Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirkosta eronnut, miksi kuitenkin menet

Vierailija
26.12.2018 |

-laulamaan kauneimpia joululauluja
-joulukirkkoon
-kirkkohäihin
-hautajaisten kirkko-osuuteen
-seuraamaan konfirmaatiota
-ristiäisiin
-seurakunnan lastenkerhoon

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska poisjäämiseni loukkaisi monia.

Vierailija
2/55 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy laulamassa joululauluja enkä joulukirkossa tai seurakunnan lastenkerhossa. Vaikka olenkin eronnut kirkosta, en ole alkanut vihaamaan niitä läheisiäni, jotka vielä kuuluvat kirkkoon tai jopa uskovat kirkon oppeihin. Häissä käyn morsiamen/sulhasen vuoksi, hautajaisissa vainajan/vainajan omaisten vuoksi, konfirmaatiossa konfimoitavan nuoren vuoksi sekä ristiäisissä kastettavan lapsen ja hänen vanhempiensa vuoksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin ihan hyvin skipata häät ja hautajaiset, mutta se taas loukkaa niitä, jotka ovat mut kutsuneet.

Joulukirkot ja -laulut, evvk.

Vierailija
4/55 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-laulamaan kauneimpia joululauluja - En mene

-joulukirkkoon - En mene

-kirkkohäihin - Koska haluan osallistua minulle tärkeiden ihmisten juhliin

-hautajaisten kirkko-osuuteen -Sama kuin edellä + vainajan ja hänen läheisten kunnioittaminen

-seuraamaan konfirmaatiota -En ole koskaan käynyt, mutta jos joku läheinen kutsuisi, niin menisin varmaan kohteliaisuudesta

-ristiäisiin -Vähän sama kuin edellä, osallistun kyllä kutsuttuna läheisten juhliin

-seurakunnan lastenkerhoon - En mene

Vierailija
5/55 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minun on työn puolesta pakko. Tai koska läheinen ihminen on kutsunut ja olisi epäkohteliasta olla tulematta. En halua potkuja enkä pahoittaa kenenkään mieltä.

Vierailija
6/55 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

-En mene kirkkoon laulamaan kauneimpia joululauluja (PS. Kaikki jououlaulut eivät ole uskonnollisia)

-En mene joulukirkkoon

-Menen kutsuttuna kirkkohäihin, koska haluan osoittaa kunnioitusta hääparille.

-Menen kutsuttuna hautajaisten kirkko-osuuteen, koska haluan kunnioittaa vainajaa.

-Menen kutsuttana seuraamaan konfirmaatiota, kunnioittaakseni nuorta

-Menen kutsuttana ristiäisiin, kunnioittakseni perheen juhlaa

-En vie lasta seurakunnan uskonnolliseen lastenkerhoon, sen sijaan kunnan maksamaan seurakunnan ostopalveluna tuottamaan kerhoon voin viedä.

Muuta tyhmää kysyttävää?

t. Ateisti

Vierailija
7/55 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-joulukirkkoon

-kirkkohäihin

-ristiäisiin

Noista menen niihin tilaisuuksiin, joihin minut on kutsuttu. Miksi en menisi? Onko kirkkoon kuuluminen mielestäsi joku pääsymaksu minulle läheisten ihmisten tilaisuuksiin? Jos on, niin onneksi minun ei tarvitse ottaa mielipidettäsi huomioon, vain niiden, jotka minut tilaisuuksiinsa kutsuvat. 

Vierailija
8/55 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska uskon jumalaan, kirkon päättäjät ja päätökset ei vaan oikein natsaa mun arvoihin

Vierailija
9/55 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin menen kohteliaisuudesta, jos on kutsuttu: 

- kirkkohäihin

-ristiäisiin

En mene sinne henkiolentoja palvomaan enkä rukoilemaan, vaan osallistumaan läheisteni juhlaan. Voin myös vallan hyvin istua jonkun päivällispöytään, vaikka siinä olisikin lihaa, vaikka olen vegaani. Syön mitä syön enkä tee siitä numeroa. Olen myös allerginen maidolle ja munille, mutten kuole siihen, joten syön myös allergeeneja tekemättä siitä numeroa, koska lääkäri sanoi sen olevan hyväksi.

Vierailija
10/55 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-joulukirkkoon

-kirkkohäihin

-ristiäisiin

Kahteen ekaan en mene, enkä myöskään viimeiseen. Muihin menoon on syy täällä kerrottu jo monta kertaa

Vierailija
11/55 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edes kirkoon kuuluvat tapauskovaiset eivät käytä kirkon palveluita. Miksi te hih-hu-lit kuvittelette että kirkosta eronneita kiinnostaisi kirkon palvelut. Tosin tietysti osa hih-hu-leis-ta-kin on eronnut kirkosta, mutta heillä taitaa olla omat piirinsä jossa palvovat jumalaa, eivätkä hekään osalllistu valtionkirkon menoihin.

Vierailija
12/55 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen jos kutsutaan. Tosin kiemurtelen penkissä sisäisesti siitä jumalahömpästä, mutta pidän pokkani kunnioituksesta läheisiäni kohtaan. 

Vierailija
13/55 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellä tulikin jo lähes kaikki oleelliset syyt mainittua. Itse voisin mennä kuuntelemaan joululaulujakin, koska mielestäni monessa niistä on kaunis musiikki ja joissain myös oikein koskettavat sanat, vaikken uskovainen olekaan. En ole kuitenkaan käynyt, sillä olen laiska lähtemään. Ehkä sitten, jos kirkko sattuisi olemaan tuossa kadun toisella puolella. 

Vierailija
14/55 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien kirkosta eroaminen on liittynyt kirkkorakennukseen mitenkään. Kirkon instituutio on eri asia kuin kirkko rakennus ja kristilliset perinteet.

Vierailija
15/55 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-joulukirkkoon

-kirkkohäihin

-ristiäisiin

Miksi sinä sen sijaan jaksat trollata tästä samasta aiheesta joka päivä aamusta iltaan ja jopa joulunakin? Eikös moinen trollaaminen ole teidän mielikuvitusolentonneuskon piirissä määritelty synniksi?

Itse en käytä noista mitään, mutta aivan hyvillä mielin voisin mennä ihan mihin tahansa pippalohin seurakunnan tiloihin tuntematta pienintäkään tunnontuskaa. Minä maksoin neljännesvuosisadan kirkollisveroa ennen eroamistani. Eli tuhansia euroja maksoin kyseiselle poppoolle, käyttämättä milläänlailla heidän toimintojaan. Eli aikas paljon olen vielä saamapuolella.

Toisekseen, nykyään me ihan jokainen veronmaksaja maksamme kirkolle yhteensä yli 100 miljoonaa vuodessa siitä, että he hoitavat hautuumaita. Se raha ei kuitenkaan ole milläänlailla korvamerkittyä, joten kirkko voi vapaasti käyttää sen mihin tahansa. Eli kyllä me kirkkoon kuulumattomatkin kirkon toimintaa edelleenkin rahoitamme, valitettavasti.

Siinä vaiheessa, kun kirkko erotetaan kunnolla valtioista ja heiltä poistetaan verotusoikeus, niin en taatusti puutu enää kirkon toimiin milläänlailla. Siihen asti kyllä tulen puuttumaan heidän tekemisiin hyvinkin aktiivisesti.

Vierailija
16/55 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka uskoisi Jumalaan ja ei kuulu kirkkoon, usein sukulaiset pyytävät tämänkin henkilön ruumiin siunausta vaikkapa siunauskappelissa tai haudalla ja tasa-arvonlain mukaan ei kuulemma saa pummaajia sortaa perimällä kirkkoon kuulumattomilta isompaa hintaa näistä palveluksista. 

Voisihan siihen hautakiveen kirjoittaa, että "Ei seurakunnan jäsen" tai "Seurakunnan jäsen".

Vierailija
17/55 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joululauluja en laula, enkä mene joulukirkkoon enkä enää yli viisikymppisenä kaipaa lastenkerhoa.

Noihin muihin menoihin ja niiden muiden uskontojen vastaaviin voisin mennä vaikka hindutemppeliin, pyhään lehtoon tai moskeijaan jos kutsuttaisiin ja olisi tuttujen menoja.

Vierailija
18/55 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska poisjäämiseni loukkaisi monia.

Höpö höpö. Taidat luulla vähän liikoja itsestäsi.

Vierailija
19/55 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edes kirkoon kuuluvat tapauskovaiset eivät käytä kirkon palveluita. Miksi te hih-hu-lit kuvittelette että kirkosta eronneita kiinnostaisi kirkon palvelut. Tosin tietysti osa hih-hu-leis-ta-kin on eronnut kirkosta, mutta heillä taitaa olla omat piirinsä jossa palvovat jumalaa, eivätkä hekään osalllistu valtionkirkon menoihin.

Nimenomaan. Kuulun kirkkoon, mutta noista olen osallistunut vain perhekerhoon ja järjestänyt ristiäiset lapsilleni (nämä kaksi siis erona ketjuun osallistuneisiin kirkon ei-jäseniin). Muu samalla lailla.

Ristiäisetkin ovat itselleni vain tapajuhla, ei uskonnollinen tilaisuus. Perhekerhosta nyt puhumattakaan.

Vierailija
20/55 |
26.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkoon kuuluva, menetkö kuuntelemaan musiikkiopiston oppilaskonsertissa

tai koulun juhlassa esiintyvää lastasi, vaikka tilaisuus ei ole kirkossa eikä ole uskonnollinen?