi pitää, mistä hän ilahtuisi, olisipa lahja miten pienikin tai hinnaltaan alhainen. Pienikin asia voi ilahduttaa todella paljon, kun se osuu oikeaan. Laiska sanoo, että no kun sillä on jo kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Lakanat, pyyhkeet ja astiat ovat kaikki kulutustavaraa.
Ei kuitenkaan joka vuosi tarvi uusia, en usko että ne edelliset aina heitetään pois, vaan niitä kertyy vuosi vuodelta enemmän.
ap
Annan paketissa esim suklaata tms.
On kaunis paketti. Se kai siinä merkitsee. Ele on symbolinen.
Annan läheisille myös arpapaketin, ja toivon että kaikki voittaisivat. Heillä on jo rahaa ja tavaroita, mutta toivon heille voittoja, koska toivon heille hyvää ja en ole kateellinen. Yleisellä tasolla jos toivoo maailmanrauhaa, ei se auta. Mutta yksilötasolla, voimme voittaa vain jos emme ole kateellisia.
Toisille yltäkylläisyys ja kalliit lahjat aivan luontevia perhepiirissä ja pahoittelut jollei sitten eletä sosialismin aatteiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Toisille yltäkylläisyys ja kalliit lahjat aivan luontevia perhepiirissä ja pahoittelut jollei sitten eletä sosialismin aatteiden mukaan.
😅😂
Vierailija kirjoitti:
Meillä tästä syntyi hieman outo kuvio. Sovimme siis, että aikuisten kesken ostetaan vain yhdet lahjat, jotka arvotaan. Siis arvottiin se, kuka ostaa kenellekin. Kuitenkin siskoni, jonka luona kokoonnumme jouluna vaihtaa miehensä kanssa järjettömän määrän lahjoja. Eli käytännössä homma menee niin, että lapset saavat kukin 10 lahjaa, sisareni ja hänen miehensä molemmat 10 lahjaa ja muut aikuiset tasan sen yhden. En tajua, mikseivät jaa niitä lahjoja keskenään, kun itse nimenomaan ehdottivat tätä, että aikuisille vain yhdet lahjat. Nyt repivät siellä lasten kanssa kilpaa niitä pakettejaan ja tekevät niistä myös hirveän numeron. Ja vielä siinä ihmettelevät, että "ai, eikö teillä ollutkaan enempää lahjoja". Ja vielä minulle sinkulle taivastelevat, että saatkohan sitten kotonakaan lahjoja. No enpä taida saada, kukas niitä minulle sinne ostaisi.
Kuulostaa todella lapselliselta touhulta. Puolisoilta toisilleen pitäisi kyllä riittää yksi tai kaksi lahjaa jotka on huolellisesti mietitty kuten edellä joku sanoi ostaneensa miehelleen tyynyt ja hatun, molemmat varmasti sellaisia jotka mies olisi voinut ostaa itsekin tarpeeseensa mutta vaimo osoittaa huomaavaisuutta ostamalla ne lahjaksi, mutta ei ostele niiden lisäksi vielä kymmentä muuta juttua.
ap
Olen sanonut älkää ostako mitään niin kallistakin lahjaa vaan tulee.