Onko teini-ikäisten seurustelu vähentynyt rajusti?
Tuttu yläkoulun ope sanoi että vielä 10 vuotta sitten joutui paimentamaan pussailevia pareja pois vessoista ja käytävien nurkista mutta enää ei sellaista kuulemma tule vastaan.
Oma 15-vuotias tytärkin sanoi ettei tiedä koulustaan (400 oppilasta) yhtään seurustelevaa paria.
Onko Suomesta tulossa Japani tässä asiassa?
Kommentit (386)
Itse aloin seurustelemaan ensimmäistä kertaa "vasta" 16-17-vuotiaana. Sen jälkeen ei ole sinkkuna tullut oltua ja yli neljän vuoden parisuhde takana ennen nykyistä.
Nykyisin opiskelen ja meidän luokaltamme (fuksit, noin parikymppisiä tai päälle) ainakin puolet on suhteessa.
Nuorisolla on varmasti muutakin tekemistä ja mietittävää, kuin nuoleskella toisiaan ja väkisin sählätä seurustelukuvioiden kanssa...? Koska hyvin harva vaikkapa 13.v minunkaan ylä-asteaikoinani vakavasti seurusteli kenenkään kanssa ja suurimmalla osalla niistä, jotka 'seukkasivat' oli vain suuret puheet ja näyttämisenhalua.
Niin joo, vuosimallia 95 siis. -312
Vierailija kirjoitti:
Ja näistä teineistä kasvaa aikuisia jotka ei ole ikinä seurustellu eikä edes tapaillu, säätäny tai ollu niinku sillai. Syntyvyys putoaa toiset 10 000 vauvaa seuraavienkin 10v sisällä...
On myös ihmisiä, jotka eivät löydä ketään johtuen kasasta mm. sosiaalisia ongelmia. Ei parisuhde ole mikään itseisarvo tai itsestäänselvyys, missään ei ole luvattu että kaikki löytävät kumppanin. On myös ihmisiä jotka viihtyvät paremmin yksin eivätkä kaipaa seksiäkään. Se että tuomitsee muita ihmisiä sellaisten irrelevanttien seikkojen perusteella kuten serutusteluhistorian, on minusta sangen outoa ja halveksuttavaa.
Aika törkeä oletus, että vaan pääosin matalasti koulutetut seurustelee. Itse olen seurustellut 12-vuotiaasta tähän päivään saakka ja juuri valmistuin lukiosta.
N19
älypuhelinaikaan liittyy myös tietty nolatuksi tulemisen pelko. joten monikaan ei pussailisi pitkin käytäviä nykyään, pahimmillaan pari löytäisi itsensä netistä. toisaalta niin helppo kommunikointi takaa sen, että monella on poika- tai tyttöystävä toisesta koulusta.
Vierailija kirjoitti:
Aika törkeä oletus, että vaan pääosin matalasti koulutetut seurustelee. Itse olen seurustellut 12-vuotiaasta tähän päivään saakka ja juuri valmistuin lukiosta.
N19
Kyllä se sosiaalinen tausta siellä takana vaikuttaa. Tunnen esim. Perheen, jossa oli tapana niin miesten kun naistenkin saada se eka muksu n.16 v.
En ite oo seurustellu koskaan ja oon N20 :D Viimeset pari vuotta ei ees käyny mielessä alottaa mitään suhdetta kun opiskelu oli tärkein asia, nyt kun oon unelmieni koulussa (oikeustieteellinen) niin kai vois alkaa seurustella, jos löytys joku, mutta ei oo mulle mikään prioriteetti, pärjään hyvin myös ite. Iso osa kavereistakaan ei oo koskaan seurustellu vakavammin.
Vierailija kirjoitti:
Panot niitä kiinnostaa ei söpöily.
Nuoria ei kiinnosta seurustelu eikä seksi nykyään, toisin kuin aiempien sukupolvien nuoria. Tämä on tilastollinen fakta. Touhu näyttää vahvasti menevän samaan suuntaan kuin Japanissa. Ihmisistä tulee seksittömiä ja parittomia. Mitkähän tekijät kontribuoivat vahvimmin tässä asiassa?
121212 kirjoitti:
Kuten olen useaan otteeseen maininnut, parisuhteista on siirrytty panojärjestelyihin joissa muutama tasokas pelimies hoitaa useiden naisten viihdyttämisen. Kiitos Tinderin, nämä järjestelyt on mahdollista pitää salassa opiskelukavereilta.
Suurin osa miehistä pysyy paitsiossa kunnes naisille iskee lapsikuume ja kiire saada betamies hoitamaan ruuhkavuosien aikainen perheen elättäminen.
Miehet hyväksyy tinderissä keskimäärin yli puolet naisista. Naiset korkeintaan joka kymmenennen miehen. Joka kymmenes kuulostaa naisille melko suurelta luvulta. Tukimus taisi olla tehty Amerikassa.
Suomalaisuus oksettaa. Sisäsiittoisuus on erittäin huono asia. Todellisuudessahan suomalaisia ei ole olemassa kuin paperilla. Alueen heimot on kyllästyneet toisiinsa ja ei tarjoa eksotiikkaa. Suomalaiset kyllä alkaa seurustelemaan heti ulkomaille muutettuaan ja monet lomareissuiltaan löytää rakkauden.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat turhamaisia. Nykyään itsetuntoaan voi ruokkia netissä, eikä tarvitse fyysisesti laittaa itseään likoon selvittääkseen arvonsa. Sama se on osittain ainakin miehilläkin.
Suosio mitataan somessa. Pelikenttänä on koko maailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat turhamaisia. Nykyään itsetuntoaan voi ruokkia netissä, eikä tarvitse fyysisesti laittaa itseään likoon selvittääkseen arvonsa. Sama se on osittain ainakin miehilläkin.
Suosio mitataan somessa. Pelikenttänä on koko maailma.
Naiset asettavat standardit sen mukaan minkälaisia miehiä on tarjolla. Somen tultua käyttöön homma meni käytännössä globaaliksi. Naiset seuraavat somessa niitä menestyviä ja komeita miehiä. Saavat vääristymän, että niitähän on maailma pullollaan. Asettavat laatustandardinsa sen mukaan ja itkevät kun ei löydy 5/5 sixpack miljonääri panoalfaa.
Ennen naiset tekivät tämän saman vertailun käytännössä siellä omalla asuinseudullaan. Mies otettiin sieltä kotikylältä ja tarjonta oli mitä miehiä samalla seudulla asusteli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Feminismi on vieraannuttanut tytöt pojista, maailmat ei kohtaa. Lisäksi kontaktia on vaikea ottaa, seksuaalista häirintää. Parempi pysytellä erillään.
Meillä poika ja tyttö kulkevat täysin omissa porukoissaan. Suhtautuminen toiseen sukupuoleen on vaikeaa, ja siitä on tehty yhä vaikeampaa.
Minulla on tytär 18 v ja poika 17 v. Kummallakin on oma laaja kaveripiiri, johon kuuluu sekä tyttöjä että poikia. Eivät vaan ole eri kiinnostuksen kohteidensa ja harrastusten vuoksi samaa porukkaa. En ole huomannut mitään vaikeutta eri sukupuolten välillä näissä kaverisuhteissa. Pojan kaverit ovat pelaava nörtti tyyppiä niin tytöt kuin pojatkin. Tyttären kaveripiirissä pelataan jääkiekkoa ja ajetaan kevareilla.
Vierailija kirjoitti:
N19
Juu kato nyt lukion lyhyellä matikalla: Kesähäät + 4 lasta + 15 vuotta kotona = ??
Ei se lukio vielä mikään emeritusprofessorin virka ole..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Feminismi on vieraannuttanut tytöt pojista, maailmat ei kohtaa. Lisäksi kontaktia on vaikea ottaa, seksuaalista häirintää. Parempi pysytellä erillään.
Meillä poika ja tyttö kulkevat täysin omissa porukoissaan. Suhtautuminen toiseen sukupuoleen on vaikeaa, ja siitä on tehty yhä vaikeampaa.
Yleisesti ottaen tytöt ja pojat on kyllä enemmän yhdessä nykyään. Onhan nykyään liikunnat ja käsityötkin sekaryhmissä. Enää ei leimaudu seurustelevaksi jos on kaveri vastakkaista sukupuolta olevan kanssa.
Ope, jolla myös omia teini-ikäisiä lapsia.
Näin juuri täälläkin. Esim. Oman tyttäreni paras kaveri on samalla luokalla oleva poika, jonka on tuntenut taaperosta lähtien. Kun vietettiin vielä kaverisynttäreitä niin kyllä sinne niin tyttöjä kuin poikia kutsuttiin. Omassa nuoruudessa kyllä aika tiukasti pysyteltiin pojista erillään , eikä edes olisi juolahtanut mieleen kutsua poikia synttäreille.
Vierailija kirjoitti:
N19
"valmistuin lukiosta' 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäisen kontaktin ottaminen tyttöön on aina vaatinut pojalta melkoista rohkeutta, häpäisy ja torjutuksi tuleminen on pelkona. Lisäksi toista mahdollisuutta ei enää nykyään tule, kahta kertaa ei kysytä, muuten olet s. häiritsijä.
Nykyisin ovat kyllä ihan kavereita ja tekemisissä päivittäin ainakin somen välityksellä. Tietysti sieltä fried-zonelta intiimimmän kanssakäymisen ehdottaminen voi olla vaikeaa. Mutta näin sivusta seuraavasta näyttää siltä ettei siinä kaverissa se sukupuoli ole olennainen tekijä.
Sinkkumiehenä jaksaa ihmetyttää miksi monet ihmiset, etenkin ne parisuhteessa olevat, miettivät sinkuista, että miksei tuo seurustele. Miksi pitää seurustella? Eihän se ole mikään elämän päämäärä tai itsestäänselvyys. En minä ole ainakaan koskaan ajatellut, että joku seurusteleva olisi parempi ihminen tms. Ihmiset on erilaisia. Ei parisuhde ole kaikille. Monesti ei edes niille, joilla semmonen on....
No vähän vaikee käytävillä pussaille,kun tulis turpaan.
Poika15
En tiedä mikä tilanne on 13-19 vuotiailla, eli teineillä, mutta kyllä yliopistomme fukseista n. 40% seurustelee. Käytännössä kaikki sosiaaliet ja hyvännäköiset ovat seurustelleet, usein pitkään. Itsellä on ollut tyttöystäviä 12 vuotiaasta asti ja on edelleen.
Eli onko tämä seurustelumuutos tapahtunut ihan juuri, eli itseäni 5-10 vuotta nuoremmat elävät eri maailmassa tässä suhteessa?